Miksi Karjalan evakot ikävöivät Karjalaa? Miksi eivät jääneet sinne?
He olisivat voineet jäädä koteihinsa mutta suurin osa halusi muuttaa Suomen puolelle.
Kommentit (232)
Isovanhempani tulivat evakkoon Karjalasta ja Viipurista. Viipuri oli aikoinaan Suomen kansainvälisin kaupunki ja kaupan keskus.
Olen tässä alkanut puoliksi tosissani miettiä asunnon ostoa Viipurista. Jostain siitä Viipurin linnan vastapäätä paikallisesta kaivarista. Ne ovat vielä jossain määrin erittäin edullisia ja Pietari on lähellä. Suomen puolelle on myös lyhyt matka. Ei Venäjä välttämättä niin paha ole. Tasavero taitaa esimerkiksi olla 13%.
Tai siis onhan se paha sellaisille, jotka tarvitsevat jatkuvasti toisten rahoja, eivät saa mitään aikaan ja ovat rasisteja. Mutta tämähän ei koske minua.
Isoäiti olisi kyllä aika ylpeä paluusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalaiset haluavat yleensä asua Suomessa eikä Venäjällä.
Nämähän oli karjalaisia ja olivat jo valmiiksi Karjalassa.
Sekoitat kaksi eri porukkaa.
Karjalankieliset asustelevat pohjoisemmassa, kuten Petroskoissa ja Vienassa.
Suomalaisten karjalaisten "heimo" (vs. hämäläiset tai pohjanmaalaiset) asusteli pääosin luovutetuilla alueilla, ja evakuoitiin sitten sotien jälkeen muualle Suomeen. Suomelle jäi pieniä osia näistä Suomen-karjalaisista alueista.
Karjalankieltä puhuttiin kyllä Laatokan rannoillakin.
Lähinnä siellä kuitenkin puhuttiin suomenkielen karjalanmurretta. Kuten Lappeenrannassa edelleen.
Laatokan pohjoisrannalla kuten Impilahdessa ja Salmissa, puhuttiin kyllä laajalti karjalankieltä tai eteläkarjalan murteiden ja karjalankielen sekoitusta.
Vierailija kirjoitti:
Isovanhempani tulivat evakkoon Karjalasta ja Viipurista. Viipuri oli aikoinaan Suomen kansainvälisin kaupunki ja kaupan keskus.
Olen tässä alkanut puoliksi tosissani miettiä asunnon ostoa Viipurista. Jostain siitä Viipurin linnan vastapäätä paikallisesta kaivarista. Ne ovat vielä jossain määrin erittäin edullisia ja Pietari on lähellä. Suomen puolelle on myös lyhyt matka. Ei Venäjä välttämättä niin paha ole. Tasavero taitaa esimerkiksi olla 13%.
Tai siis onhan se paha sellaisille, jotka tarvitsevat jatkuvasti toisten rahoja, eivät saa mitään aikaan ja ovat rasisteja. Mutta tämähän ei koske minua.
Mene toki asuntokaupoille Venäjälle, loppuupahan uho. Siihen on syynsä, miksi vain harva suomalainen on sieltä mitään ostanut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mene toki asuntokaupoille Venäjälle, loppuupahan uho. Siihen on syynsä, miksi vain harva suomalainen on sieltä mitään ostanut.
Yksi tuttu osti talon Karjalasta, ja aina kun oli pois koko talo putsattiin.
Sortavalan trollien otsikko sai heti räväkän vastaanoton.
Tosiasiassa EI kukaan SIELLÄ nykyään kurjassa Karjalassa haluaisi asua. Kurjuutta, köyhyyttä, ja nyt korona vienyt ihmiset tuhon partaalle.
Ei edes lääkkeitä juuri kenelläkään. Ei edes sairaaloissa ole hoitovälineitä eikä tarvikkeita potilaille.
Ja Sputnik on vain pelkkä vitsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta Karjalan menetys oli kyllä menetys myös koko Suomelle. Viipurikin oli tosi hieno kaupunki ja vilkas kauppapaikka.
Ja nyt siellä yksi vallanhimoinen despootti haluaa palauttaa kaiken keisarikunnan aikaan, ja valloittaa haluamansa. Natolle syytää uhkauksiaan. Suomen rannikko ja puolustusvoimien alueet on saarrettu ja vihollisen omistuksessa. Pikkuinen marionetti Valko-Venäjältä toimii käskyläisenä hybridisodankäynnissä.
MIten tämä liittyy tähän, jos kerron, että Viipuri oli hieno kaupunki.
Siten, että eikö mikään riitä? -Synnyinjuuret karjalassa
En ymmärrä vieläkään. Voin kait sanoa sen ääneen, että Viipuri oli kaunis.
Pitänää joskus käydä kunhan tämä nykytemmellys rauhoittuu.
Ollut jo yli 200 vuotta venäläinen kaupunki eli en ymmärrä tätä haaveilua. Sitä ennen ruotsalainen kaupunki.
Viipuri kuului Suomen suurruhtinaskuntaan vuosina 1812-1917 aivan kuten muutkin nykyisen Suomen osat. Mikäli Viipuri olisi jäänyt Suomelle, se voisi olla vähintäänkin Turun ja Tampereen kokoinen yliopistokaupunki ja moni itäsuomalainen olisi saattanut muuttaa sinne Espoon tai Vantaan sijasta.
Vierailija kirjoitti:
Sortavalan trollien otsikko sai heti räväkän vastaanoton.
Tosiasiassa EI kukaan SIELLÄ nykyään kurjassa Karjalassa haluaisi asua. Kurjuutta, köyhyyttä, ja nyt korona vienyt ihmiset tuhon partaalle.
Ei edes lääkkeitä juuri kenelläkään. Ei edes sairaaloissa ole hoitovälineitä eikä tarvikkeita potilaille.
Ja Sputnik on vain pelkkä vitsi.
Jos olisi pakko ottaa joku koronarokote, niin kyllä minä mieluiten sen Sputnikin ottaisin. Tutkitusti parhaat tulokset. Dokumentointivaatimusten vuoksi ei vain ole saanut myyntilupaa EU:ssa.
Muutenkin tietosi ovat... aikamoista vääristelyä. Herää kysymys: mistä on kysymys?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tämä mitään uhoa ole vaan pohdintaa. Harva suomalainen ylipäänsä omaa resursseja ostaa mistään ulkomailta mitään, jos viinapulloja ja krääsää ei lasketa. Pitää olla varoja ja kykyä tienata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksi tuttu osti talon Karjalasta, ja aina kun oli pois koko talo putsattiin.
Talo on toki hieman eri asia varsinkin, jos se on syrjässä. Onhan sekin eri ostaako Suomessa asunnon Eirasta tai Kontulasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tämä mitään uhoa ole vaan pohdintaa. Harva suomalainen ylipäänsä omaa resursseja ostaa mistään ulkomailta mitään, jos viinapulloja ja krääsää ei lasketa. Pitää olla varoja ja kykyä tienata.
Itse olin juuri vuokraamassa kämppää Viipurin keskustasta ennen koronaa. Se on sielläkin pienemmän riskin tie.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska karjalaan jääneet karjalaiset venäläiset tappo/lähetti keskitysleireille
No ei se nyt noinkaan mennyt. Karjalastahan iso osa oli jo ennen sotaa Neuvostoliiton puolella, eikä niille karjalaisille mitään tapahtunut, hehän oli Neuvostoliiton kansalaisia. Asusteleehan siellä vieläkin joitakin karjalan kielisiä suomen sukuisia asukkaita, mutta vähissähän siellä on nykyään niin karjalan kielen, kuin suomen kielenkin osaaminen.
Sen sijaan Suomen puolella asuneet suomalaiset karjalaiset evakoitiin kaikki, ketään ei sinne jätetty. Evakkojunassa myös mummoni ja isäni kahteen ja vieläpä kahteen kertaan. Ensin Talvisodan jaloista (takaisin välirauhan aikana) ja lopullisesti Jatkosodan jaloista.
t: evakon poika
Olet väärässä. Aika moni suomensukuinen päätti päivänsä Stalinin virkistysmatkoilla Siperiassa tai jopa oman kylän hiekkakuopan laidalla. Ja jo ennen sotia.
Tahallasiko sä sotket asioita, vai etkö vaan ymmärrä? Stalinin vainot on ihan oma juttunsa, eikä nyt kuulu Toisen maailmansodan jälkeen Karjalasta evakoituihin karjalaisiin mitenkään. Tai sitten vaan trollaat. Ne joita Siperiaan kyyditettiin, oli pääasiassa ihan suomalaisia ja siis Neuvostoliittoon sisällissodan jälkeen paenneita.
Olennaistahan tässä on se, että karjalaisuus ei tarkoita suomalaisuutta, ei ainakaan automaattisesti. Karjalaisia on asunut Karjalassa vuosisatojen ajan rajan molemmin puolin, ihan niin kuin saamelaisiakin useamman valtion alueella.
Eikä niitä Neuvostoliiton puolella asuneita karjalaisia tietenkään tapettu sodan jälkeen, hehän oli Neuvostoliittolaisia. Tietenkin Stalinin vainoissa on varmasti Neuvostoliiton karjalaisiakin tapettu, mutta ne nyt ei liity ketjun aiheeseen, vaan Stalin nyt listi kaikkia, joiden epäili hiukankaan horjuttavan hänen valta-asemaansa. Mutta Stalinin touhut taas on ihan oma aiheensa, eikä liity tähän ketjuun nyt mitenkään.
Rautalankaa: karjalan evakot oli suomalaisia. He asuivat Suomessa.
Eli siis näköjään trollaat, tai sitten olet vieläkin tyhmempi mitä luulin. Lue nyt hyvä ihminen nuo aiemmat lainaukset ja koita sisäistää, mistä siinä puhutaan.
Tietenkin Suomeen evakoidut karjalaiset oli Suomen kansalaisia, kai minä nyt sen Laatokan Karjalan evakon lapsena tiedän varsin hyvin. Kuitenkin siellä vanhan rajan takana asui myös karjalaisia, koska Karjala oli muutakin, kuin Karjalan Kannas ja Laatokan Karjala. Vienan, sekä Aunuksen Karjalahan kuului pääosin Itä-Karjalaan, eli Neuvostoliittoon, siis jo ennen sotia, eivätkä ole koskaan Suomeen kuuluneetkaan, vaikka alueella on asunut suomalaisugrilaisia kansoja jo vuosituhansia. Siis jo ennen kuin Suomesta puhuttiin vielä yhtään mitään.
Eli vielä viimeisen kerran ratakiskoa: Karjala ja karjalaisuus on paljon enemmän kuin pelkkä Suomen puolella oleva Karjala ja Suomen toisessa maailmansodassa Neuvostoliitolle hävityt Karjalan alueet.
t: Laatokan Karjalan evakon poika
Luuletko, että muut ei tiedä? Nyt on tässä keskustelussa kyse niistä Suomen puolella asuneista karjalaisista evakoista ja siitä, miksi he lähti evakkoon eikä jääneet. Tämän keskustelu aiheena ei ole muut kuin he.
T. Evakkojen lapsi
Lue nyt rakas lapsonen, mistä tuo lainaus ketju alkoi. Siis tämä lainausketju alkoi tästä viestistä: "Koska karjalaan jääneet karjalaiset venäläiset tappo/lähetti keskitysleireille"
Näin siis väitti tuo kirjoittaja ja minä siis korjasin asian, että siis sinne ei jäänyt suomalaisia karjalaisia, koska kaikki evakoitiin, kuten myös oma isäni ja mummoni. Sen sijaan Itä-Karjalaan jäi karjalaisia, siis Neuvostoliiton puolelle, eikä heitä tietenkään tapettu, koska olivat Neuvostoliiton kansalaisia, eivät siis suomalaisia. Tästä oli siis tässä lainausketjussa kyse, mutta tuo ensimmäinen alkoi vetämään tähän Stalinin vainoja, jotka nyt ei todellakaan liittyneet tähän keskusteluun yhtään mitenkään.
Stalinin ajan itänaapurissa suomenkielisyys ja etninen suomalaisuus (mm. luterilaiset suomenkieliset Inkerin suomalaiset jotka oli n-liiton kansalaisia) riitti leimaamaan henkilön epäluotettavaksi ja toi hyvin helposti matkalipun Siperiaan työleirille. On järkyttävää että Suomessa suljetaan silmät kiistattomilta historiallisilta tosiasioita.
Elikkä jatkatte Moskovan Tiltun työtä:
https://fi.wikipedia.org/wiki/Aino_Kallio_(radiokuuluttaja)