Siis pitääkö sähköautoa ladata tunti?
Miten hitossa niitä latureita riittää jos siihen asemalle tulee minuutin välein auto ladattavaksi?
Ei kukaan lähde sellaisella lelulla Helsingistä Lappiin jota pitää tuntikausia latailla että pääsee perille. Eihän siinä riitä päiväkään matkoihin🤣
Kommentit (56)
Vierailija kirjoitti:
Ukko39 kirjoitti:
En osta sähköautoa, jos lappiin meno on kaksi päivää per suunta.
Luulenpa, ettet ole Tesla Motorsin sosioekonomista kohderyhmää muutenkaan.
Minä olen, mutta minun Teslani taitaa jäädä sinne kauppaan vielä toistaiseksi.
Jos vaikka huomenna haluaisin lähteä täältä pääkaupunkiseudulta Vaasaan, tankkaisin nokivasarani ja ajelisin koko matkan polttoainetta ajattelematta. Pitäisin kahvi- tai ruokatauon sen mukaan mikä mukavalta tuntuu. Jos minulla olisi sähköauto, matkan suunnitteluni alkaisi latausetappien selvittämisellä. Auto päättäisi, milloin minä haluan pitää tauon ja kuinka pitkän tauon. Ei kuulosta kivalta.
Mikään pakko ei ole tuntia ladata. 15:n sekunnin lataaminenkin on täysin sallittua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ukko39 kirjoitti:
Jos vaikka huomenna haluaisin lähteä täältä pääkaupunkiseudulta Vaasaan, tankkaisin nokivasarani ja ajelisin koko matkan polttoainetta ajattelematta. Pitäisin kahvi- tai ruokatauon sen mukaan mikä mukavalta tuntuu. Jos minulla olisi sähköauto, matkan suunnitteluni alkaisi latausetappien selvittämisellä. Auto päättäisi, milloin minä haluan pitää tauon ja kuinka pitkän tauon. Ei kuulosta kivalta.
Matkan voi suunnitella itse tai antaa äppsien tehdä se puolestasi. Vähän sama kuin valinta automaatin tai manuaalin välillä.
Luulen, etteivät poskettomat 1000 km ranget yleisty kovinkaan paljon sähköautoissa, ihan massasyistä. Sen sijaan latausnopeuteen varmaan kiinnitetään huomiota niin että yhä useampi auto ottaa vastaan 300 kW lataustehoa. Siinä ei pissitauolla hirveästi ehdi ravistella kun akku on täynnä. Ja tämäkin 1. maailman ongelma siirtyy historiaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ukko39 kirjoitti:
Noh, yksi stoppi matkan varrella, en muutenkaan istuisi koko aikaa itse putkeen. En tykkää istua viittä tuntia jalottelematta tai käymättä vessassa/kahvilla. Tuo onneksi sellainen matka, että yksi lyhyt tauko riittää hyvin lataukselle. 15-20min on riittävä tuolla matkalla, sen verran melkein menee jos juon kupin kahvia ja syön vaikka munkin ja wc.
Mietipä sitä, että jos bensatakki tyhjenee, saa helposti haettua joko kanisterilla lähihuoltamolta tai joltain ihanalta teiden ritarilta sen verran lisää menovettä, että pääsee tankkaamaan kunnolla. Jos sähköautosta loppuu sähkö – pakkasilla kuluttaakin odotettua enemmän tai suunniteltu latausasema on epäkunnossa – niin täytyy hinauttaa auto lähimmälle toimivalle latausasemalle. Voi tulla äkkiä hintaa sähköautoilulle.
Vierailija kirjoitti:
Mietipä sitä, että jos bensatakki tyhjenee, saa helposti haettua joko kanisterilla lähihuoltamolta tai joltain ihanalta teiden ritarilta sen verran lisää menovettä, että pääsee tankkaamaan kunnolla. Jos sähköautosta loppuu sähkö – pakkasilla kuluttaakin odotettua enemmän tai suunniteltu latausasema on epäkunnossa – niin täytyy hinauttaa auto lähimmälle toimivalle latausasemalle. Voi tulla äkkiä hintaa sähköautoilulle.
Tuo on ihan validi ongelma sinänsä. Latausasemia on vain hyvin harvoin vain yksi, eli jos yksi on p*sk*n*, toinen on käytettävissä.
Volkkari tarjoaa sähkäreilleen yhden ilmaisen hinauksen. Lupaan raportoida Suomen johtavalle autoilufoorumille (Vauva-palsta), jos tämä arpa pitää käyttää.
Vierailija kirjoitti:
Piti vielä sanoa, että jossain käsivarren Lapissa tämä "lähihuoltamon" käsite on suhteellinen. Kuinka sujuu jerrykannun raahaaminen 150 km suuntaansa 35 asteen pakkasessa?
Huoltoasemille kolmen aterian menut tarjolle, että saa ladattua auton😂
Istutaanko sähköautossa pakkasessa kun ei ole moottoria joka tuottaa lämpöä? Vai käytetäänkö ne patterit siihen sisätilan lämmitykseen ja mennään lapin sijaan jouluksi Keravalle?
Miten on vetokyky saanko teslalla asuntovaunun mukaan?
Vierailija kirjoitti:
Ei siihen riitä tunti. Kotioloissa ei riitä edes koko yö että sais sähköauton akun täyteen. Tästä oli just uutinen. Sopii erityisen hyvin näihin Suomen pakkasiin. Not!
Vihreet on niin fiksuja, että ne kyllä tietää ja pakottaa ihmiset sähköautoihin, kun sähkön hinta on hiton kallista.
Mä hankin hevosvankkurit ja menen moottoritielle sillä.
Vierailija kirjoitti:
Tai voi pakata aggregaatin peräkonttiin tai liittyä autoliiton jäseneksi.
Vierailija kirjoitti:
Ukko39 kirjoitti:
Minä olen, omaisuutta n. 3 570 000 €, en siltikään osta sähköautoa, en ala leikkimään kun pitää taitaa matkaa. T. Nainen, joka perinyt vanhempansa, isovanhempansa ja miehensä.
Vierailija kirjoitti:
Ja Hesasta Tampereelle vaatii parit yöpymiset. Edullista autoilua.
😂🥳
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Piti vielä sanoa, että jossain käsivarren Lapissa tämä "lähihuoltamon" käsite on suhteellinen. Kuinka sujuu jerrykannun raahaaminen 150 km suuntaansa 35 asteen pakkasessa?
Kato kun meillä on aina kannut peräkontissa. Ei huolta. Etelän vetelät ajaa pattereilla. Me kiisselillä.
Meillä on sähköauto, jonka akku on suht lopussa. (Mies osti käytettynä ja halvalla.) Ihan hyvin sillä päästään kaikki kaupunkiajot ja vähän kauemmaskin (esim. 100 km mökille). Tosiaankaan Lappiin sillä ei lähdetä, mutta pääseehän sinne muutenkin.
Abc-asemat saa aika hiton monta latauspistettä asettaa, jos kaikki käyttäisivät sähköautoja. Lähes kaikki tankkaavat pitkillä matkoilla. Ja paljonko käy asiakkaita päivässä? Jos lataus kestää 45min, niin saat jonottaa ensin puoli päivää että pääset edes lataamaan..
Vierailija kirjoitti:
Latausasemia on yleensä kolmea teholuokkaa. Hitaimmalla laturilla saa seistä aika kauan.
Miksi niitä on kolme eri teholuokkaa? Kuka haluaisi ladata sillä hitaalla? Jou, joka haluaa tuntikausia ladata autoaan jollain überhitaalla tolpalla? Eihän tuossa ole mitään järkeä.
Vierailija kirjoitti:
Motellit tulevat takaisin! Ennen oli motelleja, mutta ne menivät konkurssiin kun tiet ja autot paranivat. Nyt voi ukkomies taas viestitellä kotiin, että sori olen täällä kyllä tulossa mutta pitää yöpyä ja sattumalta täällä on humpat tuolla ravintolassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Latausasemia on yleensä kolmea teholuokkaa. Hitaimmalla laturilla saa seistä aika kauan.
Miksi niitä on kolme eri teholuokkaa? Kuka haluaisi ladata sillä hitaalla? Jou, joka haluaa tuntikausia ladata autoaan jollain überhitaalla tolpalla? Eihän tuossa ole mitään järkeä.
Hinta nousee jyrkästi jos haluat nopeaa latausta. Markkinatalous, juu nou.
Ei ylisjonne sellaisilla tee mitään. Naisillekaan ei tarvitse koskaan puhua kun voi peräkammarissa vatkata tattia hentain tahtiin.