Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vaikuttavatko itämurteiden puhujat teistäkin vajakeilta?

Vierailija
08.03.2015 |

Olen aina ollut sitä mieltä, että itämurteiden puhujat vaikuttavat jotenkin heikkoälyisiltä. Ajatteleeko joku muu näin?

Kommentit (95)

Vierailija
41/95 |
08.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En voisi koskaan muuttaa Savoon tai Kainuuseen tai Pohjois-Karjalaan sen murteen takia. Se on hirvittävää!

Vierailija
42/95 |
08.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa on murteita ja se ei tarkoita sitä että on vajaaälyinen jos murretta puhuu. Kaikista murteista ei saa selvää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/95 |
08.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei kai se murre paljon ihmisen henkisestä tasosta kerro, mutta ensivaikutelma on kieltämättä vastenmielinen.

Vierailija
44/95 |
08.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 21:35"]Mun mielestä kaikki murteet kuulostaa seksikkäiltä! Itse pk-seudulta, joten ei mitään kummosta murretta täällä ole.. Ihan btw, osaako joku sanoa missä päin suomea puhutaan silleen mie, sie ? Vai onko monissa murteissa näin. Meinasi kerran lähteä jalat alta kun kuulin tätä murretta <3 Ärsyttää kun itse en osaa puhua noin :D
[/quote]

Eikö sulla ole sukua missään päin Suomea? Etkö ole matkustellut yhtään Suomessa? Eikö sulla ole tuttavia mistään kauempaa?

Vierailija
45/95 |
08.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 21:40"]

[quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 21:33"]Ei sellaisesta mie-mongerruksesta kyllä ensimmäisenä terävä-älyinen nero tule mieleen vaan enemmänkin maalaisjuntti, joka ei hyväksy homoja, meikkaavia miehiä, naispappeutta tai kasvissyöntiä. [/quote] aviomieheni puhuu itäsuomalaista "mie-mongerrusta" ja hän on älyttömän fiksu kaikin puolin, on suvaitsevaisin tuntemani ihminen , hyväksyy minun kasvissyöntini, veljeni homouden sekä kaikki maailman transsukupuoliset, naispapit, uskovaiset, ateistit ja ihan jokaisen sellaisena kuin on.

[/quote]

No mustakin tuntuu et yleensä leppoisimmat on niitä paljon parjattuja "juntteja", jotka antaa muiden elää niin ku tahtovat.

Vierailija
46/95 |
08.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei, sä olet vaan maailmaa näkemätön idiootti

Vierailija
47/95 |
08.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rasisti!

Vierailija
48/95 |
08.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin Lappeenranta-Savonlinna-akselilla kuulee paljon mietä ja sietä :)

Vierailija
49/95 |
08.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aina yhdistänyt savon/kainuun murteen wt-mäisyyteen. Sellaseen junttimeininkiin.

Vierailija
50/95 |
08.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 21:47"][quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 21:35"]Mun mielestä kaikki murteet kuulostaa seksikkäiltä! Itse pk-seudulta, joten ei mitään kummosta murretta täällä ole.. Ihan btw, osaako joku sanoa missä päin suomea puhutaan silleen mie, sie ? Vai onko monissa murteissa näin. Meinasi kerran lähteä jalat alta kun kuulin tätä murretta <3 Ärsyttää kun itse en osaa puhua noin :D
[/quote]

3 alapeukkua ja 2 ylä. Eli 3 pk-seudulta murteita vihaavaa. En pahoita mieltäni silti, olen sulaa vahaa kun kuulen jonkun puhuvan murteella <3 mutta osaako joku antaa yhtään osviittaa missä käytetään mie ja sie esim.? Luulen että ei ole yhtä ainoaa murretta, mutta se yksi on ylitse kaiken. Työkaveri puhuu tätä, joten pitää varovaisesti kysyä mistä päin on kotoisin niin matkaan heti sinne!
[/quote]

Ainakin Lappeenranta-Imatra seudulla puhutaan mie ja sie, eli Etelä-Karjalassa...vähän niinku Hynynenkin

Vierailija
51/95 |
08.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ajattele samoin kuin ap. Itä murteissa on nokkeluutta ja siellä arvostetaan verbaalista lahjakkuutta.

Sen sijaan jotkut länsimurteita puhuvat vaikuttavat minusta melko yksinkertaisilta.

Vierailija
52/95 |
08.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta länsimurteita puhuvat vaikuttavat bimboilta pissiksiltä, miehet akkamaisilta elikkä knapsuilta. T. Pohjoispohjalainen

Vierailija
53/95 |
08.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siellä ne assuu mehtän keskellä ja paneevat kuule sukulaesijjaan.

Vierailija
54/95 |
08.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 21:33"]

Ei sellaisesta mie-mongerruksesta kyllä ensimmäisenä terävä-älyinen nero tule mieleen vaan enemmänkin maalaisjuntti, joka ei hyväksy homoja, meikkaavia miehiä, naispappeutta tai kasvissyöntiä.

[/quote]

Voi voi, kaipa tässä nyt pitää ruveta heteroksi, syömään kaksin käsin lihaa ja vihaamaan Pohjois-Karjalaisen enoni eksää kun on naispappi. Myös ystäviini laitan nyt ehdottomasti välit poikki, kun ei minun puhetapani salli, että miehillä on meikkiä, tai naisilla siililyhyet hiukset, siis iik! 

T: Asun pk-seudulla, mutta juuret Pohjois-Karjalassa ja puhun "mie, sie, työ" -termeillä sukulaisteni kanssa.

Vierailija
55/95 |
08.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vain tyhmä kysyy tyhmiä kysymyksiä

Vierailija
56/95 |
08.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ompa hyö kyllä ihan mulukkuja.

Vierailija
57/95 |
08.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arvostan kielemme murteita, mutta jos jokin niistä kuulostaa "hitaiden" ihmisten puheelta, se on kyllä Turun seudun murre! Kovin viisaalta ei kuulosta eteläpohjalainenkaan puheenparsi, mutta vaikutelma johtuu pikemmin paikalliskulttuurin yksioikoisuudesta kuin puhetavasta. Savon murteen puhujat taas antavat pikemminkin sukkelan vaikutelman.

Vierailija
58/95 |
08.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aijjaako ne siellä rattoreilla? Rattorinko piällä hyö siellä ovat?

Vierailija
59/95 |
08.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

voi pyhä jyssäys, kyllä mie repesin naurruun!!! tää juttuhan pelasti miun aika ankkeen illan! mistä sie tuommosen keksitkin?! :D :D Nythän mie ajattelin ihan eri tavalla itteni...hui.

Vierailija
60/95 |
08.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät. Sen sijaan stadin slangin puhujista tulee mieleen hamppari töiden välttelijä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme viisi