Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Joulu lähenee, kerro KARMEIN jouluaattosi ikinä. Jättikö mies, söikö koira kuusen?

SammunutSaunatonttu
05.12.2021 |

Ap aloittaa:
Jouluaatto 1999, ensimmäinen oma asunto. Piti viettää aatto poikakaverin kanssa, olin ostanut lahjankin. Jätti 22 pv tekstarilla. Ja 23 pv kissa hyppäsi parvekkeelta pakoo, kun joku valopää päätti aloittaa uudenvuoden etuajassa ja ampui raketin. Aatto meni yksin itkiessä kissaa. Vanhemmat oli lähteneet risteilylle, sisaria ei ole.
Onneksi kissani kuitenkin sitten löytyi, mutta se joulu oli totaalisen pilalla!

Kommentit (2320)

Vierailija
1261/2320 |
06.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuorena asuin äitini ja siskoni kanssa. Äiti tosin ei hirveästi ollut kotona, vaan käytännössä asui uuden miesystävänsä luona.

Jouluaattona sisko ja äiti riitelivät siitä, että siskon mielestä äidin piti olla joulu kotona lastensa kanssa. No käytiin aamupäivästä joulukirkossa, niin äiti karkasi sieltä miehensä luo. En muista miten vietettiin siskon kanssa silloin joulua, emme olleet läheisiä.

Siitä eteenpäin siskon muuttaessa pois kotoa sainkin miettiä vietänkö joulun yksin vai menenkö kuokkimaan isäni kanssa tädilleni jouluksi. Heillä tehtiin jouluaattona koko päivä töitä ja isäni oli humalassa.

Kun täytin 18v, niin olen viettänyt omat jouluni. Joskus miehen kanssa kämppää rempaten. Joulu on ollut juhla joka ei minusta ollut juhlimisen arvoinen ennen omia lapsiani.

Vierailija
1262/2320 |
06.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huisii kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi hakeudut väkivaltaisten tyyppien seuraan ja vielä kolmesti. Kyllähän merkkejä siitä o; jo ennen ensimmäistä lyöntiä. Vai onko romanttista, kun mies kyttää jokaista menoasi ja uhkaa hakata jokaisen, joka vilkaiseekin sinuun ja miehen eksät ovat etäännyttäneet miehet lapsista?

Noin ylimielisesti kommentoi ihminen joka ei ymmärrä, että ketään ei voi syyllistää siitä, ettei ole nähnyt merkkejä ajoissa. Ei kenenkään otsassa lue: "olen väkivaltainen ja tulen hakkaamaan sut ennemmin tai myöhemmin. Vähän sama kun syyllistäist raiskatuksi tullutta siitä, että oli oma vika kun pukeduit liian paljastavasti tmv.

No niinpä. Tuollaisista kommenteista huokuu naiivius voimakkaasti. Aikuisilla pitäisi olla elämänkokemusta sen verran, että tajuaa tuollaisen olevan potaskaa. Väkivallantekijät on pääasiassa ihan tavallisia ihmisiä, joilla vaan pahassa tilanteessa napsahtaa. Usein se paha tilanne miehille on ero tai eron uhka. Ja taas luetaan lehdistä, kuinka kukaan ei olisi voinut uskoa tekijästä tällaista!! Hänhän oli kunnon kansalainen, luotettu työntekijä ja isä jne jne.

Kilttimiesten napsahdukset kyllä tunnetaan.

Minä taas väitän, että yksikään vakavista perheväkivallan teoista ei ole ensimmäinen väkivaltaisen käytöksen merkki, vaan niitä on edeltänyt lukuisat pienemmät teot. Se, että naapurit ei asiasta tiedä, ei ole mikään ihme.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1263/2320 |
06.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun äiti kuoli äkilliseen sairauteen joulun aikaan, oli ekalla koulussa eli 7v. Sen jälkeen alkoi kuin pitkä pimeä putki. Muistan ainakin kaksi tosi kurjaa joulua. Vaikka menetyksestä toipuu, niin vuosikymmenten jälkeen tunnen yhä itsessäni sen pienen tytön ikävän, joka äkisti menetti äitinsä.

Vierailija
1264/2320 |
06.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli jouluaaton aamu, ja äitini laittoi viestiä, että tulevat koko suvun voimin pieneen yksiööni viettämään joulun. Halusin viettää joulun yksin, mutta äidilleni ei sanota ei. Siinä sitten piti valmistaa iltaan mennessä kinkut, kalkkunat, karjalanpaistit, laatikot, salaatit, kalat ja leivät. Kun äiti ja muut tulivat, oli tekemiseni aivan vaiheessa ja äiti alkoi valittamaan. "Silloin kun minä olin nuori niin ruuat taiottiin käden käänteessä".

Sanoin sitten että no jatkapa tästä, otin tärkeimmät tavarani ja painuin ulos jättäen muut hölmistyinenä kotiin. Päätin sitten mennä äitini omakoti talolle kun tiesin missä vara-avain on.

No enköhän yllättänyt isäni sieltä pettämästä äitiäni jonkun 20v tytön kanssa. Lopulta päätin mennä vakavasti masentuneen ystäväni luo kun vaihtoehdot olivat vähissä. Hän sitten koko aaton valitti, että autonsa avaimet olivat hukkuneet.

Sellainen oli viime joulu. Ei kiitos uudestaan.

Vierailija
1265/2320 |
06.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ollut nuorena ja varmaan vielä vähän nykyäänkin sellaista vikaa, että en ole osannut ajatella, että perheissä on erilaisia tapoja. Leipominen ja ruuanlaitto joulua varten mun lapsuudenkodissa alkaa jo viikkoja ennen joulua ja siitähän laatikoiden valmistus lähtee, että perunat, porkkanat, yms. kylvetään keväällä. Sikaa ei sentään itse kasvateta. Eli kaikki on itse tehtyä. Mä en todellakaan ole mikään ruuanlaittaja ja saatan töihin evääksi ottaa Saarioisten porkkanalaatikkoa, mutta onhan se sanottava ettei siitä voi puhua samana päivänäkään itsetehdyn kanssa, ei se oikein kunnon jouluruokaa ole. Aatto on juhlapäivä ja silloin puetaan normaalia paremmat vaatteet päälle ja syödään äidin isovanhempien käsintiskattavista kultakoristeisista astioista.

Sitten koitti ensimmäinen joulu miehen kotona. Olin vielä opiskelija, mutta mies oli jo töissä ja pääsi töistä klo 19. Sen takia oli sovittu, että menen anoppilaan jo aikaisemmin ja pääsen käymään saunassa. Saunan jälkeen puin jonkin mekon ja meikkailin ja laitoin hiuksia. Anoppi kysyi pari kertaa ja miehen siskokin ainakin kerran, että olemmeko mieheni kanssa menossa jonnekin. Vähän tätä ihmettelin, mutta kerroin useaan kertaan ettei olla menossa mihinkään. En pitänyt siinä mitään kiirettä, koska aikaa oli miehen töistä pääsyyn ja hekin olivat saunan jälkeen vielä kylpytakissa katsomassa Kauniita ja rohkeita. Kun sain itseni valmiiksi ja liityin muiden seuraan, niin anoppi sanoi, että ota ruokaa jääkaapista, he söivät jo. Olivat siis syöneet sinä aikana, kun olin saunassa. Enkä tosiaan siellä mitenkään omituisen kauaa ollut. Tässä kohtaa leuka kyllä loksahti, mutta sain soperrettua, että ajattelin kyllä odottaa miestäni. Yhteistä jouluateriaa ei siis ollut tiedossa. Pientähän tämä tietysti on, koska monilla on isojakin ongelmia, mutta tulipahan kerralla selväksi, että tapoja on monia.

Nykyään joulut on yleensä vietetty meillä, niin ei tarvitse lasten lahjoja kuskailla. Teen muutaman laatikkoruuan, rosollia, piimäjuuston, mies paistaa kinkun. Anoppi tuo perunat ja karjalanpaistin. Aikuiset vetävät paistia ja perunoita navan täydeltä ja ottavat pikkulusikallisen peruna- ja porkkanalaatikkoa kohteliaisuudesta. Ennen anoppi toi vielä Saarioisten laatikot, koska ei kuulemma muistanut mun tekevän laatikoita. Nykyään ei kehtaa tuoda, koska lähetän aina pari kolme viestiä asiasta ennen joulua. Syömisen jälkeen avataan lahjat. Aikaisemmin miehen sisko hekotteli viimeistään tässä vaiheessa, että olipa taas kauhea homma (heilläkin se Saariosten laatikoiden osto?) ja nyt se joulu on jo ohi parissa tunnissa. Mun mielestä se vasta alkaa siitä kunnolla. Lapsuudestakin muistan nämä joulun pyhät niin, että silloin isäkin saattoi pötkötellä sohvalla mitä ei muuna aikana koskaan tapahtunut.

Vierailija
1266/2320 |
06.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä Joulupäivä ja Tapaninpäivä ovat vielä sellaista joulunvietto aikaa.

Vierailija
1267/2320 |
06.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oli jouluaaton aamu, ja äitini laittoi viestiä, että tulevat koko suvun voimin pieneen yksiööni viettämään joulun. Halusin viettää joulun yksin, mutta äidilleni ei sanota ei. Siinä sitten piti valmistaa iltaan mennessä kinkut, kalkkunat, karjalanpaistit, laatikot, salaatit, kalat ja leivät. Kun äiti ja muut tulivat, oli tekemiseni aivan vaiheessa ja äiti alkoi valittamaan. "Silloin kun minä olin nuori niin ruuat taiottiin käden käänteessä".

Sanoin sitten että no jatkapa tästä, otin tärkeimmät tavarani ja painuin ulos jättäen muut hölmistyinenä kotiin. Päätin sitten mennä äitini omakoti talolle kun tiesin missä vara-avain on.

No enköhän yllättänyt isäni sieltä pettämästä äitiäni jonkun 20v tytön kanssa. Lopulta päätin mennä vakavasti masentuneen ystäväni luo kun vaihtoehdot olivat vähissä. Hän sitten koko aaton valitti, että autonsa avaimet olivat hukkuneet.

Sellainen oli viime joulu. Ei kiitos uudestaan.

Oliko ihan vähän värikynää mukana 😀

1268/2320 |
06.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun olin teini, vietin joulut sukulaisten kanssa. Yhtenä jouluna tätini melko uusi avomies oli mukana joulunvietossa ja hän ryyppäsi niin paljon, että oli aivan humalassa. Ja kukaan muu meidäm seurueesta ei ollut kännissä, mutta ilmeisesti tälle tätini avomiehelle jouluaatto on ryyppyjuhla.

Tätini vielä joutui lähtemään miehensä kanssa kotiin tosi aikaisin, kun eihän hän kehdannut olla muiden kanssa kun mies on humalassa. Heiltä jäi jouluaaton ateriakin nauttimatta. He vaan olivat sitten kaksistaan kotona loppuillan. Että sellainen joulu heillä.

Vierailija
1269/2320 |
06.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

N37

Käsitykseni mukaan erityisesti Englannissa ollaan aivan änkyräkännissä jouluna. Ja sitä pidetään normaalina. Onko palstalla au-paireja, onko kokemuksia?

No ei helkkari sitä puddingia selvinpäin pysty syömään!

Englannissa lasten synttäritkin ovat aikuisten kännijuhlia. Ei juuri edes lapsille tarjottavaa (lapset tuodaan juhliin syöneinä), mutta vanhemmille juomaa.

Vierailija
1270/2320 |
06.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huisii kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi hakeudut väkivaltaisten tyyppien seuraan ja vielä kolmesti. Kyllähän merkkejä siitä o; jo ennen ensimmäistä lyöntiä. Vai onko romanttista, kun mies kyttää jokaista menoasi ja uhkaa hakata jokaisen, joka vilkaiseekin sinuun ja miehen eksät ovat etäännyttäneet miehet lapsista?

Noin ylimielisesti kommentoi ihminen joka ei ymmärrä, että ketään ei voi syyllistää siitä, ettei ole nähnyt merkkejä ajoissa. Ei kenenkään otsassa lue: "olen väkivaltainen ja tulen hakkaamaan sut ennemmin tai myöhemmin. Vähän sama kun syyllistäist raiskatuksi tullutta siitä, että oli oma vika kun pukeduit liian paljastavasti tmv.

No niinpä. Tuollaisista kommenteista huokuu naiivius voimakkaasti. Aikuisilla pitäisi olla elämänkokemusta sen verran, että tajuaa tuollaisen olevan potaskaa. Väkivallantekijät on pääasiassa ihan tavallisia ihmisiä, joilla vaan pahassa tilanteessa napsahtaa. Usein se paha tilanne miehille on ero tai eron uhka. Ja taas luetaan lehdistä, kuinka kukaan ei olisi voinut uskoa tekijästä tällaista!! Hänhän oli kunnon kansalainen, luotettu työntekijä ja isä jne jne.

Kilttimiesten napsahdukset kyllä tunnetaan.

Minä taas väitän, että yksikään vakavista perheväkivallan teoista ei ole ensimmäinen väkivaltaisen käytöksen merkki, vaan niitä on edeltänyt lukuisat pienemmät teot. Se, että naapurit ei asiasta tiedä, ei ole mikään ihme.

Voi olla, mutta jos nyt kuitenkin ymmärrät oman naiiviutesi ja mietit asiaa käytännössä. Miten järkevää on heti lähteä parisuhteesta, jos tällainen "merkki" kerran näkyy hetken?! Mietipä, kun lähes kaikki ihmiset jossain kohtaa elämässään ajattelee typeriä ja saattaa päästää suustaan sammakoita. Myönnän, että merkki voi näkyä, mutta väitän, että juuri kukaan ei pysty niitä tulkitsemaan merkiksi tulevasta väkivallasta. Ei olisi yhtään parisuhdetta olemassa, jos se niin menisi.

Olen itse saanut turpiini eron hetkellä. Tekijänä täysin normaali kantasuomalainen kilttimies. Olisiko tavallisen 17-vuotiaan kilttitytön pitänyt ymmärtää jotain "merkkejä"?! Mitä ne olisivat edes olleet? Mustasukkaisuutta tai muutakaan ei ollut. Osti pullaa= merkki siitä että yrittää lihottaa ettei löytäisi toista?!

Ota hyvä ihminen nyt se pää pois pyllystä ja ajattele ihan järjellä. Jollet osaa, voit vaikka etsiä tilastoja aiheesta. Suurin osa naisiin kohdistuneista väkivallan teoista tulee just eron hetkellä ja se ero on se laukaiseva tekijä. Ei sellaiset teot enteile mitenkään kuin vasta silloin kun henkilö asetetaan tilanteeseen, jossa hänen psyykkinen kantokykynsä ja huonot sosiaaliset taidot eivät riitä tilanteesta selviämiseen. Tapahtuu napsahdus ja primitiivireaktio. Kukaan ei usko, koska ei se olisi ikinä tehnyt mitään!! Ja taas syyllistetään uhria.

No okei, parempi laittaa heti parisuhteet pois, kuitenkin joku on joskus riidellyt tai ostanut herkkua. Ihan varmaan siis myöhemmin tulee turpiin!

Sori, ohi meni ketjun aiheen.

Vierailija
1271/2320 |
06.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vietimme joulupyhät kerran tätini luona, olin tuolloin 11 tai 12 vuotias. Kastelin siellä ensimmäisenä yönä sängyn, mistä tätini suuttui valtavasti. Hän haki kaupasta seuraavana päivänä vaippoja ja totesi että jos meinaan loput yöt nukkua sisällä niin niitä on käytettävä. Äitinikään ei puolustanut minua vaan oli tädin puolella, joten nukuin sitten jouluviikon vaipoissa itku silmässä.

Vierailija
1272/2320 |
06.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tai sitten juttu on siinä, että se on kinkku tai kalkkuna eikä kinkku tai karjalanpaisti. Harvemmin kai kinkku ja kalkkuna ovat samaan aikaan.

Itseasiassa aika useinkin on, sillä kaikki eivät syö esim. punaista lihaa.

Tuo karjalanpaisti joulupöydässä on kyllä outoa.

Miten niin outoa. Perinne on idästä

Vierailija
1273/2320 |
06.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isä kännäsi ja oli vihainen.

Me pelättiin.

Monta aattoa, monta joulua.

Vierailija
1274/2320 |
06.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vietimme joulupyhät kerran tätini luona, olin tuolloin 11 tai 12 vuotias. Kastelin siellä ensimmäisenä yönä sängyn, mistä tätini suuttui valtavasti. Hän haki kaupasta seuraavana päivänä vaippoja ja totesi että jos meinaan loput yöt nukkua sisällä niin niitä on käytettävä. Äitinikään ei puolustanut minua vaan oli tädin puolella, joten nukuin sitten jouluviikon vaipoissa itku silmässä.

Joulu, se lasten juhla.

Oli palikat olleet varmaan patterin välissä lapsuudessaan äidilläsi ja sisarellaan.

Vierailija
1275/2320 |
06.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

minun kurjin ja kamalin joulu oli vanhempien tykönä meitä oli 4ä poikaa ja minä olimme suunnilleen 20 kymppisiä kun lahjat oli jaettu en saanut paketin pakettia pojat saivat monta olen nyt 70 mutta sen jälkeen voinaina huonosti kun joulu lähenee elikkä se yksi joulu pilasi minun kaikki jouluni

Vierailija
1276/2320 |
06.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostin pari kassillista syötävää joulupöytään ja vaimo oli jotenkin vaitonainen. Kertoi sitten lopulta olevansa menossa ystävättärensä kanssa joulua viettämään johonkin erämökille. 

No todellisuushan oli, että meni miesystävänsä perheen luokse joulunviettoon.

Vierailija
1277/2320 |
06.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Isän veli teki itsemurhan aatonaattona. Meni aikalailla joulufiilikset. Veli oli isälle hänen sisaruksistaan tärkein.

Törkeä ajankohta.

Olihan se. Törkeää oli myös jättää viisi lasta isättömäksi.

Teille kahdelle:

Olisi varmasti elänyt, jos olisi kyennyt! Pitääkö vielä lyödä lyötyä!

Vierailija
1278/2320 |
06.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oltiin juuri muutettu yhteen. Toin pyörällä kaupasta vähän jouluruokia ja kävin kukkakaupassa ostamassa sekä joulutähden että hyasintin. En tiennyt, kummasta kukasta mies pitää. Hän mustasukkaisuuksissaan luuli ja väitti, että joku mies olisi ostanut kukat. Silloin hän hakkasi mut ekan kerran.

A) ei ostokuittia ollut?

B) jäit suhteeseen? Montako kertaa hakannut tuon EKAN kerran jälkeen?

C) olet uhri - jäämällä väkivaltaiseen suhteeseen edesautat, että olet jatkossakin uhri eli tavallaan olet AVUNANTAJA rikokseen, kun jäät

Minkälainen ymmärtämätön, sydämetön ja tietämätön ihminen päästelee tälläsiä sammakoita suustaan?

Totuus sattuu! Eihän normaalisti kukaan hakattavaksi jää. Jos jää niin syytä katsoa myös peiliin.

Vierailija
1279/2320 |
06.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oltiin juuri muutettu yhteen. Toin pyörällä kaupasta vähän jouluruokia ja kävin kukkakaupassa ostamassa sekä joulutähden että hyasintin. En tiennyt, kummasta kukasta mies pitää. Hän mustasukkaisuuksissaan luuli ja väitti, että joku mies olisi ostanut kukat. Silloin hän hakkasi mut ekan kerran.

A) ei ostokuittia ollut?

B) jäit suhteeseen? Montako kertaa hakannut tuon EKAN kerran jälkeen?

C) olet uhri - jäämällä väkivaltaiseen suhteeseen edesautat, että olet jatkossakin uhri eli tavallaan olet AVUNANTAJA rikokseen, kun jäät

Minkälainen ymmärtämätön, sydämetön ja tietämätön ihminen päästelee tälläsiä sammakoita suustaan?

Plaah

Käsittämätöntä, että pitäisi ymmärtää tai hyväksyä hakattavaksi jääminen. Eikö siinä jo edesauta uhrin jäämistä väkivaltaiseen suhteeseenkin. Terve ihminen ei katso hakkaamista piste. Uhrin olisi syytä miettiä mikä ajaa jäämään väkivaltaiseen suhteeseen. 

Vierailija
1280/2320 |
06.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämäpä olikin raskas aihe. Minulla ei ollut juuri yhtään hyvää joulua aikuisena ollessani. Itse asiassa ei joulua ollenkaan. Väkisin on pitänyt mennä sukuloimaan jouluna, niin, että omia joulumuistoja ei ole. Eikä niitä enää tule. Vaikea paikka minulle. Huonokin joulu on parempi, kuin ilman joulua.