Riita hääkutsusta, kertokaa mielipiteenne
Olen sitten ehkä suomalainen juntti, joka ei osaa ilmaista asioita tahdikkaasti, mutta en vain ymmärrä avokkeeni halua yrittää ilmaista kiertoteitse, että lapset eivät ole tervetulleita häihimme. Tämä johtuu yksinkertaisesti siitä, että lapsia tulisi kymmenittäin, mikä paitsi lisäisi kuluja, niin myös aiheuttaisi hälyä.
Miksi kutsuun ei voi kohteliaasti kirjoittaa tavalla tai toisella, että "juhlimme ilman lapsia"? Miksi asia pitää yrittää kiertää nimeämällä kutsut vain aikuisille, viittaamalla alkoholiin, juhlan luonteeseen tai muuhun? Olen sitä mieltä, että tuollaiset kiertoilmaukset eivät varmasti mene perille, jolloin lapsia kuitenkin tulee.
Koska en jaksa tästä asiasta vääntää, olen antamassa avokilleni periksi, mutta olen kyllä selväsanaisesti varoittanut häntä, että kiertoilmaukset johtavat siihen, että häissä saattaa sitten lapsia olla.
Kertokaa nyt vielä oma mielipiteenne, niin näytän tämän ketjun sitten avokilleni.
Kommentit (145)
Jos on noin vaikeata, maistraattiin mars ja ABC-asemalla kahvit päälle
Jaahas...mielensäpahoittajat ovat heränneet tähän päivään tai saivat muksut päiväunille ja äkkiä koneelle ;)
Turha jurnuttaa jos teidän kullannuppuja ei kutsuta kun Suomi on vapaa maa niin jäätte kotiin paapomaan lapsia 24/7 ja järjestätte itse omat juhlanne niin että kutsutte vaikka kaikki sukulaislapset, kummin kaiman lapset ja naapurin kakaratkin. JOKAINEN TEKEE NIIN KUIN ITSE HALUAA!
[quote author="Vierailija" time="06.03.2015 klo 11:55"]
[quote author="Vierailija" time="06.03.2015 klo 11:09"]
Mä olen saanut kutsun, missä luki että juhlat ovat k-18, hankittehan lapsellenne hoitajan juhlien ajaksi :D
Kannattaa siis laittaa siihen kutsuun ilman mitään kruisailuja että ne juhlitaan ilman lapsia, niin menee varmasti asia perille, kiertoilmaisut vaan ei toimi.
[/quote]
Olipa typerä kutsu. Jokaisen oma asia varmaan on, mitä lapselleen tekevät, jos juhlat ovat k-18. Esim. jos en tule juhliin lainkaan, ei lapsenikaan tarvitse hoitajaa. Tai jos itse tulen, on minun asiani, onko lapsi ilman hoitajaa kotonaan vai ei.
[/quote]
Minusta oli suoraan ilmoitettu, ja ainahan kutsusta voi kieltäytyä. Harvemmin pieniä lapsia jätetään yksin kotiin, sitä kutsutaan heitteillejätöksi.
Ne mun lapset on lukiolaisia :D tuskin menivät päiväunille. Mä vain pidän näitä lapsettomat häät tyyppejä melko itsekeskeisinä. Ja juoppoina.
Kinkkinen juttu!
Mitä tarkoittaa "ei lapsia", tarkoittaako se että 15-17 -vuotiaatkin ovat epätervetulleita. Ymmärrän ap:n pähkäilyn sanamuodon kanssa.
Jotkut viisivuotiaat käyttäytyvät paremmin kuin aikuiset. Mutta, kun kaikilla ei ole harkintaa omien lapsiensa suhteen, niin ehkä jokin ikäraja on paikallaan.
Omissa häissäni oli kyllä pikkulapsia parikymmentä. Kyllähän muutamat heistä huomiota veivät tilanteissa, joissa se oli epätoivottavaa. Useimmat eivät... En tiedä, onko parempi jättää lapset ihan pois.
En totisesti tiedä ja siten vähän huono vastaus tämä.
Meille on joskus tullut kutsu vaan vanhempien nimellä, ja sitten hääjuhlissa kyselty miksi emme ottaneet lapsia mukaan kun "tottakai kutsu oli koko perheelle". Eli välillä menee näinkin päin.
ohis
[quote author="Vierailija" time="06.03.2015 klo 11:54"]
Voi olla että se sitten on kaunaa, mutta miten vilpittömästi onnitella vauvasta ihmisiä jotka ovat selvästi osoittaneet etteivät arvosta muiden lapsia?
[/quote]
Mutta he arvostavat kuitenkin omaa lastaan. Onko se sinusta ikävä asia?
Lapset eivät myöskään loukkaannu siitä, ettei heitä kutsuta häihin, ellei kyse ole heille hyvin läheisestä ihmisestä. Häät kun nyt yleensä eivät ole mitkään leikkijuhlat.
Voi olla että se sitten on kaunaa, mutta miten vilpittömästi onnitella vauvasta ihmisiä jotka ovat selvästi osoittaneet etteivät arvosta muiden lapsia?
[/quote]
Eli se, jos ei ole valmis kutsumaan keskikokoisen päiväkodin verran lapsia häihinsä, osoittaa ettei arvosta lapsia? Ihan mielenkiinnosta, montako kymmentä lasta sinun häissäsi oli?
En ole ap, mutta olen järjestänyt lapsettomat häät. Syy oli meillä sama kuin aloittajalla: lasten hyvin suuri lukumäärä. Meillä olisi pelkästään sukulaislapsia ollut 43 kappaletta, joista alle kymmenen jo kouluikäisiä. Siihen vielä lisää lähimpien ystävien yhteensä 15 lasta. Oikeasti, tuollainen lapsimäärä asettaa jo juhlatilalle rajoitteita, puhumattakaan siitä että tunnelma häissä olisi kuin päiväkodissa. Sisareni häissä oli 18 lasta ja meno sen mukainen. En edes harkinnut kutsuvani omiin häihini lähes kuuttakymmentä lasta, vaikka niitä lapsia arvostankin. No, onneksi meidän lapsirikkaissa ja lapsirakkaissa suvuissa tämä ymmärrettiin hyvin. Sitä kasvaa epäitsekkääksi noin lapsivoittoisessa suvussa ja oppii ymmärtämään etteivät ne omat piltit ole maailman napa kun ihan lähipiirissä on kymmeniä muitakin lapsia. Oppii myös ymmärtämään että joka juhliin ei kaikkia voi kutsua.
Nämä ovat todella kinkkisiä asioita. Olemme menossa naimisiin kesällä ja pähkäilimme että kutsummeko ollenkaan lapsia. Päädyimme kuitenkin kutsumaan lapsetkin, koska meidän tapauksessa niitä ei tule kuin muutama. En kuitenkaan ala järjestämään lapsille mitään puuhanurkkaa tai omia ruokia yms. Todennäköisesti lapsilla tulee olemaan tylsää, mutta se ei enää ole minun ongelmani.
Jos ette kutsussa suoraan mainitse, ettei lapset ole tervetulleita niin varautukaa siihen että
A) Ne lapset tulevat ja/tai
B) Saatte lapsiperheiltä kyselyitä, että saako ne heidän lutumussukkansa tulla häihin vai ei kun kutsusta ei nyt oikein ota selvää? Osalle saatte vielä varmasti selittää miksette kelpuuta juuri heidän täydellisiä Pirkko-Mattejaan mukaan.
Vuosi sitten kaasona olleena sain puhelinsoittoja lapsiperheiltä, että vaikka kutsussa oli selkeästi mainittu, että avioon astuva pariskunta ei halua lapsia paikalle, niin onko siitä huolimatta ok ottaa heidän lapsensa mukaan. Ne lapsoset kun osaavat istua hiljaa paikallaan, eivätkä sikäli pilaisi juhlia...
Samoin sain kyselyitä koskien alkoholitarjoilua. Tarkalleen en muista millä sanoilla kutsussa oli mainittuna, että juhlapaikalla on baari, niin sitä koskien tuli varmistuksia tarkoitetaanko sillä omakustanteisia juomia.
Samoin kyselyitä tuli pariskunnan lahjatoiveista, joista kutsuun oli mainittuna "halutessanne voitte ohjata lahjat häämatkatilillemme [tilinumero]" tms. Osalle oli siis hyvinkin epäselvää, että eikö mistään tosiaan löydy lahjalistaa ja onko kamalan väärin jos nyt kuitenkin jonkun lahjan ostaa.
Silloin, kun niistä monen vuoden kestäneistä perinteistä jossain määrin poiketaan, niin kyllä se varmasti ihmettelyä ja kysymyksiä herättää. Kannattaa siis ehdottomasti suoraan ilmaista kutsuun omat toiveensa ja juurikin niin, ettei mitään tulkinnan varaa jäisi kenellekään. Näin toimimalla varmistaa sen, ettei turhia kyselyitä tulisi, eikä esimerkiksi niitä lapsia paikalle jos niitä ei sinne halua.
Entä jos haluaa kutsua vain esim. oman lähipiirin lapset, mutta ei kaikkien sukulaisten lapsia? Olen olettanut tähän asti, että jos kutsu on osoitettu tietyille henkilöille, vain he tulevat, mutta näköjään lapset lasketaan osaksi vanhempia... Miten ihmeessä se sitten teidän mukaan tulee ilmaista, että lähimmät sukulaislapset ovat tervetulleita mutta valitettavasti teidän lapset eivät??
Mikä asenne "häät eivät ole mitkään leikkijuhlat"
Tuolla toisessa ketjussa joku, vastasi että kutsuu lapset häihinsä koska ei jaottele tärkeitä ihmisiään esim iän sukupuolen tai muun perusteella, sillä tavalla ajatteleva on minun tyyppiseni ihminen.
[quote author="Vierailija" time="06.03.2015 klo 12:29"]Tuolla toisessa ketjussa joku, vastasi että kutsuu lapset häihinsä koska ei jaottele tärkeitä ihmisiään esim iän sukupuolen tai muun perusteella, sillä tavalla ajatteleva on minun tyyppiseni ihminen.[/quote]
Kyllä minä omia lapsiani arvostan ja rakastan, vaikka he eivät olleetkaan tervetulleita häihini. Kuinka edes voit kyseenalaistaa sen, etten rakastaisi lapsiani?
[quote author="Vierailija" time="06.03.2015 klo 12:03"]
Lapsettomat häät ovat juoppojen tai persaukisten hommaa.
[/quote]
Kumpaankohan ryhmään kuuluu esimerkiksi nro 61, joka halusi häissään nauttia korkeatasoisita musiikkiesityksistä ;)
[quote author="Vierailija" time="06.03.2015 klo 12:00"]
Juhlat on tarkoitettu täysi-ikäisille.
Ei jää tulkinnan varaa.
[/quote]Niinhän sitä luulisi.Aikoinaan laitoin hääkutsun ystäväni vanhempien kotiosoitteeseen.Nimi kuoressa vain tyyliin "Maija Meikäläinen".Ystäväni oleskeli tuolloin ulkomailla ja oli siis kirjoilla virallisesti vanhemmillaan.Äitinsä soitti että tytär ei pääse mutta heiltä tulee kolme henkeä.Vanhemmat plus ystäväni täysi-ikäinen vielä kotona asuva sisko.Olin niin tyrmistynyt etten osannut tilanteessa oikoa kutsun olevan vain ystävälleni.Että suosittelen aivan suoraa tekstiä kutsuun,ihmiset eivät todellakaan tajua!!
[quote author="Vierailija" time="06.03.2015 klo 12:17"]
Ne mun lapset on lukiolaisia :D tuskin menivät päiväunille. Mä vain pidän näitä lapsettomat häät tyyppejä melko itsekeskeisinä. Ja juoppoina.
[/quote]
Minä taas pidän sinua erittäin itsekeskeisenä. Miksi ihmeessä hääparin pitäisi järjestää häät sinun mielesi mukaan? Huomaathan jo peukututksistakin, että suurin osa ihmisistä ymmärtää, että hääpari päättää, keitä kutsuu eikä muilla ole siihen naputtamista. Sinun perheesi ei välttämättä ole muille ihmisille tärkeä esim. työkaverisi voi haluta kutsua sinut mutta ei välttämättä lapsiasi eikä välttämättä edes miestäsikään. Sinun itkupotkuraivarisi ei asiaa miksikään muuta - se vain osoittaa, että olet hyvin itsekeskeinen ja koet, että kaikkien pitää mieltää perheesi sinun jatkeeksi.
Suosittelen ottamaan sen nenän pois omasta navasta ja katselemaan ympärillesi. Me ihmiset olemme erilaisia eikä meidän ole tarkoituskaan olla samanlaisia. Jos jotakuta häiritsee lasten meteli, itku ja kiukuttelu, niin miksi hän ei saisi viettää tärkeää juhlaansa ilman riskiä metelistä. Ja ennen kaikkea, jos ei koe ystäviensä ja sukulaistensa lapsia niin läheisiksi, miksi ihmeessä ei saisi viettää omia juhliaan ilman näitä lisävieraita, joita ei tunne ja joista ei välitä.
[quote author="Vierailija" time="06.03.2015 klo 12:17"]
[/quote]
Mitä muita ihmisryhmiä sinä pidät juoppoina tietämättä heidän alkoholin käytöstään yhtään mitään? T: yksi "juoppo", joka ei ole juovuksissa ollut kertaakaan elämässään...
[quote author="Vierailija" time="06.03.2015 klo 12:29"]
Entä jos haluaa kutsua vain esim. oman lähipiirin lapset, mutta ei kaikkien sukulaisten lapsia? Olen olettanut tähän asti, että jos kutsu on osoitettu tietyille henkilöille, vain he tulevat, mutta näköjään lapset lasketaan osaksi vanhempia... Miten ihmeessä se sitten teidän mukaan tulee ilmaista, että lähimmät sukulaislapset ovat tervetulleita mutta valitettavasti teidän lapset eivät??
[/quote]
On kyllä todella rasittavaa, kun ei osata etikettisääntöjä. Ei kutsujat että kutsuttavat. Esim. kerran avomieheni sai hääkutsun omalla nimellään, eikä siinä lukenut avecia. Oletin, että minua ei ole kutsuttu. No, mieheni kuitenkin tarkisti vielä asian, ja tottakai minut olikin kutsuttu! Huoh. Pitäisi ymmärtää, että kutsu koskee nimenomaan niitä henkilöitä, jotka siinä on mainittu. Ja jos se koskee muitakin, nämäkin tulisi mainita joko nimellä tai erilaisin termein, kuten "avec", "perheineen" jne.
[quote author="Vierailija" time="06.03.2015 klo 10:32"]
Parempi se on ihan suoraan sanoa eikä kiertoteitse.
Sinänsä kyllä ihmettelen tutoa että miksi nykyisin esim. alkoholi on syy ettei lapsia voisi juhlissa olla. Kautta aikojen ne lapset on pyörineet siellä hääjuhlissa vaikka viinaa on juotu, ja itse muistan lapsena vain iloisina juhlat joissa aikuiset joi ja lapset sai olla hyvin vapaasti missä vaan. On kyllä omien lastenkin kanssa oltu monissa häissä joissa on myös juotu, aina tosin vähintään toinen meistä vanhemmista täysin selvin päin.
[/quote]
Ei alkoholi olekaan syy. Näin väittämällä halutaan vaan ilmaista muka ystävällisemmin se, ettei lapsia haluta. Ihmiset loukkaantuvat lapsettomista juhlista vain siksi, että kokevat lapsenhoidon järjestelyn niin hankalaksi että joutuvat jäämään siksi pois. Vähän kuin "tervetuloa juhliini, mutta jätä toinen käsi kotiin = en oikeasti edes haluaisi sinua sinne".
[/quote]
Lastenhoidon järjestämisen vaikeus ei ainakaan omalla kohdallani ole ongelma vaan se, että en halua viettää vapaa-aikaani ilman lapsiani täysin turhanpäiväisissä juhlissa.
[quote author="Vierailija" time="06.03.2015 klo 12:03"]
On koska se ei olisi rahakysymys. Ja riittääkö erään aivot ymmärtämään, että valitsin sanan väärin. Tarkoitin tietysti hääjuhlaa, en naimisiin menoa. Ja musta on vain moukkamaista olla kutsumatta ihmisiä perhekunnittain. Ihmiset päättävät itse ottavatko lapset vai ei ja miten myöhään ovat. Lapsettomat häät ovat juoppojen tai persaukisten hommaa.
[/quote]
Anna kun arvaan, sinusta olisi myös moukkamaista jättää teidät kokonaan kutsumatta kun tiedossa on ettette uskalla liikkua mihinkään ilman lapsianne ja juhlien järjestäjää ei huvita päästää koko laajaa perhettänne päsmäröimään omiin juhliinsa?
Oikeassa maailmassahan moukkamaista on olla iloitsematta siitä että joku haluaa juhlistaa juuri teidän kanssanne suurta päiväänsä, vaatia että muut tekisivät asiat millilleen teidän päähänpinttymienne mukaan (oman makunsa ja tahtonsa vastaisesti) ja vielä päälle haukkua eri lailla toimivia juopoiksi tai persaukisiksi. No, uskon että olet provo, ei kukaan normaali ihminen tuollaista kehtaisi suoltaa suustaan.