Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vaikuttavatko itämurteiden puhujat teistäkin vajakeilta?

Vierailija
08.03.2015 |

Olen aina ollut sitä mieltä, että itämurteiden puhujat vaikuttavat jotenkin heikkoälyisiltä. Ajatteleeko joku muu näin?

Kommentit (95)

Vierailija
81/95 |
08.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi te niin huonosti "imitoitte"/ "äännätte" näitä murteita? Kuulostaa todella ääliömäiseltä!

Vierailija
82/95 |
08.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ääliömäeseltähän tuo kuullostaapi. Oekkeessa oot.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/95 |
08.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Murteet ovat kauniita ja rikkaus, eikä vaikuta mitenkään ihmisen älykkyyteen tai vaillinaisuuteen, sitä kai tämä huonon suomenkielen sana vajakki tarkoittaa.

Vierailija
84/95 |
08.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 22:38"]

Miksi te niin huonosti "imitoitte"/ "äännätte" näitä murteita? Kuulostaa todella ääliömäiseltä!

[/quote]

Joo ei kannata kirjoitella muuta kuin sellaista murretta, mitä oikeasti osaa. Näyttää ihan kauhealta vähän sinne päin kirjoitettuna.

Vierailija
85/95 |
08.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kymenlaaksossa puhutaan miä ei mie

Vierailija
86/95 |
08.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisin kuin kaikki tuntemani meiltäpäin muuttaneet, minä en ole muuttanut puhetyyliäni pk-seudulle asetuttuani. Tiedän että murteeni antaa minusta joillekin vajaaälyisen kuvan, mutta tiedän myös olevani korkeammin koulutettu kuin useimmat näistä ajattelijoista :)

Vierailija
87/95 |
08.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, suosittelen sinulle hiukan pidempiaikaista oleskelua eri murrealueilla. Huomaisit varmasti jonkin ajan kuluttua, ettet enää edes kiinnittäisi huomiota murteisiin. Valitettavasti avauksesi kuulosti yhtä pölvästiltä, kuin jos olisit kirjoittanut kiinalaisten näyttävän jotenkin typeriltä tai afrikkalaisten rumilta. Ehkä ajattelet myös niin.

Mikä muuten on ikäsi? Toivon, että ajattelemattomuutesi menee iän piikkiin. Silloin on vielä toivoa sivistyä...

Vierailija
88/95 |
08.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ollut onni syntyä lounaissuomalaiseen perheeseen, jossa isän vanhemmat olivat tänne muuttaneita karjalan evakoita, ja äidinäiti savosta, äidinisä Rovaniemeltä (pohojalaaset ja karjalaiset sukujuuret). Näin olen luonnollisesti kasvanut ympäristössä, jossa olen kuullut montaa eri murretta. Eli ei, minkään murteen puhujat eivät mielestäni kuulosta vajakeilta. Mielestäni on lähinnä hauskaa, kun kuulee heti, mistä ihminen on kotoisin. :) Itse puhun jotain lounaismurteiden ja yleiskielen välimuotoa.

Vierailija
89/95 |
09.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tosiaankaan! Minut ainakin saa ihan kuumaksi mies, joka puhuu itämurteella. Harmi vain, ettei sitä täällä helsingissä niin paljoa kuule. Jos kuulee, niin kurmiau :)

Vierailija
90/95 |
09.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai enkö saa enää edes puhua oman kotikyläni murretta, jota äitini ja isoäitini puhuivat? Enpä tietenkään, koska kaikkien pitää olla tasapaksuja ja -pitkiä, hailakan harmaata seinään sulautuvaa massaa. Tietenkin kaikkien älykkäidenhän pitää puhua feikatulla Helsingin murteella (joka ei ole sama asia kuin stadin slangi) niinku kansainvälisest niinku ja MÄ ja SÄ. Idiootit.

Vierailija
91/95 |
09.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 22:34"]

kyllä ne länsimurteetkin jäyhyydessään antaa mielikuvan että ei siellä pääkopassa liiku juuri mikään. Kun sitä leipäläpeä ei saada auki ollenkaan. Ja sitten sitten sieltä tippuu jotain: "Emmää ny tierä, mitä mää sanoosin, mutta oikiassa mää oon kumminki."

[/quote]

Ottiatuota

Vierailija
92/95 |
09.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 22:10"][quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 22:01"]

Aijjaako ne siellä rattoreilla? Rattorinko piällä hyö siellä ovat?

[/quote]  repesin, tuota hyö sanaa en oikein ymmärrä, onko se ne tai te.
[/quote]

Myö, työ, hyö. Eli he. Murteet on rikkaus, kyl piristää päivää kuulla ihan kunnolla itämurteita puhuvaa ihmistä! Mie/miä pistää aina korvaan kun jossai kuulee ja saa hymyn huulille.

Vierailija
93/95 |
09.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitä vanhemmaksi tuun sitä paksummaksi on murre käynyt. enkä helevetti ees häpeä. ap tukehtukoo kiukkuusa jos ei miun viäntö miellytä :D 

n33, savonlinna

Vierailija
94/95 |
09.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

stadi= sisäsiittoista porukkaa ja sen kyllä huomaa.

Vierailija
95/95 |
09.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin Itä-Suomessa kirjoitetaan selvästi parhaimmat äidinkielen ylioppilastulokset. Lieneekö seurausta kielen rikkaudesta?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi kaksi