Kumpi juustokakku parempaa? Uunissa paistettu vai liivatteen avulla hyydytetty?
Mietin tarjoiluja juhliin :) Muitakin naminami-herkkuja saa ehdotella!
Kommentit (30)
Tämän variaatio on mun lemppari http://suklaapossu.blogspot.fi/2013/11/helppo-sitruunajuustokakku-ilman.html
Ei tarvitse liivatetta taikka uunia. Sellanen tavallinen keksi+rasva- pohja on omaan makuun turhan tuhti mutta valkosuklaa keksimurskaan sekoitettuna tekee tästä ihanan. Jätän itse ohjeen sitruunkuoriraasteen pois, kun mielestäni koostumus on ihanan silkkinen ilman sitä ja kekseinä digestive sopii pohjaan paremmin. Noi mariet meni mössöksi jääkaapissa.
Riippuu millaista hakee, liivatteella tehty on raikkaampaa ja todella hyvää. Uunissa paistettu on raskaampaa ja todella hyvää. Jos vieraita on paljon, uunissa paistettu voi olla parempi koska silloin se varmasti hyytyy, eikä mene lämpimässä miksikään :) Yksi loistava vaihtoehto mitä kokeilin tänään naistenpäivän kunniaksi, on Sara La Fountainin suklaakakku! Se minkä resepti on olivia-lehden sivulla :)
[quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 22:28"]
Jotenkin se sian aivoista, nahasta tai suolista tehty liivate pistää ällöttämään niin sanon että paistettu.
[/quote]
Missä olet nähnyt sian aivoista tehtyä liivatetta?
Äh, tuli väärä linkki (23).. Tässä oikea resepti siihen, jonka pohjassa valkoista suklaata: http://suklaapossu.blogspot.fi/2014/11/jarisyttavan-hyva-sitruuna-juustokakku.html
Makuasia. Minä olen tehnyt vadelma-valkosuklaa juustiskaakun uunissa ja toisen taiteilin liivatteen kanssa hyydyttämällä lime & valkosuklaa mauilla. Puolueettoman tuomarin kommentti kakuista oli että "sairaan hyviä kumpikin !!". Uunijuustiksesta tulee mielestäni "paksumpaa", hieman kuivempaa ja "löllömpää" sellainen leivonnaisen fiilis. Liivateversio on raikkaampi, "lohkeavampi" ja juhlavampi. Tykkään kummistakin, lime-valkosuklaata meni pippaloissa enemmän kuin vadelma-valkosuklaata, tiedä siitä sitten.
Tykkään molemmista. Uunissa tehty juustokakku on jotenkin ihanan pehmeän makuinen ja hyydytetty puolestaan kaunis ja raikas.
Liivatteen voi myös korvata kasviperäisillä hyydyttäjillä kuten vaikka agar agarilla tai vegegelillä. itse teen vegegelillä koska usein vieraiden joukossa on joku joka ei liivatteesta välitä.
Ehdottomasti uunissa paistettu amerikkalainen juustokakku. Pahimpia ne liivatekakut, joissa vielä päällä sellainen kiille.
Uunissa vesihauteessa paistteu on parasta. Siinä on silkinsileä rakenne ja ihana pehmeys.
Ette kyllä helpottaneet mun päätöstä lainkaan :D Liivatteen puolesta peukutettu kuitenkin (toistaiseksi) enemmän. Makuasioitahan nämä tietty.
[quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 22:31"]
[quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 22:28"]Valkosuklaalla hyydytetty! Mascarponea, Philadelphiaa, kermavaahtoa ja paljon sulatettua valkosuklaata. Ei muuta. Keksipohja. Mahtavaa hieman happaman marjahillokkeen kanssa tarjoiltuna. Kestää myös pakastamisen, jolloin helpompi leikata valmiiksi paloiksi vielä hieman kohmeisena. [/quote] miten valkosuklaalla voi hyydyttää? Kertoisitko reseptin, voisin huomenna kokeilla.
[/quote]
Perinteinen keksipohja esim. kaurakekseistä. Sekaisin 250 g mascarponea ja philadelphiaa kumpaakin (varmaan violakin ok), ei ihan kovaksi vaahdotettu kermavaahto (200 g) sekaan. Lopuksi 300 g sulatettua valkosuklaata sekoitetaan varovasti sekaan, tämä on helpoin tehdä kädellä, sillä käden lämpö auttaa, ettei valkosuklaa kokkaroidu niin helposti. Hyydytys jääkaapissa yön yli tai pakastimessa. Tarjoilu esim. happamahkon mustaherukkahillokkeen kanssa. Kakku on hieman pehmeä, mutta pysyy hyvin kasassa. Se ei ole kiinteä ja tutiseva eikä siitä saa leikattua sellaisia sileäreunaisia paloja kuten liivatteella hyydytetystä kakusta, mutta jos kakun pakastaa, hieman kohmeisena kakun saa leikattua tosi siististi.