Onko järkeä hankkia lasta 44-vuotiaana, hedelmöityshoidoilla?
Kommentit (83)
[quote author="Vierailija" time="24.05.2015 klo 13:31"]
[quote author="Vierailija" time="24.05.2015 klo 10:05"]
[quote author="Vierailija" time="06.03.2015 klo 14:22"]
Omatpa on rahansa. Jokainen tehköön niin kuin haluaa omilla rahoillaan.
[/quote]
Asia ei ole näin. Jos lapsi sattuisi syntymään vaikka vammaisena tulisi siitä valtavat kulut yhteiskunnalle. Kyllä pitäisi ymmärtää 44-vuotiaana että lasten saannin aika on ohi. Monet ovat jo mummoja siinä iässä. Riskit kasvavat ja sitä paitsi kuka haluaa olla 64-vuotias kun lapsi on 20 v.?
Ei ei, lapsia pitää hankkia kun on ammatit ja työt hommattu ja varaa kasvattaa mukulansa eli n. 25 v. ylöspäin. Silloin niiden kanssa jaksaa vielä jotain tehdäkin eikä itsellä paikat kolota.
[/quote]
Hahahah, ei ainakaan akateemisesti koulutetuilla n. 25-vuotiaana ole ammatti ja työpaikka vielä hankittuna. 25-vuotias on mun mielestä vielä itsekin ihan penska. Ei nelikymppisillä näin yleisesti ottaen "paikat vielä kolota". Riippuu ihan omista elämäntavoista.
[/quote] Olen akateeminen ja minulla oli kyllä tutkinto ja vakkarityöpaikka 25-vuotiaana. Enkä opiskellut edes erityisen nopeasti, yliopistolla vierähti kuusi vuotta, kävin vaihdossa, juhlin, matkustelin, kävin osa-aikaisesti töiss jne. Ei sitä takapuolta tarvitse homehduttaa vuosikymmentä luentosalissa, vaika yliopistossa opiskelisikin.
Lapsi ei ole puudeli. Moni hankkii lapsen, kun vauvat ovat niin niin söpöjä. Vauvaikä kestää kuitenkin vain hetken ja lapsi jää elämään loppuiäksi ja vaatii huomiota ja huolenpitoa jatkuvasti. Lisäksi keinohedelmöityksellä syntyvissä lapsissa on normaalia useammin kehityshäiriöitä, jotka voivat tulla esiin vasta kouluiässä. Jaksaako 46-v. enää sopeutua tilanteeseen. kun lapsi osoittautuukin odotettua haasteellisemmaksi. Lisäksi lapsi tarvitsee tiedon omista vanhemmistaan ja jää yh-äidin ainoana lapsena hyvin yksin tämän kuoltua. Voihan kaikki mennä hyvin, mutta ei tuo lupaavalta vaikuta.
Noh, itse hankkisin lapsen mielummin 44-vuotiaana kuin alle 18-vuotiaana. Elämänkokemus on valttia lasta kasvattaessa.