Eikö armomurha olisi näissäkin tapauksissa paras vaihtoehto?
Ihan oikeasti. Itse toivottavasti kuolen kauan ennen vanhuutta mutta missään nimessä en halua olla kiviriippana läheisilleni enkä kaipaisi mitään kotipalveluakaan nurkkiini. Onko näillä ihmisillä elämänhalua? Siitä niitä säästöjä saisi valtiolle kun jokaista dementikkoa ei väkisin pidettäisi hengissä ja hyysättäisi.
Kommentit (33)
Ihmiset romantisoi monia sairauksia, niiden hyvävointisten mukaan.
Ikäänkuin tässä nyt puhuttaisiin jostakin hyväkuntoisten vanhusten joukkosurmasta.
Kuinka moni meistä oikeasti omalle kohdalle toivoisi sellaista kohtaloa, mistä tässä oikeasti puhutaan?.
Kuinka moni olisi valmis makaamaan sängyssä allensa laskien, jopa vuosia. Tuijottaen sairaalan seinää?. Elää harhaisessa maailmassa, missä ympärillä on vain pahuus, tuska ja kauhu?, maata sängyssä ymmärtämättä, olla täysin toisten armoilla, päiväohjelmana on se, että joku työntää lusikalla suuhun jotakin velliä, vaihtaa vaippaa johon sinun ulosteesi tulee hallitsematta.
Tai elää vankina omassa kehossasi, järjen toimiessa, mutta pystymättä kommunikoimaan, odottaen että tukehdut omaan kuolaasi?.
On useita sairauksia, jossa jätät vain kuoren kärsimään, jossa henkilön persoona on jo kadonnut. Ja me tätä ihmiskuorta pidetään väkisin hengissä. Jokaiselle eutanasian vastustajalle tekisi hyvää käydä katsomassa näitä ihmiskuoria, jotka korisevat sängyssä tuskissaan, voimatta helpottaa oloaan.
Ja tämä kidutus jatkuu aina siihen asti, että se elimistö lopulta uupuu ja sairas pääsee tuskistaan. Se taistelu voi kestää tosiaan jopa vuosia.
Minulla on itselläni isovanhempi, joka n.5vuotta sitten sai aivoinfraktin.
Hän on siitä lähtien elänyt laitoksessa, hän ei tiedä kuka hän on, hän ei muista läheisiään, ei menneisyyttään, hän ei tiedä missä hän on, miten syödään, miten käydään vessassa. Hän ei osaa puhua, muutakuin epäselvää mongerrusta, hän ei kommunikoi ulkomaailman kanssa. Hän on elänyt vuosia tuijottaen sairaalan seiniä, voimatta millään tavalla vaikuttaa omaan oloonsa.
Elimistö on kuihtunut näinä vuosina. Ennen niin hyvinvoiva ihminen on tätänykyä luurankoa muistuttava ilmeetön kuori.
Häntäkin pidetään hengissä tasan niin kauan että elimistö pettää, se voi viedä vielä vuosia.
Minä tiedän hänen tahtonsa, ja kyllä olisin valmis avustamaan eutanasiassa, jos se olisi suomessa laillista.
[quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 09:57"]Tsemppiä sinulle, että sinulla riittää pokkaa armomurhata äitisi, isäsi, miehesi tai lapsesi tilanteen niin vaatiessa. Minä en tuollaiseen pystyisi.
[/quote]Niin mutta nämä kannanotothan koskee aina NIITÄ MUITA..
[quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 10:18"]seuraavaksi ap ja kaltaisensa varmaan alkavar vaatia armomurhaa taloudellisista syistä
-vammaisille
-halvaantuneille
-tukien varassa eläville
-alkoholisteille
yms.
[/quote]Tässä on hyvä lista. Säästöä syntyisi kun ei tarvitsisi näitä hyysätä.
[quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 09:57"]
Tsemppiä sinulle, että sinulla riittää pokkaa armomurhata äitisi, isäsi, miehesi tai lapsesi tilanteen niin vaatiessa. Minä en tuollaiseen pystyisi.
[/quote]
Pakkohan se olisi, jos vaihtoehtona on toisen kärsimyksen ylläpitäminen.
Ymärsin, että tässä oli puhe vanhuksen oikeudesta saada kuolinapua. Muita ihmisiä ei tietenään ryhdytä tahdonvataisesti murhailemaan. Oikeus hyvään kuolemaan pitäisi kyllä olla perusoikeus.
[quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 11:57"]Ymärsin, että tässä oli puhe vanhuksen oikeudesta saada kuolinapua. Muita ihmisiä ei tietenään ryhdytä tahdonvataisesti murhailemaan. Oikeus hyvään kuolemaan pitäisi kyllä olla perusoikeus.
[/quote]ei, kkyllä kuule ahneen palstamamman oikeus perintöön on tärkeintä!
Ihan samalla tavalla voisi kysyä, miksi meillä on subjektiivinen päivähoito-oikeus eli perheitä hyysätään, jotta heillä olisi mahdollisimman korkea elintaso. Laitetaan päivähoitopaikalle hinnaksi sen todellinen kustannus eli noin 1100 e/kk ja ihmetellään sitten, onko perheillä edes elämänhalua, kun eivät suostu maksamaan yhtään mitään vaan kaikki vaaditaan yhteiskunnalta ilmaiseksi.
Pystytkö sinä tappamaan oman äitisi, kun hän jää eläkkeelle?
[quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 11:55"]
[quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 09:57"]
Tsemppiä sinulle, että sinulla riittää pokkaa armomurhata äitisi, isäsi, miehesi tai lapsesi tilanteen niin vaatiessa. Minä en tuollaiseen pystyisi.
[/quote]
Pakkohan se olisi, jos vaihtoehtona on toisen kärsimyksen ylläpitäminen.
[/quote]
Entä jos se kärsimys syntyy yksinäisyydestä ja siitä, että omat lapset on hylänneet, kun mummoa ei enää tarvita lastenhoitoavuksi? Silloinkinko sinä pystyt omin käsin kuristamaan äitisi hengiltä? Kun se kärsimys on ennen kaikkea sinun korviesi välissä, että sinulle ei koituisi mitään vaivaa vanhemmistasi.
Tai oletko itse valmis siihen, että kun eka lapsenlapsesi syntyy, niin miniä/tytär saa sanoa, että nyt on mummin vuoro kuolla ja sitten saat kakussa syanidikapselin. Koska sinulla on polvessa kulumaa etkä enää juokse kuin nuorena, sinä pahasti kivuista kärsivä yksilö.
Ristiriita on siinä, että poliitikot lakkauttavat kalliit laitoshoitopaikat, koska jokainen vanhus muka haluaa elää kotonaan. Ei halua. Ei halua siinä vaiheessa, kun on oikeasti sairas ja yksin. Kotiapu käy jättämässä kylmän mikroruuan, jota asiakas ei itse ehkä osaa enää lämmittää, käy antamassa lääkeet ja käyttää vessassa tai vaihtaa vaipan aamulla ja illalla, aikaa 5-10min, muun päivän vanhus makaa yksin tuijottaen seinää. Kuka nyt haluaisi elää tällä tavalla? On eri asia, jos kotona on puoliso tai ihminen on sen verran terve, että pystyy itse liikkumaan, tekemään, katsomaan telkkaria, naapuri tai lapset käy katsomassa. Mutta vuosia kotona yksin avuttomana ja sairaana ei ole kenekään toive.
On totta myös s, että Suomessa on totuttu siihen, että yhteiskunta hoitaa kaiken. Siinä vaiheessa , kun vielä on terveyttä ja kykyä pättää asioista, pitäisi asumiskuviot ym. miettiä etukäteen. Kannattaako jäädä asumaan pikkukylälle isoon omakotitaloon tai vanhaan rintamamiestaloon kauas palveluista? Voisiko muuttaa lähemmäs omaisia ja palveluita? Lapsillakin joku velvollisuus omien vanhempiensa hyvinvoinnin suhteen. Esim. Kotitalousvähennyksen saa omien vanhempien hyödyksi tehdystä työstä, vaikkapa siivous, pihatöiden teettäminen. Vanhusten jameidän keski-ikäisten pitää myös entistä enemmän varautua itse rahallisesti oman elintason ylläpitämiseen. Esim. se käyttämättä jäänyt kesämökki kannattaa myydä ja ostaa sillä vaikkapa yksityistä kotihoitoa tai asunto lähempää palveluita.
Se on jännä juttu, että eutanasian vastustajat haluavat tosissaan ymmärtää, että sana eutanasia tarkoittaa eläkeikäisten, nivelvaivaisyen ja terveiden ihmisten murhaamista. Ei vahingossakaan edes yritetä miettiä, että ketäkähän tässä mahdetaan oikeasti tarkoittaa. Suljetaan silmät siltä, että lukemattomat ihmiset kituu kuoliaaksi, todella tuskallisesti ja hitaasti, ja me toimimme niin sadistisesti, että me pitkitämme sitä kitumista, koska muuta ei saa tehdä.
Tämä sotii ihmisoikeuksia vastaan.
Me lopetamme eläimiä, jotta ne eivät joutuisi kärsimään.
Miltä tuntuisi lukea, että joku ihminen olisi väkisin pitänyt hengissä kituvaa koiraa vuosikaudet, niin että koira olisi maannut tuskissaan, mutta ihminen olisi väkisin pitänyt yllä välttämättömiä elintoimintoja?. Siitä nousisi kauhea kohu.
Ja samaan aikaan lukemattomat parantumartomasti sairaat elävät tuota kohtaloa jokaikinen päivä.
Kituen ja kärsien enemmän kuin me voin kuvitellakkaan.
"minusta elämä on kivaa, sen on pakko olla sinustakin, vaikka siinä makaatkin ulosteidesi päällä juuri ja juuri happea saaden".
Niin itsekästä!.
[quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 10:37"][quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 10:21"]
Minusta tuosta pitäisi voida tehdä joku hoitotestamentti järjissään ollessaan. Kyllä minut saisi laittaa pois päiviltäni jo ihan itsenikin takia, kun ei enää ole mitään järkeä elää. On aivan älytön ja kauhea ajatus että sitten kun ei enää pää eikä kroppa toimi, pitäisi maata (huonolla tuurilla) vuosia vaipoissa. Olen onnellinen, että oma todella rakas isoäiti menehtyi aika nopeasti sairastuttuaan ensin muistisairauteen ja sen jälkeen kropan mentyä huonoon kuntoon. Ja kyllä, kun istuu siinä sairaalasängyn vieressä ja kuuntelee kun rakas ihminen hokee että haluaa vain mennä eikä enää jaksa, ettei ymmärrä miksei kuole, alkaa olla aika valmis toivomaan jonkinlaista armokuolema-mahdollisuutta. Tiedän muuten, että aika paljon tätä asennetta löytyy vanhustenhoidon ammattilaisiltakin, koska niin tekee pahaa katsoa sitä kärsimystä. Onnekas on se joka ei sitä oman tai läheisen kohdalla joudu kokemaan. Haluan silti painottaa, että en minä säästöjen (tai minkään muunkaan) nimissä tahtoisi oman tahdon vastaisesti TAI jos ei tiedetä tahtoa lähteä kenenkään elämää lopettamaan.
[/quote]
Miksi et voisi itse laittaa itseäsi pois päiviltä?
[/quote]
Nyt heti ei ei ole vielä halua lähteä, elämä kunnossa. En voi tietää sairastunko joskus niin, ettei kroppa ja/tai pää toimi, silloin ei yleensä enää kykene itsemurhaan ja epäonnistumisen (sitä kautta entistäkin heikomman elämänlaadun) riski on suuri.