Poliisi pysäytti, sakotti, pyrkii Facebook-kaveriksi
En ole satavarma, mutta lähes varma kuitenkin. Täysin tuntematon mies pyrkii Facebook-kaveriksi. Hän näyttää hyvin vahvasti poliisilta, joka rapsaisi minulle päiväsakkoja ylinopeudesta.
No, aion hyväksyä hänet. Hän oli asiallinen, jämäkkä, valisti ja oli kuitenkin ystävällinen. Minua ei siis kiinnosta nillittää tästä millekään viranomaiselle. Sen sijaan minua kiinnostaa, onko viranomaisilla yleensä oikeus toimia niin, että kun he saavat henkilötietoni, niin he voivat sen jälkeen lähestyä minua yksityishenkilönä.
Voiko esimerkiksi lääkäri, jonka luona käyn, pyrkiä Facebook-kaverikseni?
Kommentit (70)
Apua, hieman creeppiä. Jos siis varmasti on sama tyyppi.
Mitä creeppiä tuossa on? Työssään oleva poliisi tapasi mukavan naisen. Poliisin työssä ei kuitenkaan sovi ruveta ehdottelemaan mitään. Niinpä poliisi päätti kokeilla, josko löytäisi naisen Facesta.
Ihan arkijärkistä toimintaa. Älkää nyt tästäkin vääntäkö jotain ihme juttua.
No jos on sama tyyppi niin ei ole todellakaan asiallista! Itse kyllä tekisin ehkä ilmoituksen poliisille (tai palautteen, miten asiasta nyt voisikaan fiksusti mainita niin että viesti menee esimiehelle)..koska ei todellakaan ole ammattimaista vaan suorastaan väärin minusta.
[quote author="Vierailija" time="09.03.2015 klo 01:11"]
Mitä creeppiä tuossa on? Työssään oleva poliisi tapasi mukavan naisen. Poliisin työssä ei kuitenkaan sovi ruveta ehdottelemaan mitään. Niinpä poliisi päätti kokeilla, josko löytäisi naisen Facesta.
[/quote]
Ongelma on hieman siinä, että poliisi ei oikeastaan saisi hyödyntää näitä työssään saamiaan tietoja arjessaan. Poliisin oikeus kysellä henkilötietoja ei varsinaisesti perustu sille, että poliisi voisi sitten vapaa-ajallaan tavata sakottamiaan mukavia ihmisiä. Vaikka taustalla olisi kuinka tahansa viaton toiminta (kuten tässä), niin itse periaate olisi kyllä suojelemisen arvoinen; nyttenhän sama poliisi voisi aivan yhtä hyvin vaikka kertoa kavereilleen kaljalla miten kävi tuossa eilen ratkomassa Virtasten perheen nahistelua.
[quote author="Vierailija" time="09.03.2015 klo 01:16"]Ongelma on hieman siinä, että poliisi ei oikeastaan saisi hyödyntää näitä työssään saamiaan tietoja arjessaan.[/quote]
Ymmärrän tuon kyllä, mutta pakko myöntää, että minäkin "pänttäsin" kerran hyvännäköisen pojan nimen mieleeni, kun tarkistin häneltä paperit kaupan kassalla. Sitten etsin hänet Facebookista ja yritin päästä kaveriksi, mutta en päässyt.
Minusta nämä on sellaisia juttuja, joista vain ammattiloukkaantujat loukkaantuvat, sanoo laki sitten mitä sanoo.
Mun mielestä normaalin sosiaalisen älyn omaava poliisi ei toimi noin. Tai sit se on ollut kännissä ja aamuyön tunteina on välähtänyt, että lisätääs se kiva nainen kaveriksi.
[quote author="Vierailija" time="09.03.2015 klo 01:22"]Mun mielestä normaalin sosiaalisen älyn omaava poliisi ei toimi noin.[/quote]
Mitäs muita ammatteja on, joissa ammatissa tapahtuneita tapaamisia ei saa yrittää viedä intiimille tasolle? Saako yliopiston nuori luennoitsija kysyä opiskelijaa treffeille?
Ambulanssikuski?
Palomies, joka käy sammuttamassa kotona paloa?
Pohdin vaan olisiko siinä sakotuksen yhteydessä voinut poliisi vähän flirtata ja pyytää kahville työajan ulkopuolella, jos oli kerta niin kiinnostunut. Aaaah mä olisin sulaa vahaa jos joku hot hot hot poliisi tekis mulle niin. Ja univormussa vielä.
No mun henkilökohtainen mielipide on, että sosiaalityöntekijä, poliisi, palomies tai kukaan muukaan vastaava taho ei lisäile "asiakkaitaan" yhden tapaamiskerran jälkeen fb-kavereiksi. Miksi näin tulisi tehdä? En mä ainakaan hyväksyisi kutsua.
[quote author="Vierailija" time="09.03.2015 klo 01:29"]No mun henkilökohtainen mielipide on, että sosiaalityöntekijä, poliisi, palomies tai kukaan muukaan vastaava taho ei lisäile "asiakkaitaan" yhden tapaamiskerran jälkeen fb-kavereiksi. Miksi näin tulisi tehdä? En mä ainakaan hyväksyisi kutsua.[/quote]
Sehän siinä hyvä puoli onkin, ettei kutsua ole pakko hyväksyä.
Nämä ovat kyllä mielenkiintoisia juttuja, koska minua kerran rohkaistiin kysymään kaupan kassaa treffeille. Siis menemään hänen työpaikalleen pyytämään treffeille. Jaa, miten lie.
No sehän onkin sitten ihan eri tilanne, jos asiakas itse on aloitteellinen. Saathan sä kaupan kassalle tai poliisille flirttailla, mutta harvemmin kassa tai poliisi on se aloitteellinen osapuoli.
[quote author="Vierailija" time="09.03.2015 klo 01:35"]No sehän onkin sitten ihan eri tilanne, jos asiakas itse on aloitteellinen. Saathan sä kaupan kassalle tai poliisille flirttailla, mutta harvemmin kassa tai poliisi on se aloitteellinen osapuoli.[/quote]
Jos pyytää poliisia treffeille, saako poliisi työssään vastata kutsuun kieltävästi tai myöntävästi? Entä töiden jälkeen?
[quote author="Vierailija" time="09.03.2015 klo 01:11"]
[/quote]
Poliisilla ei ole oikeutta käyttää asiakkaansa henkilötietoja mihinkään muuhun kuin työnsä suorittamiseen. Sama koskee lääkäriä.
[quote author="Vierailija" time="09.03.2015 klo 01:41"]Poliisilla ei ole oikeutta käyttää asiakkaansa henkilötietoja mihinkään muuhun kuin työnsä suorittamiseen. Sama koskee lääkäriä.[/quote]
Ei varmaan lain mukaan olekaan, mutta aika ahdistavaa sellainen sääntöuskollisuus, jossa ei saisi osoittaa kiinnostusta toiseen vain siksi, että toimii jossain ammatissa.
Lääkärillä on ehdoton salassapitovelvollisuus potilaistaan, poliisia potilaslaki ei koske. Jos poliisi muistaa nimesi tapaamisestaan, hän voi käyttää sitä haussaan, lääkäri rikkoisi potilaan suojaa.
[quote author="Vierailija" time="09.03.2015 klo 01:01"]
En ole satavarma, mutta lähes varma kuitenkin. Täysin tuntematon mies pyrkii Facebook-kaveriksi. Hän näyttää hyvin vahvasti poliisilta, joka rapsaisi minulle päiväsakkoja ylinopeudesta.
No, aion hyväksyä hänet. Hän oli asiallinen, jämäkkä, valisti ja oli kuitenkin ystävällinen. Minua ei siis kiinnosta nillittää tästä millekään viranomaiselle. Sen sijaan minua kiinnostaa, onko viranomaisilla yleensä oikeus toimia niin, että kun he saavat henkilötietoni, niin he voivat sen jälkeen lähestyä minua yksityishenkilönä.
Voiko esimerkiksi lääkäri, jonka luona käyn, pyrkiä Facebook-kaverikseni?
[/quote]
Eettisesti sulaa kryptoniittia, oli kuinka asiallinen tahansa. hän siis käytti ammattinsa kautta hankkimaa tietoa hyväkseen siviilinä?
ajatteleppa tuota vähän pitemmälle. mitä jos se on täys kyrpä ja teillä pamahtaa sukset ristiin?
miekkosen etiikka on jo valmiiksi vähän mielenkiintoisilla kantimilla.
voi toki olla hienokin mies, mutta tässä on aivan helvetisti "mitä jos?" tekijöitä.
-m35
[quote author="Vierailija" time="09.03.2015 klo 01:43"]
[quote author="Vierailija" time="09.03.2015 klo 01:41"]Poliisilla ei ole oikeutta käyttää asiakkaansa henkilötietoja mihinkään muuhun kuin työnsä suorittamiseen. Sama koskee lääkäriä.[/quote]
Ei varmaan lain mukaan olekaan, mutta aika ahdistavaa sellainen sääntöuskollisuus, jossa ei saisi osoittaa kiinnostusta toiseen vain siksi, että toimii jossain ammatissa.
[/quote]
Mutta omaa ammattiaan ei saa käyttää hyväksi.
[quote author="Vierailija" time="09.03.2015 klo 01:48"]
[/quote]
[/quote]
Tämä on juuri tätä nykyaikaa, kun ihmiset ovat niin herkkiä. Jos joku pyrkii Facebook-kaveriksi, niin onko se hyväksikäyttöä?
Mua ahdistaa tämä omasta näkökulmastakin, kun ei esimerkiksi voi enää tietää, mikä on seksuaalista ahdistelua.
[quote author="Vierailija" time="09.03.2015 klo 01:50"]
[quote author="Vierailija" time="09.03.2015 klo 01:48"]
[/quote]
[/quote]
Tämä on juuri tätä nykyaikaa, kun ihmiset ovat niin herkkiä. Jos joku pyrkii Facebook-kaveriksi, niin onko se hyväksikäyttöä?
Mua ahdistaa tämä omasta näkökulmastakin, kun ei esimerkiksi voi enää tietää, mikä on seksuaalista ahdistelua.
[/quote]
Nyt on puurot ja mummelit sekasin. Eihän tässä kukaan mistään ahdistelusta ole puhunut tuon teon yhteydessä vaan siitä, että tietoja ei olisi kovin suotavaa käyttää. Ihan samalla tavalla kun poliisin ei tulisi katsoa kaikista kavereistaan tehtyjä havaintoja poliisin havaintorekisteristä. Säännöillä on hieman sellainen luonne, että niitä ei voi jälkikäteen päättää soveltaa vain tapauksiin, joissa niiden noudattamisesta on (tarkastelijan mielestä) hyötyä. Säännöt ovat sääntöjä juuri sen takia, että ne normittavat kaikkea tekemistä, ei vain sitä räikeintä rikkomusta. Ja tämä on vielä kaiken lisäksi melko helppo sääntö.
[quote author="Vierailija" time="09.03.2015 klo 08:27"]No ehkä tuo oli vaan ajattelemattomuutta, yritys päästä kontaktiin viehättävän naisen kanssa ajattelematta sen kummemmin näitä kaikenmaailman ammattieettisiä ja moraalisfilosofisia ongelmia.[/quote]
Pitääkö niitä niin ajatellakaan. Minulta kiellettiin töissä polvipituinen hame ja peittävä mutta melko tiukka yläosa (rintani ovat pienet), koska ne voivat aiheuttaa häiriötä.
Tämä on juuri sitä, kun elämästä tulee niin hygieenistä, että kaikki ihmisenmakuinen tahdotaan piilottaa. Siirrymme kohti amerikkalaisuutta. Tissi paha hyihyi!