Joulu lähenee, kerro KARMEIN jouluaattosi ikinä. Jättikö mies, söikö koira kuusen?
Ap aloittaa:
Jouluaatto 1999, ensimmäinen oma asunto. Piti viettää aatto poikakaverin kanssa, olin ostanut lahjankin. Jätti 22 pv tekstarilla. Ja 23 pv kissa hyppäsi parvekkeelta pakoo, kun joku valopää päätti aloittaa uudenvuoden etuajassa ja ampui raketin. Aatto meni yksin itkiessä kissaa. Vanhemmat oli lähteneet risteilylle, sisaria ei ole.
Onneksi kissani kuitenkin sitten löytyi, mutta se joulu oli totaalisen pilalla!
Kommentit (2317)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuusi oli vaimon mielestä niin ruma, ettei vieraita voinut päästää sisälle. On siitä lähtien saanut hakea itse kuusen, joten joulukuusta ei ole sen koommin meidän talossa näkynyt ja sekin on aiheuttanut tiuskimista. Onneksi olen tottunut, enkä ota noita purkauksia vakavasti.
Kovin vakavasti otit kuusen arvostelun. Vai oliko se kenties tekosyy välttää vaivalloinen homma?
En minä kuusen arvostelua ottanut valavasti, vaan sen Joulun pilaamiseen kuusen vuoksi. Jos se olisi pieni vaiva, kai rouva sen kuusen hakisi itse, vai mitä mieltä olet? Yleensäkkin kyvyttömyys olla tyytyväinen siihen mitä on ottaa päähän. On typerää pilata koko Joulu vain muutaman oksan takia, siis minun mielestäni.
Ja vastineeksi pilasit kaikki joulut sen jälkeen?
Millä perusteella minä olen pilannut joulun? Ai siksi kun en ole hakenut kuusta? Salli mun nauraa, sen kuusen voi hakea sellainen ihminen, jonka joulu menee pilalle vääränlaisesta kuusesta. Minä koitan nimenomaan olla pilaamatta sitä joulua, mutta ilmeisesti pilaan sen vain sillä, että olen olemassa. Tosiasiassa sinä koitat vain mollata minua sukupuoleni perusteella ja se kertoo enemmän sinusta kuin minusta tai meidän joulusta.
Aika lapsellinen olet. Yhdestä kuusesta jaksat kantaa kaunaa lopunelämääsi. Ihmiselle voi tapahtua pahempaakin, kuin se, että hakee metsästä ruman kuusen ja joku siitä sitten sanoo. Luulen, että monessakin perheessä käydään keskustelua rumasta kuusesta, mutta harvassa huushollissa on niin hienohipiäinen kuuseahakija, että siitä arvostelusta loppuelämäkseen loukkaantuu. En arvosta.
Tulee iham mieleen tuon toisen ketjun parjattu Miika. miika varmaan tekeisi juuri noin. Suuttuisi ja loukkaantuisia ja haukkuisi sen jälkeen lopun elämäänsä "rouvaansa" siitä, että tämä kehtasi moittia kuusta :D
Varmasti meidän kaikkien jotakin tekemistä joku moittii, mutta harva siitä niin suuttuu, ettei ikinä enää tee sitä asiaa.
Kannattaako pilata omaa ja siinä sivussa muidenkin elämää olemalla noin pikkumainen? Hauskaa joulua vaan teille, ilman kuusta. Varmaan kaikki aina muistaa, miksi teillä sitä kuusta ei ole ja joulutunnelma on taattu!
Montakohan kuusetonta joulua tuolla perheellä on ollut? Meinaan vaan, että todellakin kaikki muistaa miksi kuusta ei ole :D Iskä suuttui lopun ikäänsä , kun äiskä arvosteli kuusta.
Uskallan epäillä, ettei tuolla parilla mene hyvin muutenkaan. Noin pitkävihaisen ihmisen kanssa on hankala elää. Teet pienen virheen ja se seuraa sinua koko loppu elämän.
No kuusen toki saa ostettua kaupasta kuka tahansa ja jos se on kasvatettu, se on myös kaunis ja tasaoksainen.
Mutta ehkä tässä perheessä ei kuusta kaivata, vaan mielummin jouluna muistellaan sitä, miksi heillä ei kuusta ole.
Se kuusen hakeminen metsästä, kun ei voi olla se ongelma, koska kuusi on helppo ostaa vaikka Tokmannin pihalta. Maksaa muutaman kympin.
Olisiko kannattanut lukea aloitus! Kertoja ei ollut loukkaantunut kuusen arvostelusta, vaan siitä, että puoliso pilasi joulun räyhäämällä koko joulun kuusen rumuudesta. Kertoja oli sitten seuraavana jouluna ehdottanut, että kiukuttelija hakee kuusen itse, mutta ei ole hakenut - kahdeksaan vuoteen!
Onko joulu pilalla kuusettomana; siitä ei puhuttu mitään. Ihmetyttää täällä kommentit, ihan kuin kuusen hausta voisi olla vastuussa ainoastaan pariskunnan miespuolinen osapuoli. Minusta voi nainenkin hakea kuusen ja vuosikausia hainkin, kun kuusi pitää valita päivänvalossa ja minulla oli tilaisuus ja auto käydä hakemassa.
Ei siinä kyllä puhuta myöskään siitä, että puoliso olisi pilannut joulun räyhäämällä koko ajan(kuusesta varmaan).
Ja tottakai nainen voi hakea kuusen, siitä tuskin kukaan on erimieltä.
ja kuusia saa kaupasta, eikä maksa paljoa. Aika monella ei ole metsää mistä kuusen hakee ja toisten metsästä sitä ei saa hakea, vaikka moni kuusivarkauksia harrastaakin. Toivottavasti tuon miehen vaimolla edes on metsää mistä kuusen voisi hakea, mutta ilmeisesti vaimoa ei kiinnosta.
Mutta en kyllä arvostaisi miestä, joka noin ottaa nokkiinsa yhdestä kuusesta. Varsinkin jos arvostelu on ollut oikeutettua ja kuusi ruma. Totuus voi joskus satuttaa.
Ja itsepä tuo mies on vaimonsa valinnut ja jos kerran jaksaa joka jouluista kitinää kuusettomana kuunnelle, niin omapa on asiansa. Ei pilaa minun joulua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se joulu kun tajusin että vanhemmistani on tullut vanhoja ja minusta keski-ikäinen! Isä istui poissaolevan oloisena nojatuolissa ja jupisi itsekseen, äitini oli ostanut valmislaatikoita ja alkoi miltei itkeä kun tajusi ettei lanttulaatikkoa kukaan syökään, edes hän itse! ja kinkku oli jäänyt raaàksi. Katsoin äitiäni joka seisoi siinä risassa t-paidassa ja verkkareissa kasvot itkuisina ja päässäni takoi "äiti on 73vuotias.73". Minuakin väsytti ja olo oli epäjouluisa. Kuusi ja jouluohjelmat telkassa eivät riittäneet tuomaan tunnelmaa. Söimme riisipuuroa, maksalaatikkoa ja ruisleipää, isäni ainona sitä kinkkua ja olikin sitten kurapolkassa kaksi päivää..
11v räpläsi vain kännykkää ja kyseli joko mennään kotiin. Mieheni oli töissä.
Ei mikään katastrofijoulu, mutta fiilis oli kertakaikkiaan poissa. Eikä ole palannut.
Tunnistan tämän tunnelman, vaikka eri ihminen olenkin ja elämäntilanteeni on siinäkin erilainen, että olen sinkku eikä ole lapsia. Mutta minullakin oli joulu, jonka vanhat eläkevanhempani olivat halunneet kaupunkikaksiossaan järjestää väen vängällä. Sitä ennen olin monesti ollut aikuisiän joulut ulkomailla, vanhempani kaksin tai veljeni perheessä 300 km päässä. Asutaan vanhempien samassa kaupungissa, joten vanhempien huono kunto ja vanheneminen ei tullut minulle yllätyksenä mutta silti aika surullista oli huomata vanhempien ikääntymisen vaikutus juuri jouluaattona. Paketti kaupan valmiiksi viipaloitua kinkkua (vaikka tiesivät minun olevan kasvissyöjä), isän ostama kaupan valmisrosolli ja siitä äidin suuttuneena itse tekemä epämääräisen näköinen rosolli, josta tosin puuttui osa aineista eikä kastiketta ollut. Kaupan valmis porkkanalaatikko ja sinappisillipurkki suoraan purkista. Kotikaljaa olisivat halunneet ostaa mutta se oli unohtunut ja sitä voivottelivat. Kaupan paistopisteen torttuja jälkiruoaksi, tosin ne tortut oli ostettu jo pari päivää aiemmin ja olivat ihan kuivia korppuja. Ei muuta jouluruokaa, ei joulukoristeita, ei kuusta, ei jouluvaloja. Vanhempia samaan aikaan itketti, hävetti ja harmitti oman joulunsa ankeus kun ikäänkuin näkivät sen vieraan, eli minun silmin, samalla taas toivat esiin että joulu, mitä väliä, päivä muiden joukossa. Samalla päivittelivät, että miten pahoja on laatikot ja rosolli ja ikäänkuin syyllistivät, että lasten (eli minun=keski-ikäisen naisen) takia ne pitää olla kuitenkin, koska joulu.
Seuraavan jouluna (ja siitä eteenpäin) kutsuin vanhemmat joululounaalle minun luokse. Neljän ruokalajin moderni ja maukas illallinen, sisältäen alkoholittomat jouluiset moctailit alkuun, lasi laadukasta viiniä ruoan kanssa ja lopuksi hyvää kahvia ja käsintehtyjä konvehteja. Esim. viime jouluna menu oli muistaakseni punajuuri-päärynä-briejuustosalaattia ja rapeaksi voissa paahdettua saaristolaisleipää, kookos-tomaatti-linssikeittoa, vegaaninen pähkinäpatee, juurespatee, perunamuusi ruskistetun voin kera sekä kermakastiketta, jälkiruoaksi piparirahkaa, kahvi, ja laadukkaat konvehdit. Samaan aikaan vanhemmat oli ihan itku silmässä kun on niin hyvää ruokaa ja valmiina pöytään tuotuna. Mutta sitten toisaalta se narina, että kun ei ole laatikoita, ei kinkkua, ei rosollia, ei silliä.
Tänä jouluna aion kärrätä vanhempani yhteen tuttuun ja hyväksi havaittuun lounasravintolaan, joka ihan tavallisessa lounasbuffassa tarjoaa joulukuun tiettyinä päivinä perinteistä lounasruokaa. Syökööt siellä sitten kinkut, rosollit ja laatikot, mä tarjoan. Ja luokseni ovat tervetulleita syömään modernin vegejoulumenun. Mutta sitten kun pakkaan heidät alkuillasta taksiin kohti kotia (ja annan taksirahat), huokaisen helpotuksesta, korkkaan alkoholipitoisen glögipullon ja käperryn sohvaan katsomaan Bridget Jonesia ja muita joululeffoja.
Tää oli kyllä hauska tuon snobin ruokalistakuvauksen kera. Olihan tää siis parodiaa?
Olen eri, mutta mitä snobia tuossa on? :D Meilläkin on kyllä kinkkua ja porkkanalaatikkoa, mutta sitten myös tuon listan tapaisia ruokia. Ihan normi ruokia.
Joo ei nuo sanavalinnat ainakaan yhtään snobeja olleet: "moderni ja maukas illallinen", "laadukasta viiniä", "rapeaksi voissa paahdettua saaristolaisleipää", "perunamuusi ruskistetun voin kera"... Kirjoittajan omakehun määrä pisti kyllä naurattamaan muakin. Kuvaileeko joku oikeasti omia tarjoilujaan tuolla tavalla? :'D
No miten sitten pitäisi kuvailla? Sanomalla vain että "perunamuusia" tai "leipää"? Tai jopa "jotain mättöä"? Eihän sellainen edes kertoisi asiasta juuri mitään. Eihän tuossa ole mitään snobbailua. Ihan tavallinen tapa kuvata vähän parempaa ruokaa kuin mitä arkena syödään. Hyvä ruoka on monelle tärkeä asia ja saa ollakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pahoin pelkään että hirvein joulu on nyt viikon päästä :( molemmat vanhempani ovat katkaisseet välit minuun ja kumppaniini seksuaalisen suuntautumiseni vuoksi. Puhuttu ei olla 8kk:een ja ainoa yhteydenotto mitä sain, oli heidän vaatimus että luovun tulevasta perinnöstä.
Toisaalta olen helpottunut että näin 28-vuotiaana olen viimein sinut itseni kanssa, mutta välirikko ennen niin läheisiin vanhempiin painaa.
Älä vain suostu luopumaan perinnöstä .
..perinnöttämäksi jättäminen on melko iso prosessi ja normisti em. parisuhdesyyllä täysin mahdoton toimenpide nykylainsäädännön puolesta. Eli normaalisti olet oikeutettu perintöön rintaperillisenä. Ainostaan todella raskauttavista syistä voi jälkeläisen tehdä perinnöttömäksi esim. vakava henkirikos. Itse voit toimia samalla tavalla kuin vanhempasi, eli älä pidä mitään yhteyttä vanhempiisi, vaan täydellinen "radiohiljaisuus". Tämä tehosi melko hyvin omaan faijaani. Kolmeen vuoteen en ilmoittanut mitään itsestäni. Hän sitten otti yhteyttä erään sukulaisen kautta ja paikkaili välejä tuon jälkeen oma-aloitteisesti. Selvisi jälkikäteen, että hänen vaimonsa (äitipuoli) saanut katkaistua välit minuun, lähinnä varmistaakseen omien lastensa (aikuisten) talouden. Toinen lapsista täysin persaukinen ja mt-ongelmainen, joka rasittaa heidän elämäänsä edeenkin. Itse olen työelämässä ja samansukupuolisessa suhteessa mikä oli punainen vaate faijan vaimolle.
Joka ikinen joulu tähän saakka mennyt alkoholiongelmaista vanhempaa katsellessa. Tämä tuleva joulu on ensimmäinen kahdeksaantoista vuoteen, jolloin pääsen nauttimaan selvästä joulusta poikaystävän perheen luokse. Vanhempi juhlii joulua samalla kaavalla, kuin aikaisempinakin vuosina, eli suvun kanssa ryypäten. Minulle riitti. Ihanaa joulua kaikille :) <3
Mies söi ensin taikasieniä ja sitten kuusen (osan). Koira jätti, kuoli vanhuuteen joulupäivänä.
Vierailija kirjoitti:
..perinnöttämäksi jättäminen on melko iso prosessi ja normisti em. parisuhdesyyllä täysin mahdoton toimenpide nykylainsäädännön puolesta.
Jos maksaa mieluummin vaikka lahjaveroja kuin jättää perintöä, ei prosessi eikä mikään.
Joulupukki saapui. Tiedettiin että se oli ottanut jotain. Se kohosi meidän ylle. Ontoista silmistä alkoi tippumaan jotain paksua ja keltaista. Sitten oksennussuihkut pärskähtivät sen silmistä ja pukki huojui ja piti ohimoistaan kiinni. Se hoippui takakenoon ja perääntyi ja pyöri ympäri olohuonetta kaksoissuihkun voimasta, kaatoi kuusen ja kasteli tapetit ja maton. Muistan välkkyvät pimenevät jouluvalot ja suihkumaisen ropinan ja lotinan ja pihinän mikä naamarin reunoista lähti kun joulupukki viimein nousi ja puhui. Vanhemmat sanoivat että tässä vaiheessa olimme menettäneet tajuntamme järkytyksestä. Minkäänlaisia traumoja tapaus ei kuitenkaan jätttttttttttttttttttttttt
Isä kuoli muutamaa viikkoa ennen joulua. Ennen joulua oli hautajaiset. Olin 11 v.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pahoin pelkään että hirvein joulu on nyt viikon päästä :( molemmat vanhempani ovat katkaisseet välit minuun ja kumppaniini seksuaalisen suuntautumiseni vuoksi. Puhuttu ei olla 8kk:een ja ainoa yhteydenotto mitä sain, oli heidän vaatimus että luovun tulevasta perinnöstä.
Toisaalta olen helpottunut että näin 28-vuotiaana olen viimein sinut itseni kanssa, mutta välirikko ennen niin läheisiin vanhempiin painaa.
Älä vain suostu luopumaan perinnöstä .
..perinnöttämäksi jättäminen on melko iso prosessi ja normisti em. parisuhdesyyllä täysin mahdoton toimenpide nykylainsäädännön puolesta. Eli normaalisti olet oikeutettu perintöön rintaperillisenä. Ainostaan todella raskauttavista syistä voi jälkeläisen tehdä perinnöttömäksi esim. vakava henkirikos. Itse voit toimia samalla tavalla kuin vanhempasi, eli älä pidä mitään yhteyttä vanhempiisi, vaan täydellinen "radiohiljaisuus". Tämä tehosi melko hyvin omaan faijaani. Kolmeen vuoteen en ilmoittanut mitään itsestäni. Hän sitten otti yhteyttä erään sukulaisen kautta ja paikkaili välejä tuon jälkeen oma-aloitteisesti. Selvisi jälkikäteen, että hänen vaimonsa (äitipuoli) saanut katkaistua välit minuun, lähinnä varmistaakseen omien lastensa (aikuisten) talouden. Toinen lapsista täysin persaukinen ja mt-ongelmainen, joka rasittaa heidän elämäänsä edeenkin. Itse olen työelämässä ja samansukupuolisessa suhteessa mikä oli punainen vaate faijan vaimolle.
Perintöä voi pienentää, eli lakiosan saa, mutta jos testamenttaa omaisuutensa muualle niin ei saa sen enempää kuin sen lakiosan.
Lapsena jouluaattona käytiin laskemassa siskon kanssa mäkeä ja sisko laski päin muuta ja loukkasi päänsä. Se aattoilta meni sairaalassa tarkkailussa, äiti itki hysteerisenä ja isä oli järkytyksestä jäykkänä. Onneksi selvittiin kuitenkin säikähdyksellä.
lucia kirjoitti:
Mies söi ensin taikasieniä ja sitten kuusen (osan). Koira jätti, kuoli vanhuuteen joulupäivänä.
Mies söi eilen taikaseinää, ja sitten kuusen osan. Jättikoira kuoli vanuun joulupäivänä.
Janteri kirjoitti:
Nyt mahikset oikein ahdistavaan jouluun kaikille. Ero sovittu vuodenvaihteeseen. Molempien äidit tulevat kuitenkin paikan päälle viettämään lastenlastensa kanssa joulua.
Sama meininki meillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pahoin pelkään että hirvein joulu on nyt viikon päästä :( molemmat vanhempani ovat katkaisseet välit minuun ja kumppaniini seksuaalisen suuntautumiseni vuoksi. Puhuttu ei olla 8kk:een ja ainoa yhteydenotto mitä sain, oli heidän vaatimus että luovun tulevasta
Mä en ymmärrä. Mut jätettiin perinnöttä kun mun isä kuoli, eikä se ketään kiinnostanut. En saanut kutsua edes perunkirjoitukseen. Olen ainut lapsi. Mun vanhemmat vihaa mun miestä ja mitä muitakin kun perheessä masennusta jne.
Ehkä olis ite pitänyt riitauttaa mutta millä rahalla?
Ehdottomasti kamalin jouluni oli, kun oltiin anoppilassa viimeisenä avioliittovuotenani.
Vaimoni muuttui aina kylmäksi ravuks, kun mentiin hänen äiden luokse. Oli oppinut
äidiltään, että miehiä pitää kohdella kuin paskaa.
Arvatkaa oliko kiva yrittää pitää pää selvänä ja olla sosiaalinen, kun meillä oli kuitenkin
pieni lapsi mukanamme. YHDEN kerran eräänä jouluna vaimoni avautui saunassa ollessamme, että
anteeksi, en voi tälle mitään ja sitten me rakasteltiin saunassa. MUTTA se viimeinen joulu oli
ihan hirveä. Hän tuskin suostui puhumaan minulle. Millainen ihminen tekee noin oman äitinsä
edessä ja vielä JOULUNA, kun pitäisi olla rakkauden juhla???
Vaimoni ei ostanut mitään lahjaa minulle, vaikka minä olin ostanut hänelle korun ja
jonkun muun lahjan. Silloin ymmärsin, että tämä nainen ei ikinä ole minua rakastanut. Erohan sitten tuli
muutaman kuukauden kuluttua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monta kamalaa jouluaattoa tuli vietettyä lapsena, koska alkoholi. Joulun odotukseen liittyi aina lähes skitsofreninen fiilis. Toisaalta lapsena odotin sitä lahjojen ja ruoan takia, mutta toisaalta aina pelotti ja jännitti se, millaiseksi se sit lopulta viinaksien takia muodostuisi. Pyydän, älkää käyttäkö alkoholia, jos paikalla on lapsia. Esitän toiveen erityisesti niille, jotka eivät kykene lopettamaan aterialla ruoan kanssa nautittuihin pariin viinilasilliseen. Niin kliseiseltä kuin ehkä kuulostaakin, selvä joulu on paras lahja lapsellesi. Pystytte varmasti olevaan selvänä yhden päivän vuodesta.
Itse olen absolutistivanhempien absolutistitytär, mutta suvussa vähän siitä taakse ja sivulle päin kyllä ollut juopottelijoita. Mulla ei siis ole omakohtaista kokemusta alkoholi ja joulu -yhdistelmästä, mutta en siis ole millään lailla voinut ikinä ymmärtää, että alkoholi voi kuulua kenenkään jouluun - joka on Jeesuksen syntymäjuhla ja lasten ilojuhla. Mutta eihän se kuulu mihinkään juhlaan minun elämässäni. Mutta siis, että joku voi juoda alkoholia jouluna🤦🏼♂️
N37
Käsitykseni mukaan erityisesti Englannissa ollaan aivan änkyräkännissä jouluna. Ja sitä pidetään normaalina. Onko palstalla au-paireja, onko kokemuksia?
Karmein jouluni oli, kun 18 vuotiaana eksyin baariin, ja liikaa humaltuneena makasin omassa kotona suihkun alla oksentamassa, silloin päätin, että ei enää ikinä tämmöistä joulua😔 Toiseksi karmein jouluni on, kun ilmoitin aviopuolisolleni haluavani eron,…tai no tämä taitaa olla ehkä se karmein joulu ikinä,..miksikö? Siis halusin eron, koska…olin löytänyt uuden miehen…joka osoittautuikin ihan hulluksi ja pahoinpiteli minut sitten myöhemmin. Edelleen kadun kaikkea tätä…😢…miettikää tarkoin tämmösissä ero asioissa…hyvää joulua kaikille💕
Paska tytär kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pahoin pelkään että hirvein joulu on nyt viikon päästä :( molemmat vanhempani ovat katkaisseet välit minuun ja kumppaniini seksuaalisen suuntautumiseni vuoksi. Puhuttu ei olla 8kk:een ja ainoa yhteydenotto mitä sain, oli heidän vaatimus että luovun tulevasta
Mä en ymmärrä. Mut jätettiin perinnöttä kun mun isä kuoli, eikä se ketään kiinnostanut. En sa
anut kutsua edes perunkirjoitukseen. Olen ainut lapsi. Mun vanhemmat vihaa mun miestä ja mitä muitakin kun perheessä masennusta jne.
Ehkä olis ite pitänyt riitauttaa mutta millä rahalla?Ei noin voi tehdä. Sinulla on oikeus lakiosaan joka tapauksessa. Ilmeisesti äitisi on vielä elossa vai miten on? Kun toinen puolisoista kuolee, ei aina jaeta perintöä vaan se edesmeenneen perintö jää odottamaan, kunnes kuolee toinen. Tiedän noin tapahtuneen useassa tapauksessa ja lapset eivät ole vaatineet perintöä vielä.
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli alkanut töissä yt-neuvottelut, ja 23.12. sain käteeni irtisanomislapun tuotannollisin ja taloudellisin syin. Silloin oli joulumieli vähän kateissa.
Tuo oli jo silkkaa piruilua työnantajalta.
Vierailija kirjoitti:
Kaksi vuotta sitten jouluaattoaamuna tuolloinen mieheni ilmoitti minulle haluavansa erota. Ilmoitus tuli minulle täysin puskista. Olimme vain 4 kk aikaisemmin pitkän etsimisen jälkeen ostaneet yhteisen omakotitalon ja olin innoissani valmistellut ensimmäistä jouluamme yhteisessä kodissa. Menin tietenkin ilmoituksesta hämilleni ja yritin joulunpyhät kysellä, että mistä kiikastaa. Mitään järkevää perustelua en häneltä saanut, lohdutuksesta puhumattakaan. Mies lähti tapaninpäivänä lapsuudenkotiinsa ja itse jäin kotiin itkemään. Myös välipäivät menivät yksin pimeässä talossa itkien, kun mies ilmoitti lähtevänsä kavereidensa kanssa baariin. Yhtäkään viestiä mies ei minulle laittanut, tai osoittanut olevansa pahoillaan tai huolissaan voinnistani.
8 kk myöhemmin minulle selvisi, että miehellä oli jo vuoden päivät ollut toinen nainen, ja sivusuhde oli aloitettu vain 3 päivää ennen yhteisen talon ostamista. Tapaninpäivän ja välipäivät mies oli viettänyt toisen naisen kainalossa, kun itse olin kyyhöttänyt täysin musertuneena yksin kotona.
Joulu ahdistaa minua edelleen.
Kylläpä keksi ajankohan erohaluille exäsi, todella itsekästä.
Hirvein joulu oli kun olin paria kuukautta aiemmin saanut lapsen ja neuroottinen sukulaistäti vahtasi koko joulun että paljonko syön ja varoitteli tyyliin "raskauskiloja on sitten tosi vaikeaa karistaa, että ei kannata ottaa enempää konvehteja" ja "ai otatko vielä toisen lautasellisen ruokaa...?" Voi vee minä sanon. En ole ylipainoinen, mutta tottakai raskaus oli tuonut lisäkiloja. Nykyään en suostu mihinkään sukujouluihin.