Miten saan tän niskajumin pois?
Ei auta särkylääke, lihasrelaksantti, kuumageeli, kylmägeeli, hevosgeeli, lämpöpussi, hieronta, akupunktio, hengitysharjoitukset, kävely, jumppa, jooga, meditaatio eikä puhelimen käytön välttäminen.
Kommentit (47)
Se niskajumi on aina oire jostain. Siihen ei auta kuin särkyläkkeet ja niitä pitää käyttää kahta eria yhtäaikaa mene apteekkiin niin ne neuvoo. Ominpäin ei saa ottaa muuten poksahtaa maksa tai vatsa.
Vierailija kirjoitti:
Fasciapallot
Näitäkin on kokeiltu ja myös foamrolleria.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Se niskajumi on aina oire jostain. Siihen ei auta kuin särkyläkkeet ja niitä pitää käyttää kahta eria yhtäaikaa mene apteekkiin niin ne neuvoo. Ominpäin ei saa ottaa muuten poksahtaa maksa tai vatsa.
Joo, nappaile vaan oxycontinia, niin niskajumi on sitten se pienempi ongelma.
Vierailija kirjoitti:
Fysioterapeutille
Kahdella fyssarilla jo käynyt ja tehnyt näiden ohjeiden mukaan jumppaa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Nukkumisergonomia.
Ostin uuden (kalliin) tyynynkin varmuudeksi, ei vaikutusta.
Ap
Roiku jossain koko ruumis velttona. Tämä ei ole vitsi, mulle auttoi.
Mulla auttaa Back on Track -kauluri jota käytän öisin. Aamuisin huomaa kaulurin jäljiltä kuinka niska on rento eikä tule pääkipuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Fysioterapeutille
Kahdella fyssarilla jo käynyt ja tehnyt näiden ohjeiden mukaan jumppaa.
Ap
Kävitkö tarpeeksi monta kertaa? Itselläni auttoi vasta 15 kerran kuuri, alussa kaksi kertaa viikkossa pari viikkoa ja sitten kerran viikossa. Pääsin vaivasta eroon moneksi vuodeksi.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos. Tätä en olekaan testannut vielä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Avantouinti?
Hyi. Ei.
Ap
Minulla oli paras lääke lenkin juokseminen. Veri kiertää ja kädet heiluvat tyhjän panttina.
Sitä liikuntaa pitää harrastaa päivittäin ja vahvistaa yläkropan lihaksia säännöllisesti. Pari kertaa jotain fysioterapeutin määräämää käsienheiluttelua ei riitä.
Vierailija kirjoitti:
Minä taas roikotan pelkkää päätä alaspäin. Eli siis käyn sängyn laidalle makaamaan niin, että pää roikkuu kohti lattiaa ja niskat kääntyy 90 astetta taaksepäin selkärankaan nähden. Siinä vielä kun vähän pyörittelee päätä ja makaa hetken rennosti niin niskajumit ja päänsäryt häviää.
Niin. No jos olet oikeasti ottanut läökkeet ja jumpannut yli kuukauden päivittäin niiden fyssarien ohjeiden mukaisesti, eikä mikään ole auttanut, sulla on selvästi jotain, mikä ylläpitää ja koko ajan aiheuttaa lisää niskajumia. Eli nyt pitää tarkastaa työasennot (kumarratko niskaasi koko ajan läppärin/tabletin kateslua varten vai onko sulla näyttö niin että voit katsoa sitä pää suorassa?) Onko vapaa-ajan vietto jotain käsityötä ja muuta mitä tehdään kumarassa istuen? Tai jotain, mitä tehdään kädet ylhäällä? Missä asennossaja millaisilla tyynyillä ja patjoilla nukut? Onko sulla joku imetysvaihe tms meneillään, mikä kiristää hartioita?
Hierojaa kannattaa myös kokeilla. Kunnon niskajumin laukaiseminen vaatii vaan noin kymmenkunta hierontakertaa aika tiheästi (noin 2 tai 3 kertaa viikossa, ei ihan peräkkäisinä päivinä, mutta ei monen päivän väleilläkään), että siitä on hyötyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nukkumisergonomia.
Ostin uuden (kalliin) tyynynkin varmuudeksi, ei vaikutusta.
Ap
Mun fyssari sanoi noille erikoistyynyille höpö höpö. Paras on kuulemma se halvin tyyny, jota raaskii muokata oman mielensä mukaan, vaikkapa taittaa kaksinkerroin. Sitten kun se möyhentyy huonoksi, raaskii ostaa uuden.
Viina ja pilvi sekaisin auttaa varmasti.