Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi Karjalan evakot ikävöivät Karjalaa? Miksi eivät jääneet sinne?

Vierailija
06.12.2021 |

He olisivat voineet jäädä koteihinsa mutta suurin osa halusi muuttaa Suomen puolelle.

Kommentit (232)

Vierailija
41/232 |
06.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ap et kysy suoraan joltain? Esim pappa Jorma Saahko varmaan keskustelisi asiasta mielellään.

Vierailija
42/232 |
06.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Talvisodassa Hyrsylän mutkassa siviilejä jäi Neuvostoliiton käsiin, kun evakuointi ei ollut tarpeeksi nopeaa. He joutuivat vankileirille ja näkemään nälkää ja kylmää ja suuri osa pienistä lapsista kuoli nälkään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/232 |
06.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyyrölän kylä oli täysin venäjänkielinen kylä Kannaksella.

Vierailija
44/232 |
06.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei aloitusta poisteta, olen ilmoittanut trollina.

Vierailija
45/232 |
06.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä Neuvostoliiton puolelle sai jäädä jos halusi, ei ketään pakotettu Suomeen.

Se oli Suomea eikä Neuvostoliittoa. Eikä sinne saanut jäädä vaan pois oli lähdettävä.

Nyt historiantunnille kipin-kapin takaisin.

Sai jäädä ja osa jäikin. Tutustukaa historiaan. Ei ketään aseella uhattuna pakotettu lähtemään pois. Moni varsinkin vanha ihminen jäi.

Ei saanut. Eikä yksikään jäänyt.

Vierailija
46/232 |
06.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika outo kysymys? Satutko tietämään, millaista oli Neuvostoliitossa tuolloin. Jos he olisivat jääneet kotiseudulleen, heidän olisi todennäköisesti tapettu tai vietyt Siperiaan vankileirille. Lisäksi he olivat suomalaisia eivätkä venäläisiä.  Kyllä heidän oli pakko muuttaa, jos halusivat jatkaa elämää.  Onko se sinulta jotenkin pois, jos he ikävöivät kotiseutuaan. Olen käynyt menetelyllä alueella ja luonto on siellä todella kaunista. 

Höpö, höpö

Ja tiedoksi vaan että Suomeen muuttaneissa Karjalan evakoissa oli monia kokonaan äidinkieleltään venäjänkielisiä. Ja monia karjalankielisiä, joiden kulttuurin ja uskonnon kaltaisia  ihmisiä on Venäjän puolella enemmän kuin  Suomessa. Moni tietysti ahdistui ja masentui Suomessa kun joutui niin erilaiseen paikkaan. Elämä Neuvostoliitossa oli myös hyvää, vaikka usein toista täällä Suomessa väitetäänkin.

Itseasiassa ei ollut. Voit ihan rauhassa käydä tutustumassa tilastoihin. n. 95% evakoista oli luterilaisia suomenkielisiä. 5% ortodokseja. Jotain lyydin kieltä mongertavia oli ehkä kourallinen.

En ole väittänytkään että kaikki tai edes suurin osa olivat. Paljon heitä kuitenkin oli.

Ei, heitä ei ollut paljon. Karjalan kieltä puhui vain osa ortodokseista ja ortodokseja oli alle 10% evakoista.

Vierailija
47/232 |
06.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska evakot tiesivät että luovutetuille alueille jääneille kävisi todella huonosti.

Ovat kylläkin saaneet rahallisen korvauksen Suomen valtiolta menetyksistään.

Aika moni sai halutessaan korvaavan tilan/maa-alueen Suomen puolelta. Korvesta kylläkin mutta korpee se oli Karjalakin.

Karjala oli Suomen parasta viljelymaata tuohon aikaan, ja Viipuri kakkoskaupunki heti Helsingin jälkeen. 

Tiloja ei myöskään saatu, eivätkä ne todellakaan vastanneet niitä, jotka oltiin jouduttu jättämään uuden rajan taakse.

Vierailija
48/232 |
06.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä tiedän paljonkin asioista. Moni teistä on täysin propagandan varassa mitä Neuvostoliiton asioihin tulee. Neuvostoliitossa moni asia oli hyvin, moni asia oli myös paremmin kuin Suomessa. Tiesittekö edes että Suomesta lähetettiin Neuvostoliittoon potilaita hoitoon kun Suomessa ei ollut osaamista eikä tietoa hoitaa sairauksia. Näin esimerkiksi 1960-luvulla. Neuvostoliitto oli monin osin hyvin edistynyt maa. Neuvostoliitossa oli hyvä olla ja elää. Siksi moni ikävöi edelleen Neuvostoliittoa, ei sitä ikävöitäisi jos se olisi ollut aivan hirveä paikka (millainen mielikuva monilla suomalaisilla valitettavasti on).

Tunsin aikanani tulipunaisia kommunisteja, jotka ajattelivat juuri tuolla tavalla. Kirjoittaako heistä joku tuonpuoleisesta tälle palstalle?

Minullakin oli Leninin kuva seinällä, tai itse asiassa silloisella poikaystävällä, Sirola-opiston kasvatilla. Muinaiselle poikaystävälläni valkeni totuus jo aikoja sitten, mutta hänen edesmenneille vanhemmilleen ei ehtinyt.

Tai ehkä joku viettää Pietarin trollitehtaalla Suomen itsenäisyyspäivää.

Vierailija
49/232 |
06.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoitatko Venäjän trollitehtaalta vai oletko oikeasti noin tietämätön?

Suomalaiset lähtivät kansalaissodan jälkeen auttamaan Neuvostoliitossa ja heitä kuljetettiin Siperiaan tai pistettiin päiviltä. Kuten monia muitakin alueella asuvia Stalinin toimesta, joka oli kammottavimpia hallitsijoita.

Talvisodassa "herttaiset" venäläiset ylittivät rajan ja useampi rajan lähellä asunut suomalaisperhe kuoli heidän julmuutensa vuoksi.

Suomalaisten oli PAKKO lähteä Karjalasta, rakennuksia ei saanut hävittää ja valtaosa omaisuudesta jäi Neuvostoliittoon. Lähtijät saivat pienen määrän huonekalujaan mukaan ja Karjalaan jäivät kodit ja maat.

Kauhistuneet lehmät karkasivat pakenijoiden matkasta ja palasivat paukkupakkasissa omiin navettoihinsa ja päätyivät venäläisten sotilaiden ruoaksi.

Vierailija
50/232 |
06.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaan voihan siellä käydä olemassa kun sai elatuksen täältä.

Olemassa? Venäjän ja Suomen rajavyöhykkeellä ei oleilla.

Vierailija
51/232 |
06.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä Neuvostoliiton puolelle sai jäädä jos halusi, ei ketään pakotettu Suomeen.

Se oli Suomea eikä Neuvostoliittoa. Eikä sinne saanut jäädä vaan pois oli lähdettävä.

Nyt historiantunnille kipin-kapin takaisin.

Sai jäädä ja osa jäikin. Tutustukaa historiaan. Ei ketään aseella uhattuna pakotettu lähtemään pois. Moni varsinkin vanha ihminen jäi.

Ei saanut. Eikä yksikään jäänyt.

19 jäi. Mutta ei se muuta sitä että käytännössä evakuointi oli pakollinen. Tosin eipä sitä juuri kukaan vastustellutkaan, kyllä suomalaiset tiesi ja tunsi venäläiset sen verran hyvin.

Vierailija
52/232 |
06.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole trolli, olen täysin suomalainen, suomenkielinen henkilö. Venäjään myönteisesti suhtautuva olen kyllä, sen myönnän. Venäjä ei ole sellainen paholaisten maa kuin täällä Suomessa annetaan ymmärtää. Matkustaa Venäjälle ja tutuskaa paikallisiin ihmisiin, aivan ihana maa ja ihania ihmisiä.

Vierailija
53/232 |
06.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä tiedän paljonkin asioista. Moni teistä on täysin propagandan varassa mitä Neuvostoliiton asioihin tulee. Neuvostoliitossa moni asia oli hyvin, moni asia oli myös paremmin kuin Suomessa. Tiesittekö edes että Suomesta lähetettiin Neuvostoliittoon potilaita hoitoon kun Suomessa ei ollut osaamista eikä tietoa hoitaa sairauksia. Näin esimerkiksi 1960-luvulla. Neuvostoliitto oli monin osin hyvin edistynyt maa. Neuvostoliitossa oli hyvä olla ja elää. Siksi moni ikävöi edelleen Neuvostoliittoa, ei sitä ikävöitäisi jos se olisi ollut aivan hirveä paikka (millainen mielikuva monilla suomalaisilla valitettavasti on).

Ai, no miksi niin hyvä valtio romahti. Nyt on koko Karjala aivan kamalassa kunnossa. Karjalassa asuu vielä joku Siperiasta tai jostain muualta sinne pakotettu asukki jossain suomalaisten rakentamassa vanhassa talossa, joka on ränsistymispisteessä. Ikävää, että et pääse enää muuttamaan sinne. Voit silti muuttaa Venäjälle, jos siellä olisi vielä jotain rippeitä Neuvostoliitosta.  

Niin minun äitini enokin sanoi, että Neuvostoliitto on tulevaisuuden maa. Vaikka olin lapsi, en uskonut pätkääkään tästä. Sen verran oli tietoa asioista. No tämä äitini eno olikin kova kommari, joka halusi uskoa, että jossain olisi se autuus ja ihanuus.  Monethan Suomesta Neuvostoliittoon muuttaneet kommarit tapettiin.

Vierailija
54/232 |
06.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta Karjalan menetys oli kyllä menetys myös koko Suomelle. Viipurikin oli tosi hieno kaupunki ja vilkas kauppapaikka. 

Ja nyt siellä yksi vallanhimoinen despootti haluaa palauttaa kaiken keisarikunnan aikaan, ja valloittaa haluamansa. Natolle syytää uhkauksiaan. Suomen rannikko ja puolustusvoimien alueet on saarrettu ja vihollisen omistuksessa. Pikkuinen marionetti Valko-Venäjältä toimii käskyläisenä hybridisodankäynnissä.

Vierailija
55/232 |
06.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole trolli, olen täysin suomalainen, suomenkielinen henkilö. Venäjään myönteisesti suhtautuva olen kyllä, sen myönnän. Venäjä ei ole sellainen paholaisten maa kuin täällä Suomessa annetaan ymmärtää. Matkustaa Venäjälle ja tutuskaa paikallisiin ihmisiin, aivan ihana maa ja ihania ihmisiä.

Miksi sitten valehtelet täysillä suomalaisten kohtaloista Venäjällä? Tiedät kyllä, että Neuvostoliiton puolelle jääneillä oli kova kohtalo. Trollaamistahan tämä on.

Vierailija
56/232 |
06.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyyrölän kylä oli täysin venäjänkielinen kylä Kannaksella.

Hienoa, löysit sen ainoan kuriositeetin Kannakselta johon joku venäläinen sotaherra aikanaan siirrätti muutamiakymmeniä maaorjia asuttamaan sitä ennen alueen itsenäistymistä Suomeksi.

Vierailija
57/232 |
06.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika outo kysymys? Satutko tietämään, millaista oli Neuvostoliitossa tuolloin. Jos he olisivat jääneet kotiseudulleen, heidän olisi todennäköisesti tapettu tai vietyt Siperiaan vankileirille. Lisäksi he olivat suomalaisia eivätkä venäläisiä.  Kyllä heidän oli pakko muuttaa, jos halusivat jatkaa elämää.  Onko se sinulta jotenkin pois, jos he ikävöivät kotiseutuaan. Olen käynyt menetelyllä alueella ja luonto on siellä todella kaunista. 

Höpö, höpö

Ja tiedoksi vaan että Suomeen muuttaneissa Karjalan evakoissa oli monia kokonaan äidinkieleltään venäjänkielisiä. Ja monia karjalankielisiä, joiden kulttuurin ja uskonnon kaltaisia  ihmisiä on Venäjän puolella enemmän kuin  Suomessa. Moni tietysti ahdistui ja masentui Suomessa kun joutui niin erilaiseen paikkaan. Elämä Neuvostoliitossa oli myös hyvää, vaikka usein toista täällä Suomessa väitetäänkin.

Karjalan evakot eivät olleet mitään ahdistujakansaa! Silloin tehtiin töitä aamusta iltaan, että saatiin koti pään päälle ja ruokaa pöytään. Ketään ei myöskään jätetty yksin. Karjalaiset oliivat hyvin yhteisöllisiä.

Sen lisäksi Suomi oli sodassa. Siinä tilanteessa ahdisti ainoastasn läheisten tilanne rintamalla. Se myös yhdisti kaikkia suomalaisia heimosta riippumatta.

Vierailija
58/232 |
06.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan siellä toki ihania ihmisiä, jotka eivät voi asioille mitään ja ovat syttömiä. Kyllä Neuvostoliitto oli aika kamala paikka, eikä sekään ollut tavalisen kansalaisen syy. Miksi sinä et muuta nyt Venäjälle, koska tykkäät?

Vierailija
59/232 |
06.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isoäitini joutui lapsena evakkoon. Heillä oli maatila järven rannalla, tilalle saivat pienen paikan täältä missä nyt asutaan.

Koti-ikävä vaivasi loppuun asti. Kerran pääsi siellä käymään. Ei tainnut lohduttaa, pilattu koko paikka.

Ei kyllä koskaan valittanut, karjalaiset on sitkeitä. Oisipa omassa veressä sitä voimaa enemmän jäljellä.

Vierailija
60/232 |
06.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viipuri oli isovanhempieni synnyinpaikka. Nyt jo edesmenneet isovanhempani opettivat minua arvostamaan Suomea, sen historiaa ja kaikkea sitä mitä meillä on tänä päivänä. 💙🤍🇫🇮 Ikuisesti karjalainen, suomalainen sydän ❤️

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi yksi