Kuopiossa on maan pahimpia huumeongelmia - Hesarin juttu
Entisenä kuopiolaisena hieman yllätyin, vaikka tiesin kyllä että sen leppoisuuden alle kätkeytyy paljon paskaa.
Kommentit (388)
Se ongelma oli jo pari vuotta sitten paha, mutta kun paikallisten kanssa jutteli niin ei mitään ongelmia ollu. Tai ne oli helsinkiläisiä, jotka oli sijoitettu Kuopioon vieroitukseen.
Kaikki kiellettiin ja vähäteltiin, vaikka kadulla sai melkein turpaan ja sai väistellä pahimpia tapauksia.
Siellä ei myönnetä mitään. Varsinkaan omia virheitä ja oteta vastuuta niistä. Mitteepä tuota ja ilimoja pielly jatkuu vaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Täällä Pohjois-Savossa on enemmän päihde- ja mielenterveysongelmia kuin missään muualla Suomessa"
Ikävää.
Itse koroisin tuolta suunnalta. Samalla kun ei ihan puskista tulee, niin kurjalta tuntuu. En edes tiedä mitä on ne altistavat syyt tuolla, tai onko niissä eroja eri puolilla Suomea. Savolaisuutta luonnehtii ehkä jonkinlainen lupsakka tekoreippaus (joka ei halua nähdä pintaa syvemmälle) , mutta eikö pärjäämisen ja käytännöllisyyden fasadia pidetä vähän joka suunnalla?
Missä sitten on aitoa, välittävää ja kannustavaa ilmapiiriä, myötätuntoa ja solidaarisuutta? Vai onko ne ihmiset kaikkialla Suomessa kuin rusinat pullassa: nekin haluttais nyppiä pois?
Savolaisten paikallinen huumori on selviytymiskeino.
Jossain kohtaa se hymy vaan voi hyytyä. Kaikista elämän kolhuista ei päästä höpsöttelemällä yli. Tai kirkasta kulauttelemalla, niinkuin ukot ongelmiaan hoitivat minun lapsuudessani.
Että mihinkäs se pahoinvointi katoaa, jos sitä ei voi edes ääneen tunnustaa, saati puhua kenenkään kanssa. Lapset ottavat mallin isiensä mykkyydestä. Ehkä äitiensäkin. Tulee jotenkin mieleen Eppujen tuhansien murheellisten laulujen maa.
Puhumisen ja tuen puutteenhan se nimenomaan osaltaan korvaa silloin kun huumoria käytetään selviytymiseen. Toisaalta huumorilla on niin monta eri käyttötarkoitusta myös murheellisten asioiden käsittelyssä, että se on joskus myös voimavara.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Milloin Kuopiossa, milloin Tampereella jne.
Eiköhän noi huimausaineet ole levinneet vähän joka kolkkaan tässä maassa. Lailliseksi vaan kaikki ja ne jotka haluaa niin vetäköön. Korvaushoidot pois kokonaan. Tuet voisi myös lakkauttaa kamanvetäjiltä. Tuet saisi takaisin, jos suostuu menemään vieroitukseen ja pitäytyy narkittomuudessa hoidossa ollessaan.
Ok. Saman homman voisi tehdä varmaan myös kaikille, joilla tupakin, viinan tai ylensyönnin aiheuttamia sairauksia? Viimeksi mainituilla saisi jo valtavat säästöt; tuet takaisin vasta normaalipainossa.
Ihanko totta? Sama sitten myös kaikille liikenteessä vammautuville, ne on aina itsse aiheutettuja, samoin liikunta- ja urheiluvammat, samoin diabetes, allergiat, astma,verenpainetauti, sydäninfarkti.
Ymmärsit, että tuon”Ok. Saman homman…” oli sarkasmia?
Vierailija kirjoitti:
Savolaiset naiset on leveäperseisiä knanpersetukkaisi h u o r ia, jotka kelpaa vain k u l l i nlutkutramiseen.
Savolaisrt voidi muuten viedä k e s k i t y s l e i r i ll e js jakaasuttaa hengiltä ja heittää.polttouuniin.
Kuulostat itse savolaiselle :)
Vierailija kirjoitti:
Se ongelma oli jo pari vuotta sitten paha, mutta kun paikallisten kanssa jutteli niin ei mitään ongelmia ollu. Tai ne oli helsinkiläisiä, jotka oli sijoitettu Kuopioon vieroitukseen.
Kaikki kiellettiin ja vähäteltiin, vaikka kadulla sai melkein turpaan ja sai väistellä pahimpia tapauksia.
Siellä ei myönnetä mitään. Varsinkaan omia virheitä ja oteta vastuuta niistä. Mitteepä tuota ja ilimoja pielly jatkuu vaan.
Näin se menee. Olihan Kuopiossa jo yli kymmenen vuotta sitten tapaus, jossa joku hullu ampui tuntemattoman mummon haulikolla torilla missä lie harhoissaan, mutta ei sekään tainnut herättää mitään keskustelua kuin juuri tuollaista. Ja sitten tämä kouluhomma. Ja nyt tämä ainehomma. Mutta mitteepä tuota miettimmään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin se menee. Olihan Kuopiossa jo yli kymmenen vuotta sitten tapaus, jossa joku hullu ampui tuntemattoman mummon haulikolla torilla missä lie harhoissaan, mutta ei sekään tainnut herättää mitään keskustelua kuin juuri tuollaista. Ja sitten tämä kouluhomma. Ja nyt tämä ainehomma. Mutta mitteepä tuota miettimmään.
Ampui myös kahta miestä ja hulluksi todettiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko kuopiolaisia linjoilla? Onko tuo kamaongelma oikeasti pahentunut noin paljon? Itse muutin pois vuosituhannen vaihteessa ja silloin liikkui jonkin verran piriä, mutta ei nyt katukuvassa vielä näkynyt hirveän selvästi. Miten nyt?
Itselle ei niin näy narkit arjessa kun en pyöri oikein muualla kuin metsissä ja rannoilla, kaupassa käydään Prismassa, Cittareilla ja tai Matkuksessa niin ei tule vietettyä yhtään aikaa keskustassa tai vaikka Petosella. Iltamyöhään olen viimeksi ollut liikkeellä sivistyksessä kävellen tai bussilla ehkä 2019. Mutta varmasti niitä on, sen verran käy varkaita rivareiden ja omakotitalojen pihoissa.
Kun tuo Petonen aina nostetaan näissä keskusteluissa esiin, niin pakko todeta että olen täällä parikymmentä vuotta asunut eikä täällä tämmöinen ns. normikansalainen törmää huumeongelmaisiin juuri missään. Joskus saattaa ruokakaupassa tulla vastaan henkilöitä joista voisin kuvitella että päihteitä kuluu, mutta itselle ei ainakaan ole häiriöksi olleet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko kuopiolaisia linjoilla? Onko tuo kamaongelma oikeasti pahentunut noin paljon? Itse muutin pois vuosituhannen vaihteessa ja silloin liikkui jonkin verran piriä, mutta ei nyt katukuvassa vielä näkynyt hirveän selvästi. Miten nyt?
Itselle ei niin näy narkit arjessa kun en pyöri oikein muualla kuin metsissä ja rannoilla, kaupassa käydään Prismassa, Cittareilla ja tai Matkuksessa niin ei tule vietettyä yhtään aikaa keskustassa tai vaikka Petosella. Iltamyöhään olen viimeksi ollut liikkeellä sivistyksessä kävellen tai bussilla ehkä 2019. Mutta varmasti niitä on, sen verran käy varkaita rivareiden ja omakotitalojen pihoissa.
Kun tuo Petonen aina nostetaan näissä keskusteluissa esiin, niin pakko todeta että olen täällä parikymmentä vuotta asunut eikä täällä tämmöinen ns. normikansalainen törmää huumeongelmaisiin juuri missään. Joskus saattaa ruokakaupassa tulla vastaan henkilöitä joista voisin kuvitella että päihteitä kuluu, mutta itselle ei ainakaan ole häiriöksi olleet.
Sinähän oletkin omassa harhakuplassasi elävä savolainen. KAIKKI siellä ovat hulluja narkkeja. Ihan kaikki kun hesari ja AV niin ovat päättäneet.
Minäkin asuin Kuopiossa, lähiössä, aika kauan. Muutin pois, jokin aika sitten, taloudellisistä syistä. Ikävä kuulla jos tuo huumeongelma on pahentunut. Mulla ei kyllä narkkien kanssa ollut mitään ongelmia, eipä nuo paljon ahdistelleet. Enemmän olin varuillani sekakäyttäjistä, olivat kyllä aika arvaamattomia.
En tosin ilta/pimeän aikaan paljon liikkunut - en pelännyt, ei vaan ollut mitään asiaa kauppaan tms. Joskus, no aika useinkin, lähiöpubissa kävin, mut kyllä sieltä kotiin pääsi ihan ok.
Vierailija kirjoitti:
Vieläkä Sokoksen "kongi" on olemassa? Siellä ysärin nuoret aina maleksi ja tappeluita tuli. Huumeitakin liikkui.
Itse kongi on nykyään suljettu ovilla sisätilaksi ja sen myötä siistiytynyt, mutta nistiporukat ja huumekauppiaat majailevat kyllä edelleen kongin välittömässä läheisyydessä eli Sokoksen takana ja parkkipaikalla.
Itsekin huomannut, että nistien määrä kasvanut räjähdysmäisesti viimeisten 10-15 vuoden aikana, ja koskee kaikkia kaupunkeja. Tampereellakin liikun paljon, ja siellä ongelma on mielestäni vieläkin näkyvämpi. Julkinen huumemyönteisyys vähättelee ongelmia ja jopa rohkaisee kokeilemaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vieläkä Sokoksen "kongi" on olemassa? Siellä ysärin nuoret aina maleksi ja tappeluita tuli. Huumeitakin liikkui.
Itse kongi on nykyään suljettu ovilla sisätilaksi ja sen myötä siistiytynyt, mutta nistiporukat ja huumekauppiaat majailevat kyllä edelleen kongin välittömässä läheisyydessä eli Sokoksen takana ja parkkipaikalla.
Itsekin huomannut, että nistien määrä kasvanut räjähdysmäisesti viimeisten 10-15 vuoden aikana, ja koskee kaikkia kaupunkeja. Tampereellakin liikun paljon, ja siellä ongelma on mielestäni vieläkin näkyvämpi. Julkinen huumemyönteisyys vähättelee ongelmia ja jopa rohkaisee kokeilemaan
No minun aikaan Savossa ei tökitty tuntemattomia neulalla perseeseen, että saisivat uusia asiakkaita. Olen kävellyt asemilla, kongeissa ja ollut jopa maksullisen sekakäyttäjän kanssa samalla kurssilla. Olen aina ollut täysin päihteetön. Niin kauan kun joku ei väkisin tunge nappia naamaan, niin niistä kyllä voi pysytellä erossa oli muuten kuin paska elämä tahansa. Voi sanoa ei.
Kuuntelin tubesta jenkkien biisiä Dixieland. ... Mietin, et otanko saman kannan? Otan. Savo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Petosen keskusta on paha ja ne muutamat vuokratalo- alueet. Sitten on Rypysuo, Päivärannassa yksi alue. Keskustassa saa olla ihan rauhassa, siellä juopot ja narkit tietää, että.heidät häädetään pois, jos eivät käyttäydy.
Ei ole mulle uusi asia, sillä Kuopiossa on ollut paha huumeongelma jo kauan 70-luvulta lähtien, kun sinne alkoi lipumaan Helsingistä päin sinne muuttaneiden entisten savolaisten mukana Kuopion ja ympäristökuntien mummoloissa kylässä käydessään.
Katukauppa kukki, jopa Petosen peruskoulussa. Siellä niitä kullanmuruja oli peruskouluilemassakin, joiden Stadin savolaisperillisten serkut toivat huume-eriä tullessaan käämään Kuopiijossa Kuopijon serkuillaan.
Kuopion peruskouluissa kävi jo 70-luvun puolivälissä paikalliset nuorisopollarit pitämässä esitelmiä kaupungin huumetilanteesta ja valistamassa vaarallisista huumeista meille ylä-asteen koulukkaille. Ei sen puoleen siihenkin aikaan oli enemmänkin suuren väkimäärän kaupungeissa huumehörhönsä joka puolella Suomea, ja heidän aiheuttamat rötöstelynsä kyllä aiheutti jo silloin pään vaivaa.
Terveisin: Kuopiosta poismuuttanut jo ajat sitten
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa ei ole paikkaa jossa tätä ei tapahdu. Mikään isompi kaupunki ei ole sen enempää "menetetty" kuin muutkaan, mutta täällä jaksetaan aina kauhistella ja velloa.
Vierailija kirjoitti:
Kuopio onSuomen persereikä.
Kuopio on monien suomalaisten rakas kotikaupunki ja tuo kommenttisi on aika ikävä.
Hesari ei mielellään kirjoita Helsingin huumeongelmista, vai uskooko joku että Kuopiossa ongelma on suurempi? Hesari ei oikein halua muistakaan Hgin ongelmista kirjoittaa näkyvästi, esim nuorten pahoinpitelyistä yms. Mielellään ja innokkaina kirjoitetaan pienempien paikkakuntien ongelmista, niin saadaan katseet muualle.
Itse en ole eläissäni käynyt Kuopiossa päinkään, mutta eiköhän sieltäkin hyvät puolensa löydy.
Vierailija kirjoitti:
Jutussa oli rohkeasti nostettu esille savolainen käytöskoodisto ja sen vaikutus huumeongelman laajuuteen. Savolaisuus on ollut Suomessa eräänlainen pyhä lehmä, jonka huonoja puolia kritisoivat on leimattu huumorintajuttomiksi ja sulkeutuneiksi. Tosiasiassa vastuu on kuulijalla -mentaliteetti ja kyvyttömyys ottaa mitään vakavasti eivät rohkaise avautumaan mistään asiasta, kaikkein vähiten mielenterveys- ja päihdeongelmien kaltaisista elämänlaatua kokonaisvaltaisesti huonontavista ongelmista. Lisänä vielä seudulla yllättävän tyypillinen kateellisuus ja halu viedä muilta tuhkatkin pesästä, jottei kenelläkään vaan menisi paremmin kuin muilla. Ei tuollaisessa asenneilmastossa pääse kuiville niin helposti.
Minä olen hämäläinen mutta en tykkää tuollaisesta stereotypioivasta ajattelusta.
Vierailija kirjoitti:
Kuopion peruskouluissa kävi jo 70-luvun puolivälissä paikalliset nuorisopollarit pitämässä esitelmiä kaupungin huumetilanteesta ja valistamassa vaarallisista huumeista meille ylä-asteen koulukkaille. Ei sen puoleen siihenkin aikaan oli enemmänkin suuren väkimäärän kaupungeissa huumehörhönsä joka puolella Suomea, ja heidän aiheuttamat rötöstelynsä kyllä aiheutti jo silloin pään vaivaa.
Terveisin: Kuopiosta poismuuttanut jo ajat sitten
Kaikissa kaupungeissa oli poliisin huumevalistusta koululaisille silloin ja siitä lähtien. Samoin kuin pahoinpitelyistä käytiin kertomassa kauhukuvin (ja ne tehosivat, ei tulisi mieleenikään tönäistä ketään niiden kallo-halki-kuvien jälkeen).
Kuopio onSuomen persereikä.