Kaksivuotias lapsi on päivähoidossa
joka arkipäivä klo 9-17 ja äiti vauvan kanssa kotona. Mitä hyviä, mitä huonoja puolia? Kannatatko vai paheksutko?
Ottamatta kantaa siihen, olenko tuo äiti minä vai onko se naapurin täti tai fiktiivinen henkilö. =)
Kommentit (44)
ottaen huomioon että vanhempi kotona. En veisi ellei kotona olisi jokin poikkeustilanne, vaikka kotona vaikeasti sairas lapsi tai itsellä vaikea sairaus.
varsinkin jos tietää äidin olevan kotona! Mieluummin vaikka sitten puoltapäivää tms.
ja on aika kiltti tapaus, joka syö ja nukkuu hyvin eikä kauheasti uhmailekaan. Äitikään ei ole masentunut eikä mitenkään uusavuton, päinvastoin hyvin lasten kanssa pärjäävä ns. jämäkkä tapaus. Haluaa vain olla vauvan kanssa rauhassa.
ap
ja tuntea olevansa osa perhettä myös vauvan syntymän jälkeen. Viisi päivää viikossa klo 9-17 tuntuu todella pitkältä ajalta olla hoidossa tuonikäisellä. Itse laittaisin esim. 3 pvä/vko ja lyhyemmäksi ajaksi.
että esikoinen on 2,5v ja 3 x 6-7h päivää viikossa hoidossa. Ulospäin näyttää varmasti siltä, että homma on hallinnassa ja niin onkin. Pärjäisin varmasti penskojen kanssa 24/7, mutta vanne olisi kyllä aika kireällä pään ympärillä silloin.
Nämä kolme puolikasta päivää kaksin vauvan kanssa ovat minun vapaa-aikani. Silloin pesen pyykkiä, siivoilen, hoidan perheen juoksevia asioita, teen hankintoja, annan vauvalle jakamatonta huomiota ja LEPÄÄN = nukun päiväunia. Minulla ei ole yhtään säännöllistä omaa harrastusta. Olen pois kotoa yhden illan kuukaudessa.
niin sitten kannattaa tehdä lapset pidemmällä ikäerolla tai jättää lapsiluku yhteen. En ymmärrä kokopäiväistä hoitopaikkaa noin pienellä jos vanhempi on kotona ja tilanne kaikinpuolin normaali. Tai oikeastaan en ymmärrä, miksi ihmiset hankkivat perhettä, josta eivät sitten jaksa kantaa vastuuta.
Kivaahan se olisi jos jokaiseen lapseen voisi keskittyä täysipäiväisesti ja täysillä ensimmäiset kaksi vuotta ja joku muu huolehtisi muista. Mutta onko silloin järkevää hankkia useita lapsia pienellä ikäerolla? Ei pahalla, mutta jos joku osaisi valaista asian toista puolta? Alle 3-vuotialle vanhempi on kuitenkin niin tärkeä.
Enkä yritä pakottaa äitejä jaksamaan hinnalla milä hyvänsä, tilanteita on kaikenlaisia. Oudoksun vain ajatusta, että ihmisten pitäisi saada vapaata jo omasta perhe-elämästäänkin kokopäiväisesti ja verorahoilla. Yli 3-vuotiaalla esim. puolipäiväinen paikka on minusta hyvä.
- lapselle liian pitkät hoitopäivät
- voi aiheuttaa lapselle tunteen että vauva on syrjäyttänyt hänet ja hänet viedään pois tieltä että äiti saa olla vauvan kanssa
- voi vaikuttaa sisarussuhteen kehittymiseen negatiivisesti
hyviä puolia:
- äiti pääsee helpommalla
Se vuosi kaksi-vuotiaan elämässä on tärkeä, mitäs jos kuopuksesi pistetään vuoden päästä eri päiväkotiin? Kyllä kaksivuotiaalla on yhtä suuri oikeus olla kotona äidin kanssa, kuin vauvallakin!
Ei voi kuin ihmetellä..
ja äidin kaikki voimat menevät siihen että jaksaa olla hereillä sen hetken kun vauvakin, ja sitten nukkuu kun vauvakin, ei onnistu esikoisen ollessa kotona.
Olemme aika paljon tekemisissä ko. perheen kanssa eli tiedän heidän tilanteen, taustalla ei ole mitään muuta kuin äidin halu olla rauhassa vauvan kanssa. Vaikka minusta on sellainen ihminen, että taatusti pärjäisi kahden kanssa. Ehkä sitten itse ei usko, että pärjää.
ap
Fiksu ottaa siitä selvää jo esim. osittaista hoitovapaata suunnitellessaan. Mutta se ei tainnut olla tämän jutun pointti. Jos lapsi on muuten vaan, äidin ollessa kotona, hoidossa 9-17 ei puhuta enää päiväkodin rytmin ' pakottamista' hoitoajoista.
että esimerkiksi me ollaan lasten kanssa paljonkin tekemisissä monenkin ihmisen kanssa, mutta kukaan näistä ihmisistä ei tiedä oikeasti meidän perheemme asioista yhtään mitään. Voi luulla tietävänsä.
En usko, että kovin moni on kauhean avoin ja rehellinen ja kuuluttaa asioistaan. Veikkaan että moni kertoo naapureille esimerkiksi paljon siloitellumman kuvan kuin mitä todellisuus on.
Aika naiivia kuvitella muuta.
Se, että kukaan vastanneista ei hyväksynyt asiaa PAITSI jos taustalla " jotain" , josta kukaan ei tiedä, riittää minulle osoitukseksi siitä, että tällainen ei ole ihan tavallista. Tuttavapiirissämme itse asiassa useampikin perhe, joka toimii samalla tavoin. Itse olemme niitä kummajaisia kun meillä kaikki lapset kotona kun itsekin olen, ja oli kiva kuulla, ettemme ole ihan yksin ihmetyksemme kanssa.
ap
Minusta se että pohdit jonkun muun ihmisen/perheen asioita on outoa ja epäkypsää ja kielii mielestäni myös siitä, että olet epävarma omista valinnoistasi.
Jospa keskittyisit omiin asioihisi.
31
eli äidille ei kuljetuksistakaan koidu vaivaa. Juuri siksi hoitopäivistä tulee niin pitkät. Ja tyttö aloitti hoidossa joitain viikkoja ennen vauvan syntymää eli ei edes kyse siitä, että olisi tottunut hoitopaikkaan eikä haluttaisi siksi ottaa sieltä pois.
Paljastettakoon nyt, että kyseessä on siis perhe naapuristamme, ja kuultuani heidän järjestelyistään en voinut muuta kuin ihmetellä.
ap
Itselläni ei ole esikoista päiväkodissa, vaan kotona molemmat lapset, mutta tekee nyt vaan mieli sanoa, että ei sitä toisen perheen elämää voi ulkopuolelta täysin tietää. Itselläni esimerkiksi on krooninen sairaus, joka ei näy ulospäin, mutta se kuluttaa kyllä voimia ja vaatii sitä, että saan levätä tarpeeksi. Muuten se käy pahemmaksi, mikä ei liene kenenkään etu. Kukaan meidän naapureistamme ei tätä tiedä, koska se on meidän yksityisasiamme.
Samaten meillä oli pari vuotta sitten sellainen tilanne, että meiltä kuoli neljä lähiomaista kahden viikon sisällä ja yksi sairastui rajuun syöpään.
Tätäkään emme kailottaneet naapureille.
Tällaiset asiat voivat verottaa perheen voimia ilman että naapurinrouvalla on hajuakaan.
Mistä siis voitte tietää tuomita jonkun ulkoisten seikkojen perusteella?
Kyseiset vanhemmat sanoivat nimenomaan, että tekevät näin, jotta äidin ja vauvan arki olisi rauhallisempaa.
Mutta turha asialla sen enempää mässäillä, halusin vain kuulla muiden mielipiteitä kun itseäni tämä ratkaisu suorastaan tyrmistytti. En tietenkään heille sanonut mitään, asia ei minulle tietenkään kuulu ja jokainen tekee omat ratkaisunsa. Täällä on hyvä tilittää nimettömänä ja purkaa ihmetystään. =)
ap
hoitoon ei ole kaikkeista mukavinta puuhaa aamuhämärissä ja kovalla pakkasella...
Muuten mukavuussyistä alle 3v. liian pieni hoitoon, jos äiti kotona.
Jonkun kerhon tai puistotädin ymmärtäisin, mutta en pph:lla tai päiväkodissa edes puoltapäivää.