Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

VL-nainen purkautuu ja kaipaa tukea

Vierailija
09.03.2015 |

Oletteko katsoneet Ylen Tuhkimotarinoita, 1/20 jakso, jossa puhutaan lestadiolaisuudesta eronneesta Minnasta? Ohjelmaa katsoessa omat elämän kipukohdat nousi pintaan, ja nyt on joitakin hetkiä tuntunut, että maailma kaatuu - vaikkakin asiat on osittain hyvin. 

Olen vl perheessä kasvanut vl nainen, ollaan oltu miehen kanssa tiiviisti yhdessä 6 vuotta, tunnettu pidempään, ja naimisissa neljä vuotta. Meillä on yksi kohta vuoden ikäinen lapsi. "et kertonut tuskastasi" -lausahdus poimittu tuhkimotarinasta, joka pyörii taustalla kuvaa erittäin hyvin elämääni. En voi puhua kenellekkään ulkopuoliselle tilanteestamme:

- minua ahdistaa ajatus mahdollisesta isosta perheestä tai edes toisesta lapsesta esimerkiksi nyt (kuukautiset ovat alkaneet jo useita kuukausia sitten). 

- mies ei halua ehkäistä, eilen illalla suutuspäissään sanoi, että häntä ahdistaa meidän erilaiset halut (minä en uskalla antaa itseni haluta, joten panttaan haluja, ja en siis halua seksuaalista kanssakäymistä niin usein kuin mies)

- joskus raskauspellko oli niin kova (vauvan syntymän jälkeen), että mies hermostui ja käytimme kerran kondomia. Toiste ei olla käytetty...

- ahdistaa, etten yksinkertaisesti voi uskoa siihen, että meille annettaisiin lapsia "omien voimavarojen ja jaksamisen mukaan". Ympärillä ihan lähipiiristäkin löytyy paljon tosikertomuksia näistä, että lapsia on liikaa vanhempien voimavaroihin nähden. Tiedän jo nyt, ettei minusta ole suuren perheen vanhemmaksi omasta tahdostani. Haluan kunnollisen uran ja paljon vapaa-aikaa, läsnäoloa lasten kanssa... Olen erittäin toimelias, ja tiedän, että jos haluaisin, pärjäisin suurenkin perheen pyörittäjänä organisointinikyvyn ansiosta. Edelleen haluan kuitenkin panostaa lapsen kasvatukseen, antaa aikaa ja harrastaa osittain myös omia asioita, sekä urheilla ym. mitkä ei ainakaan raskauksien puolivälien jälkeen onnistu ison mahan takia. 

- olen perheen toisiksivanhin lapsi, meitä on kaksitoista lasta. Nuorin on vuoden (eli samanikäinen oman poikani kanssa). Minua ahdistaa lapsuudessani moni asia, mikä vaikuttaa siihen, etten halua omille lapsilleni samaa. Ahdistaa se, että ei saatu juuri koskaan mitään ylimääräistä, minulle kasattiin  vastuuta (varsinkin isompana siivous/järjestely/leivontavastuuta). Muistan äidin monet itkut meistä lapsista, elämän rankkuudesta, hänen kiukuttelut hankalissa tilanteissa, autoritäärisen kasvatustyylin (asia on näin, kun minä sanon näin. Ei neuvotteluvaraa). Muistan äitini varoitukset naimisiinmenosta, perheen perustamisesta ym. hän jopa oikein korosti sitä, että on huono päätös ryhtyä seurustelemaan nuorena, kun perhe-elämä on niin kamalan rankkaa kasvavan perheen keskellä. Omaa mielipidettä ei saanut tuoda esille, eikä kertoa miten olisi vanhempien halunnut neuvovan/kasvattavan meitä. Toki oli meillä hyviäkin hetkiä, onnellisiakin, mutta nyt oman lapsen myötä kaikki se paha olo lapsuudesta on noussut mustaksi möykyksi sydämmelle. 

- "Aivopesu" vl-liikkeen ajatuksille on ollut lapsesta asti. Nyt vasta on osannut miettiä ja kyseenalaistaa kaikkia oppeja. Minua ahdistaa suunnattomasti koko usko: uskon Jumalaan ja ajattalen, että jos lapsi syntyy ilman kastetta, hän pääsee taivaaseen. Mutta en ymmärrä esimerkiksi ehkäisykieltoa, voisiko joku raamatun valossa näyttää missä se mainitaan olevan synti?

- Pelottaa tulevaisuus ja kaikki elämän päätökset, jotka jossain muodossa tulevat tapahtumaan. Toisaalta haluaisin vain jatkaa elämää vl-yhteisön piirissä "niinkuin ennenkin" - mutta en kestä tätä joka kuukausittaista ahdistusta ja pelkoa mahdollisesta raskaudesta. Tiedän, että meidän on hankalampi saada lapsia kuin monella muulla, mutta mahdollisuus on silti olemassa. Raskauspelko aiheuttaa sen, että välttelen miestä, olen etäinen, niinkuin hän sanoo. 

Luin Taivaslaulu kirjan, ja se oli lähes kuin omasta elämästäni. Ainut, että mieheni tuskin tekee kirjan päähenkilön miehen kaltaista ratkaisua. 

Minua ahdistaa riittämättömyyden tunne, minusta ei ole siihen kiiltokuva vl perhe-elämään, en pysty ilolla odottamaan, milloin saan seuraavaksi tulla raskaaksi, en toivo kymmentä lasta pirtinpöydän ääreen. 

Mitä teen, voisitko antaa keskusteluapua ja vinkkejä minulle? 

Kommentit (438)

Vierailija
341/438 |
09.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.03.2015 klo 20:52"]

[quote author="Vierailija" time="09.03.2015 klo 13:23"]Jos mies olisi raskaana ja synnyttäisi niin EI olisi ehkäisykieltoa. [/quote] Ja abortti olisi sakramentti.

[/quote]

Ja jos miehellä olisi kuukautiset, ne olisi jo 50 vuotta sitten lääketieteen keinoin hoidettu niin, että tulevat vain kerran vuodessa, niukkana ja kivutonna. Korkeintaan kerran vuodessa.

Koskee koko länsimaista sivilisaatiota.

Vierailija
342/438 |
09.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.03.2015 klo 15:50"]

. Siksi haluan rohkaista uskomaan ja muistuttamaan itseäni sekä muita uskovaisia siitä ,että sielunvihollinen käy ympäriinsä kuin kiljuva jalopeura etsien kenet hän voisi niellä. [/quote]

Totannoinniin, ihan ot, mutta toivottavasti kukaan ihminen ei puhu tällaisia lasten kuullen. Lapsireppanat ottavat vielä tällaisen höpönlöpön ihan tosissaan ja kasvavat kieroon, pelkäämään kaikkea ympärillään. Lähtökohtainen epäluulo maailmaa kohtaan, maailman ajatteleminen ensisijaisesti pahantahtoisena paikkana ja asioihin ylireagoiminen muuten luetaan virallisesti mielenterveysongelmaksi. Aika kamalaa, jos ihmisen herkkää mieltä tahallaan järkytetään ja ohjataa epärationaaliseen ja pelokkaaseen maailmankuvaan. Onhan tällainen säikytelty ihminen toki helppo ohjailtava, mutta onko hän onnellinen, on eri asia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
343/438 |
09.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen samassa tilanteessa ap:n kanssa, sillä erotuksella vaan, että meillä on kaksi lasta ja myös mies olisi suostuvainen ehkäisyyn. Minusta ei ole suurperheen äidiksi! Ja olen miettinyt sitä, että itse en enään usko siihen, että minun usko olisi kiinni lapsiluvusta. Toisekseen missä kohtaa raamattua sanotaan, että ehkäisy olisi syntiä? Olen kysynyt tätä joiltakin lähimmiltä, vastauksena ollut, että "lisääntykää ja täyttäkää maa".. Mutta eiköhän se oo jo täytetty. Toisekseen "viljelkää ja varjelkaa maata", mutta tahtoo monilla suurperheillä se varjeleminen unohtua! Itse mietin myös uskallanko/uskallammeko käyttää ehkäisyä siltikin.. Jos siitä avoimesti puhuisin, minut tuomittaisiin heti. Itse olen jopa ruennut pitänään monia vl-perheitä itsekkäinä ja vastuuttomina, kun lapsia pukkaa joka vuosi, mutta niitä ei jakseta hoitaa, varsinkaan miehet! Suorastaan raivostuttaa.. Tsemppiä ap:lle <3 täällä ollaan kahden lapsen kanssa nyt jo äärirajoilla. T.vl-87

Vierailija
344/438 |
09.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.03.2015 klo 22:35"]

Itse olen jopa ruennut pitänään monia vl-perheitä itsekkäinä ja vastuuttomina, kun lapsia pukkaa joka vuosi, mutta niitä ei jakseta hoitaa, varsinkaan miehet! Suorastaan raivostuttaa..

[/quote]

Sama täällä. Yksi hyvä ystäväni odottaa juuri kahdeksatta ja on aivan poikki ja selvästi masentunutkin. Mies ei hoida ollenkaan lapsia, tekee vain töitä. Ystäväni sitten teettää hirveästi kaikkia kotitöitä isoimmilla lapsilla ja aina joutuvat olemaan pienemmille lapsenvahtina. Heillä on jatkuvaa taistelua lasten kanssa tuosta. Mua niin säälittää ystäväni, kun selvästi on niin väsynyt, mutta ei vaan voi sitä myöntää eikä lopettaa jo sitä lastentekoa.

Ja suunnattomasti ärsyttää tuo, kun huudellaan (muutkin kuin tämä yksi ystäväni) ylpeänä, että miten paljon kukin lapsi tekee mitäkin kotitöitä. Hirveästi teetetetään lapsilla kaikkea ja ylpeillään sillä. Sitten taivastellaan, kun lapset nurisee koko ajan jostain ja vertailevat kotitöitään ettei vain kukaan pääse helpommalla. Miksiköhän?!

Säälittää lapset, kun joutuvat niin paljon ottaan vastuuta heti alakouluikäisinä. On hyvä, että lapset opetetaan tekemän kotitöitä, mutta rajansa kaikella. Sitä paitsi, ei ne lapset mitään äidin apulaisia ole vaan he ovat äidin LAPSIA.

Ja tätähän ei toki saa ääneen sanoa. Pahoja katseita vain saat osaksesi.

Vierailija
345/438 |
09.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niimpä!! Eräskin äiti syytti vanhimpaa (13v.) lastaan siitä, kun ei ollut tehnyt mitään ruokaa kotona pikkusisaruksilleen (äiti itsekin kotona) ja kylässä sitten ahmivat pöydän tyhjäksi! 13v. hämmentyi, eikä tiennyt mitä olisi äidilleen vastannut.

Vierailija
346/438 |
09.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joko täällä mainittiin tämä sivusto? Siellä on erinomaista pohdintaa mm. ehkäisykiellon perusteista, tai oikeammin perusteettomuudesta. https://freepathways.wordpress.com

Vierailija
347/438 |
09.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap,
Anteeksi vain, mutta kuuntele itseäsi. jos oikeasti toivot sairautta itsellesi, ettet enää saisi lapsia, olet jo masentunut tai ahdistunut.

Löytyisikö uskovaa (ei-vl) perhetyöntekijää/neuvolantätiä/psykologia tms, jonka kanssa voisit keskustella asiasta? Ei siis ehkäisypäätöksestä (joka on täysin sinun ja miehesi) vaan jaksamisestasi ja näistä tunteistasi uskovan yhteisön nurkkaan ajamana.

Vierailija
348/438 |
09.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.03.2015 klo 11:37"]

Kuten varmasti arvaatkin niin päätökseen ehkäisystä/uskosi kieltämisestä saat tukea av:ltä aivan varmasti. Jos haluaisit oikeasti tukea uskonasioissa, et avautuisi täällä. Ei maailman ihmiset voi ymmärtää. Ratkaisusi teet kuitenkin itse, mistä haluat hakea tukea ja apua. Kumpaan joukkoon haluat kuulua. Sitä valintaa ei voi kukaan tehdä puolestasi eikä siihen saisi vaikuttaa edes miehesi. Et voi uskoa vain siksi että mies ei halua sinun eroavan. Toivon sinulle voimia tilanteeseesi!!!

[/quote]

Millainen sielunmaisema on ihmisellä, joka haluaa painostaa toisen tuhoamaan elämänsä? "Muut eivät saa päästä helpolla kun minäkään en ole päässyt"?

Ehkäisykielto on vanhojen miesten asettama ja valvoma, ei heillä ole mitään käsitystä siitä, millainen asia se naiselle on.

Lestadiolaisuuden perustaja Lars Levi Laestadius oli monessa suhteessa edistyksellinen mies, joka oli asioista tieteellisesti kiinnostunut ja arvosti tieteen korkealle. En voi uskoa, että hänen kaltaisensa henkilö hyväksyisi sen, että jätetään käyttämättä tieteen keinot rajoittaa lapsilukua ja saada parempi elämä koko perheelle, kun se kerran on mahdollista. Myös tiede on Jumalan lahja, eivätkä SRK:n vanhat ukot ole sama asia kuin Jumala ja Jumalan sana.

Vierailija
349/438 |
09.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.03.2015 klo 23:19"][quote author="Vierailija" time="09.03.2015 klo 11:37"]

Kuten varmasti arvaatkin niin päätökseen ehkäisystä/uskosi kieltämisestä saat tukea av:ltä aivan varmasti. Jos haluaisit oikeasti tukea uskonasioissa, et avautuisi täällä. Ei maailman ihmiset voi ymmärtää. Ratkaisusi teet kuitenkin itse, mistä haluat hakea tukea ja apua. Kumpaan joukkoon haluat kuulua. Sitä valintaa ei voi kukaan tehdä puolestasi eikä siihen saisi vaikuttaa edes miehesi. Et voi uskoa vain siksi että mies ei halua sinun eroavan. Toivon sinulle voimia tilanteeseesi!!!

[/quote]

Millainen sielunmaisema on ihmisellä, joka haluaa painostaa toisen tuhoamaan elämänsä? "Muut eivät saa päästä helpolla kun minäkään en ole päässyt"?

Ehkäisykielto on vanhojen miesten asettama ja valvoma, ei heillä ole mitään käsitystä siitä, millainen asia se naiselle on.

Lestadiolaisuuden perustaja Lars Levi Laestadius oli monessa suhteessa edistyksellinen mies, joka oli asioista tieteellisesti kiinnostunut ja arvosti tieteen korkealle. En voi uskoa, että hänen kaltaisensa henkilö hyväksyisi sen, että jätetään käyttämättä tieteen keinot rajoittaa lapsilukua ja saada parempi elämä koko perheelle, kun se kerran on mahdollista. Myös tiede on Jumalan lahja, eivätkä SRK:n vanhat ukot ole sama asia kuin Jumala ja Jumalan sana.
[/quote]

Ajattelin juuri ihan samaa: Laestadius halusi herättää synnissä ja juoppoudessa rypevän kansan tuntemaan Jumalan. Laestadius oli, paitsi voimakassanainen ja -saarnainen, myös fiksu, älykäs, tutkijaluonne ja kyllä: edistyksellinen. Olen monta, monta kertaa pohtinut, että mitähän Lars Levi tästä nimissään olevasta nykymenosta olisi mieltä. Tuskin olisi iloinen. Voisipa tulla repäisemään esiripun auki ja ajamaan "fariseukset" tiehensä Jeesuksen armon tieltä.

Vierailija
350/438 |
09.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi, ap, uskot, että ehkäisy olisi syntiä? Millä sitä on sinulle perusteltu?

Raamattu ei missään kohtaa kiellä ehkäisyä, ja kohtia, joiden halutessaan voisi hatarasti tulkita koskemaan ehkäisyä (esim. se siemenen laskeminen maahan), onkin sulle jo selitetty aikaisemmissa viesteissä. Ainoa jokseenkin "järkevä" perustelu kieltää ehkäisy, olisi se, että elämä ja kuolema jätetään Jumalan käsiin, mutta miksi tätä on sallittua kuitenkin rikkoa osallistumalla hedelmöityshoitoihin tai hoitamalla vakavasti sairasta ihmistä? Eikö Jumala enää ollutkaan se, jonka käsiin kaikki jätetään, kuka sen päättää mihin ihminen saa puuttua ja mihin ei? Mä uskon, että ehkäisykielto on asetettu vain ja ainoastaan siksi, että sillä voidaan hallita lahkon jäseniä, ja ilman sitä koko popoo kuolisi hyvin nopeasti sukupuuttoon. Ei vl-seurakunta saa uusia jäseniä siihen uskoon kääntyneistä, siihen synnytään.

Jos Jumala olisi luonut ihmisen vain lisääntymään lisääntymistään niin kuin eläin, luuletko, että hän olisi rakentanut ihmisen seksuaalisuuden sellaiseksi kuin se on? Ihmisellä ei ole kiima-aikaa, joka "pakottaa" yhtymään, vaan seksin ajankohtaa voi itse hallita, ja naisen keho viestii usein hyvin selvästi, milloin on mahdollista tulla raskaaksi, jos sen mahdollisuuden haluaa käyttää - tai jättää käyttämättä. Raamatun mukaan ihmisen tärkein tehtävä maapallolla ei ole pukata lapsia maailmaan, vaan levittää sanaa Jeesuksen sovitustyöstä. 

Vierailija
351/438 |
11.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 15:38"][quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 15:36"]

Ohis: Meitä on yli kymmenen sisarusta, ja kaikista on kasvanut ihan terveitä ja tasapainoisia aikuisia. Vaikka lapsuudessa oli muitakin riskitekijöitä kuin iso perhe...

[/quote]

Tämä siis siihen oletukseen, että suuri lapsimäärä tarkottaisi aina huonoja kiintymyssuhteita yms.
[/quote]

Ei varmaan aina tarkoita. Mutta kyllä sillä on eroa, onko raskaana omasta toivomuksestaan vai siksi että harmaapäinen setä ry:llä niin käskee. Vastentahtoisilla raskauksilla on pitkät seuraukset.

Raamatullahan ehkäisykieltoa ei mitenkään pysty perustelemaan.

247

Vierailija
352/438 |
10.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
353/438 |
10.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kahden aikuisen ihmisen välinen vapaaehtoinen seksi ei kuulu kenenkään ulkopuolisen arvioitavaksi, eikä ehkäisyn käyttö tai sen käyttämättömyys. Eikä varsinkaan sellaisen ihmisen arvioitavaksi, joka käyttää minkäänlaista valtaa, tässä tapauksessa uskonnollista valtaa (joka usein kaikkein voimakkain vallankäytön muoto) näihin henkilöihin.

Vierailija
354/438 |
10.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä katson vaaralliseksi synniksi sen että annetaan lasten tulla kun on tullakseen eikä vähät jakseta välittää ja olla vastuullisia aikuisia.
Lapset eivät saa olla pikkuäitejä ja isiä.

Senkin näen synniksi että kun selvästi tuntee omassa kropassaan että ei jaksa ottaa vastaan lasta kun ei jaksa arkea jo syntyneiden lasten kanssa kunnolla niin silti annetaan tulla. Kun se vie entisestään pois päin siitä tasapainosta ja terveys hajoaa.
Kannattaa miettiä mitä se oma sisin omatunto oikeasti yrittää kertoa
-vl

Vierailija
355/438 |
10.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt ap otat elämäsi omiin käsiisi: tilaat lääkärin ja hommaat kuparikierukan. Menkkasi tulevat normaalisti. Etkä Sano Miehellesi Mitään!!! 

Koko vl lahko perustuu naisten alistamiseen synnytyskoneeksi. Jos miesten pitäisi sitä hommaa tehdä, niin taitaisivat käyttää ehkäisyä oikein into piukeena.

Mä olen sitä mieltä, että jokainen muokkaa elämäänsä niin pitkälle sellaiseksi kuin haluaa. Nyt toimit nainen!!! Jos itsesi päästät jamaan, jossa on yli 5 lasta, miehesi voi alkaa huseerata mitenvaan, missä vaan. Et pysty eroamaan, koska sinulla ei ole varaa siihen ja koska olet niin väsynyt ettet jaksa. 

Olen itse ollut tilanteessa, jossa kärsin lasten aiheuttamasta stressistä, masennuksesta ja unettomuudesta kolmen vuoden ajan. Voin sanoa, että vaikeeta oli. Vältän tuota tilannetta kuin ruttoa.

Itse tällä hetkellä myös pelkään raskaaksituloa, koska jos näin tapahtuisi, joutuisin harkitsemaan aborttia. Ihan sen takia, että en haluaisi joutua samaan väsymystilaan, jossa jokainen aamu alkoi kuuden aikaan itkemällä omaa väsymystä. 

Vierailija
356/438 |
10.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hirveän hyviä pohdintoja täällä. Olen iloinen että nykyään nuoret vl-naiset osaavat ajatella omilla aivoillaan.

Kysymys ap:lle, haittaisko sinua jos siirtäisin avauksesi omaan blogiini niin voisi siellä jatkaa keskustelua? Tänne kun tulee niin paljon viestejä että ei aina meinaa löytää tiettyä viestiä. En laita suoraa linkkiä mutta googlaa justiinan jutut..  Ei siis ole pakko suostua mutta tämä asia on niin lähellä omaa sydäntäni ja mielellään nostan sitä aina esiin ja haluan vl-naisten mielipiteitä muidenkin luettavaksi.

Vierailija
357/438 |
10.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.03.2015 klo 11:30"]

Ap lisää vielä, että haluan kyllä miestäni, ja välillä harrastamme seksiä monta kertaa päivän aikana. Pääosin muutaman kerran viikossa. Minua ahdistaa myös, etten tienaa rahaa kuin sen kotihoidontuen verran, ja en raaski ostaa juuri mitään itselle -> katkeroidun siitä, että joudun tinkimään itsestäni ja joustamaan niin paljon. 

Meidän ehkä pitäisi enemmän viettää aikaa yhdessä ilman lasta (emme ole olleet kahdestaan kuin pari tuntia ilman lapsen läsnäoloa). Lisäksi omat harrastukset täytyisi taas kaivaa esiin, nykyään käymme vain kerta viikkoon harrastamassa yksistään. Mutta mikään noista ei vie pois niitä ongelmia, mitkä taustalla muhii uskonasian vuoksi.

- ap

[/quote]

Tämä paljasti aloituksen provoksi! Tuskin missään pikkulapsiperheessä harrastetaan seksiä monta kertaa päivän aikana, varsinkaan jos lapsi ei ole ollut poissa kuin parin tunnin pätkissä. 

Vierailija
358/438 |
11.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, mistä lähdet hakemaan keskusteluapua?

Nimim. Samat asiat mielessä ja apua tarvitseva

Vierailija
359/438 |
11.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 12:50"]Ap, mistä lähdet hakemaan keskusteluapua?

[/quote] aluksi terveydenhoitajalle, ja koululle kuraattorille tms.

Vierailija
360/438 |
11.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 12:54"][quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 12:50"]Ap, mistä lähdet hakemaan keskusteluapua?

[/quote] aluksi terveydenhoitajalle, ja koululle kuraattorille tms.
[/quote] tulen todennäköisesti käymään vielä psykologilla ja miehen kanssa yhdessä pariterapiassa