Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuopiossa on maan pahimpia huumeongelmia - Hesarin juttu

Vierailija
05.12.2021 |

Entisenä kuopiolaisena hieman yllätyin, vaikka tiesin kyllä että sen leppoisuuden alle kätkeytyy paljon paskaa.

https://www.hs.fi/sunnuntai/art-2000008284593.html

Kommentit (388)

Vierailija
361/388 |
07.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jutussa oli rohkeasti nostettu esille savolainen käytöskoodisto ja sen vaikutus huumeongelman laajuuteen. Savolaisuus on ollut Suomessa eräänlainen pyhä lehmä, jonka huonoja puolia kritisoivat on leimattu huumorintajuttomiksi ja sulkeutuneiksi. Tosiasiassa vastuu on kuulijalla -mentaliteetti ja kyvyttömyys ottaa mitään vakavasti eivät rohkaise avautumaan mistään asiasta, kaikkein vähiten mielenterveys- ja päihdeongelmien kaltaisista elämänlaatua kokonaisvaltaisesti huonontavista ongelmista. Lisänä vielä seudulla yllättävän tyypillinen kateellisuus ja halu viedä muilta tuhkatkin pesästä, jottei kenelläkään vaan menisi paremmin kuin muilla. Ei tuollaisessa asenneilmastossa pääse kuiville niin helposti.

Minä olen hämäläinen mutta en tykkää tuollaisesta stereotypioivasta ajattelusta.

Samat sanat, ei mikään paikkakunta niin erilainen ole. Suunnilleen samanlaisia tallaajia joka puolella.

Vierailija
362/388 |
07.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä, mutta savolaisille miehille tuo alkomaholi on aina maistunut jotenkin runsaammin ja tiuhempaan kuin muualla.  Aikoinaan savossa oli yksi jos toinenkin kylä täynnä juoppoja talon isäntiä ja heidän poikiaan, joille maistui olut kuin Carillo yhtälailla kuin isilleenkin. Kylässä oli raittiita perheenisiä vähemmistönä kuin näitä vakioita alkoholin suurkulauttelijoita, joiden perhe-elämäkin oli mitä oli lieveilmiöineen.

Osittain silloin kun keskikalja vapautettiin, niin ongelmat alkoivat ryminällä, ja kun aikuisikärajaa laskettiin 18 vuoteen, jolloin moni nuori mies on vielä melkoisen kokemattomia vihreitä, ja kokeilunhaluisia, etenkin kun esimerkkejä riitti kylän kaljakuppiloissa ja tanssilavojen liepeillä.  Niin ensin tietysti maisteltiin alkoa, ja sit niitä huumeita päälle.  Sellaista se oli, ja tiedän tämän, koska todistettavasti eräs erittäin hyvin tuntemani ihminen oli sellaisessa toiminnassa mukana vapaa-ajan harrastuksensa puitteissa, jossa tämä kyseinen henkilö pääsi omin silmin näkemään ja todistamaan näitä huumeiden käyttäjiä ja alaikäisiä alkoholin siemailijoita Kuopiossa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
363/388 |
07.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jutussa oli rohkeasti nostettu esille savolainen käytöskoodisto ja sen vaikutus huumeongelman laajuuteen. Savolaisuus on ollut Suomessa eräänlainen pyhä lehmä, jonka huonoja puolia kritisoivat on leimattu huumorintajuttomiksi ja sulkeutuneiksi. Tosiasiassa vastuu on kuulijalla -mentaliteetti ja kyvyttömyys ottaa mitään vakavasti eivät rohkaise avautumaan mistään asiasta, kaikkein vähiten mielenterveys- ja päihdeongelmien kaltaisista elämänlaatua kokonaisvaltaisesti huonontavista ongelmista. Lisänä vielä seudulla yllättävän tyypillinen kateellisuus ja halu viedä muilta tuhkatkin pesästä, jottei kenelläkään vaan menisi paremmin kuin muilla. Ei tuollaisessa asenneilmastossa pääse kuiville niin helposti.

Minä olen hämäläinen mutta en tykkää tuollaisesta stereotypioivasta ajattelusta.

Samat sanat, ei mikään paikkakunta niin erilainen ole. Suunnilleen samanlaisia tallaajia joka puolella.

Juu, kyllä se esim. Lahtikin oli jo Suomen "Sikako" 70-luvulta lähtien ja paljon sinne muutti porukkaa evakoita ja savosta etelään kun piti päästä töihin.

Vierailija
364/388 |
07.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Myös narsistisuus on täällä tosi yleistä. Muiden vähättely ja selän takana pahaa puhuminen yleisintä viihdettä. Kateellisuus yhdistettynä narsistisuuteen tekee sen että täällä elävä tuntuu sulkeutuneelta muualla se savolainen huumorihan on just muiden morkkaamista narsistisesti.

Vierailija
365/388 |
08.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko kuopiolaisia linjoilla? Onko tuo kamaongelma oikeasti pahentunut noin paljon? Itse muutin pois vuosituhannen vaihteessa ja silloin liikkui jonkin verran piriä, mutta ei nyt katukuvassa vielä näkynyt hirveän selvästi. Miten nyt?

Ei tämä yllätyksenä tullut, mutta kyllä päihteet näkyvät enemmän katukuvassa Tampereella. En ole nähnyt vartijoiden seisovan pienten ruokakauppojen kassojen vieressä keskellä arkipäivää Kuopiossa niin kuin taas Tampereella näkee. Ei ole ollut tarvetta.

Tätä juuri ihmettelin kesällä Tamperella käydessäni. Narkit istuivat kauppojen tuulikaapeissa örisemässä ja vetivät kamaa avoimesti useassa paikassa. Luulisi edes kauppojen vartijoiden puuttuvan tuohon kaupan alueella tapahtuvaan häiriköintiin.

Ulkona tapahtuvaan kuuluisi poliisien puutua muuta eipä niillä taida olla aikaa.

Vierailija
366/388 |
08.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko pahempi kuin Lahdessa?

Jutun perusteella maan pahin. Paikalliset kuulemma kieltävät asian ja loukkaantuvat, jos siitä puhuu. Hyvin tuttua savolaisuutta sinänsä.

Jep. Auta armias näin helsinkiläisenä jos vähääkään kehtaat sanoa, että pikkupaikoissakin on ongelmansa, niin tulee kuraa päin näköä niin että räjähtää. Kuulemma Helsinki on suunnilleen seuraava Alepposta. Itse olen perheineni saanut elää täällä täysin rauhassa kun tietää vaan missä kulkea ja mihin aikaan.

Vierailija
367/388 |
08.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päihdetyöntekijäää kirjoitti:

Mitä enemmän näitä ihmisiä hyysätään, sitä enemmän se mahdollistaa päihteen käytön.

Ruokitaan, kannetaan ruokaa eteen ja hoidetaan näiden asiat. Ihmisen pitää ottaa vastuu omasta elämästään.

Olipa siinä harvinaisen tyhmä kommentti. Itse asiassa täällä reaalitodellisuuden puolella aineiden käyttö on pahiten karannut käsistä niissä maissa, joissa ei todellakaan hyysätä ketään. Ei se tähän liity eikä se hyysäys millään sitä aineiden käyttöä tue. Mikään "hyysäyksestä" saatu raha ei aineiden käyttöä mahdollista, se on melko kallista touhua. Sitä aineiden käyttöä rahoitetaan rikollisuudella, itsensä myynnillä jne. 

Vierailija
368/388 |
08.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kovin rönsyilevä juttu sinne tänne poukkouleva

Vierailija
369/388 |
08.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Väkilukuun suhteuttaminen johtaa harhaan ongelman konkreettisuudessa. Väestörikkaassa paikassa tavallinen kaduntallaajakin kohtaa hakeutumatta ongelma-alueille todennäköisemmin huumeveikkoihin jopa keskellä kirkasta päivää ja pienellä paikkakunnalla tämä puolestaan on selvästi epätodennäköisempää. Samaan harhaan on ajaudutta koronatiedotuksessa, missä käpykylän pari tartuntaa nostaa ilmaantuvuusluvun taivaisiin.

Vierailija
370/388 |
08.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kokeilkaapa asua eri puolilla Suomea, niin kyllä niitä eroja on. Ei ne stereotypiat tuulesta tempaistuja ole.

Siihen päälle vielä ajan henki, olosuhteiden muutokset, ikärakenne tai kaikki vastaava. Vaikea sanoa, mikä kohentaisi ihmisten mielenterveyttä yhtä hyvin kuin aito ystävällisyys ja välittäminen. Jokaisella peiliinkatsomisen paikka: miten kohtelen toisia ihmisiä? Käytänkö huumoria verhotakseni omia aggressioitani? Millä oikeutan kylmyyttäni?

Vierailija
371/388 |
08.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minua tympäisi noiden spurgujen valitukset. Kaiken saavat ilmaiseksi yhteiskunnalta. Vituttaa kun ajattelee pienipalkkaisia duunareita joiden tuntipalkka voi olla päivävuorossa 11€ tunti.

Maksat kaiken itse ja työ voi olla likaista, pölyistä, äärimmäisen kovassa melussa päivän kuulosuojaimet päässä, fyysisesti raskasta vaikeissa asennoissa, ulkotyötä pakkasessa, kolmivuorotyötä. Turha noiden rupujen on valittaa. Ei tavallisen duunarinkaan tie ole helppo.

Mulla ei oikein hirveästi riitä myötätuntoa noille. Noilla vanhemmilla on varsinkin ollut mahdollisuuksia. Kun töitä riitti niin Suomessa kuin Ruotsissa. Jos vain viitsi tehdä.

Olen ilkeä ihminen mutta sanon ettei työväenliikettä tai sosiaalidemokraattista puoluetta tai edes kommunististapuoluetta. Ei perustettu spurgujen etujärjestöksi.

Siinä tuo yksi rupu oli kyllä oikeassa ettei raha ratkaise noiden ongelmia.

Samat sanat. Joku vielä tuossa jutussa väitti että huumeiden käytöstä ei pitäisi rangaista koska he ovat itsekin uhreja. Mitä helkkarin uhreja nuo piripäät muka ovat? Ihan itse omasta vapaasta tahdostaan vetävät ainetta koska pärisee niin kivasti.

Voi kun asiat on joillekin niin mustavalkosia. Meinaatko että ihmiset, jotka ovat mahdollisesti vauvasta asti nähneet vain päihteiden käyttöä ja siihen liittyvää elämää ovat itse valinneet syntyä tälläiseen perheeseen? Tai jos heidät huostaanotetaan, mutta he eivät pääsekään yhteen hyvään perheeseen joka toisi vakautta heidän elämäänsä, vaan joutuvat elämään laitoksissa? Tai jos lapsi kasvaa muuten epävakaassa perheessä, vaikka jotkut osa-alueet olisivatkin kunnossa?

Listaa voisi jatkaa vaikka kuinka pitkälle. Ei kaikilla ole samanlaisia lähtökohtia ympäristön tai oman psyykeensä yms puolesta!

Vierailija
372/388 |
08.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Savosta on iät ja ajat lähteneet pikkukylistä ne fiksut valioyksilöt ja piällysmiesainesta omaavat savolaisyksilöt muuttaen muualla etelään tai länteen. Pikkukuntiin savoon ja Kuopion kaupungin likelle ovat jämähtäneet sitten ne alhaisesti kouluttautuneet juopottelemaan ja elämään omanlaistaan yksinkertaista elämäänsä ryypäten ja rellestäen. Kuopion ympärillä on paljon pienempiä paikkakuntia, joiden  pikkutiluksien peräkamaripojat ja muut hörhöt ajautuvat melko usein päihdeongelmien pariin. Kuopion kaupungissa on sitten myös niitä muualta tulleita yhteiskuntaluokan valioyksilöperheitä, joiden lapsukaisista on jokunen sotkeutunut huumeisiin, kun eihän niillä johtavissa portaissa työskentelevillä vanhemmilla ole ollut aikaa lapsiaan kasvatella muuta kuin lomillaan.   Sitten kun nämä muualta tulleiden johtoportaan perheen nuoriso sotkeutuu näihin jo perustaltaan vinossa olevien heikkoa ainesta olevien ongelmallisten savolaisvieräleukanuorten kanssa, niin kompohan on sekava, ja huumeet liikkuu porukoissa.    Tietysti täytynee muistaa, että jokunen näistä valioyksilöiden perheiden lapsista harrastaa toki viulun soittoa tai balettia, laskettelua, mäkihyppelyä tai jotain muuta hienoa harrastusta, mutta aina joku eksyy Kuopion torille ja Sokoksen kongin takapihalle huumeporukoihin.  Ja kellepä sitä rahaa on paljon, siis huumeidenkin hankintaan kuin rikkaiden perheiden nuorilla ja sukulaiskytköksiä pääkaupunkiseudulle, ja jopa perheen ulkomaan matkailun kautta mahdollisuus tuoda eksoottisempia huumeita jopa Thaikkulasta. 

Vierailija
373/388 |
08.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistaako joku vanhempi kuopiolainen 70-luvulla kaupungissa vaikuttaneen poliisiryhmän, joka oli tunnettu kovista otteistaan? Se oli nimetty johtajansa mukaan. Pamppua käytettiin todella herkästi ja kuulemma asemalla oli pöytä, jossa tuhmuuksiin syyllistynyttä pätkittiin pampulla jalkapohjiin. Tulokset olivat hyviä; häiriköivä nuoriso otti jalat alleen kun tämä järjestyspartio ilmaantui paikalle.

Vierailija
374/388 |
08.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saksa on päättänyt vähentää huumeiden haittoja. Kannabiksen laillistaminen on järkevä tapa erottaa vähähaittainen mieto päihde oikeista huumeista. Sama pitäisi tehdä suomessa.

Vierailija
375/388 |
08.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sokoksen narkit tarviis kyllä pamppua ja nopeasti.

Vierailija
376/388 |
08.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onpa savolaisena ja nykyisenä Kuopiolaisena aika ikävää lukea täältä tällaista haukkumista. Joka toinen viesti on täysin asiaton, julistetaan miten Kuopio on persereikä ja että tänne ei halua koskaan uudestaan. Miltähän kirjoittajista tuntuisi, jos näin kirjoitettaisiin heidän omasta kotikaupungistaan? Asiallinen kritiikki on aina paikallaan ja keskustelua pitää olla, mutta en ymmärrä mitä tarkoitusta tuollainen haukkuminen ja ilkeydestä iloitseminen palvelee.

Kuopion huumeongelmista mulla ei itsellä ole minkäänlaista käsitystä, koska itse olen täysraitis absolutisti, enkä ole koskaan joutunut minkäänlaisten päihdeporukoiden kanssa tekemisiin. Jännä kuitenkin, että kaikki IRL-elämässä tuntemani, muualta Suomesta kotoisin olevat ihmiset ovat puolestaan aina kehuneet Kuopiota minulle ja sanoneet että on ihana tulla käymään kun Kuopio on niin kiva kaupunki. Etenkin luontoa ja kaupungin kauneutta usein kehutaan. Itsekin olen sitä mieltä että Kuopio on paljon kauniimpi kuin esim. Jyväskylä, jonka keskusta on melkoinen kivikylä. Mutta mielipiteensä kullakin, itse en kuitenkaan käy haukkumaan muita kaupunkeja näin alatyylisesti kuin täällä tuntuu porukka tekevän. Olen alunperin itse kotoisin pienestä savolaiskylästä ja Kuopioon kotiutunut niin hyvin, etten täältä halua ikinä pois. Täällä on hyvä olla.

Aina yhtä liikuttavaa kun joku tuppukyläläinen menee tolaltaan siitä, että hänen omaa kotikaupunkia haukutaan. Ei espoolaisena hirveästi herätä sääliä, pikemminkin ihmetystä että miten siihen ei ole jo tottunut. Mutta Kuopio on kyllä vastenmielinen paikka, siellä multa tivattiin useaan otteeseen juuri tuota jonkun aiemman kirjoittajan esiin nostamaa ”kenenkäs tyttöjä/poikia sitä ollaan”. No mistä joku saatanan kuopiolainen minun vanhempani tuntisi, kun ovat Tampereelta ja Helsingistä. Jotenkin ällöttävää että on niin sisäsiittoinen meininki, että on mitenkään kannattavaa kysellä jokaiselta uudelta ihmiseltä sukupuuta.

Eivät he ole oikeasti vailla sukuselvitystä, tuohan leppoisa tapa aloittaa tutustuminen, ja että onko uudella tuttavuudella huumorintajua.

Vierailija
377/388 |
09.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistaako joku vanhempi kuopiolainen 70-luvulla kaupungissa vaikuttaneen poliisiryhmän, joka oli tunnettu kovista otteistaan? Se oli nimetty johtajansa mukaan. Pamppua käytettiin todella herkästi ja kuulemma asemalla oli pöytä, jossa tuhmuuksiin syyllistynyttä pätkittiin pampulla jalkapohjiin. Tulokset olivat hyviä; häiriköivä nuoriso otti jalat alleen kun tämä järjestyspartio ilmaantui paikalle.

Asikaisen iskuryhmä. Aikalaiset tietää.

Vierailija
378/388 |
19.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuopio onSuomen persereikä.

Kuopio on monien suomalaisten rakas kotikaupunki ja tuo kommenttisi on aika ikävä.

Hesari ei mielellään kirjoita Helsingin huumeongelmista, vai uskooko joku että Kuopiossa ongelma on suurempi? Hesari ei oikein halua muistakaan Hgin ongelmista kirjoittaa näkyvästi, esim nuorten pahoinpitelyistä yms. Mielellään ja innokkaina kirjoitetaan pienempien paikkakuntien ongelmista, niin saadaan katseet muualle.

Itse en ole eläissäni käynyt Kuopiossa päinkään, mutta eiköhän sieltäkin hyvät puolensa löydy.

Helsinki meni jätevesitutkimuksissa jopa lahden ohi mitä tulee huumeisiin. Kaikissa isoissa kaupungeissa on huumeongelma. Surullista, että ihmiset käyttää. 

Vierailija
379/388 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asuin Kuopiossa yhden vuoden 1980-luvun lopussa ja jo silloin törmäsin huunehörhöihin. Amfetamiini tuntui olevan tuttua näille. Onneksi ei ole tarvinnut siellä sen jälkeen asua.

Kuulapäitä ja muuta ääripoppoota koko kylä täynnä.

Moista touhua seuraavat muut ongelmat vääjämättä ennenpitkää. Ennen tai jälkeen.

Vierailija
380/388 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuopio on Kuopio.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän kaksi