Kokoomus haluaa leikata kaikkein köyhimmiltä
Kokoomus on nyt selkeästi tuonut ilmi sen, että se haluaa leikata kaikkein köyhimmiltä niin Suomessa kuin maailmassa, Arhinmäki kommentoi Stubbin leikkauslistaa vasemmistoliiton puoluevaltuuston kokouksessa.
Stubb sanoi tänään Ylen Ykkösaamussa, että valtion menoja tulisi leikata muun muassa kehitysapua pienentämällä, jäädyttämällä etuudet ja lyhentämällä ansiosidonnaista työttömyysturvaa.
Arhinmäki sanoo, että jo nyt Euroopan neuvoston sosiaalisten oikeuksien komitea on antanut Suomelle huomautuksen siitä, että perusturvamme taso on liian alhainen.
- Ja nyt halutaan indeksit jäädyttämällä leikata eläkeläisiltä, työttömiltä, opiskelijoilta. Kun asumisen, ruuan, lääkkeiden ja muiden välttämättömyyksien hinnat kuitenkin nousevat, niin ostovoima pienenee.
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2015030719314860_uu.shtml
Kommentit (291)
[quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 22:28"]
[quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 19:55"]
[quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 19:52"]
Montako ihmistä sossun elätti työllistää saamillaan tuloilla?
Monta ihmistä Björn Wahlroos työllistää saamillaan tuloilla?
Kummalla nämä eurot lisäävät työpaikkoja?
Ruotsiin karannut Björn saa kaiken anteeksi kun on syntynyt kultalusikka suussa. Mieti paljonko voittoa Björn tekee itselleen ja paljonko työttömyyttä on saanut aikaiseksi omalla ahneudellaan ja säästötoimillaan? Paljonko tukea Björn on saanut yhteiskunnalta verrattuna sossuloiseen?
[/quote]
[/quote]
Juurikin näin. Pelkästään Wahlroosin saamilla maataloustuilla elätettäisiin aika monta työtöntä...
[/quote]
Ja sitten ei tuotettaisi sitä kotimaista ruokaa, Wahlroosin viljelijät saisivat potkut jne...
Sosiaalituet eivät tuota mitään tälle yhteiskunnalle, maataloustuet taas ovat vastikkeellisia! (Ja btw, en kannata kumpiakaan)
[quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 19:59"]
[quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 19:56"]
[quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 19:44"]
Tukien jäädyttäminen on ihan fiksua. Sen vaikutus on yksilökohtaisella tasolla niin pieni, ettei sitä edes huomaa. Inflaatio on ihan olematonta ja oikeesti jos niistä vaikka 1% leikkais pois, niin kuka muutaman euron perään jaksaa itkeä? Nyt on kovat ajat ja kaikkien pitää osallistua. Tällä systeemillä saataisiin kuitenkin pitkällä ajalla ihan merkittävät säästöt.
[/quote]
Muutama euro vastaa 2-3 lämmintä ateriaa. Työssäkäyvälle pieni raha mutta työttömälle se ei ole merkityksetön, etenkään kun kulut nousevat koko ajan. Eli haluat että parina päivänä kuukaudessa lämmin ruoka korvataan vedellä ja näkkileivällä. Toimeentulotuessa ei ole mitään "löysiä" joista voisi ottaa.
[/quote]
Mutta mietipä, kuinka paljon yhteiskunnan rahoja menee esimerkiksi huono-osaisten tupakoinnin tukemiseen. Kyllä tukien tulee riittää juurikin siihen ruokaan, puhtaaseen veteen ja kattoon pään päällä.
[/quote]
Sulla se on tuo tupakanvastustus ihan sydämenasia, kun joka ketjussa sitä epäolennaisesti tuot esiin.
Eikö aivokapasiteettisi todellakaan riitä mihinkään muuhun?
[quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 22:24"]
[quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 22:16"]
[quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 22:02"]
[quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 21:06"]Kaksi ylintä tulodesiiliä tuottaa puolet verokertymästä, joten eivätköhän he jo lähtökohtaisesti tee ihan tarpeeksi. [/quote] Olen itse tuossa 9 ja 10 tulodesiilin rajalla ja ei silläkään nettopalkalla todellakaan herroiksi eletä. Aika tarkkaan mietin kaikki yli 100 euron hankinnat. Vaatteita ostan lähinnä alennusmyynneistä, koska normaalihintaisina tuntuvat kauhean kalliilta. Uuden auton tilasin, maksoi 40000 euroa. Siitä rapsahtaa valtiolle alv + autovero eli rapiat 15000 euroa. Paljonko minun "rikkaan" pitää vielä venyä veronmaksuun?
[/quote]
Mulla vähän sama juttu. Siksi ihmettelen näitä tapauksia, joille sosiaalipuoli kustantaa puhelimia, kampaamokäyntejä ja joilla on varaa tupakoida. Kun itsellä ei kohtuutuloisenakaan ole varaa pistää rahaa tuollaiseen humpuukiin.
[/quote]
Nyt jotain rajaa, kampaamokäyntejä, kännyköitä anna mun kaikki kestää.
Terv. sosiaalityöntekijä
[/quote]
Ja millähän rahalla sossuperhe vetää vaikka röökiä tai käy kampaajalla jossei sitä teiltä tule?
[quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 21:06"] Olen itse tuossa 9 ja 10 tulodesiilin rajalla ja ei silläkään nettopalkalla todellakaan herroiksi eletä. Aika tarkkaan mietin kaikki yli 100 euron hankinnat. Vaatteita ostan lähinnä alennusmyynneistä, koska normaalihintaisina tuntuvat kauhean kalliilta. Uuden auton tilasin, maksoi 40000 euroa. Siitä rapsahtaa valtiolle alv + autovero eli rapiat 15000 euroa. Paljonko minun "rikkaan" pitää vielä venyä veronmaksuun?
[/quote]
Jatkan vielä... Jos tällaisella hyvätuloisella ei tunnu olevan varaa kuluttaa niin eniten se on pois palvelualan tuloista: en käy kovin usein ravintolassa, en käytä taksia, hierojaa, parturissa vasta sitten tukka roikkuu silmillä, remontit teen itse. Ei ihme että Suomessa on paljon työttömiä.
Köyhät köyhtyy ja rikkaat rikastuu. Muutan pois täältä paskakasasta.
[quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 22:29"]
[quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 19:50"]
Pakkohan se on leikata juuri sieltä päästä. Yhteiskunnan köyhimmät ja vähän sen yläpuolella olevat kuitenkin kerryttävät suurimman osan yhteiskunnan kustannuksista ja käyttävät valtaosan julkisista verovaroin tuotetuista palveluista.
[/quote]
Mistähän ne mielenterveysongelmat ym. mahtavat syntyä?
[/quote]
Mielenterveysongelmat syntyvät siitä, että lapsia syntyy vääränlaisille ja ongelmallisille vanhemmille ja hänelle tulee siksi huono elämä. Jos ehkäisypolitiikka olisi hoidettu mallikkaasti, vrt. Kiina, oltaisiin vältytty kokonaisilta sairailta sukupolvilta.
[/quote]
Et sitten ollut paikalla, kun älyä jaettiin...
[/quote]
T. Syrjäytynyt pitkäaikaistyötön ..?
[quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 22:36"]
Köyhät köyhtyy ja rikkaat rikastuu. Muutan pois täältä paskakasasta.
[/quote]
Suomessa köyhät on kyllä rikastuneet viimeisen 20 vuoden aikana, keskiluokka taas köyhtyy. Rikkaat lähtevät käpälämäkeen kun hekin alkavat köyhtyä.
Saadaan aikaan ulkovalloista riippumaton Neuvostoliitto / Pohjois-Korea v2, vasemmiston märkä päiväuni!
[quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 22:33"]
[quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 19:59"]
[quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 19:44"]
Tukien jäädyttäminen on ihan fiksua. Sen vaikutus on yksilökohtaisella tasolla niin pieni, ettei sitä edes huomaa. Inflaatio on ihan olematonta ja oikeesti jos niistä vaikka 1% leikkais pois, niin kuka muutaman euron perään jaksaa itkeä? Nyt on kovat ajat ja kaikkien pitää osallistua. Tällä systeemillä saataisiin kuitenkin pitkällä ajalla ihan merkittävät säästöt.
[/quote]
Muutama euro vastaa 2-3 lämmintä ateriaa. Työssäkäyvälle pieni raha mutta työttömälle se ei ole merkityksetön, etenkään kun kulut nousevat koko ajan. Eli haluat että parina päivänä kuukaudessa lämmin ruoka korvataan vedellä ja näkkileivällä. Toimeentulotuessa ei ole mitään "löysiä" joista voisi ottaa.
[/quote]
Mutta mietipä, kuinka paljon yhteiskunnan rahoja menee esimerkiksi huono-osaisten tupakoinnin tukemiseen. Kyllä tukien tulee riittää juurikin siihen ruokaan, puhtaaseen veteen ja kattoon pään päällä.
[/quote]
Sulla se on tuo tupakanvastustus ihan sydämenasia, kun joka ketjussa sitä epäolennaisesti tuot esiin.
Eikö aivokapasiteettisi todellakaan riitä mihinkään muuhun?
[/quote]
Kysehän on isosta ongelmasta. Olisi mielenkiintoista nähdä laskelmia, paljollako yhteiskunta rahoittaa vuodessa sitä, että ihmiset tuhoavat terveyttään. Tupakkaverosta saadaan tietysti tuloa, mutta todennäköisesti ei riitä kattamaan julkiselle taloudelle aiheutuvia hoitokustannuksia.
[quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 21:05"]
[quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 21:04"]
[quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 19:45"]
Stubb oikeassa. Ainos tie pelastaa Suomi. Palkkatyötä tekeviä ei voi enää kurittaa vaan nyt on aika työelämän ulkopuolella olevien osallistua talkoisiin.
[/quote]
Keskiluokka on tällä vaalikaudella osallistunut näihin yhteisiin talkoisii. Ja nyt sitten kaikkein köyhimmät. Mutta millä tavalla rikkaat ovat osallistuneet näihin kaikille muille yhteisiin talkoisiin?
[/quote]
Maksamalla miljoonia lisäveroja kohonneiden elinkustannusten myötä. Ja ottamalla vittuilut vastaan köyhiltä!
[/quote]
Olisin odottanut parempaa vastausta. Tämä oli rimanalitus.
Jos rikkaiden veronkierto saataisiin kuriin, ei leikkauksia tarvittaisi.
T. vasemmisto
[quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 21:10"]
[quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 21:06"]
[quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 20:05"]
Ruotsiin karannut Björn saa kaiken anteeksi kun on syntynyt kultalusikka suussa. Mieti paljonko voittoa Björn tekee itselleen ja paljonko työttömyyttä on saanut aikaiseksi omalla ahneudellaan ja säästötoimillaan? Paljonko tukea Björn on saanut yhteiskunnalta verrattuna sossuloiseen?
[/quote]
[/quote]
Jos Björn saa tukea 50 senttiä ja maksaa samaan aikaan euron veroja, niin hän on kuitenkin nettoveronmaksaja...
Sossun asiakas taas saa euron ja ostaa sillä esim. maitopurkin josta maksaa 24 % alvia, eli hän on tässä systeemissä saamapuolella! [/quote]
Öö, Wahlroos asuu Ruotsissa ja maksaa veronsa sinne. Ja saa maatilalleen Suomessa maataloustukea Suomelta. Kuka nyt olikaan saamapuolella? Tulonsiirtoa rikkaalle, ja ihan laillista.
[/quote]
Paljonkos esim. Nallen työllistämät Nordean pankkineidit maksavat veroja Suomeen?
Ja saahan Nalle toki niitä maataloustukia, joilla voi viljellä ravintoa jota kommarikin tunkee leipäläpeensä jos räksytykseltä ehtii! Sinä saat ihan samat tuet kunhan alat viljelemään jotain!
[/quote]
Nämä Nalle ja Nordean pankkineidit juuri irtisanottiin, etkös sitä tiennyt. Siitäkin huolimatta, että pankin tulos ei ollut miinusmerkkinen.
[quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 22:31"]
Vielä kun porukka saataisiin äänestämään sellaisia puolueita, jotka oikeasti ajavat pienituloisten etua...
[/quote]
Silloin lähtisi loppukin teollisuus ja hyvin ansaitsevat koulutetut.
Luuletko että minä alan sossupummeja elättämään? Ehei, ei onnistu!
Kehitysapu pitäisi mielestäni polettaa kokonaa hetkeksi. Ensin pitää pystyä huolehtimaan omistaan ennenkuin voi huolehtia muista maista. Koeajan pidentämistä en ymmärrä, kyllä 4 kuukaudessa tietää, onko työntekijä pätevä, kaksi kuukautta lisää tuo vaan yrittäjille keplotteluvaraa.
[quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 22:26"]
[quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 21:06"]Kaksi ylintä tulodesiiliä tuottaa puolet verokertymästä, joten eivätköhän he jo lähtökohtaisesti tee ihan tarpeeksi. [/quote] Olen itse tuossa 9 ja 10 tulodesiilin rajalla ja ei silläkään nettopalkalla todellakaan herroiksi eletä. Aika tarkkaan mietin kaikki yli 100 euron hankinnat. Vaatteita ostan lähinnä alennusmyynneistä, koska normaalihintaisina tuntuvat kauhean kalliilta. Uuden auton tilasin, maksoi 40000 euroa. Siitä rapsahtaa valtiolle alv + autovero eli rapiat 15000 euroa. Paljonko minun "rikkaan" pitää vielä venyä veronmaksuun?
[/quote]
Mulla vähän sama juttu. Siksi ihmettelen näitä tapauksia, joille sosiaalipuoli kustantaa puhelimia, kampaamokäyntejä ja joilla on varaa tupakoida. Kun itsellä ei kohtuutuloisenakaan ole varaa pistää rahaa tuollaiseen humpuukiin.
[/quote]
Terv. sosiaalityöntekijä
[/quote]
Minulle kertoi huonekalukauppias että oli tullut pariskunta maksusitoumuksella ostamaan uutta sohvaa. Ei ollut kuulemma myynyt kun oli vituttanut touhu niin kauheasti, vaikka olisikin sossulta siitä rahaa saanut!
[/quote]
Olen aina ihmetellyt, että miksi ihmiset aina eniten uskovat huhupuheisiin.
Leikkauksia on pakko tehdä, se on varma. Ja eri etuuksista löytyy mahdollisuuksia tehdä leikkauksia.
Työttömyysetuudessa asiotuloa ja pääomatuloja tarkistellaan eri tavalla. Minkä takia osa-aikatyön palkkatulo huomioidaan etuuden määrässä (soviteltu päiväraha), mutta esim vuokratulot ja osinkotulot ovat tarveharkinnan tuloa? Jos joku saa vaikka 25000e palkkatuloa vuodessa ja toinen saa 25000e osinkotuloa vuodessa, ensimmäinen ei ole oikeutettu työttömyysetuuteen mutta jälkimmäinen on? Peruspäivärahaa tai ansiosidonnaista saa jälkimmäinen täytetänä ja työmarkkinatukeakin jää maksuun koska pääomatulot ovat tarveharkkinan tuloa? Miksi valtion pitää maksaa työttömälle etuutta, jos hänellä on tuloa vuokra-asunnosta tai osingoista?
Puolison tulojen vaikutus poistui työmarkkinatuesta. Miksi tuloraja poistui kokonaan? Mitä ihmettä tekee ihminen työmarkkinatuella jos puoliso tienaa esim 20000e/kuukaudessa? Miksei tulorajaa nostettu esim 4000e/kuukaudessa?
En missään nimessä tarkoita, että tukia pitäisi leikata köyhiltä. Vaan että tukijärjestelmä pitäisi uudistaa niin, että tukia saavat ainoastaan tuen tarpeessa olevat.
[quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 22:47"]
[/quote]
[/quote]
Jos Björn saa tukea 50 senttiä ja maksaa samaan aikaan euron veroja, niin hän on kuitenkin nettoveronmaksaja...
Sossun asiakas taas saa euron ja ostaa sillä esim. maitopurkin josta maksaa 24 % alvia, eli hän on tässä systeemissä saamapuolella! [/quote]
Öö, Wahlroos asuu Ruotsissa ja maksaa veronsa sinne. Ja saa maatilalleen Suomessa maataloustukea Suomelta. Kuka nyt olikaan saamapuolella? Tulonsiirtoa rikkaalle, ja ihan laillista.
[/quote]
Paljonkos esim. Nallen työllistämät Nordean pankkineidit maksavat veroja Suomeen?
Ja saahan Nalle toki niitä maataloustukia, joilla voi viljellä ravintoa jota kommarikin tunkee leipäläpeensä jos räksytykseltä ehtii! Sinä saat ihan samat tuet kunhan alat viljelemään jotain!
[/quote]
Nämä Nalle ja Nordean pankkineidit juuri irtisanottiin, etkös sitä tiennyt. Siitäkin huolimatta, että pankin tulos ei ollut miinusmerkkinen.
[/quote]
Kyllä siellä ainakin vielä oli työntekijöitä kun siellä kävin, toimintaa toki pitää tehostaa välillä ;)
Ja huhujen mukaan Nallen Ruotsiin muuton perimmäinen syy oli että hän yrittää hankkia paikallista isoa pankkikonsernia itselleen jolloin hänestä tulisi Pohjoismaiden merkittävin pankkiiri. Eipä tarvi Nallen kuin uusi Bentley ostaa täältä niin on jo maksanut enemmän veroja mitä sinä viimeisen vuoden aikana!
[quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 22:33"]
[/quote]
[/quote]
Terv. sosiaalityöntekijä
[/quote]
Ja millähän rahalla sossuperhe vetää vaikka röökiä tai käy kampaajalla jossei sitä teiltä tule?
[/quote]
Voi, voi tuota kateuden määrää. Kateuden perustana sinulla ei ole tieto, vaan oma oletus. Luulo ei ole tiedon väärti.
[quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 22:53"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Kyllä siellä ainakin vielä oli työntekijöitä kun siellä kävin, toimintaa toki pitää tehostaa välillä ;)
Ja huhujen mukaan Nallen Ruotsiin muuton perimmäinen syy oli että hän yrittää hankkia paikallista isoa pankkikonsernia itselleen jolloin hänestä tulisi Pohjoismaiden merkittävin pankkiiri. Eipä tarvi Nallen kuin uusi Bentley ostaa täältä niin on jo maksanut enemmän veroja mitä sinä viimeisen vuoden aikana!
[/quote]
Ja miksi ihmeessä Nalle sen täältä ostaisi, kun saa Ruotsista halvemmalla.
[quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 22:31"]
Vielä kun porukka saataisiin äänestämään sellaisia puolueita, jotka oikeasti ajavat pienituloisten etua...
[/quote]
Silloin lähtisi loppukin teollisuus ja hyvin ansaitsevat koulutetut.
Luuletko että minä alan sossupummeja elättämään? Ehei, ei onnistu!
[/quote]
Itse harkitsen vakavasti Yhdysvaltoihin muuttoa, saisi enemmän palkkaa ja vähemmillä veroilla siitä jäisi enemmän käteen. Suomessa melkein puolet menee jo tuloveroon ja sen päälle kaikki hemmetin alvit! Olen siellä aikoinaan erään projektin vuoksi työskennellytkin ja sairausvakuutuksien yms. jälkeenkin elinkustannukset olivat niin pienet että Suomessa voi vain haaveilla semmoisesta.
Jätetään vassarit tänne yksinään syömään ruohoa niinkuin Pohjois-Koreassa...