Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

APUA! Onko sähkölämmitteinen rivari KAUHISTUS pk-seudulla?

Vierailija
05.12.2021 |

Pääseekö siitä eroon, kun kaikki haluaa kaukolämpöä? Sähkölaskut ovat tietysti järkyttäviä!

Kommentit (36)

Vierailija
21/36 |
05.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on sähkölämmitteinen kompakti rivari, joka lämpiää edullisesti oikein hyvällä varaavalla takalla ja ilmalämpöpumpulla, olen todella tyytyväinen kohtuullisiin sähkölaskuihin!

Vierailija
22/36 |
05.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Halpaa sellaisessa on asua. Halvempi vastike kompensoi ja kun laittaa ilmalämpöpumpun avuksi, niin sähkölaskut ovat hyvin maltillisia. Kesällä 15-20 euroa kuussa siirron kanssa ja talvikuukausina 60-70 €/kk   Vuodessa on mennyt keskimäärin n. 500-700 € edestä sähköön ja siirtoon, mutta vastike on vuodessa  800 euroa edellistä kaukolämpörivaria halvempi.  Eli itsellä on ollut halvempi asua sähkölämmmitteisessä rivarissa, kuin kaukolämmön piirin kuuluvassa. Joskus siis näinkin päin.

Miltä tuntuu kun ei tiedä mistä puhuu? Kulutus 7e, siirto 39e. Kesällä. Ja kuukaudessa. Talvella oli kulutus 40e,siirto 220e.

Hiukan epäilen noita hintoja. Yhtälössä joku mättää. Vai onko sulla joku kausihinnoittelu viritys?

Jos on joku yleissähkö, niin siirron perusmaksut ovat kesällä ja talvella samat. Itse sähkön hinta ja ja siirtohinta /kWh ovat lähellä toisiaan. Joten nuo luvut eivät ainakaan yleissähköllä ja vastaavila voi pitää paikkaansa.

Jatkuvasti uutisoidaan korkeista siirtohinnoista.

No sitähän ne on. Siirtohinta + sen perusmaksut + verot on ollut näihin päiviin asti korkeampi kuin sähkö + sen perusmaksut + verot. ( Tämä ero on kylläkin tasoittumassa tai kääntymässä päinvastaiseksi kun sähkön hinta on noussut rajusti.

Minulla määräaikaisuuden loputtua uudessa sopparissa sähkön hinta on 34% korkeampi kuin aiemmin. Siirtohinta ei ole kuitenkaan toistaiseksi noussut.

Eli edelleen, noissa esitetyissä on jotain hämärää, ellei kyse ole kausihinnoittelusta. Jos taas on, ei vertailussa ole mitään järkeä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/36 |
05.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Halpaa sellaisessa on asua. Halvempi vastike kompensoi ja kun laittaa ilmalämpöpumpun avuksi, niin sähkölaskut ovat hyvin maltillisia. Kesällä 15-20 euroa kuussa siirron kanssa ja talvikuukausina 60-70 €/kk   Vuodessa on mennyt keskimäärin n. 500-700 € edestä sähköön ja siirtoon, mutta vastike on vuodessa  800 euroa edellistä kaukolämpörivaria halvempi.  Eli itsellä on ollut halvempi asua sähkölämmmitteisessä rivarissa, kuin kaukolämmön piirin kuuluvassa. Joskus siis näinkin päin.

Miltä tuntuu kun ei tiedä mistä puhuu? Kulutus 7e, siirto 39e. Kesällä. Ja kuukaudessa. Talvella oli kulutus 40e,siirto 220e.

Hiukan epäilen noita hintoja. Yhtälössä joku mättää. Vai onko sulla joku kausihinnoittelu viritys?

Jos on joku yleissähkö, niin siirron perusmaksut ovat kesällä ja talvella samat. Itse sähkön hinta ja ja siirtohinta /kWh ovat lähellä toisiaan. Joten nuo luvut eivät ainakaan yleissähköllä ja vastaavila voi pitää paikkaansa.

No sitähän ne on. Siirtohinta + sen perusmaksut + verot on ollut näihin päiviin asti korkeampi kuin sähkö + sen perusmaksut + verot. ( Tämä ero on kylläkin tasoittumassa tai kääntymässä päinvastaiseksi kun sähkön hinta on noussut rajusti.

Minulla määräaikaisuuden loputtua uudessa sopparissa sähkön hinta on 34% korkeampi kuin aiemmin. Siirtohinta ei ole kuitenkaan toistaiseksi noussut.

Eli edelleen, noissa esitetyissä on jotain hämärää, ellei kyse ole kausihinnoittelusta. Jos taas on, ei vertailussa ole mitään järkeä.

No se riippuu ihan siitä, kuka sun sähkösi siirtää. Kaikki yhtiöt hinnoittelee ihan eri tavalla. Järvisuomessa maksat siirtomaksua vaikka et käyttäisi sähköä ollenkaan.

Vierailija
24/36 |
05.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun lämmityslasku ei perustu omaan käyttöön vaan jaetaan neliöiden suhteessa koko yhtiön käytöstä niin motivaatio lämmityskulujen pienentämiseen on aika paljon heikompi kuin silloin, kun lämmityslasku perustuu yksinomaan omalle käytölle. Sama ilmiö kuin vesilaskussa, kun veden hinnoittelu on kiinteä asukasperusteinen on vedenkulutus 30% suurempaa kuin sen jälkeen, kun yhtiö siirtyy asuntokohtaiseen mittaukseen ja hinnoitteluun. Ihminen nyt vain on sellainen, että käyttää varmasti vähintään sen oman osuutensa kun siitä kerran maksaa.

Asiansa osaavassa kaukolämmitteisessä taloyhtiössä kyllä säädetään lämpökäyrä sille tasolle, että mitään kaukolämmön överikulutusjuhlaa ei tule. On tiedossa, että mitä esim. yhden plusasteen lisääminen tekee kulutuslaskulle. Meillä lämpökäyrä on säädetty +21. Enempää ei säädetä, vaikka vilukissat haluaisi +30.

Vierailija
25/36 |
05.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutku nii. Rivarissa perusmaksu n.16€/kk. Ok talossa n.32€/kk. Tieto nyt on varma koska itse maksan molemmista. Vuokralainen maksaa könttänä mulle 20€/kk kaukolämpö asunnossa.

Häviän tai voitan mutta vuokralaisen selvempi maksaa mulle sähkö ja vesi kun että tulisi erikseen.

Juujuu. Mulla 800 neliön kartanossa sähkölämmitys maksaa 4,90/kk. Torpparit maksavat mulle euron kuussa mökkiensä lämmityksestä.

Kunnon satuilijoita taas ketju täynnä.

Vierailija
26/36 |
05.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on sähkölämmitteinen kompakti rivari, joka lämpiää edullisesti oikein hyvällä varaavalla takalla ja ilmalämpöpumpulla, olen todella tyytyväinen kohtuullisiin sähkölaskuihin!

😂 4/5

Vierailija
27/36 |
05.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kovasti sitä kirjoitetaan vaikka kukaan ei ole tällaisessa asunut.

Vierailija
28/36 |
05.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki haluavat maalämpöä. Kaukolämpöä ja sähköä ei kukaan.

Vierailija
29/36 |
05.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kai kukaan enää kaukolämpöä halua kun sen hinta on pompannut niin rajusti. Sähkölämmitteisessä pystyt sentään itse vaikuttamaan kulutukseen ja voi asennuttaa ilmalämpöpumpun. Kaukolämmitteinen on kyllä toisaalta helppo muuttaa maalämpöön tai vesi-ilmalämpöpumpulle..

Ai kaukolämpöäkö ei pysty säätelemään rivareissa?

Ei välttämättä nykyisissä lämmönsäätöjärjestelmissä ole lämpö lainkaan itse säädettävissä.

Tämä nyt on täyttä potaskaa. Nykyaikaisissa lämmönsäätöjärjestelmissä voit säätää lämpöjä huonekohtaisesti kellonajan mukaan ihan miten haluat. Jos on monta systeemiä yhtäaikaa (sähkö, kauko ja ilp) niin ne säädetään hyvin yhteentoimiviksi niin, että ensisijaisesti käytetään halvinta lämmitysmuotoa.

Sinä vaan et tunne omaa lämmitysjärjestelmääsi tai puhut muuten vaan p a s kaa

Vierailija
30/36 |
05.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on vm.82 yli sata äneliöinen rivarineliö suoralla sähköllä ja il-pumpulla. Yhdessä tasossa.

Patterit ovat vanhat. Kovin sähkölasku oli viime talvena 170e. Kolmen hengen talous. Saunotaan n.2-3x vkoon.

Sisälämpötila on 20.

Aiemmin asuin saman kokoisessa aivan uudessa okt:ssa, talossa oli varaava takka ja pumppu, silti sähkölasku oli yli 300e kylmimpänä kuuna, plus puitten hinta.

Tutuilla tosin myös täällä Helsingissä kahdessa kerroksessa samoilla neliöillä rivarikämppä il-pumpulla, heillä kylmimpänä kuuna ollut sähkölasku lähes 400e!

Pitävät tosin talon aivan liian lämpimänä, lähes 24:ssa! Meille tuli siellä ihan kuuma vieraillessamme.

Eli sähkölaskuun vaikuttaa talon rakenne, mutta eniten sisälämpötila. Suomessa asutaan liian kuumissa asunnoissa.

Vierailija
31/36 |
05.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

😂 4/5

Mikä kirjoituksessani oli noin hauskaa? Olen tyytyväinen ja varsinkin kun on kesällä otettu määräaikainen sähkösopimuskin.

Toisaalta toista se on tutullani, joka lämmittää yli 100 neliöistä vanhaa huonosti eristettyä rivariaan sähköpattereilla, eikä ole takkaa. Sähkölaskut on hänellä ihan toista kuin minulla.

Vierailija
32/36 |
05.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No en sellaista itse ostaisi, koska taloyhtiössä ei edes itse voi päättää kaukolämpöön tai maalämpöön siirtymisestä. Me ostettiin omakotitalo, joka oli sähkölämmitteinen, ja vaihdettiin saman tien maalämpöön.

Saiko alle 50 000 eurolla muutoksen? Kuinka kauan menee kuolettaa muutos?

Vierailija
33/36 |
05.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No se riippuu ihan siitä, kuka sun sähkösi siirtää. Kaikki yhtiöt hinnoittelee ihan eri tavalla. Järvisuomessa maksat siirtomaksua vaikka et käyttäisi sähköä ollenkaan.

Näin on. Mutta siirron perusmaksut, jotka menee käytti sähköä tai ei, oli huomioitu tuossa edellisessä.

Järvi-Suomessa asun ja mökkeilen, joten tunnen varsin hyvin täkäläisen hinnoittelun..

Mökilläni menee sähköön vuodessa noin 1100€. Siitä siirron osuus on 750€ ja pelkät siirron perusmaksut 500€. ( Savon voima).

Kaupunkiasunnollani siirron perusmaksujen osuus on pienempi, mutta silti siirtoon on mennyt hiukan enemmän kuin sähköön. Mutta kuten sanoin, jatkossa sähkön osuus on isompi, elleivät nosta siirron hintaa.

Vierailija
34/36 |
05.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kai kukaan enää kaukolämpöä halua kun sen hinta on pompannut niin rajusti. Sähkölämmitteisessä pystyt sentään itse vaikuttamaan kulutukseen ja voi asennuttaa ilmalämpöpumpun. Kaukolämmitteinen on kyllä toisaalta helppo muuttaa maalämpöön tai vesi-ilmalämpöpumpulle..

Ai kaukolämpöäkö ei pysty säätelemään rivareissa?

Ei välttämättä nykyisissä lämmönsäätöjärjestelmissä ole lämpö lainkaan itse säädettävissä.

Tämä nyt on täyttä potaskaa. Nykyaikaisissa lämmönsäätöjärjestelmissä voit säätää lämpöjä huonekohtaisesti kellonajan mukaan ihan miten haluat. Jos on monta systeemiä yhtäaikaa (sähkö, kauko ja ilp) niin ne säädetään hyvin yhteentoimiviksi niin, että ensisijaisesti käytetään halvinta lämmitysmuotoa.

Sinä vaan et tunne omaa lämmitysjärjestelmääsi tai puhut muuten vaan p a s kaa

Omassa talossa joo, mutta ei kerrostaloissa anneta asukkaille muuta kuin korkeintaan termostaatti.

Vierailija
35/36 |
05.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No en sellaista itse ostaisi, koska taloyhtiössä ei edes itse voi päättää kaukolämpöön tai maalämpöön siirtymisestä. Me ostettiin omakotitalo, joka oli sähkölämmitteinen, ja vaihdettiin saman tien maalämpöön.

Saiko alle 50 000 eurolla muutoksen? Kuinka kauan menee kuolettaa muutos?

Meillä meni 4 vuotta ja sen lisäksi helpompi joskus myydä MLP talo kuin kaukolämmössä oleva.

Maalämpö on ollut 80% halvempaa kuin kaukolämpö.

Vierailija
36/36 |
05.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on vm.82 yli sata äneliöinen rivarineliö suoralla sähköllä ja il-pumpulla. Yhdessä tasossa.

Patterit ovat vanhat. Kovin sähkölasku oli viime talvena 170e. Kolmen hengen talous. Saunotaan n.2-3x vkoon.

Sisälämpötila on 20.

Aiemmin asuin saman kokoisessa aivan uudessa okt:ssa, talossa oli varaava takka ja pumppu, silti sähkölasku oli yli 300e kylmimpänä kuuna, plus puitten hinta.

Tutuilla tosin myös täällä Helsingissä kahdessa kerroksessa samoilla neliöillä rivarikämppä il-pumpulla, heillä kylmimpänä kuuna ollut sähkölasku lähes 400e!

Pitävät tosin talon aivan liian lämpimänä, lähes 24:ssa! Meille tuli siellä ihan kuuma vieraillessamme.

Eli sähkölaskuun vaikuttaa talon rakenne, mutta eniten sisälämpötila. Suomessa asutaan liian kuumissa asunnoissa.

Älä unohda lämmintä vettä. Pitkät kuumat suihkut näkyvät kyllä sähkölaskussa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi kolme