Miksi meillä työttömyyttä?
Kävin katsomassa mol.fi sivuston avoimien työpaikkojen lukumäärän: 14 425.
Kävin katsomassa Tilastokeskuksen työttömyysluvut. 230 000 työtöntä, 8,8% työikäisistä.
Jos jokainen molin paikka täytettäisiin, osa tehtäviin valituista tulee varmastikin jo työelämässä mukana olevista, mutta eikö heidänkin tilalle tarvita joku ihminen aina täyttämään se paikka, mikä juuri vapautui?
Kuitenkin Tilastokeskuksen luvuissa luottamusväli on 36 000, eli avointen työpaikkojen määrä häviää virhemarginaaliin kevyesti. Parhaassakin tapauksessa meillä on 230 000 - 18 000 = 212 000 työtöntä, ja vaikka näistä 14 000 menee töihin täyttäen vapaat paikat, meille jää silti lähes 200 000 työtöntä.
Jos yhden työttömän vaikutukset kansantalouteen (nostaa tukia vaan ei maksa veroja) on esimerkiksi 20 000 €, työttömien osuus valtion budjetista on 4 miljardia euroa. Paljonko me taas otetaankaan lisää velkaa tänä vuonna tämän systeemin pyörittämiseen?
Miksi me ei saada ihmisiä töihin? Jotkut ovat toki sairaita, vammaisia, masentuneita, juoppoja, narkkeja, mutta ei kai kuitenkaan kaikki. Eikö olisi viisaampaa vaikkapa tukityöllistää jokainen kynnelle kykenevä suomalainen, jotta kaikilla olisi päivisin järkevää puuhaa ja kohtuullinen toimeentulo kuin antaa ihmisten maata apaattisina kotonaan? Miten valtio ja TE-keskukset eivät pysty ratkaisemaan tätä yhtälöä? Miksi nyt työttömänä olevat suomalaiset eivät voisi tehdä niitä töitä, mitä odotetaan niiden ihmisten tekevän, joita tänne kaavaillaan tulevaisuudessa tuotavan työvoimapulaa ehkäisemään?
Kommentit (112)
[quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 17:16"]
Täystyöllisyyttä ei saada koskaan. Itse Juhana Vartiainen sanoi muutama kuukausi sitten telkkarissa, että yhteiskunnan pyörimisen kannalta maassa pitää olla 6 %:n työvoimareservi. Ja mitäpä muuta työvoimareservi tarkoittaa kuin työttömiä, jos termi on jollekin epäselvä.
Jos työttömistä siirrettäisiin työkyvyttömät työkyvyttömyyseläkkeelle, niin työttömien määrä pienenisi kummasti.
[/quote]
Et kai ole tosissasi uskomassa sitä pskanpuhujaa, jolla on satojen tuhansien sijoitukset vuokratyöfirmoissa? Äijä vetää kotiinpäin niin että nurkissa ulisee.
[quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 18:11"]
[quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 17:55"]
[quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 17:51"]
[quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 17:46"][quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 17:41"] [quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 17:36"] On aina olemassa pieni joukko ihmisiä, jotka ymmärtävät elämän uniikkiuden, sen että eletään vaan kerran ja sitä yhtä kertaa ei kannata käyttää lammastelemalla jonkun porvariyhteiskunnan palvelijana. [/quote] Taitaa kelvata porvariyhteiskunnan tarjoamat työttömyystuki, toimeentulotuki, ilman terveydenhoito etc. Loinen. [/quote] Vittuakos siinä valitat. Sä voit koska tahansa alkaa elämään, kukaan ei ole kieltämässä. Porvarit ovat ahneita ihmisiä, jotka yrittävät väkisin pitää yllä suurpääomaa suosivaa yhteiskuntamallia, joten saavat maksaakin sen osan elämisen joita ei kiinnosta käyttää elämäänsä porvarin palvelemiseen. [/quote] Maailma on epäreilu ja pääoma kasautuu ahneille ihmisille. Se ei poista sitä tosiasiaa, että ihan tavalliset ihmiset eli "lampaat" kasvattavat ja kuljettavat sinunkin ruokasi, tuottavat sähkösi, rakentavat talosi ja hoitavat sairautesi. Vähän kunnioitusta, kiitos.
[/quote]
Mitä sitten? Justhan sä totesit, että maailma on epäreilu. Tai siinä mielessä se ei edelleenkään ole epäreilu, että sä saat kyllä koska tahansa alkaa elämään tuilla. Ei se ole kenenkäänm yksinoikeus.
Ja ei kai se mun vika ole, että tyhmät ihmiset suostuvat hyväksikäytettäväksi heille epäedullisessa järjestelmässä?
[/quote]
Onko koulut käyty? Ei taida olla edellytyksiä edes lähteä oravanpyörään vaikka olisi edes alkeelliset halut joskus heränneet ylläpitää järjestelmää ja rakentaa maata. Kotoa opitun kommunistisen manifestinsoundi noissa jutuissas. Tuet pitäis ottaa pois tollasilta asennevammasilta. Ei puhelimia, tabletteja eikä kirjastokortteja, sairausvakuutuskorttikin pois. Juuri näitä, jotka koulussa kun opettaja yrittää jotain opettaa, kysyy "Vittu onks pakko?". Ei ole. Kyllä loisista pidetään tässä maassa niin hyvää huolta, että pakko ei ole tehdä yhtään mitään.
Kehtaatkin kääntää normaalin rehellisen työssäkäymisen porvareille kumartelemiseksi. Ihan oikeasti. Kasva jo aikuiseksi.
[/quote]
Argumentit loppu niin mennään henkilökohtaisuuksiin ja haukkumiseen?
[quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 18:38"]
1. Äidit eivät mene töihin, koska lasten hoitopaikat ovat niin kalliita, ettei kannata. Ratkaisu: tarjotaan ilmaisia hoitopaikkoja tuloista riippumatta.
2. Pätkätyöläiset eivät mene töihin, koska pelkäävät karensseja. Ratkaisu: poistetaan karenssit.
3. Pätkätyöläiset eivät mene lyhyisiin työsuhteisiin, koska palkanmaksu ja työttömyyskorvaus eivät tule tasaisin ja ennakoitavin välein. Ratkaisu: palkanmaksu työttömyyskorvausten maksu joustavammaksi.
4. Syrjäseutulaiset eivät mene töihin, koska kulkuyhteyksiä ei ole. Ratkaisu: luodaan kulkuyhteyksiä.
5. Stressailevat eivät mene töihin, koska työelämä on liian stressaava. Ratkaisu: tehdään työstä mukavampaa noudattamalla lakeja ja sopimuksia, ja kohtelemalla työntekijöitä, asiakaspalvelijoita ja asiakkaita mukavammin ja kannustavammin.
[/quote]
Millä sut saisi oppimaan yhteen- ja vähennyslaskua? Työttömiä on noin puoli miljoonaa ja kokoaikaista työtä tarjolla ehkä 10000 paikan verran, ehkä ei sitäkään (suurin osa paikoista kun on osa- ja määräaikaisia).
No terveet vois mennä töihin jos työtä saa. En nyt usko että kukaan töistä kieltäytyisikään jos siihen kykenevä on. Ja töiksi en laske mitään 9e päivässä orjaraatoa, sinne voi mennä ne työssäolevat jos haluavat ja antaa työpaikkansa niitä tarvitseville.
[quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 19:12"]
[quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 17:16"]
Täystyöllisyyttä ei saada koskaan. Itse Juhana Vartiainen sanoi muutama kuukausi sitten telkkarissa, että yhteiskunnan pyörimisen kannalta maassa pitää olla 6 %:n työvoimareservi. Ja mitäpä muuta työvoimareservi tarkoittaa kuin työttömiä, jos termi on jollekin epäselvä.
Jos työttömistä siirrettäisiin työkyvyttömät työkyvyttömyyseläkkeelle, niin työttömien määrä pienenisi kummasti.
[/quote]
Et kai ole tosissasi uskomassa sitä pskanpuhujaa, jolla on satojen tuhansien sijoitukset vuokratyöfirmoissa? Äijä vetää kotiinpäin niin että nurkissa ulisee.
[/quote]
En ole lukenut kommentteja, mutta on sinällänsä täysin oikein väittää, että markkinataloudessa pidetään tarkoituksella yllä isoa työvoimareserviä. Sen reservin tarkoitus on toimia tulokehityksen jarruna, koska se antaa työnantajille paremmat mahdollisuudet vaihtaa palkkapyyntöään korottavat työntekijät toisiin sekä myös mahdollistaa nopeat pätkäsuhteet vuokrafirmojen kautta.
[quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 18:43"][quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 17:50"]
Olen maksanut joka kk 20 vuotta töissä ollessani liiton maksuja eli kai jotain olen "ansainnut"?
[/quote]
Jos olet liitolle maksanut, niin miksi sinulle pitäisi valtion kassasta maksaa takaisin, eikö se ole liiton velvollisuus?
[/quote]
Olen maksanut myös veroja noiden parinkymmenen vuoden aikana varmaan enemmän kuin sinä olet bruttopalkkaa koskaan ansainnut. Enkä ole koskaan aiemmin mitään tukia nostanut, edes lapsilisiä tai äitiystukea kun ei ole lapsia. Olen kyllä verorahoillani noitakin rahoittanut. Siksi katson omalla aiemmalla panoksellani ansainneeni ansiosidonnaiseni, eikä minun tarvitse tuntea siitä häpeää tai syyllisyyttä. Uusia töitä etsin päivittäin ja yhden puolen vuoden työllisyyskurssinkin ihan vapaaehtoisesti jo kävin. Tutkin myös mahdollisuudet perustaa oma yritys jne. Sinä voit suksia sinne suojatyöpaikkasi turvaan vielä toistaiseksi, mutta kyllä ne yt:t teillekin joku päivä voivat saapua.
[quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 19:19"]
[quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 18:43"][quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 17:50"] Olen maksanut joka kk 20 vuotta töissä ollessani liiton maksuja eli kai jotain olen "ansainnut"? [/quote] Jos olet liitolle maksanut, niin miksi sinulle pitäisi valtion kassasta maksaa takaisin, eikö se ole liiton velvollisuus? [/quote] Olen maksanut myös veroja noiden parinkymmenen vuoden aikana varmaan enemmän kuin sinä olet bruttopalkkaa koskaan ansainnut. Enkä ole koskaan aiemmin mitään tukia nostanut, edes lapsilisiä tai äitiystukea kun ei ole lapsia. Olen kyllä verorahoillani noitakin rahoittanut. Siksi katson omalla aiemmalla panoksellani ansainneeni ansiosidonnaiseni, eikä minun tarvitse tuntea siitä häpeää tai syyllisyyttä. Uusia töitä etsin päivittäin ja yhden puolen vuoden työllisyyskurssinkin ihan vapaaehtoisesti jo kävin. Tutkin myös mahdollisuudet perustaa oma yritys jne. Sinä voit suksia sinne suojatyöpaikkasi turvaan vielä toistaiseksi, mutta kyllä ne yt:t teillekin joku päivä voivat saapua.
[/quote]
Veroja maksanut jo 23 vuotta, ja firman liikevaihto kasvanut 30% joka vuosi (90-luvun alusta asti), joten ei tarvitse sinun pelätä että YT:tä olisi täällä näkyvissä, mutta eipä firmakaan pk-seudulla.
[quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 17:39"]
Onneksi on olemassa sellaisiakin työpaikkoja, joita ei ole varsinaisesti missään julkisesti haettavana, mutta työntekijöitä tarvitaan. Otetaan ehkä se, joka ensimmäiseksi keksii kysyä.
Omalla kohdallani ihmettelen sitä, kuinka tällä yhteiskunnalla on ollut varaa sijoittaa minun koulutukseeni noin puoli miljoonaa, ja sitten vielä maksaa työttömyyskorvausta kun olen tekemättä mitään.
[/quote]
Suomi ylikouluttaa ihmisiä muiden maiden tarpeisiin. Esim. hoitajia ympäri maailmaa. Tämä tulee loppumaan lähivuosina tavalla tai toisella koska rahat eivät riitä.
[quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 18:40"][quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 17:09"]
Ap, mistä päättelet, että työttömät eivät maksa veroja? Ansiosidonnaisesta maksan veroja isommalla veroprosentilla kuin töissä ollessani. Työmarkkinatuesta taas maksetaan aina minimissään 20 % veroa.
[/quote]
Tää on kyllä paras... Maksat oikein veroja... Mistä ne sinun "tulosi" oikein tulevat?
Toiset tekee töitä ja maksavat palkastaan veroja, joista sitten maksetaan sinulle että voit maata kotona.
Ne sinun tulosi ovat toisten taskusta ryövättyä rahaa, ja jos niistä "veroina" maksat osan pois, niin edelleenkin se jäljelle jäänyt osa on yhä toisten taskuista ryövättyä rahaa.
[/quote]
Voihan myös ajatella niin, että nyt ansiosidonnaisena saamani rahat ovat osa koko työajalta valtiolle maksamistani verotuloista. Eli omasta taskustani ptan takaisin.
[quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 19:24"][quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 19:19"]
[quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 18:43"][quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 17:50"] Olen maksanut joka kk 20 vuotta töissä ollessani liiton maksuja eli kai jotain olen "ansainnut"? [/quote] Jos olet liitolle maksanut, niin miksi sinulle pitäisi valtion kassasta maksaa takaisin, eikö se ole liiton velvollisuus? [/quote] Olen maksanut myös veroja noiden parinkymmenen vuoden aikana varmaan enemmän kuin sinä olet bruttopalkkaa koskaan ansainnut. Enkä ole koskaan aiemmin mitään tukia nostanut, edes lapsilisiä tai äitiystukea kun ei ole lapsia. Olen kyllä verorahoillani noitakin rahoittanut. Siksi katson omalla aiemmalla panoksellani ansainneeni ansiosidonnaiseni, eikä minun tarvitse tuntea siitä häpeää tai syyllisyyttä. Uusia töitä etsin päivittäin ja yhden puolen vuoden työllisyyskurssinkin ihan vapaaehtoisesti jo kävin. Tutkin myös mahdollisuudet perustaa oma yritys jne. Sinä voit suksia sinne suojatyöpaikkasi turvaan vielä toistaiseksi, mutta kyllä ne yt:t teillekin joku päivä voivat saapua.
[/quote]
Veroja maksanut jo 23 vuotta, ja firman liikevaihto kasvanut 30% joka vuosi (90-luvun alusta asti), joten ei tarvitse sinun pelätä että YT:tä olisi täällä näkyvissä, mutta eipä firmakaan pk-seudulla.
[/quote]
No kerran noin hyvin menee, niin varmaan otat minut töihin? Isommalla palkalla tosin kuin sillä 9 eurolla, jolla varmaan mielelläsi "työllistät"...
[quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 19:17"]
[quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 18:38"]
1. Äidit eivät mene töihin, koska lasten hoitopaikat ovat niin kalliita, ettei kannata. Ratkaisu: tarjotaan ilmaisia hoitopaikkoja tuloista riippumatta.
2. Pätkätyöläiset eivät mene töihin, koska pelkäävät karensseja. Ratkaisu: poistetaan karenssit.
3. Pätkätyöläiset eivät mene lyhyisiin työsuhteisiin, koska palkanmaksu ja työttömyyskorvaus eivät tule tasaisin ja ennakoitavin välein. Ratkaisu: palkanmaksu työttömyyskorvausten maksu joustavammaksi.
4. Syrjäseutulaiset eivät mene töihin, koska kulkuyhteyksiä ei ole. Ratkaisu: luodaan kulkuyhteyksiä.
5. Stressailevat eivät mene töihin, koska työelämä on liian stressaava. Ratkaisu: tehdään työstä mukavampaa noudattamalla lakeja ja sopimuksia, ja kohtelemalla työntekijöitä, asiakaspalvelijoita ja asiakkaita mukavammin ja kannustavammin.
[/quote]
Millä sut saisi oppimaan yhteen- ja vähennyslaskua? Työttömiä on noin puoli miljoonaa ja kokoaikaista työtä tarjolla ehkä 10000 paikan verran, ehkä ei sitäkään (suurin osa paikoista kun on osa- ja määräaikaisia).
[/quote]
Väitän: Jos ne ehkä 10 000 tajolla olevaa paikkaa saataisiin täytettyä esimerkiksi työttömillä, saataisiin rahaa liikkumaan enemmän sen verran, että uusia avoimia työpaikkoja syntyisi seuraaville työllistyville.
[quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 19:29"]
Voihan myös ajatella niin, että nyt ansiosidonnaisena saamani rahat ovat osa koko työajalta valtiolle maksamistani verotuloista. Eli omasta taskustani ptan takaisin.
[/quote]
Ei valtio/kunnat niitä sinun maksamiasi rahoja ole mihinkään säilöneet, ne ovat menneet yhteiskunnan pyörittämiseen.
Ei se, että työkkärin sivuilla on työpaikkailmoitus, tarkoita sitä, että siihen paikkaan ei saada hakijoita. Työkkärin ilmoituksiin tulee yleensä satoja hakijoita, jos ilmoituksen laittaa vaikka vain firman omille sivuille, niin muutama kymmenen.
Lisäksi ongelmana on, että osa ilmoituksista on puhelinmyyntiä, joka on naamioitu toimitoassistentin, sihteerin tmv. nimikkeen alle, ja vasta työhaastattelussa kerrotaan että "se sihteerin paikka meni jo, mutta tällaista vitamiinien myyntiä olisi". Tai sitten siivoojan paikkoja on vuokrafirmalla muka avoinna, mutta kun sinne soittaa, niin henkilö kertoo, että juuri nyt ei ole tarvetta yhdellekään hakijalle.
Siitä olen ap:n kanssa samaa mieltä, että miksi työttömiä ei voitaisi vaikka kouluttaa tekemään niitä töitä, joihin tarvittaisiin se 200 000 maahanmuuttajaa? Työttömistä löytyy kuitenkin alan kuin alan ihmisiä ja eri koulutustasoista. Ei tietysti kaikista työttömistä ole kaikkeen, mutta kyllä noin isosta joukosta löytyy keskimääräistä fiksumpiakin ihmisiä, tai sitten sosiaalisilta taidoiltaan lahjakkaita hoitoalaa ajatellen, tai sitten niihin siivoojan ym. fyysisen työn paikkoihin käytännön ihmisiä. Mutta tätä ei edes yritetä - miksi?
[quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 17:16"]Täystyöllisyyttä ei saada koskaan. Itse Juhana Vartiainen sanoi muutama kuukausi sitten telkkarissa, että yhteiskunnan pyörimisen kannalta maassa pitää olla 6 %:n työvoimareservi. Ja mitäpä muuta työvoimareservi tarkoittaa kuin työttömiä, jos termi on jollekin epäselvä.
[/quote]
Totta. Yritykset tykkäävät kun pallkat pysyvät maltillisina.
[quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 19:32"]
No kerran noin hyvin menee, niin varmaan otat minut töihin? Isommalla palkalla tosin kuin sillä 9 eurolla, jolla varmaan mielelläsi "työllistät"...
[/quote]
Töihin tulee sellaistakin porukkaa, jolla ei ole tuollaista asennevammaa, joten ei kiitos.
Palkkaa maksetaan ihan tehtävän ja taitojen mukaan, ja on toistaiseksi ollut riittävällä tasolla 250 työntekijälle.
[quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 19:34"][quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 19:29"]
[/quote]
Ei valtio/kunnat niitä sinun maksamiasi rahoja ole mihinkään säilöneet, ne ovat menneet yhteiskunnan pyörittämiseen.
[/quote]
Nimenomaan. Nyt sitten minun vuoroni saada takaisin kun työtön olen. Näin se yhteiskunta toimii. Ottaisin kyllä työtä vaikka heti vastaan jos saisin! Oletko tosiaan sitä mieltä, että kun ihminen jää työttömäksi, niin otetaan siltä koko muukin elämä ja ihmisarvo pois? Työttömyys voi nykypäivänä kohdata kenet tahansa, ei ole kyse osaamattomuudesta tai kyvyttömyydestä tai tyhmyydestä, vaan siitä että rahat on loppu niin yrityksillä kuin kuluttajilla kuin koko Suomella.
[quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 19:36"]
[/quote]
Töihin tulee sellaistakin porukkaa, jolla ei ole tuollaista asennevammaa, joten ei kiitos.
[/quote]
Joo, kunhan vaan nuolee persettäsi tarpeeksi. Nämä ovat juuri niitä yrityksiä joista pitää varastaa ihan periaatteesta.
[quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 17:50"][quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 17:35"][quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 17:09"]
Ap, mistä päättelet, että työttömät eivät maksa veroja? Ansiosidonnaisesta maksan veroja isommalla veroprosentilla kuin töissä ollessani. Työmarkkinatuesta taas maksetaan aina minimissään 20 % veroa.
[/quote]
Et voi olla noin tyhmä. Kyllä, maksat veroja mutta työmarkkinatuki maksetaan kokonaan verorahoilla ja ansiosidonnainenkin pitkälti.
[/quote]
Olen maksanut joka kk 20 vuotta töissä ollessani liiton maksuja eli kai jotain olen "ansainnut"?
[/quote]
Työmarkkinatuesta n. 15% on ammattiliiton maksuja loput tulee suomen valtiolta. Sinällänsä aivan uskomatonta että tällä 15% mandaatilla ay-liikkeet voivat sabotoida ja kangistaa Suomen työmarkkinat!
[quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 19:40"]
[quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 19:36"]
[/quote]
[/quote]
Joo, kunhan vaan nuolee persettäsi tarpeeksi. Nämä ovat juuri niitä yrityksiä joista pitää varastaa ihan periaatteesta.
[/quote]
Ei mahdu 250 henkeä nuolemaan minun persettäni, ja jos halu töitten tekemiseen ja itsensä elättämiseen katsotaan perseennuolennaksi, niin eipä ihmetytä työttömien määrä nykysuomessa.
[quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 18:32"]
[quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 18:11"]
[quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 17:55"]
[quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 17:51"]
[quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 17:46"][quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 17:41"] [quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 17:36"] On aina olemassa pieni joukko ihmisiä, jotka ymmärtävät elämän uniikkiuden, sen että eletään vaan kerran ja sitä yhtä kertaa ei kannata käyttää lammastelemalla jonkun porvariyhteiskunnan palvelijana. [/quote] Taitaa kelvata porvariyhteiskunnan tarjoamat työttömyystuki, toimeentulotuki, ilman terveydenhoito etc. Loinen. [/quote] Vittuakos siinä valitat. Sä voit koska tahansa alkaa elämään, kukaan ei ole kieltämässä. Porvarit ovat ahneita ihmisiä, jotka yrittävät väkisin pitää yllä suurpääomaa suosivaa yhteiskuntamallia, joten saavat maksaakin sen osan elämisen joita ei kiinnosta käyttää elämäänsä porvarin palvelemiseen. [/quote] Maailma on epäreilu ja pääoma kasautuu ahneille ihmisille. Se ei poista sitä tosiasiaa, että ihan tavalliset ihmiset eli "lampaat" kasvattavat ja kuljettavat sinunkin ruokasi, tuottavat sähkösi, rakentavat talosi ja hoitavat sairautesi. Vähän kunnioitusta, kiitos.
[/quote]
Mitä sitten? Justhan sä totesit, että maailma on epäreilu. Tai siinä mielessä se ei edelleenkään ole epäreilu, että sä saat kyllä koska tahansa alkaa elämään tuilla. Ei se ole kenenkäänm yksinoikeus.
Ja ei kai se mun vika ole, että tyhmät ihmiset suostuvat hyväksikäytettäväksi heille epäedullisessa järjestelmässä?
[/quote]
Onko koulut käyty? Ei taida olla edellytyksiä edes lähteä oravanpyörään vaikka olisi edes alkeelliset halut joskus heränneet ylläpitää järjestelmää ja rakentaa maata. Kotoa opitun kommunistisen manifestinsoundi noissa jutuissas. Tuet pitäis ottaa pois tollasilta asennevammasilta. Ei puhelimia, tabletteja eikä kirjastokortteja, sairausvakuutuskorttikin pois. Juuri näitä, jotka koulussa kun opettaja yrittää jotain opettaa, kysyy "Vittu onks pakko?". Ei ole. Kyllä loisista pidetään tässä maassa niin hyvää huolta, että pakko ei ole tehdä yhtään mitään.
Kehtaatkin kääntää normaalin rehellisen työssäkäymisen porvareille kumartelemiseksi. Ihan oikeasti. Kasva jo aikuiseksi.
[/quote]
Kommunisti en kyllä ole, vaan vastustan sitä järjestelmää Suomenkin järjestelmää enemmän. Joku liberaali anarkistihippi hedonisti on varmaankin lähempänä totuutta, jos on pakko johonkin ideologiaan niputtaa.
Ja ainakin tätä palstaa lukiessa tuntee itsensä usein jopa älyköksi. Toki se voi kertoa enemmän tämän palstan keskimääräisestä ÄO:sta.
Toi ei tukia ja köyhät kyykyyn -järjestelmä on kyllä käytössä monessa maassa. Niissä onkin selvät erot pohjoismaihin, mitä tulee peruselintasoon, ryöstöihin, murhiin, maan epävakauteen, slummeihin ym. Väärään paikkaan kun noissa maissa eksyt niin edes kalsareitasi et saa pitää. Ota mallia vaikka Etelä-Afrikasta.
[/quote]
Juuri näin. Yhteiskuntarauha on meillä aivan eri luokkaa kuin noissa muissa maissa, joissa ei kannata eksyä väärään kortteliin ja talojenkin ympärille pitää rakentaa muurit. Raaka maailma, ihminen tekee vaikka ryöstömurhia säilyäkseen hengissä.