Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vaikuttavatko itämurteiden puhujat teistäkin vajakeilta?

Vierailija
08.03.2015 |

Olen aina ollut sitä mieltä, että itämurteiden puhujat vaikuttavat jotenkin heikkoälyisiltä. Ajatteleeko joku muu näin?

Kommentit (95)

Vierailija
21/95 |
08.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihminen ei ole uskottava, jos puhuu levveetä kaenuun murretta tae savvoo.

Vierailija
22/95 |
08.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 21:27"]

Kyllä olet urpo. Olen itse paljasjalkainen stadilainen ja halveksin sinua, vaikka koko maa vihaa minunkin puhetapaa.

[/quote]

Ymmärrän, että sapettaa. Onneksi pian on kesä, niin ei ne jalatkaan palele kuumalla asfaltilla. Ehkä sitten mielikin muuttuu paremmaksi.

Täällä muualla Suomessa sentään ymmärretään laittaa kengät jalkaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/95 |
08.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri yksinkertaisuus=savon murteen puhuja.

Vierailija
24/95 |
08.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 21:33"]Ei sellaisesta mie-mongerruksesta kyllä ensimmäisenä terävä-älyinen nero tule mieleen vaan enemmänkin maalaisjuntti, joka ei hyväksy homoja, meikkaavia miehiä, naispappeutta tai kasvissyöntiä.
[/quote]

aviomieheni puhuu itäsuomalaista "mie-mongerrusta" ja hän on älyttömän fiksu kaikin puolin, on suvaitsevaisin tuntemani ihminen , hyväksyy minun kasvissyöntini, veljeni homouden sekä kaikki maailman transsukupuoliset, naispapit, uskovaiset, ateistit ja ihan jokaisen sellaisena kuin on.

Vierailija
25/95 |
08.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 21:39"]

[quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 21:27"]

Kyllä olet urpo. Olen itse paljasjalkainen stadilainen ja halveksin sinua, vaikka koko maa vihaa minunkin puhetapaa.

[/quote]

Ymmärrän, että sapettaa. Onneksi pian on kesä, niin ei ne jalatkaan palele kuumalla asfaltilla. Ehkä sitten mielikin muuttuu paremmaksi.

Täällä muualla Suomessa sentään ymmärretään laittaa kengät jalkaan.

[/quote]

MOT. Kylläpä tulikin kauniisti.

Vierailija
26/95 |
08.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässäpä teille hiukan karttaa tueksi väitteillenne..=)

http://fi.wikipedia.org/wiki/Savo

Miten niin Savo on itäsuomessa? Ihan yhtä lähellä keski-suomea se on.

Vierailija
27/95 |
08.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä tunnu. Itäsuomalainen olen itsekin ja olen hyvin älykäs.

Vierailija
28/95 |
08.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkoitatko karjalaissii, karjalaisille ilo on iloa ja suru surua.

Vierailija
29/95 |
08.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 21:26"]

[quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 21:23"]

Ei. Sinä kyllä vaikutat.

[/quote]Ihan samaa olin tulossa vastaamaan!

[/quote]

Niin minäkin!!! :D

Vierailija
30/95 |
08.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 21:34"]

Eikö savon tai kainuun murre ole itämurre? Eikös ne idässä ole?

[/quote]

http://fi.wikipedia.org/wiki/Suomen_murteet

Savolaismurteita puhutaan aika monella muullakin suunnalla kuin pelkästään idässä.

Vierailija
31/95 |
08.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajatelkaahan niitä mie-hevareitakin... Voi hyvää päivää!

Vierailija
32/95 |
08.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 21:40"]

[quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 21:33"]Ei sellaisesta mie-mongerruksesta kyllä ensimmäisenä terävä-älyinen nero tule mieleen vaan enemmänkin maalaisjuntti, joka ei hyväksy homoja, meikkaavia miehiä, naispappeutta tai kasvissyöntiä. [/quote] aviomieheni puhuu itäsuomalaista "mie-mongerrusta" ja hän on älyttömän fiksu kaikin puolin, on suvaitsevaisin tuntemani ihminen , hyväksyy minun kasvissyöntini, veljeni homouden sekä kaikki maailman transsukupuoliset, naispapit, uskovaiset, ateistit ja ihan jokaisen sellaisena kuin on.

[/quote]

Hyvä juttu. Tiedän että tällaisia on, mutta jos esim. sketsissä esiintyisivät professori ja hieman umpimielinen persu, niin kumpi puhuisi yleiskieltä ja kummalle kirjoitettaisiin repliikit itämurteella.

Eiköhän kaikilla ole ennakkoluuloja tiettyjä puhetapoja kohtaan, ei se silti tarkoita, että oikeasti luullaan kaikkien savolaisten olevan keskimääräistä tyhmempiä.

Vierailija
33/95 |
08.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 21:22"]

Olen aina ollut sitä mieltä, että itämurteiden puhujat vaikuttavat jotenkin heikkoälyisiltä. Ajatteleeko joku muu näin?

[/quote]

Vaikutat vajakilta ap. Itse pidän todella paljon murteista.

Vierailija
34/95 |
08.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa no emmää ny tier mut kyä mää vaa kuulosta nimbalio fiksumalt.

Vierailija
35/95 |
08.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 21:35"]Mun mielestä kaikki murteet kuulostaa seksikkäiltä! Itse pk-seudulta, joten ei mitään kummosta murretta täällä ole.. Ihan btw, osaako joku sanoa missä päin suomea puhutaan silleen mie, sie ? Vai onko monissa murteissa näin. Meinasi kerran lähteä jalat alta kun kuulin tätä murretta <3 Ärsyttää kun itse en osaa puhua noin :D
[/quote]

3 alapeukkua ja 2 ylä. Eli 3 pk-seudulta murteita vihaavaa. En pahoita mieltäni silti, olen sulaa vahaa kun kuulen jonkun puhuvan murteella <3 mutta osaako joku antaa yhtään osviittaa missä käytetään mie ja sie esim.? Luulen että ei ole yhtä ainoaa murretta, mutta se yksi on ylitse kaiken. Työkaveri puhuu tätä, joten pitää varovaisesti kysyä mistä päin on kotoisin niin matkaan heti sinne!

Vierailija
36/95 |
08.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli tarkennetaan sitten savolaismurteisiin. En voi sille mitään, että SAVOLAISmurteen puhuja antaa itsestään yksinkertaisen, juntin vaikutelman.
Ap

Vierailija
37/95 |
08.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vasta vihdan tilalla ärsyttää.

Vierailija
38/95 |
08.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Murteen yhdistäiminen vähä-älyisyyteen se vasta vähä-älyistä onkin.

Vierailija
39/95 |
08.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei. Mutta leviää pohojammaan murretta puhuvat kyllä vaikuttavat mun korvaan vajjailta.

Vierailija
40/95 |
08.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä itäalemmuuskompleksi savolaisille nyt tuli. Savolaismurteet kuuluvat ns. itämurteisiin. Jakolinja kulkee oikeasti pikemminkin luoteesta kaakkoon, ei pohjoisesta etelään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi kaksi