Vain lusmut hoitaa kotona 3 vuotta lasta
töihin sieltä niinkuin olisi jo. Lapsikin saisi jo virikkeitä, eikä oppisi kotoa kaikkea kateellista, kyynistä ilkeämielisyyttä johon vain av-mamma pystyy.
Kommentit (67)
Olen samaa mieltä aloittajan kanssa, mutta turhiin provoiluihin en lähde. Esim ne ketkä lähtevät aikaisin takaisin työelämään, rakastavat lapsiaan varmasti yhtä paljon, kuin ne, jotka ovat vuosia kotona. Ei se ole mikään rakkauden mitta. En kadehdi kotiäitejä, minusta kotona olo lapsen kanssa oli henkisesti raskaampaa kuin töissä käynti. Jokainen perhe tekee miten heille on parasta.
[quote author="Vierailija" time="07.03.2015 klo 10:51"]
[quote author="Vierailija" time="07.03.2015 klo 10:13"]
[quote author="Vierailija" time="07.03.2015 klo 10:00"]
Itse olen kateellinen äideille joiden pää kestää olla sen 3 vuotta kotona.
[/quote]
Pitää olla melko pökäle äidiksi, joka ei omaa rakasta perhettään muutamaa vuotta kestä:( Lapsethan on pieniä vain tovin aikaa:)
[/quote]
Loppuuko sulla se perheenä oleminen sitten siihen muutamaan vuoteen? Meillä se perhe on kyllä tiivis ja säilyy aina, mutta ihmettelen kyllä aikuisia, jotka ei kaipaa mitää älyä vaativaa tekemistä moneen vuoteen.
[/quote]
Kun kommentointisi on tuota tasoa, enpä ihmettele niiden sisällöttömyyttäkään:)
[quote author="Vierailija" time="07.03.2015 klo 09:55"]
töihin sieltä niinkuin olisi jo. Lapsikin saisi jo virikkeitä, eikä oppisi kotoa kaikkea kateellista, kyynistä ilkeämielisyyttä johon vain av-mamma pystyy.
[/quote]
Kiitos, tunsinkin olevani laiska lusmu hoitaessani lapset kotona ja käydessäni töissä samaan aikaan. Nyt onkin paljon tekevämpi olo kun käyvät koulua ja saan nukkua päivisin ja tehdä työni öisin.
[/quote]
Pitää olla melko pökäle äidiksi, joka ei omaa rakasta perhettään muutamaa vuotta kestä:( Lapsethan on pieniä vain tovin aikaa:)
[/quote]
Muidenko se pitää maksaa kun sinä nyhjäät siellä kotona?
[quote author="Vierailija" time="07.03.2015 klo 11:26"]
Miten lasten kotihoito automaattisesti tarkoittaisi sitä että toinen vahemmista lusmuilisi. Se kertoo pelkästää siitä että lapsi ei ole hoidossa kodin ulkopuolella. Vanhemmat tosiaan voivat tehdä lyhennettyä viikkoa, tehdä vuorotöitä ja olla töissä vuoroittain. Se voi tarkoittaa myös sitä että lasta ainakin osan päivästä kotona hoitaa joku muu kuin jompi kumpi vanhemmista tai vaikka palkattu lastenhoitaja. Hoitovapaalla oleva tosiaan saattaa 'lusmuilla' palkkatöistä. Onko hän esim. laiska, pelkästään hoitovapaan pitämisen perusteella sitä ei voi päätellä. Jos kuviteltaisiin että hän lusmuillakseen on kotona hoitovapaalla, miksi tai miten hän töissä olisi yhtäkkiä tehokas ja aikaansaava?
[/quote] Kyllä se on lusmu. Onko työnantaja vapaaehtoisesti antanut luvan jäädä sinne kotiin? Ei varmasti ole. Miksi työnantajan pitää kärsiä siitä että joku tekee lapsia?
[quote author="Vierailija" time="07.03.2015 klo 11:52"]
Yhden lapsen päivähoito maksaa n.1200-1500€/kk, sanokaa hep, jotka maksatte palkastanne enemmän veroja kuin tuon summan per lapsi jonka viet päiväkotiin, sillä kyllähän sun veroilla pitää kustantaa paljon muutakin kuin sen lapsen päivähoito.
Kyllä se kotona olevan työpaikka on täytetty jollain työttömällä sen aikaa, ja tuottaa verotuloja koko ajan ja säästää työttömyyskorvaukset.
Siksi toisekseen, suurimmalla osalla joka kolme vuotta on kotona lasten kanssa ei ole työpaikkaa johon palata. Ei minulla ainakaan työttömänä ollut missään nimessä varaa laittaa lapsia päiväkotiin, mun käteen jäävä tulo oli n,.620€ ja päivähoitomaksu 550€/kk, nytkin kun pääsin vihdoin töihin, pidetään lapsia vain 10 päivää korkeintaan hoidossa, isänsä on vuorotyössä niin hoitaa vapaapäivinään, ja niinä päivinä kun on yövuoro lapsia kotona, lapset menevät syksyllä eskariin ja sitten onneksi maksu taas pienenee.
[/quote]
Jos olet työtön niin miksi teet lapsia? Selvästi sinulla ei ole rahaa niihin
[quote author="Vierailija" time="07.03.2015 klo 10:39"][quote author="Vierailija" time="07.03.2015 klo 10:24"]
Olisiko jollain esittää faktaa, että paljonko valtiolle/kunnalle suurinpiirtein maksaa päivähoitopalvelut alle vuoden ikäiselle? Itse veikkaan, että on halvempaa valtiolle maksaa kotihoidontukea, kuin ylläpitää päiväkotia. Itse olen juurikin kotona lapsen kanssa, enkä kyllä koe jääväni mistään paitsi. Joku työtön saa hetken nauttia palkkatuloista, kun tuuraa minua. Lapseni virikkeistäkin koitan kovasti huolehtia. Näemme paljon muita lapsiperheitä, jotta lapset saavat leikkiä yhdessä ja oppivat sosiaalisia taitoja. ulkoilemme päivittäin ja syömme terveellistä kotiruokaa.
[/quote] Vaikka kannatankin vankasti kotihoitoa, niin kulujen laskeminen ei ole ihan noin yksinkertaista. Kotihoidontuen maksaminen on toki halvempaa, mutta valtio menettää reippaasti verotuloja kotivuosien aikana. Tämä taas laskee myös kuluttajien ostovoimaa ja heikentää kansantaloutta. Lisäksi ne huonotuloiset, jotka ovat vuosia kotona, eivät käy työssä eivätkä opiskele, tulevat kalliiksi yhteiskunnalle nyt ja myös tulevaisuudessa. Paremmin tienaava myös kuluttaa enemmän.
Kuitenkin olen sitä mieltä, että vaakakupissa pitää painaa pienten kohdalla muukin kuin raha. Muitakin säästökohteita on oltava.
[/quote]
Niin menettää äidin verotulot, mutta joku toinen joka olisi muuten työtön maksaa ne samat verotulot kun on äitiysloma sijaisena! Ja hänelle ei tarvii maksaa työttömyys korvausta siltä ajalta.
Olen tosi kiitollinen, että sain olla kotona 3 vuotta ja sitten vasta laitoimme poikamme päiväkotiin. Mummi ja anoppi hoitivat, kun tein keikkatöitä. Lapsi tosi tasapainoinen nyt 12-vuotiaana. Hyvä me!
En ole AP:n kanssa samaa mieltä mutta ihmettelen kyllä naisia jotka tekevät aina uuden lapsen tarkasti ajoittaen etteivät vain "joutuisi töihin" Mikä siinä työpaikassa niin paljon pelottaa?
Eräskin "tuttu" nainen yrittää nyt kiireellä tulla raskaaksi kun työkkäri painostaa työhön. Kuitenkin lastenhoito on niin "raskasta" että vievät miehen äitiä vaaditaan niitä hoitamaan tämäntästä. Tämä mummo on jo reippaasti yli 60v ja ei jaksaisi noita lapsia millään hoitaa mutta ei kehtaa sitä suoraan sanoa. Kaikenlisäksi mummo joutuu bussilla kulkemaan pitkän matkan monesti päivittäin lapsia hoitamaan vaikka pariskunnalla on auto jolla voisivat kuljettaa lapset mummon luo. Lapset on myös opetettu tosi "itsepäisiksi" esim syömistensä ja juomistensa suhteen.
Jos ette jaksa lapsianne hoitaa niin älkää tehkö niitä!
Onnellinen se 3-vuotias jonka äiti pystyy/haluaa hoitaa sitä kotona. Tässä on sentään jotain päämäärää päinvastoin kun niillä elämäntapatyöttömillä jotka eivät aiokaan mennä töihin.
[quote author="Vierailija" time="07.03.2015 klo 13:09"]
[/quote]
[/quote]
Muidenko se pitää maksaa kun sinä nyhjäät siellä kotona?
[/quote]
Hyvin usein lastenhoito kotona - pari kolme vuotta - on paljon, paljon tuottavampaa; työn tuottavuus työpaikoilla on nimittäin laskenut vuosi vuodelta, joten ei se valveilla nukkuminen työpaikalla mitään edistä, päinvastoin!
Voi Juhana-parkaa. Voisi ottaa asioista selvää. Kotihoidontuki on tällä hetkellä pakko. Se nimittäin tulee yhteiskunnalle, ja veronmaksajille edullisemmaksi kuin laittaa äidit työttömyyskortistoon ja lapset päiväkotiin. Juhana jos on niin fiksu, niin laksee tuon ihan jo peruskoulun matematiikalla. Ylijohtajalla luulisi olevan siihen rahkeita. Nythän se myönnettiin jo ihan päättäjien taholta, että kalliksi olisi tullut kotihoidontuen jakaminen ja siksi sitä ei tehty.
Superlusmu täällä moi, lapsi lähtee syksyllä eskariin ja olen edelleen kotona. Omilla säästöillä mennään, mitään tukia lapsilisän lisäksi ei ole haettu.
Tarkoitus palailla työelämään kun lapsi aloittaa koulun, pienesti jo eskari-aikana.
Jos hoidat kotona 3 -vuotiaaksi olet lusmu. Jos laitat päivähoitoon alle 3-vuotiaan olet huono äiti. Teet niin tai näin niin aina väärin päin.
Mutta mitäs mieltä siitä, että työpaikallani (olen opettaja) on kolleega, joka on ollut yli 10v kotona, tehnyt sinä sivussa 6 lasta, mutta ei ole ollut päivääkään töissä. Hän on saanut kuitenkin joka kesä täyden palkan, jättäen sijaisen nuolemaan näppejään. Ihan käsittämätöntä että opettajat voiva näin ketjuttaa lomiaan. Ymmärrän että saavat yhden palkallisen loman, koska ei voi pitää lomaansa äitiysloman jatkoksi niinkuin muut, mutta tämä systeemin hyväksikäyttäminen on mielestäni törkeää!
Kotihoidontuki on 342,53€ / kk ja tuosta lähtee vielä verot takaisin valtiolla. Tämä on jo nyt niin olematon tuki että onko tuosta todella tarpeen leikata? Itse olen ainakin sen verran köyhä ettei mitään mahdollisuutta tuon tuen varaan jäädä. Minulla on 4 alle kouluikäistä lasta ja mitä luulette, tuleeko valtiolle kalliimmaksi kustantaa näille neljälle hoitopaikka? Varsinkaan kun minulla ei ole työpaikkaa ja olen nyt päivät kotona yksin niin että nuo 4 on hoidossa ja nostan työmarkkinatukea yli 600€ / kk.
Nämä on juuri näitä politikkoja jolla ei järki riitä laskemaan leikkauksia niin että ne todella palvelisivat sekä valtiota että kansalaisia. Hyvä kokoomus, jatkakaa samaan malliin.
Ja minä olen hoitanut lapsiani kotona jo 18 vuotta ;) mahtaa ap ottaa nupista mutta meidän perhe tulee toimeen omillaan. Ei saada mitään tukia paitsi lapsilisää ja senhän nyt saa vaikka olisi töissäkin. Maksan pääomaveroja. Yksi elämä :) enkä kysy keneltäkään lupaa kuinka sen elän. Lapset erittäin ok joten se homma on hoidettu todella hyvin.
Vartiainen on oikeassa. Varsinkin kouluttamattomat mammat luohaa kotona ja litkii lattea muka lapsen parasta ajatellen. Yhteiskunta ei tätä laiskottelua kestä.
T.isä
[quote author="Vierailija" time="07.03.2015 klo 13:59"]
Mutta mitäs mieltä siitä, että työpaikallani (olen opettaja) on kolleega, joka on ollut yli 10v kotona, tehnyt sinä sivussa 6 lasta, mutta ei ole ollut päivääkään töissä. Hän on saanut kuitenkin joka kesä täyden palkan, jättäen sijaisen nuolemaan näppejään. Ihan käsittämätöntä että opettajat voiva näin ketjuttaa lomiaan. Ymmärrän että saavat yhden palkallisen loman, koska ei voi pitää lomaansa äitiysloman jatkoksi niinkuin muut, mutta tämä systeemin hyväksikäyttäminen on mielestäni törkeää!
[/quote]
En olisi tuosta kateellinen, tällä elämänkokemuksella tiedän hänen ansainneen lomansa!
Yhden lapsen päivähoito maksaa n.1200-1500€/kk, sanokaa hep, jotka maksatte palkastanne enemmän veroja kuin tuon summan per lapsi jonka viet päiväkotiin, sillä kyllähän sun veroilla pitää kustantaa paljon muutakin kuin sen lapsen päivähoito.
Kyllä se kotona olevan työpaikka on täytetty jollain työttömällä sen aikaa, ja tuottaa verotuloja koko ajan ja säästää työttömyyskorvaukset.
Siksi toisekseen, suurimmalla osalla joka kolme vuotta on kotona lasten kanssa ei ole työpaikkaa johon palata. Ei minulla ainakaan työttömänä ollut missään nimessä varaa laittaa lapsia päiväkotiin, mun käteen jäävä tulo oli n,.620€ ja päivähoitomaksu 550€/kk, nytkin kun pääsin vihdoin töihin, pidetään lapsia vain 10 päivää korkeintaan hoidossa, isänsä on vuorotyössä niin hoitaa vapaapäivinään, ja niinä päivinä kun on yövuoro lapsia kotona, lapset menevät syksyllä eskariin ja sitten onneksi maksu taas pienenee.