”Naisen itsetunnon on oltava niin vahva, ettei hän pyri miehen yläpuolelle”
Kommentit (82)
Vierailija kirjoitti:
Mites muslimimiesten itsetunto? Se ei taida olla kovin hyvä, kun pitää päästä naisten yläpuolelle.
Ja miksi vahvalla itsetunnolla varustetun pitäisi antaa päätöksenteko toiselle? Eikö miesten itsetuntoa voisi kehittää niin, että voisivat olla tasa-arvoisia?
Taitaa olla naisten helpompi elää alistettuna, kun uskottelevat itselleen noin kuin tuo nainen jutussa.
Vierailija kirjoitti:
Mites muslimimiesten itsetunto? Se ei taida olla kovin hyvä, kun pitää päästä naisten yläpuolelle.
Muslimimiestenkin kannattaisi oivaltaa, että tasa-arvo voi helpottaa asioita. En tiedä miten hyvin tuollainen ei liikoja länsimaiselle ajattelulle altistunut muslimimies edes osaa erottaa käsitteet kunnia ja itsetunto. Ei ehkä ole kivaa olla vastuussa koko suvun naisten säädyllisyydestä ja elatuksesta vaikka itse ei ehkä hahmota, että niin ei ole pakko olla.
Olen töissä jutellut vähän erilaisesta kulttuurista olevan miehen kanssa jonka velvollisuutena on elättää melkoinen määrä väkeä kotimaassa. Ei suomalaisen yhteiskunnan sylissä makaava tajua, mitä paineita se tuo.
Vierailija kirjoitti:
Ei siihen tarvitse pyrkiä, koska nainen on automaattisesti miehen yläpuolella mm. moraalikäsityksissä, rehellisyydessä, empatiakyvyssä ja inhimillisyydessä.
Naiset eivät täytä vankiloita tai aloita sotia.
Naiset eivät täytä vankiloita mutta vankilat täyttyvät naisten miehille lähettämistä kirjeistä.
Yläpuolelle missä asiassa? Mistä edes oikeestaan tulee ajatus, että joku voisi olla toista ylempänä, koska kaksi ihmistä on aika erilaisia… mitä asioita niissä verrataan?
Miten onkin sattunut, että juuri tässä jutussa puhutaan "molemmista sukupuolista" (esim: "Viisi kertaa päivässä toistuvat rukoukset ovat yksi islaminuskon harjoittamiseen liittyvistä velvollisuuksista, jotka koskevat molempia sukupuolia."), ja vain miehistä ja naisista, eikä mainita muunsukupuolisuutta ja sukupuolen moninaisuutta ollenkaan, vaikka kaikki muut Ylen jutut toitottavat sitä, kuinka sukupuolia on monta ja kahteen sukupuoleen uskominen on vaarallista ääriajattelua :D
Mä en ymmärrä noita pukeutumissääntöjä. Huivia ja löysiä vaatteita käytetään, jotta ei olisi kaunis muille miehille, mutta samalla valitaan kuitenkin kauniit vaatteet yhteensointuvissa väreissä ja meikataan kauniisti. Sen huivin voisi vaan jättää pois ja vetää menemään rupusissa verkkareissa ja räät poskella, niin ei yksikään mies taatusti katso perään.
Käy tietyllä tavalla järkeen. Miesten maailmassa miehet jotka yrittää olla liian miehiä on yleensä pilkan kohteena koska heistä paistaa itsetunto-ongelmat läpi, ikäänkuin eivät ikinä kasvaneet teinivuosista aikuisiksi. "Olla miestä" on yleensä se termi mitä käytetään niistä jotka kokoajan mainitsee että paljonko heillä nousee penkistä ja haluatko kädenvääntökisaan jne.
Aidosti itsetuntoisen ja vahvan ihmisen ei tarvitse mainostaa omaa paremmuuttaan muille jatkuvasti. Jatkuvasti "minä olen vahva nainen ENKÄ TARVITSE MIESTÄ!"-kälättäjät suorastaan säteilevät itsetunto-ongelmia.
Vierailija kirjoitti:
Mä en ymmärrä noita pukeutumissääntöjä. Huivia ja löysiä vaatteita käytetään, jotta ei olisi kaunis muille miehille, mutta samalla valitaan kuitenkin kauniit vaatteet yhteensointuvissa väreissä ja meikataan kauniisti. Sen huivin voisi vaan jättää pois ja vetää menemään rupusissa verkkareissa ja räät poskella, niin ei yksikään mies taatusti katso perään.
Talvella ainakin näkee kaikenlaisia kerrospukeutumisviritelmiä huivi- hamekoodin mukaan pukeutuvillakin. Suomen talvi on ideaalinen paikka toteuttaa siveää ja peittävää pukeutumista.
Vierailija kirjoitti:
Yläpuolelle missä asiassa? Mistä edes oikeestaan tulee ajatus, että joku voisi olla toista ylempänä, koska kaksi ihmistä on aika erilaisia… mitä asioita niissä verrataan?
Kysymys on autonomiasta ja päätäntävallasta. Ei niiden puuttumista ole helppo ymmärtää, jos ei ole kokenut. Tai voi sen ehkä ymmärtää niin, että kuvittelee olevansa edelleen ja iankaikkisesti lapsi, jonka asioista joku muu päättää. Lopulta ehkä oma poikasi päättää sinun asioistasi. Mutta jos olet vahva ja oikean sortin feministi, se ei yhtään harmita...kuulemma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän Sanna sanoi Guardianin haastattelussa, että:
"Suomen menestyksen takana tasa-arvo, koulutusjärjestelmä ja hyvinvointivaltio". Mites tää mätsää ton ylen jutun kanssa?
Hä? Onko Suomi muslimivaltio?
Hyvää menoa matkalla siihen suuntaan. Viime vuosina yleisin pojille annettu etunimi on ollut Muhamed. Tästä ei tarvii kauaa odotella kun sun olettamas on totisinta totta.
Mä en ole olettanut yhtään mitään, sinä olet.
Vierailija kirjoitti:
Ei siihen tarvitse pyrkiä, koska nainen on automaattisesti miehen yläpuolella mm. moraalikäsityksissä, rehellisyydessä, empatiakyvyssä ja inhimillisyydessä.
Oikeasti joku luulee näin?
Kyllä minä tappaisin vihollisen ja laittaisin rikollisen vankilaan.
- tarkistin, ja olen vielä ainakin nainen.
Vierailija kirjoitti:
Meidän Sanna sanoi Guardianin haastattelussa, että:
"Suomen menestyksen takana tasa-arvo, koulutusjärjestelmä ja hyvinvointivaltio". Mites tää mätsää ton ylen jutun kanssa?
Joku tässä käyttää sananvapauttaan kertoakseen ei-niin-tasa-arvoisesta perhe-elämästä. Suomessa kuitenkin laki takaa ihmisille loppuviimeksi objektiivisia oikeuksia ja sosiaalinen turvaverkko auttaa, kun ja jos pilvilinna romahtaa. Eihän täysin istu tuohon Suomen menestysreseptiin jos fiksut naiset vetävät resurssinsa pois yhteiskunnan palveluksesta. Ehkä se koetinkivi tulee siinä kohdassa kun tyttäret valitsevat elämänsä polkua. Asenteiden pitäisi silloin jo olla yhteiskuntaan sopivia, mutta ovatko ne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistähän tommonen tieto on peräisin?
Feministin käsikirjan ensimmäinen kappale aloituslause. 🤣
Tuo akka ole Turkulaista nähnytkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistähän tommonen tieto on peräisin?
Feministin käsikirjan ensimmäinen kappale aloituslause. 🤣
Ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entä jos minä, valkoinen mies, alkaisin kohtelemaan naisia kuten m u s l i m i t? Mitäpä luulette naiset, kilahtaisitteko?
Ai niin että elätät perheen mutta nainen saa käyttää kaikki omat rahat itseensä? Kelpaisi.
Mitkä omat rahat? Mistä ne tulee, jos ei saa käydä töissä?
Vierailija kirjoitti:
Ihminen, jolla on oikeasti vahva itsetunto, ei edes näe toisia mitenkään itsensä ylä- tai alapuolella. Ollaan ihmisiä toisillemme, samalla tasolla. Vaikka toisella on erilaiset tehtävät ja erilaiset vahvuudet, se ei tee hänestä parempaa tai huonompaa kuin minä.
Mutta itse aiheeseen: Nämä ihmiset, jotka ovat tyytyväisiä uskontonsa sääntöihin, eivät ymmärrä, että vähänkin toisenlaisen luonteen omaavalle ihmiselle hänen ihannoimansa elämä voi olla vaikeaa.
Itse olen elänyt pitkään tiukkarajaisessa kristillisessä sääntökunnassa. Tuttavapiirissäni on ihmisiä, joille sen säännöstö sopii todella hyvin. He eivät kaipaa yhtään mitään niistä asioista, jotka yhteisön säännöt kieltää. Itselläni taas oli paljonkin asioita, mistä luopuminen oli vaikeaa.
Monet näistä "hyväitsetuntoisista", jotka ovat tyytyväisiä elämäänsä omassa sääntökunnassaan, pitävät alempiarvoisina niitä ihmisiä, jotka eivät pysty heidän sääntöjään noudattamaan.
Kyllä tätä samaa ajattelua näkee suomalaisten keskuudessa täällä vauvallakin toisessa asetelmassa. On esim. paljon ketjuja naisten laittautumisesta joissa tavataan pitää sitä omaa toimintatapaa parempana ja rivien välissä väheksyä toisella tavalla ajattelevia.
Esim. naisellinen ulkonäkö on kuuma peruna jossa väheksytään usein laittautuvia naisia ja pidetään heitä miehiä miellyttävinä ja alistettuina, koska Suomessa vaatimattomuus, käytännöllisyys, pelkistetty tyyli yms. asiat ovat valtavirtaa.
Käsitys hyvästä itsetunnosta yhdistyy vaatimattomuuteen ulkonäköasioissa, vaikka oloissa joissa 1/20 on eri näköinen ulkoasultaan muut vaatisi juuri se tyyli hyvää itsetuntoa, koska se 19/20 tyyli ei herätä mitään erityistä huomiota.