Miksi Karjalan evakot ikävöivät Karjalaa? Miksi eivät jääneet sinne?
He olisivat voineet jäädä koteihinsa mutta suurin osa halusi muuttaa Suomen puolelle.
Kommentit (315)
Tämä kuvakaappaus on Vauva.fi-keskustelufoorumilta, ja se käsittelee suomalaista historiaa tavalla, joka herättää usein voimakkaita tunteita. Tässä on analyysi viestiketjun sisällöstä ja kontekstista:
1. Aloitusviestin sisältö
Keskustelun aloittaja kysyy: "Miksi Karjalan evakot ikävöivät Karjalaa? Miksi eivät jääneet sinne?" Hän jatkaa väittämällä, että he olisivat voineet jäädä koteihinsa, mutta suurin osa "halusi muuttaa Suomen puolelle".
2. Historiallinen virheellisyys
Aloitusviesti sisältää merkittävän historiallisen väärinkäsityksen tai on tarkoituksellinen "trollaus" (provokaatio):
Pakkoluovutus: Karjala ei jäänyt Suomelle, vaan se luovutettiin Neuvostoliitolle talvi- ja jatkosodan päätteeksi.
Turvallisuus ja ideologia: Karjalaiset eivät olisi voineet jäädä koteihinsa entiseen tapaan. Alueesta tuli osa Neuvostoliittoa, jossa vallitsi stalinistinen diktatuuri, valtiollinen ateismi ja pakkokollektivointi. Suomalaisina heitä olisi kohdeltu viholliskansana, mikä olisi todennäköisesti johtanut karkotuksiin Siperiaan tai teloituksiin (kuten monille Neuvosto-Karjalaan aiemmin muuttaneille suomalaisille kävi).
Vapaaehtoisuus: Muutto ei ollut varsinainen "valinta" parin vaihtoehdon välillä, vaan pakon edessä tehty pako sotaa ja vierasta valtaa karkuun. Lähes koko väestö (noin 420 000 ihmistä) jätti kotinsa mieluummin kuin jäi Neuvostoliiton alaisuuteen.
3. Vastaanotto ja reaktiot
Äänestys: Viesti on saanut 303 alapeukkoa ja vain 8 yläpeukkoa. Tämä kertoo siitä, että foorumin käyttäjät pitävät kysymystä joko erittäin loukkaavana, historiantajuttomana tai puhtaana provokaationa.
Ensimmäinen kommentti: "Ootko oikeesti noin tietämätön?" Tämä heijastaa yleistä tuohtumusta. Karjalan evakkojen kohtalo on keskeinen osa Suomen kansallista identiteettiä ja monen suomalaisen sukuhistoriaa, joten siihen liittyvä vähättely tai tietämättömyys koetaan usein loukkaavaksi.
4. Miksi tällaisia kysymyksiä esitetään?
Provokaatio: Vauva.fi on tunnettu "trolleista", jotka esittävät tarkoituksella hölmöjä tai ärsyttäviä kysymyksiä saadakseen aikaan kiivasta keskustelua.
Sukupolvien välinen kuilu: Nuoremmille sukupolville sodan realiteetit voivat joskus olla kaukaisia, jolloin historian tapahtumia saatetaan yrittää peilata nykyajan vapaaseen liikkuvuuteen, vaikka tilanteet eivät ole vertailukelpoisia.
Yhteenveto: Kuvakaappaus esittää tyypillisen esimerkin Internet-keskustelusta, jossa historiallisesti herkkää aihetta käsitellään joko provokatiivisesti tai suuren tietämättömyyden vallassa, mikä johtaa välittömään sosiaaliseen paheksuntaan.
Vierailija kirjoitti:
Ikävöinti ehkä johtuu osaksi siitä että sinne jäi paljon enemmän peltoja ja metsiä mitä he omistivat siellä kun mitä täällä tilalle saivat.Samoin ne itse rakennetut talot jotka venäläiset purkivat ja veivät jonnekkin muualle.Tietysti myös se luonnon kauneus kun se vielä oli hoidettu mitä se ei ole enään.
Miten joka evakolla oli niin perkuleesti maata, metsää ja itserakennettu talo? Minun isoisän suvulta ei jäänyt mitään sinne, eivät he omistaneet paljon muuta kuin vaatteensa, oliko minun suku ainoita köyhiä koko Karjalassa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Karjalan evakko = Karjalasta evakuoitu
Karjalaiset eivät saaneet talojaan ilmaiseksi, vaan joutuivat ottamaan lainaa, jonka valtio tosin takasi. Kaikki piti ostaa, huonekalut, talo, vaatteita, monilla lehmätkin, koska kaikki oli jäänyt.
Evakkonäyttelyssä oli lapsen mukaansa ottamat koululäksyt, koska se oli lapselle ollut tärkeintä mitä hän tiesi
Äiti oli tuolta ja itki traumaansa vielä hiukan ennen kuolemaansa. Se lähtö oli tapahtunut niin äkillisesti ja traumaa aiheuttaen. Isänsä (jota en ole koskaan nähnyt) rintamalla puolustamassa Suomen itsenäisyyttä
🥲 monikaan palstalaisista ei ymmärrä, mitä kaikkea karjalaiset ovat joutuneet kestämään!
Ei nämä kermaperseet kestä minkäänlaisia vastoinkäymisiä! Itku pääsee, kun joku vie tikkarin!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä Neuvostoliiton puolelle sai jäädä jos halusi, ei ketään pakotettu Suomeen.
Se oli Suomea eikä Neuvostoliittoa. Eikä sinne saanut jäädä vaan pois oli lähdettävä.
Nyt historiantunnille kipin-kapin takaisin.
Sai jäädä ja osa jäikin. Tutustukaa historiaan. Ei ketään aseella uhattuna pakotettu lähtemään pois. Moni varsinkin vanha ihminen jäi.
Ei saanut. Eikä yksikään jäänyt.
Törmättiin Sortavalassa -97 mummoon joka oli jäänyt. Puhui vielä hyvää suomea.
Tämä mummo saattoi olla inkerinsuomalainen tai Suomesta muuttaneiden jälkeläinen. Jatkosodan jälkeen luovutetuilla alueille jäi alle 20 ihmistä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ikävöinti ehkä johtuu osaksi siitä että sinne jäi paljon enemmän peltoja ja metsiä mitä he omistivat siellä kun mitä täällä tilalle saivat.Samoin ne itse rakennetut talot jotka venäläiset purkivat ja veivät jonnekkin muualle.Tietysti myös se luonnon kauneus kun se vielä oli hoidettu mitä se ei ole enään.
Miten joka evakolla oli niin perkuleesti maata, metsää ja itserakennettu talo? Minun isoisän suvulta ei jäänyt mitään sinne, eivät he omistaneet paljon muuta kuin vaatteensa, oliko minun suku ainoita köyhiä koko Karjalassa?
Todennäköisesti oli ja siksi trollailet nyt tällä palstalla. Ilmeisesti omena ei ole kauas puusta pudonnut
Vierailija kirjoitti:
Vaan voihan siellä käydä olemassa kun sai elatuksen täältä.
Ei voi olla näin tyhmiä ihmisiä olemassa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaan voihan siellä käydä olemassa kun sai elatuksen täältä.
Ei voi olla näin tyhmiä ihmisiä olemassa!
Karjalaisen evakon perilliset elättävät tämänkin paskiaisen!
Vierailija kirjoitti:
Siellä on sellaisia paikkoja mitä ei löydy mistään paikasta Suomessa kuten Laatokan vuonomaiset lahdet.
Mitenkäs se meni näitten Inkeriläisten kanssa? Muistelisin että näitä neuvostoliitto vaati palauttamaan. Ne jotka sinne takaisin joutuivat pääsivät leirille Siperiaan. Ja siellä henki oli halpa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todennäköisesti oli ja siksi trollailet nyt tällä palstalla. Ilmeisesti omena ei ole kauas puusta pudonnut
Se sinun isoisäsi tais olla jotain heikompaa ainesta,ehkä venäläinen???
Kyllä minun isäni suvulla la oli isot talot ja maata sekä metsää riittämiin.Talot olivat suuria senkin takia kun sukuyhteisö oli tiivis,asuttiin yhdessä monta sukupolvea.Muistan useita evakkoperheitä jotka asetuttuaan paikoilleen ja rakennettuaan talon elivät yhdessä monta sukupolvea.Mummot hoiteli"vunukoita" kun vanhemmat olivat pelto töissä.Ahkeraa,hyväsydämistä ja iloista porukkaa ovat.Suvussani on yksi yli satavuotias joka sodan alkaessa oli jo nuori tyttö,teini-ikäinen,muistaa ajat ennen sotia ja osaisi kuulemma entiselle kotipaikalle vaikka unissaan.Huumori hänellä tallella vieläkin vaikka liikuntakyvyn jo mennyt ja näkö ja kuulo kuin heikentynyt.Ei voi muuta kuin ihailla.
Vierailija kirjoitti:
Karjalaiset ikävöivät sitä aikaa mitä elettiin, Viipuri oli upea kaupunki, siellä Monrepon puisto, sitä äitini aina muisteli.
Samoin minun äitini. Yleensä kaikista paikoista, kun asuivat useassa osoitteessa. Kerran kävimme yhdessä siellä ja ne rakennukset olivat vielä jäjellä. Lisäksi hänellä paljon tarinoita kerrottavana, isänsä kuului paikallisiin kulttuuripiireihin, kun oli musiikin ammattilainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siellä on sellaisia paikkoja mitä ei löydy mistään paikasta Suomessa kuten Laatokan vuonomaiset lahdet.
Ja oli mitä tahansa, niin se oli koti. Helsinkikään ei ole mikään täydellinen paikka, mutta kyllä siitä itku pääsisi, jos tämä menetettäisiin eikä yhtäkkiä pääsisi vuosikymmeniin edes käymään. Luulen, että omaisuuteen liittyvät taloudelliset asiat olivat suurelle osalle aika lailla sivuseikka. Siinäkin surettivat eniten juuret, monia tiloja oli suku viljellyt jo satoja vuosia.
Vierailija kirjoitti:
Mikäli karjalaiset eivät olisi muuttaneet Suomeen, olisimme vielä enemmän kaikki sukua toisillemme eli geeniperintö olisi vieläkin suppeampi. Kyllä karjalaiset tavat ja perinteet ovat oikeasti rikastuttaneet maatamme.
Puhut omituisesti, ihan kuin karjalaiset eivät olisi suomalaisia samalla tavalla kuin vaikka savolaiset tai kainuulaiset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika outo kysymys? Satutko tietämään, millaista oli Neuvostoliitossa tuolloin. Jos he olisivat jääneet kotiseudulleen, heidän olisi todennäköisesti tapettu tai vietyt Siperiaan vankileirille. Lisäksi he olivat suomalaisia eivätkä venäläisiä. Kyllä heidän oli pakko muuttaa, jos halusivat jatkaa elämää. Onko se sinulta jotenkin pois, jos he ikävöivät kotiseutuaan. Olen käynyt menetelyllä alueella ja luonto on siellä todella kaunista.
Höpö, höpö
Ja tiedoksi vaan että Suomeen muuttaneissa Karjalan evakoissa oli monia kokonaan äidinkieleltään venäjänkielisiä. Ja monia karjalankielisiä, joiden kulttuurin ja uskonnon kaltaisia ihmisiä on Venäjän puolella enemmän kuin Suomessa. Moni tietysti ahdistui ja masentui Suomessa kun joutui niin erilaiseen paikkaan. Elämä Neuvostoliitossa oli myös hyvää, vaikka usein toista täällä Suomessa väitetäänkin.
Höpö höpö itsellesi hyvä höpinöissäsi ainakin sodan jälkeen.
Mitä ihmettä??? oot vissiin nukkunut kaikki historian tunnit? Viipurin lääni oli kyllä ihan Suomea jossa asui ihan suomalaisia.Toki paljon muitakin kansalaisuuksia oli,hyvin kansainvälistä oli väestö silloin Viipurissa ja puhuttuja
kieliäkin monta.Oman isäni äidinkieli oli kyllä ihan suomi,tosin Karjalan murteella höystettynä. Tutustupa vaikka vanhoihin karttoihin Suomen valtiosta ja sen rajoihin missä ne kulki ennen sotia.Vaikea kyllä uskoa että kukaan on oikeasti noin tyhmä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se ikävä perustu mihinkään omaisuuden perään huutamiseen. Kyllä se perustuu kokonaisen elinpiirin ja kulttuurin jättämiseen. Vaikka omat vanhemmat ihan hyvin sopeutu sit tänne, kun nuoria olivat, oli se kaipuu silti olemassa. Äitini erityisesti tunnisti milloin missäkin toisen karjalaisen ja aina pysähtyivät hetkeksi iloisina juttelee. Ihan vanhoille päiville asti. Ja se puhe oli aina iloista ja omanlaisella nuotilla, mitä en muulloin kuullut.
Itse en ole kuin vieraillut pari kertaa rajan takana, mutta sen verran sitä viipurilaisuutta/karjalaisuutta on minuunkin tarttunut, et pari kertaa on joku tunnistanut minussa sen piirteen. Eli alettu juttusille ja sit kysytty suoraan. Eli joku tietty piirre tai ominaisuus tai joku, jonka haistavat vain karjalaiset, tyyliin koita kouran tuntee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalaiset haluavat yleensä asua Suomessa eikä Venäjällä.
Kyllä karjalaiset halusivat asua Karjalassa mutta sodan jaloista oli lähdettävä pois. Silloin uskottiin, että paluu ehkä koittaisi jonakin päivänä.
No helwetti, Suomeahan se Karjalakin oli.
Vierailija kirjoitti:
Mitenkäs se meni näitten Inkeriläisten kanssa? Muistelisin että näitä neuvostoliitto vaati palauttamaan. Ne jotka sinne takaisin joutuivat pääsivät leirille Siperiaan. Ja siellä henki oli halpa.
Siellä ei montaa suomen sukuista kieltä puhuvaa ihmistä enää ole. Pietarikin on perustettu inkerinmaalle alunperin
Samahan on venäläisillä, kehuvat omaa maataan, kulttuuria ja kieltä mutteivat halua asua Venäjällä. Haluaisivat että saisivat asua Suomessa mutta kuin pikku-Venäjällä, niinku venäläiset Virossa. Ehkä ne evakotkin itkivät Karjalan perään vaikkeivat sinne halunneet oikeasti jäädä..
🥲 monikaan palstalaisista ei ymmärrä, mitä kaikkea karjalaiset ovat joutuneet kestämään!