Miksi lähdit hoitoalalta?
Olen miettinyt jo pitkään alanvaihtoa, ja meinasinkin tehdä sen jo pari kuukautta sitten, mutta sain vakkaripaikan niin jäin. Mutta alun jälkeen on taas tuntunut että en halua enää tehdä työtä paskassa ilmapiirissä, joka on hyvin tyypillistä näköjää ainakin lähihoitajien kesken. Työstä kyllä tykkään mut se muu *aska...
Kommentit (51)
No kutsumus ammatti tää on. Itse alalla vasta 3v. Yksi minkä huomannut on että jos miehiä vuorossa niin hommat sujuu hyvin ja henki on vapaampi. Ja tämän on myös nais kollegat sanonut. Palkka on miinus. Vanhas työssä 3-4 € parempi. Työyhteisö kyllä ratkaisee paljon. M. 40
Kun kotihoidontuki loppuu, vaihdan alaa. En kestä ajatusta palata vanhainkodille edellä ketjussa mainituista samoista syistä. Mitä tahansa muuta! Lh -00
En kestänyt enää sitä että piti olla joulut, juhannukset sun muut muun perheen vapaat töissä ja silti se palkka on surkea ja työ raskasta fyysisesti ja varsinkin henkisesti kun mitään oikeasti hyvää hoitoa ei ole mahdollisuus antaa.
[quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 15:26"]En kestänyt enää sitä että piti olla joulut, juhannukset sun muut muun perheen vapaat töissä ja silti se palkka on surkea ja työ raskasta fyysisesti ja varsinkin henkisesti kun mitään oikeasti hyvää hoitoa ei ole mahdollisuus antaa.
[/quote]
Tässäpä kaikki lyhyesti tiivistettynä. Ankeaa se vain on. Kertakaikkiaan.
Paloin loppuun. Kiire, huonosti organisoitu työ, oma ylitunnollisuus ja herkkyys.
Henkisesti raskaat työkaverit joka paikassa. Nyt haen kouluun ja ihan eri alalle suuntaudun. Liksakin vielä naurettava ja joka vkloppu pitää duunissa olla...
[quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 19:12"]
Minne alalle menet tai kouluun?
[/quote]
Vaatekauppaan haluaisin nyt, muttei ole avoimia paikkoja. Mietin jopa media alaa, vaikka heilläkään ei juuri töitä taida olla.
Kaksi vuotta alalla ja ihan loppu. Itken aamulla töihin menoa ja vituttaa kotiin tullessa. Päivittäin asiakkaat uhkaa nyrkillä ja sylkevät ruokaa päälle. Kiire on hirveä ja työ tosi raskasta. Ykkös vapaat makaan sohvalla en jaksa muuta. Opiskelin lähihoitajaksi siksi että olisi töitä. Ei todellakaan olisi kannattanut. Tahtoisin tehdä työni hyvin, mut aika riittää vain ruuan antoon ja hygienian yläpitoon asukkaille. Kaikki muu ylimääräinen vie liianpaljon aikaa itse hoidolta.
Hektinen ja muutenkin rankka työ jonka palkkaus ala-arvoinen (bioanalyytikko). Siinä syyt.
Huono palkka, huonot työolot jotka vaikuttavat negatiivisesti työilmapiiriin.
Täällä yksi lähihoitaja haaveilee työstä teollisuudesta. Ja todellakin lähden heti kun pääsen...
Työ ei kiinnostanut yhtään enää vuosikausien jälkeen. Olin aina se joka jousti. Tein kaikki viikonloput, vaihdoin vuoroja, tein pitkiä vuoroja, joustin joustin joustin. Koskaan ei silti kiitosta saanut ja aina hälytysrahoistakin sai tapella. Lisäksi työnantajapuoli ei sitten joustakaan missään esim. lomien ajankohdissa yms.
Lähdin opiskelemaan ja toivottavasti löytyisi uusi työpaikka jostain muualta. Tällä hetkellä opintovapaalla.
[quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 19:31"]
Työ ei kiinnostanut yhtään enää vuosikausien jälkeen. Olin aina se joka jousti. Tein kaikki viikonloput, vaihdoin vuoroja, tein pitkiä vuoroja, joustin joustin joustin. Koskaan ei silti kiitosta saanut ja aina hälytysrahoistakin sai tapella. Lisäksi työnantajapuoli ei sitten joustakaan missään esim. lomien ajankohdissa yms.
Lähdin opiskelemaan ja toivottavasti löytyisi uusi työpaikka jostain muualta. Tällä hetkellä opintovapaalla.
[/quote]
Tutulta kuullostaa.... Mitäs opiskelet nyt?
Olen perushoitaja ja kotihoidossa töissä. Kokoajan pyörii mielessä alan vaihto mutta en tiedä mitä haluaisin lukea. Pienellä paikkakunnalla vaikea saada töitä muulta alalta ja koulut on kaukana. Huomenna taas töihin ja ei yhtään huvita mennä. Kova kiire ja stressi ja ilkeät asiakkaat.
Hoitajan työ miinukset:
Huonohenki/ Työilmapiiri!
Huonojohtajuus!
Asiakkaat ja omaiset
Vastuu!!
Kiire!
Arvostettavuus 0
Työnraskaus
Huonot työskentelyasennot ja apuvälineiden puuttuminen
Vuorotyö -aina töissä myös ne juhlapyhät ja viikonloput! = vaikea harrastaa juuri mitään!
Stressi
Työnlikaisuus ja haisevuus
(Palkka näistä kaikista se pienin paha)
Ilon ja hyvänolon tuottaminen asiakkaalle
Haasteet positiivisessa mielessä -lisää mielenkiintoa työhön, eli uuden oppiminen (jatkuvaa)
Asiakkaat (löytyy kyllä molemmista listoista, hyvässä ja pahassa).
Näin minulla, plussissa on vain ne asiat joista pidän. Työkavereihin ei voi luottaa. Sain sen taas eilen huomata todella ja johtajuus on mitä ala-arvoisinta! Entiedä mitä tekisi, mutta hoiva-ala rupeaa kyllä tympimään, etenkin työilmapiirin ja huonon johtajuuden vuoksi!
Haaveilen työstä jossa vähemmän vastuuta -eli vielä surkeampi palkka ja ei niin paljon ihmiskontakteja (henkisesti saa olla vapaampi) ja työ on itsenäistä, fyysistä (pidän fyysisestä työstä -saa liikuntaa ja tekee kropalle hyvää kun ei istu kaiken aikaa ) ja vielä mielellään miesvoittoinen ala... niin tympii nämä naisvaltaiset alat. Ollessani muutaman päivän joskus nuorena raksasiivoojana, oli todella kiva tehdä hommia :) Raksamiehet tulivat vielä avuksi ja antoivat kyydin kotiin. Tuli hyvämieli, miehet osaa olla reiluja, mukavia ja rehtiä, toisinkuin naiset. Ensin luotat työkaveriin , kun hän on ystävällinen, kiva, teillä on hauskat jutut..mutta hahaah, hän onkin kielininyt sinusta jotain pinetä ja valkoisella valheella höystäen johtajalle, että sellaista!! Älä luota kehenkään on mottoni nykyisin, kaikista vähiten toiseen naiseen!
Ihan samat syyt kuin ylläolevalla vastaajalla. Olen vielä alalla, mutta olen hakenut opiskelupaikkaa muualta ja jos en sitä saa, niin haen johonkin toiseen koulutukseen. Olen kertakaikkisesti aivan kypsä tähän touhuun, vaikka meillä onkin pääosin kivat asukkaat ja muutama työkaverikin on ihan kiva.
Vierailija kirjoitti:
Yksi ikävimmistä puolista alalla on se, että yrität päivästä toiseen tehdä niin hyvin työtä kuin vaan voit, vaikka työnantaja antaa surkeat resurssit. Sitten jos tapahtuu jotain ikävää tai virhe, vastaa työntekijä kuitenkin omalla nimellään seuraamuksista Valviralle ja omaisille. Työnantaja nostaa tässä vaiheessa tassut pystyyn. Alalla vietetyt vuodet riistivät pitkäksi aikaa henkisen ja fyysisen hyvinvointini. Muilla aloilla toimivien ihmisten on vaikeaa ymmärtää tämänkaltaista työuupumusta.
Entisiä hoitoalan työntekijöitä arvostetaan muilla aloilla, eli rohkeasti vaan uutta koulutusta tai työtä hakemaan!
Tämä on niin totta!! 15v hoitajatyövuosien jälkeen mietin vakavissani alan vaihtoa!! On oikeesti vedetty resurssit niin tiukalle ja laajennettu samalla työnkuvaa, että töissä pelottaa olla!! Ja tiedän, että KUN se päivä tulee, että joku menettää henkensä sen takia että en osannut/ ehtinyt/ hoksannut, olen siitä ihan itse, yksin vastaamassa seuraamuksista, oh:t, yh ja lääkärit pesee kätensä koko hommasta! Ja tiedän, että sen jälkeen on omat hoitoalan työt tehty!! ( työssä sellaisessa paikassa,jossa lähtökohtaisesti asiakkaat eivät kuole!)
up