Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi meillä työttömyyttä?

Vierailija
08.03.2015 |

Kävin katsomassa mol.fi sivuston avoimien työpaikkojen lukumäärän: 14 425.

Kävin katsomassa Tilastokeskuksen työttömyysluvut. 230 000 työtöntä, 8,8% työikäisistä.

Jos jokainen molin paikka täytettäisiin, osa tehtäviin valituista tulee varmastikin jo työelämässä mukana olevista, mutta eikö heidänkin tilalle tarvita joku ihminen aina täyttämään se paikka, mikä juuri vapautui?

Kuitenkin Tilastokeskuksen luvuissa luottamusväli on 36 000, eli avointen työpaikkojen määrä häviää virhemarginaaliin kevyesti. Parhaassakin tapauksessa meillä on 230 000 - 18 000 = 212 000 työtöntä, ja vaikka näistä 14 000 menee töihin täyttäen vapaat paikat, meille jää silti lähes 200 000 työtöntä.

Jos yhden työttömän vaikutukset kansantalouteen (nostaa tukia vaan ei maksa veroja) on esimerkiksi 20 000 €, työttömien osuus valtion budjetista on 4 miljardia euroa. Paljonko me taas otetaankaan lisää velkaa tänä vuonna tämän systeemin pyörittämiseen?

Miksi me ei saada ihmisiä töihin? Jotkut ovat toki sairaita, vammaisia, masentuneita, juoppoja, narkkeja, mutta ei kai kuitenkaan kaikki. Eikö olisi viisaampaa vaikkapa tukityöllistää jokainen kynnelle kykenevä suomalainen, jotta kaikilla olisi päivisin järkevää puuhaa ja kohtuullinen toimeentulo kuin antaa ihmisten maata apaattisina kotonaan? Miten valtio ja TE-keskukset eivät pysty ratkaisemaan tätä yhtälöä? Miksi nyt työttömänä olevat suomalaiset eivät voisi tehdä niitä töitä, mitä odotetaan niiden ihmisten tekevän, joita tänne kaavaillaan tulevaisuudessa tuotavan työvoimapulaa ehkäisemään?

Kommentit (112)

Vierailija
21/112 |
09.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän keskustelun läpi käytyä muodostuu jo jonkinlainen kuva miksi tässä maassa on työttömyyttä.

Aika paljon tuntuu olevan sellaisia ihmisiä, jotka kuvittelee, että yhteiskunta on heille jotain velkaa. Oma vastuu omasta elinkeinosta, toimeentulosta, tulevaisuuden rakentamisesta täysin ulkoistettu muille.

Olen tehnyt töitä tauotta viimeiset 16 vuotta. Koskaan en ole jäänyt työttömäksi vaikka paikkaa olen vaihtanut usein. En ole ollut koulutukseltani mitään muuta kuin lukion käynyt ja silti töitä on aina saanut. Olen muuttanut töiden perässä toiselle paikkakunnallekin. Silti olen hoitanut opiskeluni, säästänyt asuntoa varten, ostanut asunnon, ostanut auton. Olen saanut lomarahoja ja viettänyt kesälomaa ulkomailla. Veroja ja eläkettä olen maksanut jokaikisestä palkasta.

Penniäkään en ole saanut vanhemmiltani, ainoa tuki on ollut opintotuki ja opintolaina, joista toisen olen maksanut takaisin pankkiin ja toisen valtiolle veroina jo opintojeni aikana. Miksi yhtälö on toisille näin helppo ja toisille vaikea?

Ongelma on asenteissa. Molemmat vanhempani ovat tehneet ikänsä töitä. Kumpikaan ei koskaan ole ollut työttömänä. Olen saanut kotoa sellaisen kasvatuksen, että työ tekijänsä palkitsee. Aina ei ole ollut mukavaa mennä töihin, mutta olen mennyt silti. Olen kritisoinut työnantajaani henkilöstöpolitiikasta, mutta ollut myös kiitollinen saamastani mahdollisuudesta tehdä töitä. En ymmärrä miksi tämä ei arvomaailmana kaikille kelpaa.

Täälläkin moni kitisee, että "en lähde orjapalkalla töitä tekemään". Seuraavassa valitetaan kun "tuki ei riitä mihinkään". Ei tarvitse valittaa tukien pienuudesta, kun näkee sen vaivan, että hakeutuu aktiivisesti työmarkkinoille. Pienikin tuntipalkka kertyy tilille kuun lopussa ja sillä tulee paljon paremmin toimeen kuin minkään valtakunnan tuilla. Lisäksi on arvokas olo, että on elättänyt itsensä.

Tämän kommentin alapeukkujen määrästä voit laskea kuinka monta elätettävää asennevammaista tälläkin palstalla lymyilee.

Vierailija
22/112 |
09.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.03.2015 klo 16:53"]

Tämän keskustelun läpi käytyä muodostuu jo jonkinlainen kuva miksi tässä maassa on työttömyyttä.

Aika paljon tuntuu olevan sellaisia ihmisiä, jotka kuvittelee, että yhteiskunta on heille jotain velkaa. Oma vastuu omasta elinkeinosta, toimeentulosta, tulevaisuuden rakentamisesta täysin ulkoistettu muille.

Olen tehnyt töitä tauotta viimeiset 16 vuotta. Koskaan en ole jäänyt työttömäksi vaikka paikkaa olen vaihtanut usein. En ole ollut koulutukseltani mitään muuta kuin lukion käynyt ja silti töitä on aina saanut. Olen muuttanut töiden perässä toiselle paikkakunnallekin. Silti olen hoitanut opiskeluni, säästänyt asuntoa varten, ostanut asunnon, ostanut auton. Olen saanut lomarahoja ja viettänyt kesälomaa ulkomailla. Veroja ja eläkettä olen maksanut jokaikisestä palkasta.

Penniäkään en ole saanut vanhemmiltani, ainoa tuki on ollut opintotuki ja opintolaina, joista toisen olen maksanut takaisin pankkiin ja toisen valtiolle veroina jo opintojeni aikana. Miksi yhtälö on toisille näin helppo ja toisille vaikea?

Ongelma on asenteissa. Molemmat vanhempani ovat tehneet ikänsä töitä. Kumpikaan ei koskaan ole ollut työttömänä. Olen saanut kotoa sellaisen kasvatuksen, että työ tekijänsä palkitsee. Aina ei ole ollut mukavaa mennä töihin, mutta olen mennyt silti. Olen kritisoinut työnantajaani henkilöstöpolitiikasta, mutta ollut myös kiitollinen saamastani mahdollisuudesta tehdä töitä. En ymmärrä miksi tämä ei arvomaailmana kaikille kelpaa.

Täälläkin moni kitisee, että "en lähde orjapalkalla töitä tekemään". Seuraavassa valitetaan kun "tuki ei riitä mihinkään". Ei tarvitse valittaa tukien pienuudesta, kun näkee sen vaivan, että hakeutuu aktiivisesti työmarkkinoille. Pienikin tuntipalkka kertyy tilille kuun lopussa ja sillä tulee paljon paremmin toimeen kuin minkään valtakunnan tuilla. Lisäksi on arvokas olo, että on elättänyt itsensä.

Tämän kommentin alapeukkujen määrästä voit laskea kuinka monta elätettävää asennevammaista tälläkin palstalla lymyilee.

[/quote]

Samoin minä olen tehnyt töitä viim. 16v ja 10kk jatkuvasti lomat pois lukien. Tällä hetkellä ulkomailla, jossa samoista hommista kuin Suomessa ostovoimani on melko huimasti parempi.

Silti ymmärrän, että niitä töitä, josta maksetaan elämiseen riittävää palkkaa ei vain Suomessa ole. Kaikki on kallistunut perkeleesti verojen, sääntöjen ja kartellien myötä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/112 |
09.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen työtön enkä jaksa/halua tehdä mitään, keksikää paremmat lääkkeet että jaksan edes nousta sängystäni, saatika raahata perseeni johonkin ja tehdä jotain.

Vierailija
24/112 |
09.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 22:05"]

[quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 17:31"]

Yksi syy työttömyyteen ovat liian korkeat tuet. Ei kannata tehdä töitä, kun tekemättä mitään saa enemmän käyttörahoja. Työtön saa lapset ilmaiseksi päivähoitoon, kunnon asumistuet jne. Työssäkäynti vie etuuksia ja sehän ei  työttömälle sovi. Jos asumistukea saisi max 6 kk, alkaisi ihmeesti kiinnostaa heikomminpalkatut työtkin.

[/quote]

Työtön ei saa lapsia ilmaiseksi päivähoitoon, meillä ainakin menisi täydet maksut vaikka olen työtön. En saa asumistukea, mieheni joutuu yksin maksamaan asumiskulut.

[/quote]

Tosi ikävää miten lapsen etuja poljetaan työttömyydellä. Okei työttömällä on aikaa hoitaa lasta/lapsia mutta tarhassa saisi leikkikavereita. Olisi ihan kohtuullista että vaikka parina päivänä viikossa saisi työttömien lapset olla tarhassa.

Vierailija
25/112 |
09.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska vasemmisto, vihreät ym

Vierailija
26/112 |
09.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 19:12"][quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 17:16"]

Täystyöllisyyttä ei saada koskaan. Itse Juhana Vartiainen sanoi muutama kuukausi sitten telkkarissa, että yhteiskunnan pyörimisen kannalta maassa pitää olla 6 %:n työvoimareservi. Ja mitäpä muuta työvoimareservi tarkoittaa kuin työttömiä, jos termi on jollekin epäselvä.

Jos työttömistä siirrettäisiin työkyvyttömät työkyvyttömyyseläkkeelle, niin työttömien määrä pienenisi kummasti.

[/quote]

Et kai ole tosissasi uskomassa sitä pskanpuhujaa, jolla on satojen tuhansien sijoitukset vuokratyöfirmoissa? Äijä vetää kotiinpäin niin että nurkissa ulisee.
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 19:12"][quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 17:16"]

Täystyöllisyyttä ei saada koskaan. Itse Juhana Vartiainen sanoi muutama kuukausi sitten telkkarissa, että yhteiskunnan pyörimisen kannalta maassa pitää olla 6 %:n työvoimareservi. Ja mitäpä muuta työvoimareservi tarkoittaa kuin työttömiä, jos termi on jollekin epäselvä.

Jos työttömistä siirrettäisiin työkyvyttömät työkyvyttömyyseläkkeelle, niin työttömien määrä pienenisi kummasti.

[/quote]

Et kai ole tosissasi uskomassa sitä pskanpuhujaa, jolla on satojen tuhansien sijoitukset vuokratyöfirmoissa? Äijä vetää kotiinpäin niin että nurkissa ulisee.
[/quote]

Pitääkö tuo paikkansa? Äijä on sitten jopa vielä mulkerompi kuin olin aiemman perusteella ajatellut!

Vierailija
27/112 |
09.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 22:28"]

[quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 22:18"]

Palkkaaminen on yrityksille niin kallista, että useimmat pienyrittäjät mieluummin painaa itse viittätoista tuntia päivässä kuin ottaa riskin että koko elinkeino menee konkkaan kun työntekijä jää äitiyslomalle tai vastaavaa. Se meni jotenkin niin että kun työnantaja maksaa kolme euroa, valtio ottaa kaksi ja työntekijä saa yhden. Veroprosentin lisäksi kaikki muut lakisääteiset maksut.

[/quote]

Kyllä se taitaa nykyään olla lähellä fifti-fifti, riippuen toki työntekijän veroprosentista.

[/quote]

Oikeasti työntekijä saa vain kolmasosan siitä, mitä työnantaja joutuu maksamaan.

Laskureita on netti pullollaan, ja laskekaa koko vuoden kustannukset, ja työnantajan sillä saamat työtunnit.

Vierailija
28/112 |
08.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

sossuyhteiskunta

Vierailija
29/112 |
08.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen työtön,sillä minä en pääse haastatteluun edes ja kaikkiin mahdollisiin olen hakenut. Menisin töihin jos pääsisin.

Vierailija
30/112 |
08.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noista paikoista varmasti 2/3 on tarvittaessa töihin kutsuttavia ja 5h/viikko paikkoja. Ei sillä elätä edes itseään saati perhettä.

Vierailija
31/112 |
08.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 16:57"]

Kävin katsomassa Tilastokeskuksen työttömyysluvut. 230 000 työtöntä, 8,8% työikäisistä.

Jos jokainen molin paikka täytettäisiin, osa tehtäviin valituista tulee varmastikin jo työelämässä mukana olevista, mutta eikö heidänkin tilalle tarvita joku ihminen aina täyttämään se paikka, mikä juuri vapautui?

Kuitenkin Tilastokeskuksen luvuissa luottamusväli on 36 000, eli avointen työpaikkojen määrä häviää virhemarginaaliin kevyesti. Parhaassakin tapauksessa meillä on 230 000 - 18 000 = 212 000 työtöntä, ja vaikka näistä 14 000 menee töihin täyttäen vapaat paikat, meille jää silti lähes 200 000 työtöntä.

Jos yhden työttömän vaikutukset kansantalouteen (nostaa tukia vaan ei maksa veroja) on esimerkiksi 20 000 €, työttömien osuus valtion budjetista on 4 miljardia euroa. Paljonko me taas otetaankaan lisää velkaa tänä vuonna tämän systeemin pyörittämiseen?

Miksi me ei saada ihmisiä töihin? Jotkut ovat toki sairaita, vammaisia, masentuneita, juoppoja, narkkeja, mutta ei kai kuitenkaan kaikki. Eikö olisi viisaampaa vaikkapa tukityöllistää jokainen kynnelle kykenevä suomalainen, jotta kaikilla olisi päivisin järkevää puuhaa ja kohtuullinen toimeentulo kuin antaa ihmisten maata apaattisina kotonaan? Miten valtio ja TE-keskukset eivät pysty ratkaisemaan tätä yhtälöä? Miksi nyt työttömänä olevat suomalaiset eivät voisi tehdä niitä töitä, mitä odotetaan niiden ihmisten tekevän, joita tänne kaavaillaan tulevaisuudessa tuotavan työvoimapulaa ehkäisemään?

[/quote]

Joopa joo.

Vierailija
32/112 |
08.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, mistä päättelet, että työttömät eivät maksa veroja? Ansiosidonnaisesta maksan veroja isommalla veroprosentilla kuin töissä ollessani. Työmarkkinatuesta taas maksetaan aina minimissään 20 % veroa.

Vierailija
33/112 |
08.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mua ainakaan kiinnostaisi mennä keräilemään käpyjä hiluja vastaan, jos edellinen duuni olisi ollut Nokialla 10 000 euron kk palkalla.

Vierailija
34/112 |
08.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällä hetkellä niin poliitikot kuin kansalaisetkin painottavat työn tekemisen arvokkuutta ja tärkeyttä jopa niin paljon, että ollaan valmiita kuluttamaan tolkuttomasti rahaa luomaan työttömille näitä aikuisten leikkiparkkeja, vaikka ne eivät tuota oikeasti mitään hyötyä kuin korkeintaan yrityksille ilmaista työvoimaa - ja sekin tulee kaatumaan ennen pitkää yritysten niskaan, koska entistä vähemmän on ihmisiä ostamassa niiden tarjoamia tuotteita ja palveluja. 

Tämä maa tarvitsee nimenoman työtä, mistä maksetaan palkkaa. Tämä ilmaisten ja puoli-ilmaisten työntekijöiden pyöritys on jo kostautunut vähäisempänä kulutuksena, ja tilannetta yritetään epätoivoisesti paikata tarjoamalla työtä työn tekemisen ilosta, kun se todellinen kysymys on se työstä saatu taloudellinen hyöty. 

Vierailija
35/112 |
08.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syitä on leegio. Yksi tärkeimmistä on kohtaamisongelma: on samaan aikaan avoimia työpaikkoja ja työttömiä, mutta työttömien ammattitaidolla ei niihin töihin kelpaa. Toinen syy on se, että yhä vähemmän on tarjolla pienipalkkaista työtä, jonka tekemiseen riittää peruskoulu, terveys ja työhalu. Kolmas syy on se, että osa työttömistä ei todellisuudessa ole työttömiä työnhakijoita, vaan syystä tai toisesta työvoiman ulkopuolella.

Vierailija
36/112 |
08.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 17:05"]Olen työtön,sillä minä en pääse haastatteluun edes ja kaikkiin mahdollisiin olen hakenut. Menisin töihin jos pääsisin.
[/quote]

Samat sanat.

Vierailija
37/112 |
08.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika monissa avoimis paikois jotain hämärää. Eli työntekijöitä kyykytetään ja riistetään, eli ketään ei saada + tiedän että eräs sukulaiseni hakee muka kokoajan työntekijöitä mutta ei oikeasti hae ketään. Eli esittää että näin meillä pyyhkii hyvin.

Vierailija
38/112 |
08.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 16:57"]

[/quote]

Toi että on narkki ei mun mielestä estä työntekoa. Ne vipeltää meinaan kun pienet eläimet ympäri kaupunkia, ei vaivaa mikään.

Miksi niille pitää kustantaa toimeentulo? En ole koskaan ymmärtänyt. Ja tunnen aika monta, valitettavasti. Ylpeitä elämänkoululaisia!

Vierailija
39/112 |
08.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
40/112 |
08.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te-palvelut.fi -sivuilla on avoimista työpaikoista noin 30%. Työttömistä puolestaan 30% on sellaisia, että heitä ei voi työllistää tai he eivät halua työllistyä. Sossu kun määrää ilmoittautumaan työttömäksi, jotta se maksaa etuuksia, joten melkoinen osa virallisesti työttömistä ei töitä hae.

Iso osa ongelmaa on työttömien koulutuksen puute tai väärälle alalle kouluttautuminen. ON monia, jotka ovat aloittaneet 5-6 eri ammatin opinnot ja aina keskeyttäneet, koska ei huvita tai ei ollutkaan sellaista, kuin he luulivat. Motivaatio puuttuu ja se puute näkyy töissäkin.

Lisämausteena on mediassakin luotu mielikuva siitä, että maalla on työttömyyttä ja kaupungeissa töitä. Tilastojen mukaan asia on päinvastoin eli suhteessa suurimmat työttömyysluvut on siellä, missä asunnot on kalliita ja työntekijöiltä edellytetään koulutusta. Poikkeuksena todelliset syrjäseutualueet.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi kaksi