Mainitse kolme asiaa missä säästät ja mihin tuhlaat?
Itse säästän: päihteissä (en juo, en polta lainkaan), liikkumisessa (ei autoa, aina jalan tai pyörällä, joskus bussi) ja ruoassa (teen terveellistä kotiruokaa itse, syön erittäin harvoin ulkona)..
Toisaalta tuhlaan vaatteisiin (arvostan laatua), harrastuksiin (liikuntapaikat, kurssit, koira) ja matkustelen useamman kerran vuodessa.
Miten muut? :) Niin ja olen 25-vuotias sinkku pks:lta.
Kommentit (35)
Vaikea kysymys, asia ei ole yksiselitteinen...riippuu mittakaavasta. Ja listat olisivat paljon pidempiäkin.
Säästän: en osta mitään turhaa, eli Aina mietin, tarvitsenko tämän vai en. Harvoin käyn illallisella ravintolassa, enemmänkin lounaspaikoissa.
Pienessä mittakaavassa tuhlaan: ostan ryppyvoiteita ja parempaa kosmetiikkaa. Viineissä ja juustoissa en katso hintaa. Paljon ruokaa roskiin.
Säästän:
* omissa vaatteissa
* en käytä päihteitä
* teknisissä vempaimissa (edullisimmasta päästä olevat kelpaa)
Tuhlaan
*lapsen vaatteet ja lelut (ei kalliita, mutta paljon)
*lapsen ruoka
*omat herkut :P
Säästän: kosmetiikka (en osta merkkejä ja käytän vain vähän meikkiä), värjään hiukset itse, en polta, olen autoton, lasten ja omat vaatteet alesta tai kirpparilta. Lapsilla vain yksi harrastus/lapsi (eivät kyllä ole pyytäneetkään enempää).
Tuhlaan: elokuvat, teatteri, kirjat. mökkiin menee rahaa. onneksi sinne pääsee bussilla.
Keskituloinen keski-ikäinen yh, Hki
Säästän: ei ole autoa, asun pk-seudun ulkopuolella, ei ole mitään maksullista harrastusta.
Satsaan: Hyvälaatuiset vaatteet ja kengät, ihonhoito, laadukas ruoka ja ulkona syöminen.
Säästän: vaatteiden määrässä, matkustelussa, harrastuksissa (harrastan vain sellaista minkä voi tehdä ilmaiseksi)
Tuhlaan: vaatteiden laatuun, ruokaan, vuokraan (voisin asua pienemmässäkin, mutta en halua)
Säästän: ulkona syömässä käydään harvoin, tehdään mielummin itse ja monesti todetaankin että kotona itse tehtynä olisi saanut parempaa halvemmalla. Kampaajakäynnit kerran vuoteen, värjään itse ja leikkaan otsiksen itse. Omat vaatteet: ostelen käytettynä ja kirppiksiltä, kaupoista vain tarpeeeseen ja ulkomailta.
Tuhlaan: laadukkaat ruoka-aineet, viinit, lasten vaatteet, matkustus
Säästän
Lopetin tupakoinnin
Kuljen bussilla ja pyörällä
En tilaa lehtiä
Ostan paljon vaatteita käytettyinä
Värjään tukan itse
Tuhlaan
Hiustenleikkaus neljän viikon välein
Syön ulkona ystävien tai lasten kanssa 1-2 kertaa viikossa
Asun kalliisti keskustassa
Säästän
-elektroniikka (uutta ostetaan vasta kun vanha hajoaa)
-liikkuminen: kuljen pyörällä, jalan ja lopun aikaa julkisilla
-kulutus ylipäänsä. Olen aika minimalistinen, ja siis sillä tavalla että haluan paitsi pitää tavaramäärän kurissa myös käyttää tavarat loppuun enkä vaan nopeasti kierrätää pois ja hamstrata uutta tilalle. Ainoa paheeni tällä saralla ovat 2nd hand DVDt, sillä lähellä on useampikin kirppis joissa on hyvä tarjonta ja hinnat 1-3 e. Ostan leffoja niistä usein, ja vien takaisin ne mitä en halua pitää.
Tuhlaan
-ruoka osittain, eli jossain asioissa hinnalla ei ole väliä ja jossain sitten pihistän
-vaatteet ja asusteet osittain, esim. rintaliivit kalliita mutta alkkarit halpoja. Ostan vaatteita ja asusteita kyllä vaan harvoin.
-pieniin nautintoihin: hyvä kahvi, lempikirjailijan kirjat, kukat
Helppoa.
Säästän kaikessa, enkä voi tuhlataa mihinkään:)
Säästän elektroniikassa (vanhat mutta toimivat laitteet), kulkemisessa (ei autoa vaan julkisilla tai kävellen) ja harrastuksissa (edullisia).
Tuhlaan ulkona syömiseen, matkusteluun ja kosmetiikkaan. N 41, Hki.
Tuhlaan alkoholiin, karkkiin ja ruokaan. Säästän vaatteissa (ostan kirpparilta), sisustuksessa ja kosmetiikassa.
Säästän: Kauneudenhoidossa, meikit ja muut tuotteet melkein aina alennuksista, kampaajalla käyn harvoin, kun ei omaan blondin tukan tarvitse käydä muuten kun vain leikkauttamassa lyhyemmäksi. Liikkumisessa, keskustassa ei tarvitse autoa ja onnibussi on halpa. Sisustamisessa, paljon käytettyä ja eikä turhaa roinaa.
Tuhlaan: Ravintoloihin ja kahviloihin, ja ostan mielummin laatua melkein kaikessa, esim. ruuassa, elektroniikassa ja huonekaluissa. Matkusteluun tuhlaisin vielä enemmän, jos miehen piheys katoaisi.
Säästän ; En käytä meikkejä, ei alkoholia, ei tupakkaa, ei elokuvia jne. Ei ulkomaanmatkoja, Kangas kauppakassit, leivon itse pullat jne., karkkipäivää ei ole vaan herkutellaan vaihtelevasti esim.keksejä,piirakkaa jne.1-2 krt vko.,
palasaippua suihkukaapissa kestää kauemmin, halppis hoitoaine ja shampoo,
Wc.paperi jättipussina.
Pitemmillä reissuilla omat eväät ja kahvit termarissa...säästää kivasti.Jumppaan kotona säästän osallistumismaksuissa.
Tuhlaan eniten ruoassa esim. kermaa ja rahkaa,porkkanoita, makkaroita,tomaatteja,banaaneja,omenoita tulee ostettua viikottain. Ovat kyllä terveellisiä,mutta mielestäni todella kalliita.
Uusia säästö ideoita itselläni on, että joulukortit tekstarilla, vähennän lehtitilauksia ja ostan kaiken mahdollisen Lidl.stä.
48 nainen. Säästöt tupakat, meikit, kalliit silmälasit. Tuhlaukset tietyn merkkiset vaatteet, vaikka ostan niitä käytettynä mutta ostan enemmän kuin tarvis, ruoka (kotona tehty kuitenkin) , hajuvesiin olen tuhlannut myös. Tässä joitakin.
Säästän: vaatteet ostan kirppareilta, ja sieltäkin vain sellaista, jota todellakin haluan/tarvitsen.
Säästän: huonekalut suurimmaksi osaksi ikeasta, toki ne ovat puisia, ei lastulevyä.
Sääatän: en käy juuri enää kuppiloissa/yökerhoissa. Kotona lasi valkkaria silloin tällöin tai saunasiideri. Tämä on huomattava sääatö, sillä viihteellä kului aiemmin varmasti useita satasia kuukausittain.
Säästän: halvat/ilmaiset harrastukset. Käyn kirjastoissa lainaamassa kirjoja, uimahallissa työpaikan liikuntaseteleillä, katselen telkkaria, hoidan puutarhaani.
Säästän: ruuassa. Syön, mitä ostan, hyödynnän tähteet. Ruokahävikki roskikseen nykyisin lähes nollissa. Ennen ruokaa meni hävettävän paljon roskikseen. Teen hyvää, terveellistä ja edullista kotiruokaa. Ostan prismasta/lidlistä, seuraan tarjouksia.
Säästän: kulkemisessa. En omista autoa, kuljen bussilla työmatkat yms.
Elektroniikassa: käytän vanhaa puhelintani siihen asti, kunnes se hajoaa.
Panostan: kosmetiikkaan, herkkuihin, kodin remonttiin (toki teemme paljon itse, eli siinäkin periaatteessa säästämme), silloin tällöin hyvään ravintolaillalliseen tma.hemmotteluun.