Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Poliisi pysäytti, sakotti, pyrkii Facebook-kaveriksi

Vierailija
09.03.2015 |

En ole satavarma, mutta lähes varma kuitenkin. Täysin tuntematon mies pyrkii Facebook-kaveriksi. Hän näyttää hyvin vahvasti poliisilta, joka rapsaisi minulle päiväsakkoja ylinopeudesta.

No, aion hyväksyä hänet. Hän oli asiallinen, jämäkkä, valisti ja oli kuitenkin ystävällinen. Minua ei siis kiinnosta nillittää tästä millekään viranomaiselle. Sen sijaan minua kiinnostaa, onko viranomaisilla yleensä oikeus toimia niin, että kun he saavat henkilötietoni, niin he voivat sen jälkeen lähestyä minua yksityishenkilönä.

Voiko esimerkiksi lääkäri, jonka luona käyn, pyrkiä Facebook-kaverikseni?

Kommentit (70)

Vierailija
21/70 |
09.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.03.2015 klo 01:50"]

[quote author="Vierailija" time="09.03.2015 klo 01:48"]

[quote author="Vierailija" time="09.03.2015 klo 01:43"]

[quote author="Vierailija" time="09.03.2015 klo 01:41"]Poliisilla ei ole oikeutta käyttää asiakkaansa henkilötietoja mihinkään muuhun kuin työnsä suorittamiseen. Sama koskee lääkäriä.[/quote]

Ei varmaan lain mukaan olekaan, mutta aika ahdistavaa sellainen sääntöuskollisuus, jossa ei saisi osoittaa kiinnostusta toiseen vain siksi, että toimii jossain ammatissa.

[/quote]

Mutta omaa ammattiaan ei saa käyttää hyväksi. 

[/quote]

Tämä on juuri tätä nykyaikaa, kun ihmiset ovat niin herkkiä. Jos joku pyrkii Facebook-kaveriksi, niin onko se hyväksikäyttöä?

Mua ahdistaa tämä omasta näkökulmastakin, kun ei esimerkiksi voi enää tietää, mikä on seksuaalista ahdistelua. 

[/quote]

Minä en ota Facebookkin kantaa, koska en ole siellä. Tuossa poliisi tilanteessa asiakas luottaa että on tekemisissä viranomaisen kanssa, joka tekee sillä hetkellä työtään. En minä odota tai edes halua että poliisi voi halutessaan jäljittää minut yksityiselämässä? Hankalaksi menisi jos minusta on annettu nippu tietoja sellaisten miesten rekisteriin, jotka hyväksikäyttävät sitä löytääkseen naisia.

Vierailija
22/70 |
09.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.03.2015 klo 01:56"]Säännöt ovat sääntöjä juuri sen takia, että ne normittavat kaikkea tekemistä, ei vain sitä räikeintä rikkomusta.[/quote]

Minä nyt en vain oikein ymmärrä tuollaista säännöt ovat sääntöjä ajattelua. En opeta sitä lapsillenikaan. Minulle on vain vieras sellainen ajattelumalli, että lapseni perustelisivat tekonsa ja tekemättä jättämisensä säännöillä.

Kohlbergin moraaliteoriassa tällainen ajattelumalli on muistaakseni hyvin alhaisella tasolla. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/70 |
09.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entäpä, jos se äijä onkin ihan tuntematon. Silti ap hyväksyi hänet kaverikseen ja vielä mitään kyselemättä.

Yritin miettiä, kumpi on oikeastaan karmivampaa, se, että ap hyväksyy tuntemattoman kaverikseen vai se, että ap hyväksyy kaverikseen poliisin, joka sakotti hänet hetki sitten. Tulin siihen tulokseen, että molemmat ovat karseita vaihtoehtoja. Ei edes yksityisviestillä kysynyt, kuka se heppu oikein on.

Minä olisin ohittanut sujuvasti kaveripyynnön molemmissa tapauksissa. Ei tee tiukkaakaan kieltäytyä sellaisten kaveripyynnöistä, joita en tunne henkilökohtaisesti. 

Olen muuten taipuvainen uskomaan, että kyseessä on joku random jätkä, joka huvin vuoksi laittelee kaveripyyntöjä, kun ei ole muutakaan tekemistä. 

Vierailija
24/70 |
09.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis tämähän on kuin jostain harlekiini kirjasta. Punastuttaa jo mukain vaikka olen mies. Käsiraudat valmiina ja uniformu :)

No leikki sikseen. Tunnen yhden miehen, joka kävi hammslääkärillä, ja myöhemmin vastaanottovirkailija soitti hänelle ja pyysi ihan suoraan tulemaan luokseen kylään. Siis jotkut käyttää tietoja hyväkseen vaikka ei saisi. Tuo mies sattui vielä olemaan vannoutunut kristitty ja hänellä on tyttöystävä, jolle on tosiaankin omistautunut. Naiset on kyllä aina sen kimpussa ja onpa tultu multa sen kaverinakin yritetty ruinata sen puhelin numeroa, jos hän on itse jo poistunut paikalta. Joissain vaan on sitä vetovoimaa. En ymmärrä, mutta naisilla on joku yhteinen tekijä, joka innostuu joistakin tyypeistä ihan järjettömästi.

Vierailija
25/70 |
09.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.03.2015 klo 01:47"]

Lääkärillä on ehdoton salassapitovelvollisuus potilaistaan, poliisia potilaslaki ei koske. Jos poliisi muistaa nimesi tapaamisestaan, hän voi käyttää sitä haussaan, lääkäri rikkoisi potilaan suojaa.

[/quote]

Poliiseja koskee laki henkilötietojen käsittelystä poliisitoimessa. Siinä on määritetty ne tilanteet ja tapaukset, joihin henkilötietoja saa sieltä käyttää. Ei saa käyttää omassa yksityiselämässä.

Vierailija
26/70 |
09.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua ainakin ahdistaisi ja tulisi vähän hyväksikäytetty fiilis.

Vierailija
27/70 |
09.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos suomalainen poliisi tekee noin, se on sika. Jos italialainen poliisi tekee noin, se osaa ihanasti flirttailla ja huomioida naista.

Vierailija
28/70 |
09.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulisi, että olisi antanut ne sakot anteeksi, jos olisi ollut susta kiinnostunut. Voi olla ihan sattumakin kuitenkin kyseessä tässä tapauksessa. Ei kai poliisit ole noin epätoivoisia.

Vierailija
29/70 |
09.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.03.2015 klo 02:07"]

Jos suomalainen poliisi tekee noin, se on sika. Jos italialainen poliisi tekee noin, se osaa ihanasti flirttailla ja huomioida naista.

[/quote]

Keskity ihan omiin käytöstapoihisi äläkä italialialaisten tai suomalaisten poliisien analysointiin.

Vierailija
30/70 |
09.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.03.2015 klo 02:12"]

[/quote]

Keskity ihan omiin käytöstapoihisi äläkä italialialaisten tai suomalaisten poliisien analysointiin.

[/quote]

Mutta noinhan se menee. Ulkomaalaiset miehet osaavat lähestyä spontaanisti yllättävissä tilanteissa ja huomioida naisen toisin kuin Suomi-juntit, jotka vain rikkovat lakia. 

Vierailija
31/70 |
09.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.03.2015 klo 02:15"]

[quote author="Vierailija" time="09.03.2015 klo 02:12"]

[/quote]

[/quote]

Mutta noinhan se menee. Ulkomaalaiset miehet osaavat lähestyä spontaanisti yllättävissä tilanteissa ja huomioida naisen toisin kuin Suomi-juntit, jotka vain rikkovat lakia. 

[/quote]

Ihan omaksi mukaviksesi väännät asiaa väärille raiteille ajamaan omaa agendaasi. Tässä koko keskustelussa ei ole pää-asiallisesti kyse naisten ja miesten treffailusta vaan viranomaisen luottamuksen ja yksityisyydensuojan rikkomisesta.

Vierailija
32/70 |
09.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.03.2015 klo 02:21"]Ihan omaksi mukaviksesi väännät asiaa väärille raiteille ajamaan omaa agendaasi. Tässä koko keskustelussa ei ole pää-asiallisesti kyse naisten ja miesten treffailusta vaan viranomaisen luottamuksen ja yksityisyydensuojan rikkomisesta.[/quote]

Keskustelussa on kysymys siitä, että sääntöuskovaiset nilkit tahtovat estää poliisia tekemästä treffikutsua vain siksi, että poliisi sattui tapaamaan viehättävän naisen työssään.

Vierailija
33/70 |
09.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse tykkään Fridasta enemmän. Tosin tähän ehkä liittyy myös viime kesänä vanhainkodissa työskentely (vanhukset mukavia, hoitajat ei aina niin...) jossa yksi vähän yksinkertaiselta vaikuttava työntekijä esitteli minulle vanhuksia ja mainitsi pirteästi 'edith tykkääkin ulosteleikeistä' ja alkoi sen jälkeen selvittää mistä kaikkialta sitä oli löytynyt...

Vierailija
34/70 |
09.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo mutta ei se nyt ollut edes varma, että toi facebook juttu liittyi mitenkään siihen poliisiin. Kyllä monety tyypit facebookissa näyttää poliiseilta ilman mitään virkamerkkejä.

Vierailija
35/70 |
09.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.03.2015 klo 02:23"]Itse tykkään Fridasta enemmän. Tosin tähän ehkä liittyy myös viime kesänä vanhainkodissa työskentely (vanhukset mukavia, hoitajat ei aina niin...) jossa yksi vähän yksinkertaiselta vaikuttava työntekijä esitteli minulle vanhuksia ja mainitsi pirteästi 'edith tykkääkin ulosteleikeistä' ja alkoi sen jälkeen selvittää mistä kaikkialta sitä oli löytynyt...
[/quote]
Joo siis ei todellakaan pitänyt tulla tähän ketjuun :D en edes ymmärrä miten tämä on mahdollista, koska mulla oli toi toinen ketju kyllä auki kun viestiäni kirjoitin..

Vierailija
36/70 |
09.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.03.2015 klo 02:07"]Jos suomalainen poliisi tekee noin, se on sika. Jos italialainen poliisi tekee noin, se osaa ihanasti flirttailla ja huomioida naista.
[/quote] no yäk, ei.

Vierailija
37/70 |
09.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.03.2015 klo 02:09"]

Luulisi, että olisi antanut ne sakot anteeksi, jos olisi ollut susta kiinnostunut. Voi olla ihan sattumakin kuitenkin kyseessä tässä tapauksessa. Ei kai poliisit ole noin epätoivoisia.

[/quote]

Päiväsakoille menevää töppäily ei taideta ihan noin vain anteeksi antaa, kun partion toinen poliisi sattaisi esittää ikäviä kysymyksiä ja viedä asian eteenpäin.

Vierailija
38/70 |
09.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.03.2015 klo 02:22"]

[quote author="Vierailija" time="09.03.2015 klo 02:21"]Ihan omaksi mukaviksesi väännät asiaa väärille raiteille ajamaan omaa agendaasi. Tässä koko keskustelussa ei ole pää-asiallisesti kyse naisten ja miesten treffailusta vaan viranomaisen luottamuksen ja yksityisyydensuojan rikkomisesta.[/quote]

Keskustelussa on kysymys siitä, että sääntöuskovaiset nilkit tahtovat estää poliisia tekemästä treffikutsua vain siksi, että poliisi sattui tapaamaan viehättävän naisen työssään.

[/quote]

Minä puhun omasta puolestani. Minä en haluaisi että joku minuun viehättynyt poliisi ottaisi jälkeenpäin yhteyttä "hyväksikäyttäen" tietoja, jota annoin luottaen hänen ammattiinsa. Ei se elämänkumppanin etsintä voi olla noin epätoivoista. Paljon rehdinpää on esittää se treffitoive tai antaa vaikka puhelinnumero siinä itse tilanteessa, koska työtäänhän tämä tavalla tai toisella käyttää siinä siltana. Jos se on aivan väkisin tehtävä.

Vierailija
39/70 |
09.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuli mieleen  vaikkakin  ei liity tapaukseen. Kaverini rupesi tapailemaan/seurustelemaan poliisin kanssa, hän oli sitten päättänyt tarkistaa kaverini jaa minun (?) rikosrekisterin, mulla oli jokunen vuosia vanha juttu näpistyksestä siellä, mikä oli alaikäisenä tapahtunut, ja joo en ole mikään näpisteliä nuoruuden tyhmiä tempauksia vaan. No ei siinä mitään mutta se poliiisi oli kaverilleni kertonut tästä ja kieltänyt mun kaveria olemasta mun kaveri enää koska oon tuollainen varas ja huonoa seuraa sen takia. Miten ne voi kertoa kenellekään toisten rikosrekisteriä?? jälkeenpäin mietin että olisi pitänyt tehdä ilmoitus siitä poliisista, eihän ne saa edes katsoa rikosrekisteriä ellei tutki kyseisten ihmisen juttua saatikaan levitellä tietoja! Harmi vaan että ystäväni oli tietoinen asiasta joten kaveruutemme ei siihen kaatunut.

Vierailija
40/70 |
09.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitoalalla kaikki kyttäävät toisiaan. Se nyt on pientä, jos poliisi nimen perusteella lähettää Facebook-kutsun.

Ei kai porukka täällä oikeasti kuvittele, että terveydenhuollossa toteutuisi yksityisyys ja luottamuksellisuus? 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme seitsemän