Riita hääkutsusta, kertokaa mielipiteenne
Olen sitten ehkä suomalainen juntti, joka ei osaa ilmaista asioita tahdikkaasti, mutta en vain ymmärrä avokkeeni halua yrittää ilmaista kiertoteitse, että lapset eivät ole tervetulleita häihimme. Tämä johtuu yksinkertaisesti siitä, että lapsia tulisi kymmenittäin, mikä paitsi lisäisi kuluja, niin myös aiheuttaisi hälyä.
Miksi kutsuun ei voi kohteliaasti kirjoittaa tavalla tai toisella, että "juhlimme ilman lapsia"? Miksi asia pitää yrittää kiertää nimeämällä kutsut vain aikuisille, viittaamalla alkoholiin, juhlan luonteeseen tai muuhun? Olen sitä mieltä, että tuollaiset kiertoilmaukset eivät varmasti mene perille, jolloin lapsia kuitenkin tulee.
Koska en jaksa tästä asiasta vääntää, olen antamassa avokilleni periksi, mutta olen kyllä selväsanaisesti varoittanut häntä, että kiertoilmaukset johtavat siihen, että häissä saattaa sitten lapsia olla.
Kertokaa nyt vielä oma mielipiteenne, niin näytän tämän ketjun sitten avokilleni.
Kommentit (145)
[quote author="Vierailija" time="06.03.2015 klo 10:47"]
Selkeästi vaan, esim "tällä kertaa juhlimme ilman lapsia" on musta ihan ok. Ne tulee ketkä tulee, ja luultavasti joku harmistuu mutta mitä sitten? Teidän juhlat. Mulle asia ei olis ongelma, tulisin mieluusti. Jos lapsenvahtia ei saisi, harmittaisi ja jäisin pois, mutta en silti pahastuisi.
[/quote]
OT, onpa tosi spesiaalia, jos pari juhlii "tämänkertaisia häitään" ilman lapsia. :D
MUtta aiheeseen, tietysti kannattaa ilmaista asia selkeästi. Kutsujat yleensäkin päättävät keitä kutsuvat ja millainen juhla on. Vieraat tulevat jos pääsevät ja haluavat.
[quote author="Vierailija" time="06.03.2015 klo 18:37"]
[quote author="Vierailija" time="06.03.2015 klo 17:42"]
[quote author="Vierailija" time="06.03.2015 klo 17:22"]
[quote author="Vierailija" time="06.03.2015 klo 17:17"]
Me saimme juuri kutsun kesähäihin, lapsettomiin sellaisiin ja meillä on 3 lasta. Kaksi jo isompaa alakoululaista ja vauva, joka on tuolloin häiden aikaan 6kk, jota todennäköisesti imetän silloin vielä. En loukkaantunut lainkaan, ilahduin että voin hyvällä syyllä järjestää minulle ja miehelleni siinä samalla parisuhdeaikaa juhlien aikuisten seurassa ystäviemme kesken heidän suurta päivää. Hoitajankin saamme lapsen mummusta, joka tulee mielellään. Juhlat ovat vielä kotikaupungissamme, alkavat vasta klo 16. Oli todella selkeää että kutsussa oli ilmoitettu juhlat olevan aikuisten juhlat.Näitä juhlia odotan innolla ja aion nauttia ja juhlia pitkän kaavan mukaan!
[/quote]
Just näin! Häät on muiden pariskuntien parisuhdeaikaa, jonka hääpari mahdollistaa! Siksi lapsettomat häät on niin toivottuja, koska voi keskittyä pelkästään puolisoon, muita ei tarvitse huomioida.
[/quote]
Kyllä. Jos lapset olisi mukana, 99% ajastani menisi heihin keskittyessä. Haluan itsekin nauttia juhlasta, syödä rauhassa, keskustella, pitää hauskaa, juoda muutaman lasin viiniä, tanssia yms. T. nro 105, se kolmen äiti, joka sai kutsun lapsettomiin häihin ja ILAHTUI KOVASTI =)
[/quote]
Minä olen sitten varmaan vähän omituinen. Jos haluan parisuhdeaikaa, en todellakaan ajattele ensimäisenä, että pääsen kököttämään kirkkoon, odottamaan pihalle hääparia kuvauksesta, syömään karjalanpaistia ja taas jonottamaan ja kuuntelemaan puheita ja katsomaan sukkanauhan heittoa.
Minulle parisuhdeaika on hiukan eri asia.
Mutta jokainen tavallaan. Mutta kannattaa kysyä mieheltäkin, mitä mieltä hän on. Onko miehen odotuksien orgasmi päästä vaimon kanssa jonkun sukulaisen tai kaverin häihin kykkimään onnittelupuheita kuuntelemaan parisuhdeajaksi, vai haluaisiko hän kenties vaimon kanssa mennä kahden ravintolaan ja tanssmaan ja viettää kiihkeän yön hotellissa.
[/quote]
Kun minä ja mieheni menemme kuvailemasityyppisiin geneerisiin häihin, odotan tilaisuudelta iloista seurustelua, rentoa musiikkia, tanssimista, ruoasta nauttimista, iloista juhlintaa. Yöksi voi silti mennä hotelliin.
Ehkä syy viihtymättömyyteesi on neagtiivinen asenne alusta asti.
[quote author="Vierailija" time="06.03.2015 klo 18:53"]
Me saimme juuri kutsun kesähäihin, lapsettomiin sellaisiin ja meillä on 3 lasta. Kaksi jo isompaa alakoululaista ja vauva, joka on tuolloin häiden aikaan 6kk, jota todennäköisesti imetän silloin vielä. En loukkaantunut lainkaan, ilahduin että voin hyvällä syyllä järjestää minulle ja miehelleni siinä samalla parisuhdeaikaa juhlien aikuisten seurassa ystäviemme kesken heidän suurta päivää. Hoitajankin saamme lapsen mummusta, joka tulee mielellään. Juhlat ovat vielä kotikaupungissamme, alkavat vasta klo 16. Oli todella selkeää että kutsussa oli ilmoitettu juhlat olevan aikuisten juhlat.Näitä juhlia odotan innolla ja aion nauttia ja juhlia pitkän kaavan mukaan!
[/quote]
Just näin! Häät on muiden pariskuntien parisuhdeaikaa, jonka hääpari mahdollistaa! Siksi lapsettomat häät on niin toivottuja, koska voi keskittyä pelkästään puolisoon, muita ei tarvitse huomioida.
[/quote]
Kyllä. Jos lapset olisi mukana, 99% ajastani menisi heihin keskittyessä. Haluan itsekin nauttia juhlasta, syödä rauhassa, keskustella, pitää hauskaa, juoda muutaman lasin viiniä, tanssia yms. T. nro 105, se kolmen äiti, joka sai kutsun lapsettomiin häihin ja ILAHTUI KOVASTI =)
[/quote]
Minä olen sitten varmaan vähän omituinen. Jos haluan parisuhdeaikaa, en todellakaan ajattele ensimäisenä, että pääsen kököttämään kirkkoon, odottamaan pihalle hääparia kuvauksesta, syömään karjalanpaistia ja taas jonottamaan ja kuuntelemaan puheita ja katsomaan sukkanauhan heittoa.
Mutta jokainen tavallaan. Mutta kannattaa kysyä mieheltäkin, mitä mieltä hän on. Onko miehen odotuksien orgasmi päästä vaimon kanssa jonkun sukulaisen tai kaverin häihin kykkimään onnittelupuheita kuuntelemaan parisuhdeajaksi, vai haluaisiko hän kenties vaimon kanssa mennä kahden ravintolaan ja tanssmaan ja viettää kiihkeän yön hotellissa.
[/quote]
Kun minä ja mieheni menemme kuvailemasityyppisiin geneerisiin häihin, odotan tilaisuudelta iloista seurustelua, rentoa musiikkia, tanssimista, ruoasta nauttimista, iloista juhlintaa. Yöksi voi silti mennä hotelliin.
[/quote]
No ajattelin vain, kun käytit häistä nimitystä parisuhdeaika, hmmm...
Minä käsitän parisuhdeajan hieman toisin. Mutta kukin tavallaan....
Minun tehtävänäni morsiamena ei ole järjestää ihmisille parisuhdeaikaa. Hommatkaa parisuhdeaikanne itse. Meidän häissä oli kutsuttuna lapsetkin.
Toisaalta ihmettelen, jos joku haluaa mennä ilman lapsiaan häihin, ei voi sitä muka tehdä, ellei kutsussa nimenomaan lue, että ei lapsia. Itse olemme ainakin osanneet jättää lapset hoitoon, vaikka heidät olisi kutsuttukin.
[quote author="Vierailija" time="06.03.2015 klo 18:58"]
Minun tehtävänäni morsiamena ei ole järjestää ihmisille parisuhdeaikaa. Hommatkaa parisuhdeaikanne itse. Meidän häissä oli kutsuttuna lapsetkin.
Toisaalta ihmettelen, jos joku haluaa mennä ilman lapsiaan häihin, ei voi sitä muka tehdä, ellei kutsussa nimenomaan lue, että ei lapsia. Itse olemme ainakin osanneet jättää lapset hoitoon, vaikka heidät olisi kutsuttukin.
[/quote]
Ei ole kiva, jos itse hommaa lapsilleen hoitopaikan ja juhlissa on sitten muiden räkänokkia. Jos yrität nauttia miehesi seurasta kaverin häissä, niin kohta on joku enon räkänokka hiplaamassa juhlamekkoasi tai tädin lapsenlapsi tuupataan syliin. Hiukan voisi ajatella vieraitakin ja kutsuja ajatella, että häät eivät ole vain morsiamen juhla, vaan vieraiden viihtymistäkin voi ajatella. Ei ole todellakaan kiva, kun yrittää keskittyä miehensä kanssa hitaisiin, niin joku tahmatassu on räpeltämässä mekon helmaa.
[quote author="Vierailija" time="06.03.2015 klo 18:56"]
[quote author="Vierailija" time="06.03.2015 klo 18:53"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
No ajattelin vain, kun käytit häistä nimitystä parisuhdeaika, hmmm...
Minä käsitän parisuhdeajan hieman toisin. Mutta kukin tavallaan....
[/quote]
En minä ole käyttänyt häistä sanaa parisuhdeaika, olen sivullinen jonka silmään pisti ankea kuvauksesi häistä. Olen itse järjestämässä häitä ja olen nähnyt valtavasti vaivaa miettien eri ratkaisuja, jotka tekisivät juhlista mahdollisimman viihtyisät vieraille. Ei ole kiva ajatus, että osa vieraista tulee paikalle tuolla mielellä.
Etiketin mukaan on oikein kirjoittaa kutsuun "Kutsumme teidät Maija ja Matti Meikäläinen" tai "Kutsumme sinut Maija meikäläinen ja /+ avec...mutta suomessa ihmiset on niin juntteja etteivät ymmärrä ettei kutsu tarkoita lapsia eli ongelmiahan tuosta tulee. Itse kutsuin mm. yhden hyvinkin lukeneen pariskunnan tyttäreni ylppäreille ja vaikka kutsu oli selvästi nimetty vain tälle avioparille niin eikö he tuoneet myös lapsensakin ja kaikenlisäksi viipyivät tuntitolkulla eli kaikki ei näköjään "sääntöjä ymmärrä" vaikka olisivat sivistyneitäkin.
Parempi kun lkaitatte ihan suoraan, JUHLIMME ILMAN LAPSIA eikä mitään hömpänpömppä kaunistelua.
[quote author="Vierailija" time="06.03.2015 klo 19:02"]
[quote author="Vierailija" time="06.03.2015 klo 18:58"]
[/quote]
Ei ole kiva, jos itse hommaa lapsilleen hoitopaikan ja juhlissa on sitten muiden räkänokkia. Jos yrität nauttia miehesi seurasta kaverin häissä, niin kohta on joku enon räkänokka hiplaamassa juhlamekkoasi tai tädin lapsenlapsi tuupataan syliin. Hiukan voisi ajatella vieraitakin ja kutsuja ajatella, että häät eivät ole vain morsiamen juhla, vaan vieraiden viihtymistäkin voi ajatella. Ei ole todellakaan kiva, kun yrittää keskittyä miehensä kanssa hitaisiin, niin joku tahmatassu on räpeltämässä mekon helmaa.
[/quote]
Eli hääparin pitää järjestää teille kahdenkeskinen illanvietto elämyksineen, että saatte hoitaa parisuhdettanne :O
Minä kun luulin, että häissä on tärkeintä se hääparin naimisiinmeno :D
Meidän kutsuissa luki simppelisti että kirkon jälkeen siirrymme paikkaan xxx juhlimaan tuoretta avioparia aikuisten kesken. Kaikki ymmärsi eikä kukaan loukkaantunut.
Osoittakaa kutsu niille, joiden haluatte häihin tulevan. Aika simppeliä ja jokaisen pitäisi ymmärtää asia.
[quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 14:56"]Kukaan ei ole vieläkään tarjonnut ratkaisua siihen, että jos haluaa kutsua vain lähipiirinsä lapset muttei kaikkia sukulaisia lapsineen... Miten tämä tulisi ilmaista ettei tule väärinkäsityksiä?
[/quote]
Öö, eri kutsut
Itse kirjoittaisin "juhlimme ilman lapsia" sillä se kattaisi kaikki lapset ikään katsomatta ja halutessani voisin laittaa ystäväni lapsille Liisa 22v ja Lauri 18v omat kutsunsa.
Meillä oli kutsuissa maininta kutakuinkin näin: huomioittehan että kutsu koskee vain kuoressa mainittuja (en muista sanamuotoa tarkkaan)
Häämme eivät lapsettomat olleet, joten kuorissa oli nimikomboja tyyliin Maija Meikäläinen, Maija ja Matti Meikäläinen, Maija Meikäläinen perheineen, Maija ja Mikael Meikäläinen (ystävä lapsensa kanssa ilman uutta avokkiaan) Väärinymmärryksiä tai kyselyjä ei tullut.
Ei tulisi mieleenkään kieltää lapsia tulemasta häihin. Todella tökeröä! Häät on lasten juhla. Kumma ettei mitään elämän ääniä siedetä enää nykyään.
Kukaan ei ole vieläkään tarjonnut ratkaisua siihen, että jos haluaa kutsua vain lähipiirinsä lapset muttei kaikkia sukulaisia lapsineen... Miten tämä tulisi ilmaista ettei tule väärinkäsityksiä?
[quote author="Vierailija" time="06.03.2015 klo 10:32"]Parempi se on ihan suoraan sanoa eikä kiertoteitse.
Sinänsä kyllä ihmettelen tutoa että miksi nykyisin esim. alkoholi on syy ettei lapsia voisi juhlissa olla. Kautta aikojen ne lapset on pyörineet siellä hääjuhlissa vaikka viinaa on juotu, ja itse muistan lapsena vain iloisina juhlat joissa aikuiset joi ja lapset sai olla hyvin vapaasti missä vaan. On kyllä omien lastenkin kanssa oltu monissa häissä joissa on myös juotu, aina tosin vähintään toinen meistä vanhemmista täysin selvin päin.
[/quote]
Joskus ei ehkä vain kiinnosta niitä lapsia omissa häissäänkin katsella..
Meillä lapset kuuluvat kaikkeen elämään. Isommat saavat tulla makuuhuoneeseemmikin, kun harrastamme seksiä silloin, kun eivät enää pelkää sitä.
Juu kannattaa olla selkeä ettei mene välit. Häiden takia on monilla välit poikki menneet. Hyvienkin ystävien kanssa. Aika hataralla pohjalla toki sellainen ystävyys on.
Minusta jokaisen kans hyvä jutella asia erikseen että kaikki ymmärtää..Toki jos vieraslista hirveän iso niin laita vaan k-18 niin ei tuu riitaa. Häiden alla ei ole kurjempaa kuin riidellä.
Muutenkin kauhea stressi niin poikenneet välit ja katkeruus päälle. Not good.
[/quote]
[/quote]
[/quote]