Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

VL-nainen purkautuu ja kaipaa tukea

Vierailija
09.03.2015 |

Oletteko katsoneet Ylen Tuhkimotarinoita, 1/20 jakso, jossa puhutaan lestadiolaisuudesta eronneesta Minnasta? Ohjelmaa katsoessa omat elämän kipukohdat nousi pintaan, ja nyt on joitakin hetkiä tuntunut, että maailma kaatuu - vaikkakin asiat on osittain hyvin. 

Olen vl perheessä kasvanut vl nainen, ollaan oltu miehen kanssa tiiviisti yhdessä 6 vuotta, tunnettu pidempään, ja naimisissa neljä vuotta. Meillä on yksi kohta vuoden ikäinen lapsi. "et kertonut tuskastasi" -lausahdus poimittu tuhkimotarinasta, joka pyörii taustalla kuvaa erittäin hyvin elämääni. En voi puhua kenellekkään ulkopuoliselle tilanteestamme:

- minua ahdistaa ajatus mahdollisesta isosta perheestä tai edes toisesta lapsesta esimerkiksi nyt (kuukautiset ovat alkaneet jo useita kuukausia sitten). 

- mies ei halua ehkäistä, eilen illalla suutuspäissään sanoi, että häntä ahdistaa meidän erilaiset halut (minä en uskalla antaa itseni haluta, joten panttaan haluja, ja en siis halua seksuaalista kanssakäymistä niin usein kuin mies)

- joskus raskauspellko oli niin kova (vauvan syntymän jälkeen), että mies hermostui ja käytimme kerran kondomia. Toiste ei olla käytetty...

- ahdistaa, etten yksinkertaisesti voi uskoa siihen, että meille annettaisiin lapsia "omien voimavarojen ja jaksamisen mukaan". Ympärillä ihan lähipiiristäkin löytyy paljon tosikertomuksia näistä, että lapsia on liikaa vanhempien voimavaroihin nähden. Tiedän jo nyt, ettei minusta ole suuren perheen vanhemmaksi omasta tahdostani. Haluan kunnollisen uran ja paljon vapaa-aikaa, läsnäoloa lasten kanssa... Olen erittäin toimelias, ja tiedän, että jos haluaisin, pärjäisin suurenkin perheen pyörittäjänä organisointinikyvyn ansiosta. Edelleen haluan kuitenkin panostaa lapsen kasvatukseen, antaa aikaa ja harrastaa osittain myös omia asioita, sekä urheilla ym. mitkä ei ainakaan raskauksien puolivälien jälkeen onnistu ison mahan takia. 

- olen perheen toisiksivanhin lapsi, meitä on kaksitoista lasta. Nuorin on vuoden (eli samanikäinen oman poikani kanssa). Minua ahdistaa lapsuudessani moni asia, mikä vaikuttaa siihen, etten halua omille lapsilleni samaa. Ahdistaa se, että ei saatu juuri koskaan mitään ylimääräistä, minulle kasattiin  vastuuta (varsinkin isompana siivous/järjestely/leivontavastuuta). Muistan äidin monet itkut meistä lapsista, elämän rankkuudesta, hänen kiukuttelut hankalissa tilanteissa, autoritäärisen kasvatustyylin (asia on näin, kun minä sanon näin. Ei neuvotteluvaraa). Muistan äitini varoitukset naimisiinmenosta, perheen perustamisesta ym. hän jopa oikein korosti sitä, että on huono päätös ryhtyä seurustelemaan nuorena, kun perhe-elämä on niin kamalan rankkaa kasvavan perheen keskellä. Omaa mielipidettä ei saanut tuoda esille, eikä kertoa miten olisi vanhempien halunnut neuvovan/kasvattavan meitä. Toki oli meillä hyviäkin hetkiä, onnellisiakin, mutta nyt oman lapsen myötä kaikki se paha olo lapsuudesta on noussut mustaksi möykyksi sydämmelle. 

- "Aivopesu" vl-liikkeen ajatuksille on ollut lapsesta asti. Nyt vasta on osannut miettiä ja kyseenalaistaa kaikkia oppeja. Minua ahdistaa suunnattomasti koko usko: uskon Jumalaan ja ajattalen, että jos lapsi syntyy ilman kastetta, hän pääsee taivaaseen. Mutta en ymmärrä esimerkiksi ehkäisykieltoa, voisiko joku raamatun valossa näyttää missä se mainitaan olevan synti?

- Pelottaa tulevaisuus ja kaikki elämän päätökset, jotka jossain muodossa tulevat tapahtumaan. Toisaalta haluaisin vain jatkaa elämää vl-yhteisön piirissä "niinkuin ennenkin" - mutta en kestä tätä joka kuukausittaista ahdistusta ja pelkoa mahdollisesta raskaudesta. Tiedän, että meidän on hankalampi saada lapsia kuin monella muulla, mutta mahdollisuus on silti olemassa. Raskauspelko aiheuttaa sen, että välttelen miestä, olen etäinen, niinkuin hän sanoo. 

Luin Taivaslaulu kirjan, ja se oli lähes kuin omasta elämästäni. Ainut, että mieheni tuskin tekee kirjan päähenkilön miehen kaltaista ratkaisua. 

Minua ahdistaa riittämättömyyden tunne, minusta ei ole siihen kiiltokuva vl perhe-elämään, en pysty ilolla odottamaan, milloin saan seuraavaksi tulla raskaaksi, en toivo kymmentä lasta pirtinpöydän ääreen. 

Mitä teen, voisitko antaa keskusteluapua ja vinkkejä minulle? 

Kommentit (438)

Vierailija
1/438 |
09.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän sua täysin ap, olen itsekin vl ja naimisissa. Me käytetään ehkäisyä ja se aiheuttaa suunnatonta ahdistusta koska eihän sitä sais käyttää..enkä voi oikeen kenellekään asiasta puhua.

Onneksi mies on mun kans ihan samaa mieltä että ei isoa perhettä meille ja hyväksyy myös ehkäisyn..

Me kyllä tehdään niin paljon kaikkea muutakin "kiellettyä"että liekkö edes ollaan uskovaisia enää..seuroissa käydään tosi harvoin.

Mut ahdistaa..haluaisin luopua uskosta mutta pelottaa..en edes tiedä mikä siinä niin pelottaa..

Vierailija
2/438 |
09.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene ja hanki pillerit tai implantti tms. Et joko kerro miehelle tai sitten vaan kerrot ja sanot että näillä eväillä mennään. Sinulla on ainoastaan määräysvalta omasta kehosta si. Sanot ettet ole hylkäämässä uskosi mutta et halua liikaa lapsia mitä et jaksa sitten hoitaa ja tahdot myös nauttia muustakin elämästä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/438 |
09.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.03.2015 klo 11:34"]

Minustakin se ongelma on nyt nimenomaan siinä, että uskonto pakottaa teidät elämään pelon valtaamina. Joko raskaudenpelon tai helvetinpelon. Teillä vaikuttaisi olevan hyvä parisuhde muuten. Tuntuu ihan hullulta, että sellainen - ja rakastava perhe niille lapsille, jotka JAKSATTE vastaanottaa - tuhoutuisi tai elämästäsi tulisi tuskallista, kun vaihtoehto on niin selvä. Ehkäisette ja piste. Sitten kun jaksatte ottaa uuden vauvan vastaan, otatte sen ilolla ja toiveikkaina. Teille tulee ihana perhe, jos ette anna aivan käsittämättömän julman hengellisen väkivallan (koska juuri sitä tuo ehkäisemättömyyssääntö on) tuhota teitä.

[/quote]

Näin minä sen ajattelen. Myös mieheni on siinä samaa mieltä, että on parempi aina keskittyä jo olemassa olevaan lapseen, kuin tuhota kaikki. Mutta käytännössä hän kuitenkin kieltää meiltä ehkäisyn käytön (varmasti kipuilee itsekkin ehkäisyasian kanssa, ja ei siksi uskalla päättää - niinkuin minäkin). 

Mutta tiedättekö sen alemmuuden tunteen, mikä tulee heti mieleen kun "luovuttaa"? Eli kun päätän mielessäni, että nyt soitan neuvolaan/lääkäriin ja pyydän ehkäisyreseptiä, tulee mieleen ajatus "kyllä me tähänkin asti on pärjätty" "entäs jos ei koskaan saada toista lasta" "ne ja nekin saa lapsia koko ajan ja elämä silti jatkuu ja ulospäin vaikuttavat onnellisilta" ja sitten jää soittamatta -> ongelmat nousee pintaan viimeistään seuraavan ovulaation aikaan ja kierre on valmis. "Jos en näistä menkoista tuu raskaaks niin soitan ittelleni ehkäisyreseptin"... Surullista ja ihan karmaisevaa tämä :( En kyllä omaa lasta halua kasvattaa näin, vaan vähän lempeämmin tämän uskonasian suhteen (ja monen muunkin). 

Joskus ollaan muuten huvikseen puhuttu, että monta lasta meillä olis jos saatais niitä normaalisti/saatas itse päättää millon riittää. Minä sanoin 2-3 mies sanoi 3-5...

Vierailija
4/438 |
09.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt haet pillerit tai sen kierukan HETI. Olet selvästi tulossa tienhaaraan, jossa täytyy tehdä päätöksiä. Uskosta irtautuminen ei käy hetkessä, joten on parasta, että huolehdit vaikka salaa siitä, että et tule raskaaksi. Tarkoitan, että tässähän voi käydä niin, että haluat tehdä asioita, joita nykyinen uskosi ei salli ja päädytte eroon kokonaan.

Entäs jos kävisit ev.lut. kirkon pappien kanssa juttelemassa? Koska ei sinun tarvitse uskostasi kokonaan luopua, mutta voisit luopua ahdistuksestasi, jos saisit sille tukea.

Vierailija
5/438 |
09.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei Kaikkivaltias Jumala ole niin tyhmä ja sokea, että asettaisi ihmiselle tuollaisia ristejä. Nämä ristit asetamme itse tai otamme toisten asettamina omaan elämäämme.

Jeesus Kristus on armo, vapahdus. Usko ja Jumalan kunnioittaminen näkyy siinä mitä teemme itsellemme ja toisillemme. "Kilvoitelkaa toistenne kunnioittamisessa." "Tehkää toisillenne kuten toivoisitte itsellenne tehtävän."
"Minä olen Tie, Totuus ja Elämä."

Vierailija
6/438 |
09.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä ehkäisy on täysin ok, kun äiti sitä henkisesti tai fyysisesti tarvitsee. Ja sinä tarvitset. Puhu miehellesi. Otatte vaikka jonkun "hengähdystauon", eli vaikka 6 kk käytätte ehkäisyä, ja katsotte sitten uudestaan, mitä pää sanoo. Kerro miehellesi tämän "hengähdystauon" hyvistä puolista, kuten siitä että saat vihdoin hengittää ja näin ollen suhteennekin tulisi voimaan paremmin. Kerrot miehellesi että et ole uskoa jättämässä, tämä lapsi asia vaan ahdistaa. Ennemmin tuollainen ahdistus sinut ajaa uskosta pois.
Itse olen parikymppinen esikoislestadiolaisnainen, esikoista odotan. Käymme silloin tällöin seuroissa, ja elämme vähän "molempien maailmojen" mukaan. Molemmat lestadiolaisperheistä. Tsemppiä sulle!

Vierailija
7/438 |
09.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.03.2015 klo 11:44"][quote author="Vierailija" time="09.03.2015 klo 11:34"]

Minustakin se ongelma on nyt nimenomaan siinä, että uskonto pakottaa teidät elämään pelon valtaamina. Joko raskaudenpelon tai helvetinpelon. Teillä vaikuttaisi olevan hyvä parisuhde muuten. Tuntuu ihan hullulta, että sellainen - ja rakastava perhe niille lapsille, jotka JAKSATTE vastaanottaa - tuhoutuisi tai elämästäsi tulisi tuskallista, kun vaihtoehto on niin selvä. Ehkäisette ja piste. Sitten kun jaksatte ottaa uuden vauvan vastaan, otatte sen ilolla ja toiveikkaina. Teille tulee ihana perhe, jos ette anna aivan käsittämättömän julman hengellisen väkivallan (koska juuri sitä tuo ehkäisemättömyyssääntö on) tuhota teitä.

[/quote]

Näin minä sen ajattelen. Myös mieheni on siinä samaa mieltä, että on parempi aina keskittyä jo olemassa olevaan lapseen, kuin tuhota kaikki. Mutta käytännössä hän kuitenkin kieltää meiltä ehkäisyn käytön (varmasti kipuilee itsekkin ehkäisyasian kanssa, ja ei siksi uskalla päättää - niinkuin minäkin). 

Mutta tiedättekö sen alemmuuden tunteen, mikä tulee heti mieleen kun "luovuttaa"? Eli kun päätän mielessäni, että nyt soitan neuvolaan/lääkäriin ja pyydän ehkäisyreseptiä, tulee mieleen ajatus "kyllä me tähänkin asti on pärjätty" "entäs jos ei koskaan saada toista lasta" "ne ja nekin saa lapsia koko ajan ja elämä silti jatkuu ja ulospäin vaikuttavat onnellisilta" ja sitten jää soittamatta -> ongelmat nousee pintaan viimeistään seuraavan ovulaation aikaan ja kierre on valmis. "Jos en näistä menkoista tuu raskaaks niin soitan ittelleni ehkäisyreseptin"... Surullista ja ihan karmaisevaa tämä :( En kyllä omaa lasta halua kasvattaa näin, vaan vähän lempeämmin tämän uskonasian suhteen (ja monen muunkin). 

Joskus ollaan muuten huvikseen puhuttu, että monta lasta meillä olis jos saatais niitä normaalisti/saatas itse päättää millon riittää. Minä sanoin 2-3 mies sanoi 3-5...
[/quote]

Tiedän luovuttamisen tunteen. Mutta nythän et nimenomaan luovuttaisi vaan otat VASTUUN. Teet päätöksen, aikuisena, vastuullisena, lastasi ja tulevia lapsiasi rakastavana, puolisoasi rakastavana.

Päivä kerrallaam. Vastuusta luopuminen on isompaa luovuttamista, ja pelkuruus on kauhea, ja ennen kaikkea täysin turha syy tehdä itselleen ja läheisilleen niin pahaa kuin helvetinpelossa tehdään.

Soita jo tänään aika e-neuvolaan tai lastenneuvolaan, saat sieltä ohjeet eteenpäin ja tukea. (Paitsi jos terkka on vl... sad but true)

Vierailija
8/438 |
09.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.03.2015 klo 11:37"]

Kuten varmasti arvaatkin niin päätökseen ehkäisystä/uskosi kieltämisestä saat tukea av:ltä aivan varmasti. Jos haluaisit oikeasti tukea uskonasioissa, et avautuisi täällä. Ei maailman ihmiset voi ymmärtää. Ratkaisusi teet kuitenkin itse, mistä haluat hakea tukea ja apua. Kumpaan joukkoon haluat kuulua. Sitä valintaa ei voi kukaan tehdä puolestasi eikä siihen saisi vaikuttaa edes miehesi. Et voi uskoa vain siksi että mies ei halua sinun eroavan. Toivon sinulle voimia tilanteeseesi!!!

[/quote]

Voisitko kertoa, keltä saisin sitä tukea uskonasioihin? Onko mulla jotenkin kummallisia ystävyyssuhteita/tuttavia, kun en mä saa niistä keskusteluista oikeasti juuri mitään irti. Olen avautunut osittain omasta tilanteesta ja enemmän puhuttu yleisesti ehkäisykäytänteistä. Ne keskustelut antaa vain siihen vertaistukea, että moni muukin miettii samoja asioita. Mut mä en saa niistä mitään käytännönhyötyä oikeaan elämään. 

Olen miettinyt, että menisin jonkun papin/ raamattua lukeneen luokse, ja kyselisin siltä kaikkea uskosta, ehkäisystä ym. Onko se mielestäsi oikea paikka? Miten papille pääsee puhumaan? 

KAIKKI Vl-ihmiset keltä oon kysyny ehkäisyasiasta, sanoo, että elämä kantaa, elämä ei oo nniin mustavalkoista miltä se nuorena perheellisenä näyttää, lapset on rikkaus jne. 

Mulle avaudutaan mun herkän luonteen takia tosi helposti, ja oon ehkä kuullu normaalia? enemmän näitä ahdistuskertomuksia läheisiltä. Nään esimerkiksi tuttavaperheessä, kun lapset laitetaan kellariin arestiin, niitä tukistetaan/roikotetaan käsistä jos ne tekee jotain riiviömäistä. Mä en halua meille semmosta, että tiukkapinnaisena tehdään jotain noin väärää/harkitsematonta. 

Niinkuin Taivaslaulu kirjassakin käy ilmi: vl-ihmiset kannatavat ehkäisemättömyyttä "elämä kantaa, päivä kerrallaan" mentaliteetilla ongelmienkin edessä ja kaikki muut tahot sanovat epäsuoraan/suoraan "ehkäise, jos se raskauden mahdollisuus on ainoa ongelma/pelko".

-ap

Vierailija
9/438 |
09.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen kierukkaa siksikin, että pillereiden kanssa on helpompi olla impulsiivinen. Jos mies olisi sitä sorttia, että viskaiso pillerit roskiin... Tai että itse tekisit niin jonakin sumeana hetkenä. Kierukka on turvallinen ja hyvä, ja sen saa poistettua sitten kun olette valmiit uuteen raskauteen.

Vierailija
10/438 |
09.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

viskaiso = viskaisi

Vierailija
11/438 |
09.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

tee päätös itse ehkäisystä, jos ei yhdessä pysty siitä keskustelemaan. Ja kerro tai älä kerro siitä miehellesi. Toinen lapsi sitten kun on oikeasti toivottu lapsi. Ottakaa ohjat omaan käsiin, ei yhteisöä tai muita ihmisiä ajatellen. Terv. ex-vl

Vierailija
12/438 |
09.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kristillinen usko on sitä, että uskoo Jeesuksen sovittaneen synnit ristinkuolemalla. Taivaspaikkaan ja uskoon et tarvitse mitään muuta. Sori, mutta niin se vaan on. Maailmassa on miljoonia muita kristittyjä ja vanhoillislestadiolaisuus on vain pieni alueellinen lahko. No okei on muitakin joilla on samanlaisia käsityksiä. Mutta, ette todellakaan ole ainoita joille taivaspaikka on varattu.

Kyllä. Sinulla on oikeus ehkäistä.

Vierailija
13/438 |
09.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkäise  salaa tai steriloi itsesi, kun sinulla on mielestäsi sopiva määrä lapsia. Pidät tietenkin steriloinnin omana tietonasi.

Vierailija
14/438 |
09.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.03.2015 klo 11:51"][quote author="Vierailija" time="09.03.2015 klo 11:37"]

Kuten varmasti arvaatkin niin päätökseen ehkäisystä/uskosi kieltämisestä saat tukea av:ltä aivan varmasti. Jos haluaisit oikeasti tukea uskonasioissa, et avautuisi täällä. Ei maailman ihmiset voi ymmärtää. Ratkaisusi teet kuitenkin itse, mistä haluat hakea tukea ja apua. Kumpaan joukkoon haluat kuulua. Sitä valintaa ei voi kukaan tehdä puolestasi eikä siihen saisi vaikuttaa edes miehesi. Et voi uskoa vain siksi että mies ei halua sinun eroavan. Toivon sinulle voimia tilanteeseesi!!!

[/quote]

Voisitko kertoa, keltä saisin sitä tukea uskonasioihin? Onko mulla jotenkin kummallisia ystävyyssuhteita/tuttavia, kun en mä saa niistä keskusteluista oikeasti juuri mitään irti. Olen avautunut osittain omasta tilanteesta ja enemmän puhuttu yleisesti ehkäisykäytänteistä. Ne keskustelut antaa vain siihen vertaistukea, että moni muukin miettii samoja asioita. Mut mä en saa niistä mitään käytännönhyötyä oikeaan elämään. 

Olen miettinyt, että menisin jonkun papin/ raamattua lukeneen luokse, ja kyselisin siltä kaikkea uskosta, ehkäisystä ym. Onko se mielestäsi oikea paikka? Miten papille pääsee puhumaan? 

KAIKKI Vl-ihmiset keltä oon kysyny ehkäisyasiasta, sanoo, että elämä kantaa, elämä ei oo nniin mustavalkoista miltä se nuorena perheellisenä näyttää, lapset on rikkaus jne. 

Mulle avaudutaan mun herkän luonteen takia tosi helposti, ja oon ehkä kuullu normaalia? enemmän näitä ahdistuskertomuksia läheisiltä. Nään esimerkiksi tuttavaperheessä, kun lapset laitetaan kellariin arestiin, niitä tukistetaan/roikotetaan käsistä jos ne tekee jotain riiviömäistä. Mä en halua meille semmosta, että tiukkapinnaisena tehdään jotain noin väärää/harkitsematonta. 

Niinkuin Taivaslaulu kirjassakin käy ilmi: vl-ihmiset kannatavat ehkäisemättömyyttä "elämä kantaa, päivä kerrallaan" mentaliteetilla ongelmienkin edessä ja kaikki muut tahot sanovat epäsuoraan/suoraan "ehkäise, jos se raskauden mahdollisuus on ainoa ongelma/pelko".

-ap
[/quote]

Papin luokse pääset kun soitat tai meilaat seurakuntaan. Ainakin jossakin on jo nettisivuilla yhteystiedot sielunhoitoon. Mene ihan tavallisen luterilaisen papin luo, älä vl:n. Minä olen käynyt sielunhoitokeskustelussa papin kanssa, muista syistä kuin sinä, ja se oli hyvä ja lohdullinen kokemus.

Jos haluat, niin minunkin kanssani voit jutella (laita jokin email, mihin voin lähettää omani). Olen opiskellut teologiaa itsekin.

Vierailija
15/438 |
09.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.03.2015 klo 11:43"]

Mene ja hanki pillerit tai implantti tms. Et joko kerro miehelle tai sitten vaan kerrot ja sanot että näillä eväillä mennään. Sinulla on ainoastaan määräysvalta omasta kehosta si. Sanot ettet ole hylkäämässä uskosi mutta et halua liikaa lapsia mitä et jaksa sitten hoitaa ja tahdot myös nauttia muustakin elämästä

[/quote]

Salaa en ehkäisyä/muutakaan tee, koska ollaan pidetty avointa linjaa ja asia tulisi pahempien seurauksien kera esille kuitenkin joskus. Enkä osaa valehdella, yhtään :( Mies on muuten joskus sanonut, että ehkäise, ei se pelkästään tee minusta epäuskovaista niinkuin näissä piireissä tavataan sanoa. Olenkin sitten kysynyt, että mikäs sitten tekee? 

Olen myös kysynyt että kun Päivämiehessäkin on joskus lukenut, että ehkäisy on jokaisen henkilökohtainen asia (joo niin on, jos tämä näkymätön painostus olisi mustaa valkoisella, olisi syytteitä jos jonkinlaisia). Samoin olen kuullut myös "johtotehtävissä olevien vl (siis vaikka joku srk tyyppi)" sanovan, että ehkäisy on sallittua terveydellistä syistä. "Miksi ei muista syistä?" - tulee heti mieleeni? Jos tiedän, että en halua lapsia, minusta ei ole siihen, niin onko se terveydellinen syy? Minusta on. Mutta liikkeen näkymättömän painostuksen ja kannan mielestä ei. 

Apua, oon oikeesti ihan solmussa tästä asiasta. 

Vierailija
16/438 |
09.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

ed. (28) kirjoittaja on siis sama joka kirjoitti viestin nro 5.

Vierailija
17/438 |
09.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ongelmasi on siinä, että uskot yliluonnolliseen auktoriteettiin, jolla on valta määrittää, mikä on oikein ja mikä väärin. Ymmärrän, että sinut on kasvatettu uskoon, mutta aikuisena sinulla on kyky ymmärtää, ettei mitään jumalia ei todennäköisesti ole olemassa. Saat ja joudut itse tekemään omaa elämääsi koskevat päätökset. Tässä asiassa ei kannata uskonnollista yhteisöäsi enää kuunnella. Siitähän on ollut sinulle valtavasti stressiä ja ahdistusta.

Onnea matkaan.

Vierailija
18/438 |
09.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta tärkeintä on löytää se oma hyvän olon tila. Ahdistus ei ole normaali tila. Raamattu on kirja Hyvästä Jumalasta.
Omatunto on jokaisella ihmisellä. Usko on henkilökohtainen, ei yhteisön yhteinen.
Jos sinulle tulee hyvä olo ehkäisemisestä ja se tuntuu oikealta miksi edes mietit? Siitä ei tarvitse kertoa kellekkään. Sinun ja aviopuolisosi oma herkkä asia.

Ole huoleti. Usko Hyvään Jumalaan. Hän auttaa.

Vierailija
19/438 |
09.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.03.2015 klo 12:03"]

Ongelmasi on siinä, että uskot yliluonnolliseen auktoriteettiin, jolla on valta määrittää, mikä on oikein ja mikä väärin. Ymmärrän, että sinut on kasvatettu uskoon, mutta aikuisena sinulla on kyky ymmärtää, ettei mitään jumalia ei todennäköisesti ole olemassa. Saat ja joudut itse tekemään omaa elämääsi koskevat päätökset. Tässä asiassa ei kannata uskonnollista yhteisöäsi enää kuunnella. Siitähän on ollut sinulle valtavasti stressiä ja ahdistusta.

Onnea matkaan.

[/quote]

Niin, tai uskoakin voi ja silti olla vapaa ja onnellinen, omista asioistaan päättävä aikuinen. Omilla aivoillaan ajatteleva.

Vierailija
20/438 |
09.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.03.2015 klo 12:05"]

Minusta tärkeintä on löytää se oma hyvän olon tila. Ahdistus ei ole normaali tila. Raamattu on kirja Hyvästä Jumalasta. Omatunto on jokaisella ihmisellä. Usko on henkilökohtainen, ei yhteisön yhteinen. Jos sinulle tulee hyvä olo ehkäisemisestä ja se tuntuu oikealta miksi edes mietit? Siitä ei tarvitse kertoa kellekkään. Sinun ja aviopuolisosi oma herkkä asia. Ole huoleti. Usko Hyvään Jumalaan. Hän auttaa.

[/quote]

Ongelma on se, että ehkäisemisestä tulee olo "tämä on väärin" "näin ei saisi tehdä" vaikka tiedostan, että ehkäisemällä meidän parisuhde taas palautuisi ennalleen kokonaan.