Hävettää, kävimme työpaikalta viemässä yhteen seurakunnan tilaisuuteen leivonnaisia, siellä oli puolituttu jonka en tiennyt olevan sokea, poistuessa sanoin "nähdään taas"
Siis ihminen jonka olin tavannut aiemmin pikaisesti. Hän oli silloin istumassa eikä mitään sokean keppiä näkynyt missään. Oli vielä kirkas auringonpaiste ja hänellä oli aurinkolasit (olivat kirkon ulkopenkeillä)
Jälkeenpäin äitini kysyi ohimennen "Oliko Sinikkakin siellä, oliko hänellä Osku (opaskoira) mukana vai saako niitä tuoda sinne kirkkoon) Ihmettelin mikä Osku. "No se opaskoira, Sinikkahan on sokea" Nyt mietin mitä tämä ihminen ajattelee minusta. Sanoin tuon toivotuksen nimenomaan hänelle, koska en tiennyt/tuntenut sieltä muita. Toivottavasti ei ottanut sitä loukkauksena (?) :(
Kommentit (23)
Tunnen muutamia näkövammaisia. Osa täysin sokeita ja osa vähemmän sokeita. Kaikki heistä käyttävät sanontoja kuten "nähdään", "hei kato" yms.
Eihän kieli ole aina merkitykseltään pelkästään kirjaimellista. Näkeminen liittyy tässä yhteydessä yhdessä oloon erityisesti, eikä vain jonkun asian näkemiseen. Mun mielestä voi ihan hyvin sanoa.
En minä välittänyt eikä Oskukaan.
T. Sinikka