Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Joulu lähenee, kerro KARMEIN jouluaattosi ikinä. Jättikö mies, söikö koira kuusen?

SammunutSaunatonttu
05.12.2021 |

Ap aloittaa:
Jouluaatto 1999, ensimmäinen oma asunto. Piti viettää aatto poikakaverin kanssa, olin ostanut lahjankin. Jätti 22 pv tekstarilla. Ja 23 pv kissa hyppäsi parvekkeelta pakoo, kun joku valopää päätti aloittaa uudenvuoden etuajassa ja ampui raketin. Aatto meni yksin itkiessä kissaa. Vanhemmat oli lähteneet risteilylle, sisaria ei ole.
Onneksi kissani kuitenkin sitten löytyi, mutta se joulu oli totaalisen pilalla!

Kommentit (2317)

Vierailija
761/2317 |
16.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
</p>

<p>Aika lapsellinen olet. Yhdestä kuusesta jaksat kantaa kaunaa lopunelämääsi. Ihmiselle voi tapahtua pahempaakin, kuin se, että hakee metsästä ruman kuusen ja joku siitä sitten sanoo. Luulen, että monessakin perheessä käydään keskustelua rumasta kuusesta, mutta harvassa huushollissa on niin hienohipiäinen kuuseahakija, että siitä arvostelusta loppuelämäkseen loukkaantuu. En arvosta.
</p>

<p>Tulee iham mieleen tuon toisen ketjun parjattu Miika. miika varmaan tekeisi juuri noin. Suuttuisi ja loukkaantuisia ja haukkuisi sen jälkeen lopun elämäänsä "rouvaansa" siitä, että tämä kehtasi moittia kuusta :D
</p>

<p>Varmasti meidän kaikkien jotakin tekemistä joku moittii, mutta harva siitä niin suuttuu, ettei ikinä enää tee sitä asiaa. 
</p>

<p>Kannattaako pilata omaa ja siinä sivussa muidenkin elämää olemalla noin pikkumainen? Hauskaa joulua vaan teille, ilman kuusta. Varmaan kaikki aina muistaa, miksi teillä sitä kuusta ei ole ja joulutunnelma on taattu![/quote kirjoitti:

Olen eri, mutta olihan se vaimolta aika s**tanan lapsellista, että ruman kuusen takia ei muka voi päästää vieraita sisälle. Silloin olisi varmaan itse voinut kiikuttaa sen kuusen pihalle ja hakea kaupasta vaikkapa muovikuusen. En minäkään tuollaista kuuntelisi ja reagoisin varmaan samalla tavalla kuin kirjoittaja, jos ei anteeksipyyntöä kuuluisi. Sinänsä tuollainen verinen loukkaantuminen on enemmänkin naisten tapa reagoida, mutta tässä tilanteessa ehkä ymmärrettävää.

Vierailija
762/2317 |
16.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se yksinäinen välttämättä halua lähteä tuntemattoman perheen keskelle joulua viettämään, kun ei edes omansa. 

Juuri näin. Ei varmaan ymmärretä, että kuinka vaikeaa se on lähteä muiden joulunviettoon "kuokkimaan". Minusta tuo olisi vaikeaa edes omien sisarusten perheiden kanssa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
763/2317 |
16.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei miehestä eroon pääsy pilaa joulua, päinvastoin.

Vierailija
764/2317 |
16.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isä suuttui kun lahjaksi saamani läppärin mokkula ei toiminut. Ei tehnyt mitään muuta kuin ryyppäsi, huusi, tiuski, valitti ja kiroili koko loppu jouluaaton illan jokaisesta mahdollisesta asiasta ja pilasi tunnelman meiltä kaikilta. Kirsikkana kakun päällä oli kun isoveljelläni meni hermot, viskaisi isän lattialle ja veti turpaan. Itkin pitkälle yöhön piilossa omassa huoneessani. Ei ollut ensimmäinen kerta kun veljeni on väkivaltainen, hänellä on neurologisia ongelmia jotka tekevät impulssikontrollin vaikeaksi ja voivat aiheuttaa väkivaltaista käytöstä. Vihaan perhejouluja. Jos saisin valita, viettäisin joulun ystävien kanssa.

Vierailija
765/2317 |
16.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tapoin ukkoni

Vierailija
766/2317 |
16.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pahoin pelkään että hirvein joulu on nyt viikon päästä :( molemmat vanhempani ovat katkaisseet välit minuun ja kumppaniini seksuaalisen suuntautumiseni vuoksi. Puhuttu ei olla 8kk:een ja ainoa yhteydenotto mitä sain, oli heidän vaatimus että luovun tulevasta perinnöstä.

Toisaalta olen helpottunut että näin 28-vuotiaana olen viimein sinut itseni kanssa, mutta välirikko ennen niin läheisiin vanhempiin painaa.

Et tietenkään luovu perinnöstä.

Hienoa, että olet viimein sinut itsesi kanssa ja löytänyt myös kumppanin. Hyvää joulua teille molemmille.

Vierailija
767/2317 |
16.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

2004 isä sairastu aattona oksutautiin. Meni aika hienosti kaikilta joulufiilikset siitä. Ite sairastuin sit Tapaninpäiväyönä

Vierailija
768/2317 |
16.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mies söi kuusen, koira lähti.

No nyt purskahti omenasilppua näppäimistölle kun rupesin nauramaan ja söin omppua samalla.

Voi kuvitella tuon näyn sellaisena Fingerpori-tyylisenä sarjakuvana.

Kiva että minusta on iloa.

Vierailija
769/2317 |
16.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pahoin pelkään että hirvein joulu on nyt viikon päästä :( molemmat vanhempani ovat katkaisseet välit minuun ja kumppaniini seksuaalisen suuntautumiseni vuoksi. Puhuttu ei olla 8kk:een ja ainoa yhteydenotto mitä sain, oli heidän vaatimus että luovun tulevasta perinnöstä.

Toisaalta olen helpottunut että näin 28-vuotiaana olen viimein sinut itseni kanssa, mutta välirikko ennen niin läheisiin vanhempiin painaa.

Varmaan raskas tilanne, mutta elä vain omaa elämääsi rakkaasi kanssa. Suomen laki ei taida mahdollistaa perinnöttömäksi tekemistä lapsen seksuaalisen suuntautumisen takia, eikä sinun tarvitse liioin luopua. Hyvää joulua teille molemmille ja olkaa onnellisia!

Vierailija
770/2317 |
16.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kamalinta on jos muut intoilee ja hyppii suurin piirtein pitkin seiniä koska joulu, joululaulut,koristeet,lahjat yms joka paikassa hössötetään tätä nykyajan kulutusjuhlaa ja sit jos ei itse innostu,ahdistaa tms niin vastapuoli/puolet suuttuu ja tiuskii että on ilonpilaaja. Moni ei edes halua ajatella asiat siltä kannalta että joillakin voi olla lapsuuden traumat jouluista eikä siksi vietä joulua. Kun monet suomalaiset on sellaisia että kun itsellään kaikki hyvin ja hyvä ja iloinen lapsuus niin ei haluta nähdä oman Kuplan ulkopuolelle, toinen paha juttu mikä on että nää samat ihmiset just rupee leikkii psykologia kuinka pitää antaa anteeksi ja kuinka nyt hei,sä oot aikuinen ja elämä jatkuu,,ihan kuin ne traumoista kärsivät ei sitä itse älyä.

Onhan se tietysti näinkin.

Mutta tuntuu silti vähän avuttomalta , jos ei vuosien tai jopa vuosikymmenten kuluessa osaa luoda itselleen ja mahdolliselle perheelleen omia mukavia ja rentoja joulutapoja vaan on edelleen noiden entisten aikojen vanki.

Silloin niitä ahdistuksia jatkaa herkästi eteenpäin.

Et voi ymmärtää, koska sinulla ei taida olla kokemuksia siitä, kuinka traumaattista on elää alkoholistiperheessä, esim. Ei niitä traumoja unohda, avutonta tai ei.

Ei unohda, mutta pakkoko sitä on omia joulujaan paskoa sitten aikuisena sen takia? Luulisi että sitä suuremmalla innolla nauttii sitten kun saa tehdä itselleen hyvän joulun.

-eri

Ei se noin helppoa ole. Tuo on neuvona vähän sama kun sanoa masentuneelle että ryhdistäytyy siitä nyt vaan. 

No ei oikeastaan. Masennus on sairaus jolle ei voi mitään, mutta joulusta voi tehdä jotain muuta kuin mitä se on menneisyydessä ollut.

Vierailija
771/2317 |
16.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se joulu kun tajusin että vanhemmistani on tullut vanhoja ja minusta keski-ikäinen! Isä istui poissaolevan oloisena nojatuolissa ja jupisi itsekseen, äitini oli ostanut valmislaatikoita ja alkoi miltei itkeä kun tajusi ettei lanttulaatikkoa kukaan syökään, edes  hän itse! ja kinkku oli jäänyt raaàksi. Katsoin äitiäni joka seisoi siinä risassa  t-paidassa ja verkkareissa  kasvot itkuisina ja päässäni takoi "äiti on 73vuotias.73".  Minuakin väsytti ja olo oli epäjouluisa. Kuusi ja jouluohjelmat telkassa eivät riittäneet tuomaan tunnelmaa. Söimme riisipuuroa, maksalaatikkoa ja ruisleipää, isäni ainona sitä kinkkua ja olikin sitten kurapolkassa kaksi päivää..

11v räpläsi vain kännykkää ja kyseli joko mennään kotiin. Mieheni oli töissä.

Ei mikään katastrofijoulu, mutta fiilis oli kertakaikkiaan poissa. Eikä ole palannut.

Tunnistan tämän tunnelman, vaikka eri ihminen olenkin ja elämäntilanteeni on siinäkin erilainen, että olen sinkku eikä ole lapsia. Mutta minullakin oli joulu, jonka vanhat eläkevanhempani olivat halunneet kaupunkikaksiossaan järjestää  väen vängällä. Sitä ennen olin monesti ollut aikuisiän joulut ulkomailla, vanhempani kaksin tai veljeni perheessä 300 km päässä. Asutaan vanhempien samassa kaupungissa, joten vanhempien huono kunto ja vanheneminen ei tullut minulle yllätyksenä mutta silti aika surullista oli huomata vanhempien ikääntymisen vaikutus juuri jouluaattona. Paketti kaupan valmiiksi viipaloitua kinkkua (vaikka tiesivät minun olevan kasvissyöjä), isän ostama kaupan valmisrosolli ja siitä äidin suuttuneena itse tekemä epämääräisen näköinen rosolli, josta tosin puuttui osa aineista eikä kastiketta ollut. Kaupan valmis porkkanalaatikko ja sinappisillipurkki suoraan purkista. Kotikaljaa olisivat halunneet ostaa mutta se oli unohtunut ja sitä voivottelivat. Kaupan paistopisteen torttuja jälkiruoaksi, tosin ne tortut oli ostettu jo pari päivää aiemmin ja olivat ihan kuivia korppuja. Ei muuta jouluruokaa, ei joulukoristeita, ei kuusta, ei jouluvaloja. Vanhempia samaan aikaan itketti, hävetti ja harmitti oman joulunsa ankeus kun ikäänkuin näkivät sen vieraan, eli minun silmin, samalla taas toivat esiin että joulu, mitä väliä, päivä muiden joukossa. Samalla päivittelivät, että miten pahoja on laatikot ja rosolli ja ikäänkuin syyllistivät, että lasten (eli minun=keski-ikäisen naisen) takia ne pitää olla kuitenkin, koska joulu.

Seuraavan jouluna (ja siitä eteenpäin) kutsuin vanhemmat joululounaalle minun luokse. Neljän ruokalajin moderni ja maukas illallinen, sisältäen alkoholittomat jouluiset moctailit alkuun, lasi laadukasta viiniä ruoan kanssa ja lopuksi hyvää kahvia ja käsintehtyjä konvehteja. Esim. viime jouluna menu oli muistaakseni punajuuri-päärynä-briejuustosalaattia ja rapeaksi voissa paahdettua saaristolaisleipää, kookos-tomaatti-linssikeittoa, vegaaninen pähkinäpatee, juurespatee, perunamuusi ruskistetun voin kera sekä kermakastiketta, jälkiruoaksi piparirahkaa, kahvi, ja laadukkaat konvehdit. Samaan aikaan vanhemmat oli ihan itku silmässä kun on niin hyvää ruokaa ja valmiina pöytään tuotuna. Mutta sitten toisaalta se narina, että kun ei ole laatikoita, ei kinkkua, ei rosollia, ei silliä. 

Tänä jouluna aion kärrätä  vanhempani yhteen tuttuun ja hyväksi havaittuun lounasravintolaan, joka ihan tavallisessa lounasbuffassa tarjoaa joulukuun tiettyinä päivinä perinteistä lounasruokaa. Syökööt siellä sitten kinkut, rosollit ja laatikot, mä tarjoan. Ja luokseni ovat tervetulleita syömään modernin vegejoulumenun. Mutta sitten kun pakkaan heidät  alkuillasta taksiin kohti kotia (ja annan taksirahat), huokaisen helpotuksesta, korkkaan alkoholipitoisen glögipullon ja käperryn sohvaan katsomaan Bridget Jonesia ja muita joululeffoja. 

Tää oli kyllä hauska tuon snobin ruokalistakuvauksen kera. Olihan tää siis parodiaa?

Olen eri, mutta mitä snobia tuossa on? :D Meilläkin on kyllä kinkkua ja porkkanalaatikkoa, mutta sitten myös tuon listan tapaisia ruokia. Ihan normi ruokia.

Joo ei nuo sanavalinnat ainakaan yhtään snobeja olleet: "moderni ja maukas illallinen",  "laadukasta viiniä",  "rapeaksi voissa paahdettua saaristolaisleipää", "perunamuusi ruskistetun voin kera"... Kirjoittajan omakehun määrä pisti kyllä naurattamaan muakin. Kuvaileeko joku oikeasti omia tarjoilujaan tuolla tavalla? :'D

No just tätä meinasin. Tuosta voi oikein kuvitella, miten joku kuvailee sellaisella hienostuneella äänellä kuinka teki vanhemmilleen shatatöö ja bredönöö samppanjakastikkeella ja lopuksi loraus curacaoa :D

Vierailija
772/2317 |
16.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minua ihmetyttää kun yksinäisiä neuvotaan aina ajattelemaan, että joulu on vain yksi päivä vuodessa. Eikö yksinäinen saisi nauttia joulusta? Itsellä joulusurkeus alkoi hellittämään kun lakkasin uskomasta moista ajattelukuviota. Joo olen edelleen yksinäinen ja suren yksinäisyyttäni aika ajoin, mutta laitan joulua itselleni juuri niin paljon kuin haluan. Leivon, kokkaan ja ostan itselleni lahjan. Laitan myös joulukoristeita. En tee ylimääräisiä työvuoroja sen takia, ettei minulla ole ketään. Vaan nautin joulun tunnelmasta ja rauhoitun itsekseni. Myls minulla yksinäisellä on oikeus päästä joulun tunnelmaan ja viettää sitä juhlallisesti!

En ole ikinä kuullut sellaisesta, ettei yksinäisillä olisi oikeutta nauttia joulusta. Mistä olet tuollaista saanut päähäsi? Ei joulu kuulu kenellekään enempää kuin muillekaan.

Yleinen harhaluulo, että yksinäisen joulu on kärsimystä.

Lähinnä ärsyttää nää perhejoulufanaatikot jotka huomaa yksinäisen ja sitten kerääntyy ympärille voivottelemaan miten kurjaa sillä täytyy olla kun ei ole isoa sukua joulutouhuissa. 

Eivätkä pyydä sitä yksinäistä mukaan joulun viettoon. Mitä yksi lisää siellä katraassa tekisi. Veitsen vääntämistä haavassa eikä mitään muuta. Itsekkyyttä.

Erehdyin kerran suostumaan tuollaiseen kutsuun, kun kaveri pyysi ja sanoi että älä nyt yksin joulua sentään vietä kämäisessä yksiössä. Ajattelin naiivisti että no katsotaan nyt tämä joulu, voihan se olla ihan hauskakin viettää lapsiperheessä.

Ei p*rhana sentään, paikalla vaativat puskista minua joulupukiksi.

Kyllä otti päähän, ja jäi viimeiseksi kerraksi. Oli siinäkin kaverit.

Vierailija
773/2317 |
16.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhainkotiin joutuneen iäkkään ja sairaan sukulaisen asunnossa yksin asunut hyvin pienituloisen työtön ja mm. pahasta ahdistuksesta kärsinyt nainen käskettiin järjestämään joulu usealle sukulaiselle kun kuitenkin saa asua tässä asunnossa. Kukaan ei auttanut mitenkään, eikä osallistunut kustannuksiin. Tämä työtön nainen joutui mm. myymään netin kirpputorilla viimeisetkin turhat tavaransa saadakseen lisää rahaa kustannuksiin. Parhaansa mukaan nainen siivosi ja osti sen, minkä pystyi. Sitten jouluaattoaamuna kaksi sukulaista toi erittäin hankalat lapsensa tämän naisen luo hoitoon ilmoittaen, että kukaan ei ole tulossa, vaan lähtevätkin kaikki jouluristeilylle ja siis jättivät hankalat lapset naiselle hoitoon. Lapset aloittivat heti riitelyn. Jouluruokakaan ei kelvannut, vaan lapset ilmoittivat haluavansa pakastepizzaa,nakkeja, ranskalaisia, limua ja jäätelöä. Viimeisillä rahoillaan itku kurkussa nainen lähti sitten näiden kauhukakaroiden kanssa kauppaan. Sukulaiset eivät tietenkään olleet jättäneet yhtään rahaa. Jouluruoat jäivät syömättä ja nainen meni nukkumaan heti kun se oli mahdollista. Hoidossa olleet lapset sen sijaan riitelivät yömyöhään. Toki myös haukkuivat naista sen minkä kerkesivät kun lahjaksi oli vain suklaata. Ilmeisesti olettivat saavansa vähintäänkin sen hetken uusimman iPhonen. Kaiken lisäksi sukulaiset hakivat lapset vasta 27. päivä kun pitihän risteilystä toipua. Mitään kiitosta,korvausta ja tulijaista naiselle ei annettu. Omasta tilanteestaan johtuen nainen ei kuitenkaan voinut katkaista välejä näihin sukulaisiin.

Vierailija
774/2317 |
16.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhemmillesi iso menetys. Muutaman lapsen äitinä totean vain, että omille lapsille olen sanonut, että olen onnellinen jos heillä on rakkaita, välittäviä ihmisiä elämässään. Olen valmis hyväksymään heiltä paljon, sillä y.hteyden menettäminen olisi kamalaa.

Vietä hyvä joulu. Jos voit, anna ajan myötä vanhemmillesi heidän suoraan sanottuna typeryytensä anteeksi. Perinnöstä älä luovu. Uskon, että vanhempasi vielä näkevät valon tässä asiassa, mutta vienee aikaa. Jos eivät, niin heidän osansa on raskas.

Halaus täältä yhdeltä äidiltä.

Vierailija
775/2317 |
16.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Isä suuttui kun lahjaksi saamani läppärin mokkula ei toiminut. Ei tehnyt mitään muuta kuin ryyppäsi, huusi, tiuski, valitti ja kiroili koko loppu jouluaaton illan jokaisesta mahdollisesta asiasta ja pilasi tunnelman meiltä kaikilta. Kirsikkana kakun päällä oli kun isoveljelläni meni hermot, viskaisi isän lattialle ja veti turpaan. Itkin pitkälle yöhön piilossa omassa huoneessani. Ei ollut ensimmäinen kerta kun veljeni on väkivaltainen, hänellä on neurologisia ongelmia jotka tekevät impulssikontrollin vaikeaksi ja voivat aiheuttaa väkivaltaista käytöstä. Vihaan perhejouluja. Jos saisin valita, viettäisin joulun ystävien kanssa.

No miksi et mene ystävien luokse? Jos siis ystäville sopisi?

Vierailija
776/2317 |
16.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koira jätti ja mies söi kuusen.

Samoin luin minäkin.

Vierailija
777/2317 |
16.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se joulu kun tajusin että vanhemmistani on tullut vanhoja ja minusta keski-ikäinen! Isä istui poissaolevan oloisena nojatuolissa ja jupisi itsekseen, äitini oli ostanut valmislaatikoita ja alkoi miltei itkeä kun tajusi ettei lanttulaatikkoa kukaan syökään, edes  hän itse! ja kinkku oli jäänyt raaàksi. Katsoin äitiäni joka seisoi siinä risassa  t-paidassa ja verkkareissa  kasvot itkuisina ja päässäni takoi "äiti on 73vuotias.73".  Minuakin väsytti ja olo oli epäjouluisa. Kuusi ja jouluohjelmat telkassa eivät riittäneet tuomaan tunnelmaa. Söimme riisipuuroa, maksalaatikkoa ja ruisleipää, isäni ainona sitä kinkkua ja olikin sitten kurapolkassa kaksi päivää..

11v räpläsi vain kännykkää ja kyseli joko mennään kotiin. Mieheni oli töissä.

Ei mikään katastrofijoulu, mutta fiilis oli kertakaikkiaan poissa. Eikä ole palannut.

Tunnistan tämän tunnelman, vaikka eri ihminen olenkin ja elämäntilanteeni on siinäkin erilainen, että olen sinkku eikä ole lapsia. Mutta minullakin oli joulu, jonka vanhat eläkevanhempani olivat halunneet kaupunkikaksiossaan järjestää  väen vängällä. Sitä ennen olin monesti ollut aikuisiän joulut ulkomailla, vanhempani kaksin tai veljeni perheessä 300 km päässä. Asutaan vanhempien samassa kaupungissa, joten vanhempien huono kunto ja vanheneminen ei tullut minulle yllätyksenä mutta silti aika surullista oli huomata vanhempien ikääntymisen vaikutus juuri jouluaattona. Paketti kaupan valmiiksi viipaloitua kinkkua (vaikka tiesivät minun olevan kasvissyöjä), isän ostama kaupan valmisrosolli ja siitä äidin suuttuneena itse tekemä epämääräisen näköinen rosolli, josta tosin puuttui osa aineista eikä kastiketta ollut. Kaupan valmis porkkanalaatikko ja sinappisillipurkki suoraan purkista. Kotikaljaa olisivat halunneet ostaa mutta se oli unohtunut ja sitä voivottelivat. Kaupan paistopisteen torttuja jälkiruoaksi, tosin ne tortut oli ostettu jo pari päivää aiemmin ja olivat ihan kuivia korppuja. Ei muuta jouluruokaa, ei joulukoristeita, ei kuusta, ei jouluvaloja. Vanhempia samaan aikaan itketti, hävetti ja harmitti oman joulunsa ankeus kun ikäänkuin näkivät sen vieraan, eli minun silmin, samalla taas toivat esiin että joulu, mitä väliä, päivä muiden joukossa. Samalla päivittelivät, että miten pahoja on laatikot ja rosolli ja ikäänkuin syyllistivät, että lasten (eli minun=keski-ikäisen naisen) takia ne pitää olla kuitenkin, koska joulu.

Seuraavan jouluna (ja siitä eteenpäin) kutsuin vanhemmat joululounaalle minun luokse. Neljän ruokalajin moderni ja maukas illallinen, sisältäen alkoholittomat jouluiset moctailit alkuun, lasi laadukasta viiniä ruoan kanssa ja lopuksi hyvää kahvia ja käsintehtyjä konvehteja. Esim. viime jouluna menu oli muistaakseni punajuuri-päärynä-briejuustosalaattia ja rapeaksi voissa paahdettua saaristolaisleipää, kookos-tomaatti-linssikeittoa, vegaaninen pähkinäpatee, juurespatee, perunamuusi ruskistetun voin kera sekä kermakastiketta, jälkiruoaksi piparirahkaa, kahvi, ja laadukkaat konvehdit. Samaan aikaan vanhemmat oli ihan itku silmässä kun on niin hyvää ruokaa ja valmiina pöytään tuotuna. Mutta sitten toisaalta se narina, että kun ei ole laatikoita, ei kinkkua, ei rosollia, ei silliä. 

Tänä jouluna aion kärrätä  vanhempani yhteen tuttuun ja hyväksi havaittuun lounasravintolaan, joka ihan tavallisessa lounasbuffassa tarjoaa joulukuun tiettyinä päivinä perinteistä lounasruokaa. Syökööt siellä sitten kinkut, rosollit ja laatikot, mä tarjoan. Ja luokseni ovat tervetulleita syömään modernin vegejoulumenun. Mutta sitten kun pakkaan heidät  alkuillasta taksiin kohti kotia (ja annan taksirahat), huokaisen helpotuksesta, korkkaan alkoholipitoisen glögipullon ja käperryn sohvaan katsomaan Bridget Jonesia ja muita joululeffoja. 

Tää oli kyllä hauska tuon snobin ruokalistakuvauksen kera. Olihan tää siis parodiaa?

Olen eri, mutta mitä snobia tuossa on? :D Meilläkin on kyllä kinkkua ja porkkanalaatikkoa, mutta sitten myös tuon listan tapaisia ruokia. Ihan normi ruokia.

Joo ei nuo sanavalinnat ainakaan yhtään snobeja olleet: "moderni ja maukas illallinen",  "laadukasta viiniä",  "rapeaksi voissa paahdettua saaristolaisleipää", "perunamuusi ruskistetun voin kera"... Kirjoittajan omakehun määrä pisti kyllä naurattamaan muakin. Kuvaileeko joku oikeasti omia tarjoilujaan tuolla tavalla? :'D

” oli muistaakseni” ja sitten luetellaan jokainen pippurinhippu ja yrtinoksa, joka ateriaan sisältyi… Olihan tuo nyt huvittava, ihan kuin sketsiviihdettä!

Vierailija
778/2317 |
16.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt mahikset oikein ahdistavaan jouluun kaikille. Ero sovittu vuodenvaihteeseen. Molempien äidit tulevat kuitenkin paikan päälle viettämään lastenlastensa kanssa joulua.

Vierailija
779/2317 |
16.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksi vuotta sitten jouluaattoaamuna tuolloinen mieheni ilmoitti minulle haluavansa erota. Ilmoitus tuli minulle täysin puskista. Olimme vain 4 kk aikaisemmin pitkän etsimisen jälkeen ostaneet yhteisen omakotitalon ja olin innoissani valmistellut ensimmäistä jouluamme yhteisessä kodissa. Menin tietenkin ilmoituksesta hämilleni ja yritin joulunpyhät kysellä, että mistä kiikastaa. Mitään järkevää perustelua en häneltä saanut, lohdutuksesta puhumattakaan. Mies lähti tapaninpäivänä lapsuudenkotiinsa ja itse jäin kotiin itkemään. Myös välipäivät menivät yksin pimeässä talossa itkien, kun mies ilmoitti lähtevänsä kavereidensa kanssa baariin. Yhtäkään viestiä mies ei minulle laittanut, tai osoittanut olevansa pahoillaan tai huolissaan voinnistani.

8 kk myöhemmin minulle selvisi, että miehellä oli jo vuoden päivät ollut toinen nainen, ja sivusuhde oli aloitettu vain 3 päivää ennen yhteisen talon ostamista. Tapaninpäivän ja välipäivät mies oli viettänyt toisen naisen kainalossa, kun itse olin kyyhöttänyt täysin musertuneena yksin kotona.

Joulu ahdistaa minua edelleen.

Vierailija
780/2317 |
16.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monta kamalaa jouluaattoa tuli vietettyä lapsena, koska alkoholi. Joulun odotukseen liittyi aina lähes skitsofreninen fiilis. Toisaalta lapsena odotin sitä lahjojen ja ruoan takia, mutta toisaalta aina pelotti ja jännitti se, millaiseksi se sit lopulta viinaksien takia muodostuisi. Pyydän, älkää käyttäkö alkoholia, jos paikalla on lapsia. Esitän toiveen erityisesti niille, jotka eivät kykene lopettamaan aterialla ruoan kanssa nautittuihin pariin viinilasilliseen. Niin kliseiseltä kuin ehkä kuulostaakin, selvä joulu on paras lahja lapsellesi. Pystytte varmasti olevaan selvänä yhden päivän vuodesta.

Itse olen absolutistivanhempien absolutistitytär, mutta suvussa vähän siitä taakse ja sivulle päin kyllä ollut juopottelijoita. Mulla ei siis ole omakohtaista kokemusta alkoholi ja joulu -yhdistelmästä, mutta en siis ole millään lailla voinut ikinä ymmärtää, että alkoholi voi kuulua kenenkään jouluun - joka on Jeesuksen syntymäjuhla ja lasten ilojuhla. Mutta eihän se kuulu mihinkään juhlaan minun elämässäni. Mutta siis, että joku voi juoda alkoholia jouluna🤦🏼‍♂️

N37