Vain lusmut hoitaa kotona 3 vuotta lasta
töihin sieltä niinkuin olisi jo. Lapsikin saisi jo virikkeitä, eikä oppisi kotoa kaikkea kateellista, kyynistä ilkeämielisyyttä johon vain av-mamma pystyy.
Kommentit (67)
[quote author="Vierailija" time="07.03.2015 klo 10:19"][quote author="Vierailija" time="07.03.2015 klo 09:58"]Valitettavasti oon liian köyhä olemaan kolmea vuotta kotona, kadehdin kaikkia vanhempia joilla mahdollisuus tähän on. Ei ne vanhat työkamut sulle seuraa sitten eläkkeellä pidä, vaan ne omat rakkaudella kasvatetut lapset.
[/quote]
Hahahaa, tämä oli huippuhauska ja ihanan naivistinen kommentti! :-D Olen ollut palvelutalossa ja vanhainkodissa töissä, siellä kävi kummassakin parilla, kolmella vanhuksella lapset useasti vierailulla ja lopuilla tusinalla lapset piipahti juhlapäivinä. Ei se vaan valitettavasti noin mene, kuin mitä ajattelet...
[/quote]
Vain murto-osa vanhuksista asuu vanhainkodeissa tai palvelutaloissa.
Olisiko jollain esittää faktaa, että paljonko valtiolle/kunnalle suurinpiirtein maksaa päivähoitopalvelut alle vuoden ikäiselle?
Itse veikkaan, että on halvempaa valtiolle maksaa kotihoidontukea, kuin ylläpitää päiväkotia.
Itse olen juurikin kotona lapsen kanssa, enkä kyllä koe jääväni mistään paitsi. Joku työtön saa hetken nauttia palkkatuloista, kun tuuraa minua.
Lapseni virikkeistäkin koitan kovasti huolehtia.
Näemme paljon muita lapsiperheitä, jotta lapset saavat leikkiä yhdessä ja oppivat sosiaalisia taitoja.
ulkoilemme päivittäin ja syömme terveellistä kotiruokaa.
[quote author="Vierailija" time="07.03.2015 klo 10:21"]
[quote author="Vierailija" time="07.03.2015 klo 10:19"][quote author="Vierailija" time="07.03.2015 klo 09:58"]Valitettavasti oon liian köyhä olemaan kolmea vuotta kotona, kadehdin kaikkia vanhempia joilla mahdollisuus tähän on. Ei ne vanhat työkamut sulle seuraa sitten eläkkeellä pidä, vaan ne omat rakkaudella kasvatetut lapset. [/quote] Hahahaa, tämä oli huippuhauska ja ihanan naivistinen kommentti! :-D Olen ollut palvelutalossa ja vanhainkodissa töissä, siellä kävi kummassakin parilla, kolmella vanhuksella lapset useasti vierailulla ja lopuilla tusinalla lapset piipahti juhlapäivinä. Ei se vaan valitettavasti noin mene, kuin mitä ajattelet... [/quote] Vain murto-osa vanhuksista asuu vanhainkodeissa tai palvelutaloissa.
[/quote]
Statistikkona voin sanoa, että se "murto-osa" ei ole määrällisesti todellakaan mikään pieni määrä!
[quote author="Vierailija" time="07.03.2015 klo 10:24"]
Olisiko jollain esittää faktaa, että paljonko valtiolle/kunnalle suurinpiirtein maksaa päivähoitopalvelut alle vuoden ikäiselle? Itse veikkaan, että on halvempaa valtiolle maksaa kotihoidontukea, kuin ylläpitää päiväkotia. Itse olen juurikin kotona lapsen kanssa, enkä kyllä koe jääväni mistään paitsi. Joku työtön saa hetken nauttia palkkatuloista, kun tuuraa minua. Lapseni virikkeistäkin koitan kovasti huolehtia. Näemme paljon muita lapsiperheitä, jotta lapset saavat leikkiä yhdessä ja oppivat sosiaalisia taitoja. ulkoilemme päivittäin ja syömme terveellistä kotiruokaa.
[/quote] Vaikka kannatankin vankasti kotihoitoa, niin kulujen laskeminen ei ole ihan noin yksinkertaista. Kotihoidontuen maksaminen on toki halvempaa, mutta valtio menettää reippaasti verotuloja kotivuosien aikana. Tämä taas laskee myös kuluttajien ostovoimaa ja heikentää kansantaloutta. Lisäksi ne huonotuloiset, jotka ovat vuosia kotona, eivät käy työssä eivätkä opiskele, tulevat kalliiksi yhteiskunnalle nyt ja myös tulevaisuudessa. Paremmin tienaava myös kuluttaa enemmän.
Kuitenkin olen sitä mieltä, että vaakakupissa pitää painaa pienten kohdalla muukin kuin raha. Muitakin säästökohteita on oltava.
Minä luumujen lusmu! Olin 10 vuotta kotiäitinä. Nyt jo 10 vuotta työelämässä. Kaksi ihanaa tasapainoista lasta (ainakin tällä hetkellä) opiskelee yliopistossa ja kaksi lukiolaista vielä kotona. Kaikki panostus lapsiini ja kotiini on kannattanut. Ainakin nyt tuntuu ja näyttää siltä. En tietenkään tiedä millaisia lapseni olisivat, jos olisin tehnyt uraa työelämässä heidän pieninä ollessa. Minua peloteltiin etten saisi töitä monen kotiäiti vuoden jälkeen, mutta pomoni kertoi valinneensa minut haastatteluun juuri siitä syystä. Halusi nähdä millainen " hullu" korkeasti koulutettu jää kotiin
[quote author="Vierailija" time="07.03.2015 klo 09:57"]Vain lusmu käyttää korkeakoulututkinnon opiskelemiseen yli 4. Vuotta. Töihin sieltä!
[/quote]
NOh noh kyllä mua hoitava lääkäri saa opiskella vaikka 8 vuotta eikä haittaa. Ei ne Opintotuet paljoa valtiolta vie.
[quote author="Vierailija" time="07.03.2015 klo 10:13"]
[quote author="Vierailija" time="07.03.2015 klo 10:00"]
Itse olen kateellinen äideille joiden pää kestää olla sen 3 vuotta kotona.
[/quote]
Pitää olla melko pökäle äidiksi, joka ei omaa rakasta perhettään muutamaa vuotta kestä:( Lapsethan on pieniä vain tovin aikaa:)
[/quote]
Loppuuko sulla se perheenä oleminen sitten siihen muutamaan vuoteen? Meillä se perhe on kyllä tiivis ja säilyy aina, mutta ihmettelen kyllä aikuisia, jotka ei kaipaa mitää älyä vaativaa tekemistä moneen vuoteen.
[quote author="Vierailija" time="07.03.2015 klo 09:55"]
töihin sieltä niinkuin olisi jo. Lapsikin saisi jo virikkeitä, eikä oppisi kotoa kaikkea kateellista, kyynistä ilkeämielisyyttä johon vain av-mamma pystyy.
[/quote]
Voinhan tosiaan tulla takaisin työelämään viemään sinun työpaikkasi.
[quote author="Vierailija" time="07.03.2015 klo 10:51"][quote author="Vierailija" time="07.03.2015 klo 10:13"]
[/quote]
Pitää olla melko pökäle äidiksi, joka ei omaa rakasta perhettään muutamaa vuotta kestä:( Lapsethan on pieniä vain tovin aikaa:)
[/quote]
Loppuuko sulla se perheenä oleminen sitten siihen muutamaan vuoteen? Meillä se perhe on kyllä tiivis ja säilyy aina, mutta ihmettelen kyllä aikuisia, jotka ei kaipaa mitää älyä vaativaa tekemistä moneen vuoteen.
[/quote] Toki joskus kaipasin. Koen kuitenkin, että lapset on pieniä vain lyhyen hetken ja kotihoito on pienille paras vaihtoehto. Vanhemmuus on joskus sitä, että toisen etu pitää laittaa oman halun ja edun edelle. Yllättävästi sitä tekemistä löytyi kotonakin ja sain noiden vuosien aikana ihania ystäviä, jotka pysyneet tänne saakka. Nro 5
[quote author="Vierailija" time="07.03.2015 klo 11:11"][quote author="Vierailija" time="07.03.2015 klo 10:51"][quote author="Vierailija" time="07.03.2015 klo 10:13"]
[/quote]
[/quote]
[/quote] Toki joskus kaipasin. Koen kuitenkin, että lapset on pieniä vain lyhyen hetken ja kotihoito on pienille paras vaihtoehto. Vanhemmuus on joskus sitä, että toisen etu pitää laittaa oman halun ja edun edelle. Yllättävästi sitä tekemistä löytyi kotonakin ja sain noiden vuosien aikana ihania ystäviä, jotka pysyneet tänne saakka. Nro 5
[/quote]
Ja taas yksi joka luulee jonkun massapäiväkodin olevan ainoa lastenhoitovaihtoehto... kyllä huomaa että aivosi ovat olleet narikassa jo pidempään... Esim. meillä molemmat vanhemmat tekivät vajaata työviikkoa ja vuorotellen oltiin kotona joka päivä.
"Edistää työllistymistä" kun leikataan kotihoidon tukea, mutta mistäs helvetistä niitä työpaikkoja saataisiin???
[quote author="Vierailija" time="07.03.2015 klo 11:15"][quote author="Vierailija" time="07.03.2015 klo 11:11"][quote author="Vierailija" time="07.03.2015 klo 10:51"][quote author="Vierailija" time="07.03.2015 klo 10:13"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Ja taas yksi joka luulee jonkun massapäiväkodin olevan ainoa lastenhoitovaihtoehto... kyllä huomaa että aivosi ovat olleet narikassa jo pidempään... Esim. meillä molemmat vanhemmat tekivät vajaata työviikkoa ja vuorotellen oltiin kotona joka päivä.
[/quote] Hienoa, että saitte hiidon järjestettyä noin. Esim meillä molemmat ovat työssä 8-16 ja vaikka kuinka tekisi osa-aikaista ja lyhennettyä, niin kyllä se päiväkoti olisi ainoa vaihtoehto. Hoitajaan ei ole varaa. Kaikkien työ ei jousta etätyöksi tai virastoajan ulkopuolelle. Aivot ovat joskus olleet narikassa, pitkään kyllä jo työkäytössäkin.
[quote author="Vierailija" time="07.03.2015 klo 10:51"]
[/quote]
MOT.
7
Miten lasten kotihoito automaattisesti tarkoittaisi sitä että toinen vahemmista lusmuilisi. Se kertoo pelkästää siitä että lapsi ei ole hoidossa kodin ulkopuolella. Vanhemmat tosiaan voivat tehdä lyhennettyä viikkoa, tehdä vuorotöitä ja olla töissä vuoroittain. Se voi tarkoittaa myös sitä että lasta ainakin osan päivästä kotona hoitaa joku muu kuin jompi kumpi vanhemmista tai vaikka palkattu lastenhoitaja.
Hoitovapaalla oleva tosiaan saattaa 'lusmuilla' palkkatöistä. Onko hän esim. laiska, pelkästään hoitovapaan pitämisen perusteella sitä ei voi päätellä. Jos kuviteltaisiin että hän lusmuillakseen on kotona hoitovapaalla, miksi tai miten hän töissä olisi yhtäkkiä tehokas ja aikaansaava?
Mun esikoinen meni 3-vuotiaana hoitoon, mut kotiäitivuosina viimeistelin maisterintutkintoni ja tein etätöitä. Musta se oli aika win-win :)
Hoidin meidän keskimmäisen lapsen kotona 3 vuotiaaksi. Täytyy sanoa, että helpommalla pääsin kun palasin töihin. Ei tarvinnut olla kokoajan toisten saatavilla, sain tehdä asiat loppuun asti ja pitää kahvitauot.
Kyllä itseä ainakin raastaisi viedä tuo vuoden ikäinen hoitoon.
Mies tekee ylipitkää päivää (maatalousala) ja itse olen toisella paikkakunnalla melkein tunnin ajomatkan päässä vuorotyössä.
Lähin vuorohoitopaikka kodistamme katsottuna on yli 20km päässä, joten lapsi joutuisi kulkemaan minun matkassa työvuorojeni mukaan. Työni on sellaista, että 8 tunnin päivä voi helposti venyä monella tunnilla, eikä sille edes voi mitään. Pakko vain tehdä. Vaikka lapsi olisi samalla paikkakunnalla hoidossa, kuin minä töissä, niin joutuisi usein olemaan sen 10 tuntia hoidossa ja tähän sitten ajomatkat vielä päälle.
Pelottaa jo nyt, että mitä sitten kun lapsi on sen 3v :/
[quote author="Vierailija" time="07.03.2015 klo 09:55"]töihin sieltä niinkuin olisi jo. Lapsikin saisi jo virikkeitä, eikä oppisi kotoa kaikkea kateellista, kyynistä ilkeämielisyyttä johon vain av-mamma pystyy.
Mun tutuissa ne joilla joku ongelma työn suhteen ovat olleet lasten kanssa pitkään kotona. Kätevä keino välttää työtä.
Ollaanpa sitten lusmu :-). Kivaa olla lusmu!
[quote author="Vierailija" time="07.03.2015 klo 09:58"]Valitettavasti oon liian köyhä olemaan kolmea vuotta kotona, kadehdin kaikkia vanhempia joilla mahdollisuus tähän on. Ei ne vanhat työkamut sulle seuraa sitten eläkkeellä pidä, vaan ne omat rakkaudella kasvatetut lapset.
[/quote]
Hahahaa, tämä oli huippuhauska ja ihanan naivistinen kommentti! :-D Olen ollut palvelutalossa ja vanhainkodissa töissä, siellä kävi kummassakin parilla, kolmella vanhuksella lapset useasti vierailulla ja lopuilla tusinalla lapset piipahti juhlapäivinä. Ei se vaan valitettavasti noin mene, kuin mitä ajattelet...