Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi jotkut ihmiset jättäytyy aina ystäväpiirin ”laidalle”

Vierailija
05.12.2021 |

Tiedättekö tyypit, jotka eivät missään sosiaalisissa ympyröissä ole siinä ”sisäpiirissä”? Mulla ystävä, joka on oikeasti kiva ihminen, mutta jää jokaisessa porukassa jostain syystä vähän ulkopuoliseksi. Meillä yhteinen naapuriporukka, harrastusporukka ja lapset vielä samalla luokalla niin nään häntä kolmessa eri ympäristössä. Jokaisessa hän on hieman syrjässä, vastentahtoisesti. Mistä tuollainen johtuu?

Itse olen yleensä aina jutussa kuin jutussa sisäpiirissä, tai sitten en ole mukana ollenkaan.

Kommentit (456)

Vierailija
401/456 |
25.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En halua sitoutua liiaksi yksiin ihmisiin. Enkä oikein kaipaa tiivistä kaveriporukkaa. Olen juuri se laidalle jättäytyjä. Kiva nähdä mielenkiintoisia ihmisiä mutten minä niistä mitään jatkuvaa projektia halua.

Vierailija
402/456 |
25.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen todella introvertti enkä erityisen taitava sosiaalisesti. Minä ihmettelen, miksi päädyn niin usein vahingossa sisäpiiriin. Luulen, että johtuu vilkkaasta mielikuvituksesta. Olen yksinkertaisesti hauskaa seuraa, koska keksin hauskaa uutta tekemistä ja kerron hyviä tarinoita. Olen myös utelias muita ihmisiä kohtaan. Ei ole erityistä pyrkimystä sisäpiireihin minulla.

Käyttävätkö muut sinua muihinkin palveluksiin vai ainoastaan viihdyttäjänä? Vahingossa päädytään yleensä luonnevikaisten läheisyyteen, koska normaalit ihmiset eivät imaise toisia samalla tavalla piiriinsä. 

Eivät käytä, enkä hengaa luonnevikaisten kanssa :) Erikoinen kommentti, olen utelias kuulemaan taustat

Miksi on sisäpiiri, jos ei ole luonnevikaisia?

Kysytkö tosissaan? Ajatteletko että sisäpiirejä ei ole terveillä ihmisillä???

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
403/456 |
25.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos käytetään termiä sisäpiiri, se tarkoittaa yleensä jotain dynamiikkaa, josta en pidä. Hoidan mieluiten henkilökohtaisesti suhteeni jokaiseen tai olen luomatta ja jos useampi ihminen sattuu yhteen niin sitten ollaan ryhmänä, muttei minään tiettynä kiinteänä ryhmänä. 

Vierailija
404/456 |
25.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen todella introvertti enkä erityisen taitava sosiaalisesti. Minä ihmettelen, miksi päädyn niin usein vahingossa sisäpiiriin. Luulen, että johtuu vilkkaasta mielikuvituksesta. Olen yksinkertaisesti hauskaa seuraa, koska keksin hauskaa uutta tekemistä ja kerron hyviä tarinoita. Olen myös utelias muita ihmisiä kohtaan. Ei ole erityistä pyrkimystä sisäpiireihin minulla.

Käyttävätkö muut sinua muihinkin palveluksiin vai ainoastaan viihdyttäjänä? Vahingossa päädytään yleensä luonnevikaisten läheisyyteen, koska normaalit ihmiset eivät imaise toisia samalla tavalla piiriinsä. 

Eivät käytä, enkä hengaa luonnevikaisten kanssa :) Erikoinen kommentti, olen utelias kuulemaan taustat

Kysytkö tosissaan? Ajatteletko että sisäpiirejä ei ole terveillä ihmisillä???

En ole kuullut sellaisista. Onko niitä? Millaisia ne ovat ja miten ne muodostuvat ja mitä niissä tapahtuu? Siihen olen kyllä törmännyt, että narsistit luovat sisäpiirejä. 

Vierailija
405/456 |
25.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ystäviä ei jätetä pois porukasta, hankalat jätetään.

Ja liian erilaiset jätetään, mikä on ihan luonnollista.

Vierailija
406/456 |
25.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En halua sitoutua liiaksi yksiin ihmisiin. Enkä oikein kaipaa tiivistä kaveriporukkaa. Olen juuri se laidalle jättäytyjä. Kiva nähdä mielenkiintoisia ihmisiä mutten minä niistä mitään jatkuvaa projektia halua.

Juuri näin ja se sisäpiiri on monesti sellainen, etteivät he haluakaan tutustua uusiin ihmisiin. En kyllä puhuisi ap:n kertomassa enkä hänen, joka *ignoorataan* tilanteessa mistään ystäväpiiristä vaan kaveri- tai tuttavapiiristä.

Vierailija
407/456 |
25.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ystäviä ei jätetä pois porukasta, hankalat jätetään.

Ja liian erilaiset jätetään, mikä on ihan luonnollista.

Kyllä. Ja he (me) luonnostaan jäävät laidalle, koska ei ole intressiä olla kiinteä osa ko. ryhmää. 

Vierailija
408/456 |
25.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri näin ja se sisäpiiri on monesti sellainen, etteivät he haluakaan tutustua uusiin ihmisiin. En kyllä puhuisi ap:n kertomassa enkä hänen, joka *ignoorataan* tilanteessa mistään ystäväpiiristä vaan kaveri- tai tuttavapiiristä.

Niinpä. Ystäväpiiriä voi orkestroida narsisti nostamalla ja laskemalla ihmisiä, mutta vain niin kauan kuin sen annetaan tapahtua. Usein ne muut ovat kuitenkin sellaisia, että ovat tottuneet jo lapsuuskotona hyppäämään narsistin pillin mukaan, joten ystävänarsisti tuntuu tutulta ja turvalliselta. Narsisti pitää ne "normaalit" ihmiset vähän kauempana, koska he ovat uhka. 

Vierailija
409/456 |
25.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinpä. Ystäväpiiriä voi orkestroida narsisti nostamalla ja laskemalla ihmisiä, mutta vain niin kauan kuin sen annetaan tapahtua. Usein ne muut ovat kuitenkin sellaisia, että ovat tottuneet jo lapsuuskotona hyppäämään narsistin pillin mukaan, joten ystävänarsisti tuntuu tutulta ja turvalliselta. Narsisti pitää ne "normaalit" ihmiset vähän kauempana, koska he ovat uhka. 

Tällaista dynamiikkaa olen havainnut kertaa itsekin. Sisäpiirissä voi olla montakin vahvaa persoonaa, jotka käyttäytyvät epävakaasti, mutta ovat samalla ne ryhmän yhdessä pitävät johtotähdet. Niillä johtotähdillä on sitten tietynlainen keskinäinen kilpailunsa, ja sivuhenkilöitä nostetaan mukaan "sisäpiiriin" esim. silloin kun näillä johtotähdillä on välirikko, mitä näissä kuvioissa usein käy. Yhtäkkiä se sivuhenkilö onkin johtotähden ihan paras kaveri ja luottohenkilö, kunnes välit korjaantuvat eikä hänelle enää ole tarvetta, ja hänet suljetaan ulkopuolelle. Nämä sivuhenkilöt voivat vaihtua tiiviistikin ja heillä ei ole väliä muuten kuin käyttötarkoituksensa vuoksi, vain se sisäpiiri säilyy.

Vierailija
410/456 |
25.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomasin yhden tuollaisen piirin. Veikkaan, että kaikki piirin jäsenet eivät ole hahmottaneet, että yksi henkilö on keskushenkilö, joka manipuloi näiden suhtautumista toisiinsa. Kun omat silmät avautuivat, hyppäsin pois piiristä. Minut korvattiin heti kuudella uudella jäsenellä.

Vierailija
411/456 |
25.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei vaan enää jaksa eikä edes huvita mielistellä sisäpiiriin kuuluvia.

Minussa ei ollut kuin vikoja, ei hyviä puolia ollenkaan. Aikani jaksoin yrittää, kunnes tajusin että vain tietynlaiset ihmiset hyväksytään.

Me liian erilaiset ja "oman tien kulkijat", jotka olemne liian itsrnäisiä emmekä laumasieluja, lempataan ennen pitkää armotta ulkopuolelle. 

Vierailija
412/456 |
25.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole kuullut sellaisista. Onko niitä? Millaisia ne ovat ja miten ne muodostuvat ja mitä niissä tapahtuu? Siihen olen kyllä törmännyt, että narsistit luovat sisäpiirejä. 

Tarkoitatko sisäpiirillä vain jotain narsistin hovia? Kyllä mulla on lukemattomia sisäpiirejä, ihan terveitä ihmisiä. 

Vierailija
413/456 |
25.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihminen saa syntymässään  "ominaisuuksia", jotka kulkevat mukana koko elämän ajan. Jotkin näistä ominaisuuksista on sellaisia, mihin voi itse vaikuttaa hyvin vähän tai ei ollenkaan. Joillakin on luontaista vetovoimaa esimerkiksi, toisilla ei. 

Vierailija
414/456 |
25.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen tämä syrjään jäävä enkä keksi sille syytä. Uusien tuttavuuksien kanssa menee aina samalla kaavalla. Alussa minua pyydetään mukaan juttuihin ja otetaan mukaan porukkaan. Olen mukana menossa, mutta aina minut jätetään lopulta pois porukasta. Minussa selvästi on jotain vikaa, mutta kukaan ei koskaan sano suoraan, missä mättää.

Parisuhteen olen aina saanut suht helposti, joten en kait ihan tötterö ole.

Se vika on siinä ettet koskaan ota vetovastuuta mistään. Olet siivellä tulija. Jos sinä alat itse järjestää tapaamisia, siivoat, leivot, keität kahvia ja sumplit aikatauluja, olet ns sisäpiirissä. Ne jotka eivät näe vaivaa eivätkä laita tikkua ristiin vaan odottavat tulevansa ikuisesti kutsutuksi joka paikkaan, putoavat lopulta kyydistä.

Minulla on tuo, etten ole kosk

Samoin. En tykkää yhtään isoista juhlista, enkä osaa järjestää sellaisia.

Kun aloin seurustella tulevan (ja nykyisen) aviomieheni kanssa, tuleva anoppini sanoi ettei hänelle tarvitse järjestää mitään juhlia, kun hän täyttää "pyöreitä". Että sisarukset järjestävät juhlat hänelle muualla.

Olin helpottunut, koska en siinä vaiheessa kehdannut sanoa etten osaa - enkä halua - järjestää edes lasten mehu-keksikestejä. 

Jäimme tyytyväisinä huolehtimaan hänen kodistaan siihen asti kun hän tulisi kotiin. 

Kun anoppi sitten kotiutui, ei mennyt kauaa kun hän raivostui. Että kun mitään ei oltukaan järjestetty! Eikö sellainen ollut tapana, vaikka juhlittava sanoisikin ettei mitään tarvitse järjestää!?

Tämä isoon ääneen  halveksivien mulkaisujen kera. 

Mieheni puolusti minua, mutta pian me lähdimme omaan kotiimme, kun anoppi kiihdytti itseään pohjattomaan raivoon.

Kesti kauan ennen kuin menin sinne seuraavan kerran. 

Vierailija
415/456 |
25.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saturnus 11. Huoneessa.

Vierailija
416/456 |
25.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei vaan enää jaksa eikä edes huvita mielistellä sisäpiiriin kuuluvia.

Minussa ei ollut kuin vikoja, ei hyviä puolia ollenkaan. Aikani jaksoin yrittää, kunnes tajusin että vain tietynlaiset ihmiset hyväksytään.

Me liian erilaiset ja "oman tien kulkijat", jotka olemne liian itsrnäisiä emmekä laumasieluja, lempataan ennen pitkää armotta ulkopuolelle. 

Joillakin on suuri tarve kelvata, tulla hyväksytyksi, omata jokin "asema". Kun luin tekstisi, tajusin, että minulla ei ole ja se voi olla yksi syy käytökselleni ryhmässä. Minä uskon siihen, että oikeat ihmiset hyväksyvät minut ja pitävät minusta, en ala tehdä työtä voittaakseni ketään tai mitään. 

Vierailija
417/456 |
25.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tarkoitatko sisäpiirillä vain jotain narsistin hovia? Kyllä mulla on lukemattomia sisäpiirejä, ihan terveitä ihmisiä. 

Niin millaisia ne ovat kysyttiin. Miksi on sisäpiiri? Mitä varten ja miten se on muodostettu?

Vierailija
418/456 |
25.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin millaisia ne ovat kysyttiin. Miksi on sisäpiiri? Mitä varten ja miten se on muodostettu?

Miksi tarvitset näin normaalista asiasta esimerkkejä? Esim. järjestön aktiivit, työporukan samanikäiset...

Vierailija
419/456 |
25.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi tarvitset näin normaalista asiasta esimerkkejä? Esim. järjestön aktiivit, työporukan samanikäiset...

Onko siis järjestössä rivijäsenet, piiri ja sisäpiiri? Olisin kuvitellut, että tuo keskiporras puuttuu. Ja työporukassa ystävystytään ristiin keskenään kuka ystävystyy ja kuka ei. Näin siis minä näen maailman. Siksi on ihan hyvä puhua normaalistakin asiasta, kun normaali on jokaiselle omanlaisensa. 

Mutta joo, ilmeisesti meidän työpaikalla joskus aikanaan oli "sisäpiiri", jonne me kaksi tiiminvetäjää emme kuuluneet, koska eräässä juhlassa oli tietty rooli jokaiselle naiselle ja nämä tilaisuuden järjestäjät olivat järjestäneet välineet kaikille muille naisille paitsi meille kahdelle. 

Vierailija
420/456 |
25.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko siis järjestössä rivijäsenet, piiri ja sisäpiiri? Olisin kuvitellut, että tuo keskiporras puuttuu. Ja työporukassa ystävystytään ristiin keskenään kuka ystävystyy ja kuka ei. Näin siis

Kyllä on, aktiivisimmat ovat sisäpiiriä tietysti. Luulen että lähes aina jos porukkaa on tarpeeksi paljon, muodostuu sisäpiiri. Ellei kaikki nökötä omissa nurkissaan. Ei siinä ole mitään väärää eikä ketään syrjitä. Kuka vain voi mennä juttelemaan sisäpiirin kanssa jne.

Eri porukoissa piirit muodostuvat eri logiikalla.

Yksittäisissä juhlissakin voi muodostua pieniä piirejä, jotka esimerkiksi lähtevät keskenään jatkoille ilman yhden yhtä ilkeää ajatusta tai luonnehäiriöistä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi kahdeksan