Vaikuttavatko itämurteiden puhujat teistäkin vajakeilta?
Olen aina ollut sitä mieltä, että itämurteiden puhujat vaikuttavat jotenkin heikkoälyisiltä. Ajatteleeko joku muu näin?
Kommentit (95)
Oletko vähä-älyinen, kun näin vähä-älyisiä kysyt?
Muutin Kuopioon muutama vuosi sitten Keski-Suomesta. Alkuun murre tuntui täällä itsestäni jotenkin huvittavalta (pisti usein hymyilyttämään), mutta silti maanläheiseltä. Nyt olen jo niin tottunut, etten enää sitä edes huomaa. Sen sijaan Keski-Suomen lähes olematon murre (sanojen venytys, karrikoidusti: määä ja säää, Jyvääskylää) kuullostaa nyt hieman erikoiselta. Länsimurteet ja se sanojen pätkiminen ja yleensä nopea puhetahti, ovat mielestäni epämiellyttävimpiä. En silti vajakkina pidä ketään murteen peruusteella. Se on rikkaus :)
[quote author="ExoPol" time="08.03.2015 klo 21:42"]
Tässäpä teille hiukan karttaa tueksi väitteillenne..=)
http://fi.wikipedia.org/wiki/Savo
Miten niin Savo on itäsuomessa? Ihan yhtä lähellä keski-suomea se on.
[/quote]
Jäikö ysiluokka käymättä? Suomessa on kaksi päämurrealuetta, itämurteet ja länsimurteet. Itämurteisiin kuuluvat savolais- ja kaakkoismurteet. Savolaiset on siinneet niin perkeleesti, että ovat tunkeneet perinteisiltä asuma-alueiltansa lännemmäksi ja pohjoisemmaksi ja vieneet murteensa mukanaan.
Ajattelepa, että pohjoissaamelaiset ovat geneettisesti lähtöisin Baskimaasta mutta puhuvat silti suomensukuista kieltä. Mitäs siihen sanot? Ei auta kartan tuijottaminen.
Sulla on vaan vajakkina niin vaikeeta, että ho`hoijjaa
[quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 22:01"]
Aijjaako ne siellä rattoreilla? Rattorinko piällä hyö siellä ovat?
[/quote] repesin, tuota hyö sanaa en oikein ymmärrä, onko se ne tai te.
Karjalan murre kuulostaa hienolta naisen puhumana ja on niin seksikästä, että se saa alaikäisen tuntumaan tarpeeksi vanhalta ja vanhan tarpeeksi nuorelta. Pääpaino kuitenkin tuolla ensiksi mainitulla.
-Mies 29v-
[quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 21:49"]
Ei. Mutta leviää pohojammaan murretta puhuvat kyllä vaikuttavat mun korvaan vajjailta.
[/quote] pohojanmaalainen vaimo kysy mieheltään että rakastatko sinä vieä minua niin mies vastasi että johan minä kerran iliimootin
Minkähän murteen sana tuo ´vajakki´ muuten mahtaa olla ? Ettei vain olisi netistä opittua pissiskieltä...
Vieraalta kuulostava murre hämmentää, olipa se mitä tahansa. Jotkut sanat voivat tuntua oudoilta, jopa ei ymmärrettäviltä. Ap:n murre kuulostaa mahdollisesti itä-suomalaisesta idioottimaiselta.
Miten tyhmä pitää ihmisen olla, että kysyy tai edes ajattelee näin tyhmiä?
Ostakee ostakee kalakukkoja. äläkee mänkö ohi vuan ostakee. mittee työ meinootte. mihinkä minnee nää kukot laita jos että työ osta.
Että tälläistä. :D
Näehä se täettyy nähhä. Elekee pilikatko senkin mulukut!
Kuulostaa iloiselta ja piristävältä. Ap on varmaan kolauttanut päänsä liian monta kertaa. Sido vaikka pallisi räystääseen ja hyppää, jos sulle tulee joskus vielä mieleen tehdä tällaisia aloituksia.
[quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 22:10"]
[quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 22:01"]
Aijjaako ne siellä rattoreilla? Rattorinko piällä hyö siellä ovat?
[/quote] repesin, tuota hyö sanaa en oikein ymmärrä, onko se ne tai te.
[/quote]
Mie, sie, hää
Myö, työ, hyö
[quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 21:35"]Mun mielestä kaikki murteet kuulostaa seksikkäiltä! Itse pk-seudulta, joten ei mitään kummosta murretta täällä ole.. Ihan btw, osaako joku sanoa missä päin suomea puhutaan silleen mie, sie ? Vai onko monissa murteissa näin. Meinasi kerran lähteä jalat alta kun kuulin tätä murretta <3 Ärsyttää kun itse en osaa puhua noin :D
[/quote]
Esimerkiksi pohjois- ja etelä-karjalassa, etelä-savossa ja kymenlaakson seudulla.
[quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 22:17"]
Ostakee ostakee kalakukkoja. äläkee mänkö ohi vuan ostakee. mittee työ meinootte. mihinkä minnee nää kukot laita jos että työ osta.
Että tälläistä. :D
[/quote]
Aika hyvin, jos et ole alkuperäisasukas! Yhden sanan olet kuullut väärin. Minnee pitäisi olla minnäe, yleiskielellä siis minäkin.
kyllä ne länsimurteetkin jäyhyydessään antaa mielikuvan että ei siellä pääkopassa liiku juuri mikään. Kun sitä leipäläpeä ei saada auki ollenkaan. Ja sitten sitten sieltä tippuu jotain: "Emmää ny tierä, mitä mää sanoosin, mutta oikiassa mää oon kumminki."
[quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 21:53"][quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 21:35"]Mun mielestä kaikki murteet kuulostaa seksikkäiltä! Itse pk-seudulta, joten ei mitään kummosta murretta täällä ole.. Ihan btw, osaako joku sanoa missä päin suomea puhutaan silleen mie, sie ? Vai onko monissa murteissa näin. Meinasi kerran lähteä jalat alta kun kuulin tätä murretta <3 Ärsyttää kun itse en osaa puhua noin :D
[/quote]
Eikö sulla ole sukua missään päin Suomea? Etkö ole matkustellut yhtään Suomessa? Eikö sulla ole tuttavia mistään kauempaa?
[/quote]
Olen käynyt vain Oulussa, Lahdessa, Haminassa ja Turussa. + tietty tämä pk-seutu missä asun. Olen alle 20 ja ei ole ainakaan vielä tullut reissailtu ympäri suomea :/
Jätin poikakaverini joka puhui karjalanmurretta; mie, sie. En vaan kestänyt.