Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Itseaiheutettu kurja elämä

Vierailija
09.03.2015 |

Kuten otsikosta voi päätellä, tämä on pahasti itseaiheutettu tilanne, joka tekee elämästäni kurjaa kaikin puolin. Tällaista ei toivoisi kenellekään...

Olen siis ajautunut hiveään pikavippikierteeseen. Tämä on monille tuttua, olen lukenut monia juttuja tästä asiasta, vähän myöhässä, sillä minulla ei ole tästä tilanteesta enää poispääsyä.

Olen kerännyt vippivelkaa lähemmäs 10 000e. Laskut ovat kerääntyneet siihen pisteeseen, että ulosotto kolkuttelee pian ovella.

Tämähän ei niinkään kuulosta pahalle, kun monet ovat tähän samaan päätyneet ja jopa selvinneet tästä. Mutta... Kovasti on alkanut tilanne masentaa. Olen yhden lapsen 26-vuotias yh-äiti. Opiskelen ja jopa valmistun toukokuussa, ihan kohta siis! Töihin olisi ihana päästä, mutta silloin en näkisi lastani päivässä montaakaan tuntia... Monen vuoden takainen masennus alkaa jälleen ottaa otettaan minusta, vaikka taistelen vastaan. Pelkään luottotietojeni menetystä, sillä onhan minulla jo kauan ollut haaveena oma koti, jota nyt en siis tule saamaan moniin vuosiin. Lapseni joutuu siis koko lapsuutensa elämään kerrostaloalueella, toisin kuin koskaan haaveilin.

Tämäkään ei vielä mitään, mutta laskut joita väkisin koitan maksaa parhaan kykyni mukaan pienellä opintotuella, lapsilisällä, elätusmaksuilla... Ei tästä jää käteen MITÄÄN!

Ei ole varaa ruokaan. Ei lapsen vaatteisiin. Ei hygieniatuotteisiin. Lapsen lääkkeisiin. Voi kurjuus kuinka itkettää tätä kirjoittaessa...

Tämä on tuttu tilanne, jopa siitä että isäni tappoi itsensä tällaisen samaisen tilanteen vuoksi. Ei vain jaksanut. Ja äitini.. Hän on niin hermoherkkä, etten uskalla hänelle asiasta edes mainita...

Olen siis aivan lopussa. Ja toivoisin tukea asiaan. Auttavia sanoja. Kokemuksella kerrottua tarinaa, mitä voisin tehdä? Onko velkajärjestely mahdollinen näin pienituloiselle? Takuusäätiöltä en saa apua, pankiltakaan ei onnistu koska en saa takaajaa. Paikkakunnallani ei ole sosiaalisen luototuksen mahdollisuutta. Kaikkea olen yrittänyt, ja oma uskoni loppuu...

Apua?

agonija77@hotmail.com

Kommentit (29)

Vierailija
1/29 |
09.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse joutunut luopumaan vastaavanlaisista haaveista siinä miten elämän piti mennä. Itse asuin lapsena omakotitalossa, oli kesämökit ja muut. Usko minua, pääset helpommalla kun luovut noista ja toimit niillä ehdoilla, jotka nyt on. Sun pitää saada maksettua toi 10 000 euroa pois pikku hiljaa, siinä on tähtäyspistettä nyt riittävästi. Selvitä maksujärjestelyasiat ennen kuin menetät luottotietosi, jos suinkin mahdollista.

En osaa valitettavasti paremmin auttaa, mutta minusta kuulostaa että menneisyyden taakka (isäsi yms) ja haaveesi omakotitalosta masentavat sua lisää.

T kahden lapsen yh

Vierailija
2/29 |
09.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.03.2015 klo 11:38"]

Kiitos vastauksestasi. Tuolla töihin menolla tarkoitin sitä, että jo opiskelu vie päivästäni 7-8 tuntia ja jos siihen päälle menisin töihin, rajoittuisi minun ja lapseni yhteinen aika kovin pieneen. Ja kerrostaloasuminen minun kohdallani tuntuu kurjalta, itse kun sain koko lapsuuteni asua omakotitalossa. En tuolla tarkoittanut loukata ketään :(

[/quote]

En minä siitä ainakaan loukkaantunut. Itsekin olen lapsuuteni asunut omakotitalossa  ja kai se joskus haave oli, että omakotitalossa aikuisena asuisin. Mutta kun elämä on mennyt kuten on mennyt, mies jätti ja jäin kahden yh:ksi, niin on tarvinnut hyväksyä että eipä sitä minun yhden ihmisen tuloillani täältä pk-seudulta mitään omakotitaloja ostella. Kun sen oikeasti hyväksyy että nyt pitää vaan asua siellä mihin on varaa, ja tietoisesti etsii hyviä puolia asumismuodostaan (esim. ei lumen luontia, ei nurmenleikkuuta, jos jokin kotona menee rikki niin vaan soitto huoltofirmaan niin hoituu), niin ei se hetken päästä enää ahdista. 

Tuota töihinemnoa kesken opintojen tuskin sinun kannattaa edes harkita kun kerran valmistut jo toukokuussa. Mene töihin sitten, yritä siihen asti sinnitellä jotenkin. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/29 |
09.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.03.2015 klo 11:29"]

Kuten otsikosta voi päätellä, tämä on pahasti itseaiheutettu tilanne, joka tekee elämästäni kurjaa kaikin puolin. Tällaista ei toivoisi kenellekään...

Olen siis ajautunut hiveään pikavippikierteeseen. Tämä on monille tuttua, olen lukenut monia juttuja tästä asiasta, vähän myöhässä, sillä minulla ei ole tästä tilanteesta enää poispääsyä.

Olen kerännyt vippivelkaa lähemmäs 10 000e. Laskut ovat kerääntyneet siihen pisteeseen, että ulosotto kolkuttelee pian ovella.

Tämähän ei niinkään kuulosta pahalle, kun monet ovat tähän samaan päätyneet ja jopa selvinneet tästä. Mutta... Kovasti on alkanut tilanne masentaa. Olen yhden lapsen 26-vuotias yh-äiti. Opiskelen ja jopa valmistun toukokuussa, ihan kohta siis! Töihin olisi ihana päästä, mutta silloin en näkisi lastani päivässä montaakaan tuntia... Monen vuoden takainen masennus alkaa jälleen ottaa otettaan minusta, vaikka taistelen vastaan. Pelkään luottotietojeni menetystä, sillä onhan minulla jo kauan ollut haaveena oma koti, jota nyt en siis tule saamaan moniin vuosiin. Lapseni joutuu siis koko lapsuutensa elämään kerrostaloalueella, toisin kuin koskaan haaveilin.

Tämäkään ei vielä mitään, mutta laskut joita väkisin koitan maksaa parhaan kykyni mukaan pienellä opintotuella, lapsilisällä, elätusmaksuilla... Ei tästä jää käteen MITÄÄN!

Ei ole varaa ruokaan. Ei lapsen vaatteisiin. Ei hygieniatuotteisiin. Lapsen lääkkeisiin. Voi kurjuus kuinka itkettää tätä kirjoittaessa...

Tämä on tuttu tilanne, jopa siitä että isäni tappoi itsensä tällaisen samaisen tilanteen vuoksi. Ei vain jaksanut. Ja äitini.. Hän on niin hermoherkkä, etten uskalla hänelle asiasta edes mainita...

Olen siis aivan lopussa. Ja toivoisin tukea asiaan. Auttavia sanoja. Kokemuksella kerrottua tarinaa, mitä voisin tehdä? Onko velkajärjestely mahdollinen näin pienituloiselle? Takuusäätiöltä en saa apua, pankiltakaan ei onnistu koska en saa takaajaa. Paikkakunnallani ei ole sosiaalisen luototuksen mahdollisuutta. Kaikkea olen yrittänyt, ja oma uskoni loppuu...

Apua?

agonija77@hotmail.com

[/quote] 

Miten olisi ottaa mies rinnalle joka auttaisi? 

Vierailija
4/29 |
09.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisihan se hienoa saada rinnalleen mies, joka auttaisi ja elättäisi, kannustaisi ja tukisi. Mutta en ole edes kalastellut ketään vierelleni talsimaan, miksi yrittäisinkään, sillä eihän muiden tarvitse kärsiä minun aiheuttamieni sotkujen takia?

Vierailija
5/29 |
09.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

EIkö noihin pikavippiongelmiin ole mahdollista saada apua? Jokin maksusuunnitelma. Et ole ainoa tuossa veneessä ja on monet muutkin selvinneet.

Vierailija
6/29 |
09.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinun täytyy saada laina jolla maksat velat pois. Laina jossa on pienempi korko, pikavippien korko on helvetillinen. Sinun täytyy toimia heti muuten velat vaan kasvaa. Mars velkaneuvontaan. Kyllä tuosta summasta selviää jos töihin pääset. Asia kerrallaan. Et sinä vielä okt taloa tarvitse jos kahdestaan elätte. Tsemppiä toivoa on. 

Vierailija
7/29 |
09.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös seurakunnat saattavat auttaa. Ota nyt heti yhteyttä ensimmäiseksi esimerkiks sossuun. VAikka eivät itse auttaisi, voivat kertoa, mikä on oikea instanssi sinun paikkaunnallasi. Se voi olla esim. kunnallinen velkaneuvonta, kuten joku vinkkasi. Niihin vain voi olla pitkät jonotusajat. Siksi sossu voi olla parempi lähtökohta.

Jessus, olet sössinyt oikein huolella. Tajuathan, että sinulla on taustalla psyykkinen ongelma, vähintään persoonallisuushäiriö? Noin holtiton vippeily kertoo huonosta impulssikontrollista ja osa-ongelma on isäsi, johon yrität "pitää yhtyeyttä" olemalla samanlainen kuin hän itse. Tarvitset jutteluapua. ota ensin yhteys opiskeluinstanssisi  terveydenhoitajaan.

Vierailija
8/29 |
09.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksistanne! Olen yrittänyt vippifirmojen kanssa sopia maksusuunnitelmista, joita kovin nihkeästi on herunut. Parista paikasta olen saanut sellaisen, ja siltikin rahat eivät riitä näiden kaikkien maksuun. Onhan siihen lisäksi asumistuen jälkeinen vuokranmaksu, puhelin, netti, auto, lapsen joululahjojen osamaksut...

Lainaa olen yrittänyt saada jos jostakin, tuloksetta. Esteenä liian pienet tuloni. Olen saanut ymmärtää, että velkaneuvontaan jonot ovat pitkät. Niinkin pitkät, että siinä ajassa ehtii laskut mennä perintään, jolloin lopputulos on kuitenkin sama. Velkajärjestelyä olen pohtinut, käsittääkseni netin kauttakin sen haku onnistuu? Silloinhan sen kautta kaikkien laskujeni ja korkojen maksamisen jälkeen merkinnät poistuvat? En ole vielä oikein ymmärtänyt koko ideaa. Onko kannattavaa hakea tuota järjestelyä? Okt tosiaan ollut haaveena viimeiset 3 vuotta, toivoinkin että se olisi mahdollinen kun valmistun ja pääsen töihin, mutta mikäli tuo maksuhäiriömerkintä tulee, on tätä haavettani odoteltava vielä seuraavat 6-7 vuotta, riippuen miten saan maksettua kaikki pois.

Vierailija
9/29 |
09.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kyllä, olen huomannut omaavani isäni luonteen ja sairaudet, mm. masennus ja kaksisuuntainen mielialahäiriö (miksikä sitä nykyään kutsutaan?)

Ei ole helppoa. Ja avun hakeminenhan se vaikeinta on.

Vierailija
10/29 |
09.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.03.2015 klo 12:31"]

Okt tosiaan ollut haaveena viimeiset 3 vuotta, toivoinkin että se olisi mahdollinen kun valmistun ja pääsen töihin, mutta mikäli tuo maksuhäiriömerkintä tulee, on tätä haavettani odoteltava vielä seuraavat 6-7 vuotta, riippuen miten saan maksettua kaikki pois.

[/quote]

Miksi jankkaaat tuosta okt:sta? Etkö tajua tilanteesi vakavuutta? Oletko suhteellisuudentajuton, hemmoteltu vai yksinkertaisesti tyhmä? Pikavippeily viittaa kaikkii noihin. Hoida asiasi kuntoon. Okt ei todellakaan ole nyt sinun juttusi, piste. Se on asia, josta sinun kaikista vähiten pitäisi juuri nyt pitää meteliä. Vai jumitatko siinä vain siksi, että sinulla olisi jotain muuta ajateltavaa kuin helvetillinen tilanteesi? Olet tosi outo. Mene tosiaan kouluterkkarille puhumaan vielä nyt, kun opiskelet ja sinulla on mahdollisuus päästä sinne.

Vierailija
11/29 |
09.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rahaa ei saa kerätä, paitsi jos joku väkisin sulle sitä lykkää. Oisko siinä mitään ideaa kerätä tavaraa, joka ei ole kiellettyä, mitä sitten voisit myydä? 

Vierailija
12/29 |
09.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.03.2015 klo 12:31"]

Kiitos vastauksistanne! Olen yrittänyt vippifirmojen kanssa sopia maksusuunnitelmista, joita kovin nihkeästi on herunut. Parista paikasta olen saanut sellaisen, ja siltikin rahat eivät riitä näiden kaikkien maksuun. Onhan siihen lisäksi asumistuen jälkeinen vuokranmaksu, puhelin, netti, auto, lapsen joululahjojen osamaksut...

Lainaa olen yrittänyt saada jos jostakin, tuloksetta. Esteenä liian pienet tuloni. Olen saanut ymmärtää, että velkaneuvontaan jonot ovat pitkät. Niinkin pitkät, että siinä ajassa ehtii laskut mennä perintään, jolloin lopputulos on kuitenkin sama. Velkajärjestelyä olen pohtinut, käsittääkseni netin kauttakin sen haku onnistuu? Silloinhan sen kautta kaikkien laskujeni ja korkojen maksamisen jälkeen merkinnät poistuvat? En ole vielä oikein ymmärtänyt koko ideaa. Onko kannattavaa hakea tuota järjestelyä? Okt tosiaan ollut haaveena viimeiset 3 vuotta, toivoinkin että se olisi mahdollinen kun valmistun ja pääsen töihin, mutta mikäli tuo maksuhäiriömerkintä tulee, on tätä haavettani odoteltava vielä seuraavat 6-7 vuotta, riippuen miten saan maksettua kaikki pois.

[/quote]

Oletko pyytänyt lainaa pankista? En tarkoita netin kautta vaan ihan varaamalla ajan ja viemällä kaikki paperit näytille? Kymppitonni pn aika pieni summa, siitä selviää kyllä mutta älä ihmeessä jätä hoitamatta. Pikavippifirman kanssa ei voi neuvotella, selviät ottamalla lainan muualta.

Myt et enää osta osamaksulla mitään, onko selvä? Tee pienellä rahalla elämisestä harrastus ja urheilua, niin tein itse kun olin pulassa. On aika makeeta huomata että velat pienenee ja taas on pärjätty minimillä.

Vierailija
13/29 |
09.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos asiattomasta viestistäsi... Kai ihmisellä haaveita saa olla? Jotain mistä unelmoida? Jotain, minkä vuoksi yrittää nousta suosta ylös? Olkoon tuo haaveeni, tavoitteeni miksi edes yrittää selvitä tästä kaikesta.

Vierailija
14/29 |
09.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja täällä voivotteluko auttaa? Apua ja neuvoja on syytä kysyä, mutta kyllä noin pitkälle päässyt ongelma ei täältä kyselemälläkään enää mikskään muutu. Puhelin kouraan, jos sellainen on ja linja auki, eli soittelemaan sitä oikeeta apua!!! Kirjoitustyylisikin on jo niin veltto ja epätoivoinen, että ilmeisesti oletat, että kyllä joku tulee ja puhaltaa pipin pois. Mene vaikka sossuun kertomaan asiasi ja kerro myös olevasi tietoinen, että ketään ei saa heitteille jättää. Ei tarvitse itsaria tehdä, apu löytyy jostain, ihan takuulla!

Vierailija
15/29 |
09.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, olen pankista yrittänyt lainaa. Ei kuulemma onnistu, kun olen näitä vippejä haalinut. Olisi ilmeisesti riski lainata minulle..? Olen haalinut kasaan tavaraa, jota myydä. Ja olen netin kautta yrittänytkin syksystä asti. Ilmeisesti ei tavarat kenellekään kelpaa, tai sitten olen vain hinnoitellut ne liian suuriksi.. Muutaman vaatepaketin olen saanut myytyä. Tosiaan, nyt ei olisi tarkoitus ottaa enää MITÄÄN laskulle/osamaksulla, sillä jostain tämä on aloitettava.

Vierailija
16/29 |
09.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä tarkoitukseni olikin nyt kysellä neuvoja/apuja mitä tässä tilanteessa on mahdollista tehdä. Esimerkiksi tuo velkajärjestely, miten haetaan, miten käytännössä toimii, kauanko menee käsittelyssä. En ole missään vaiheessa olettanut, että kukaan tätä ongelmaani poistaisi sormiaan napsauttamalla.

Vierailija
17/29 |
09.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Auto? Joululahjat osamaksulla? :O

Vierailija
18/29 |
09.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin siis omistan auton, joka on ollut minulla nyt seitsemän vuotta. Ajoneuvovero ja vakuutukset vievät osansa. Nämäkin toki ositettu mahdollisimmän pieniin osiin, jottei tarvitse kilpiään menettää.

Vierailija
19/29 |
09.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä haaveita ja päämääriä saa ja pitää olla. Sillä nousee suosta kuin suosta! 

Vierailija
20/29 |
09.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko auto ihan välttämätön, ettet millään pärjää ilman sitä? Osittamalla verot ja vakuutukset maksavat enemmän kuin kertaeränä maksettuna, vaikka vaikeahan tuossa tilanteessa on kertamaksulla niiitä hoitaa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme kuusi