Riita hääkutsusta, kertokaa mielipiteenne
Olen sitten ehkä suomalainen juntti, joka ei osaa ilmaista asioita tahdikkaasti, mutta en vain ymmärrä avokkeeni halua yrittää ilmaista kiertoteitse, että lapset eivät ole tervetulleita häihimme. Tämä johtuu yksinkertaisesti siitä, että lapsia tulisi kymmenittäin, mikä paitsi lisäisi kuluja, niin myös aiheuttaisi hälyä.
Miksi kutsuun ei voi kohteliaasti kirjoittaa tavalla tai toisella, että "juhlimme ilman lapsia"? Miksi asia pitää yrittää kiertää nimeämällä kutsut vain aikuisille, viittaamalla alkoholiin, juhlan luonteeseen tai muuhun? Olen sitä mieltä, että tuollaiset kiertoilmaukset eivät varmasti mene perille, jolloin lapsia kuitenkin tulee.
Koska en jaksa tästä asiasta vääntää, olen antamassa avokilleni periksi, mutta olen kyllä selväsanaisesti varoittanut häntä, että kiertoilmaukset johtavat siihen, että häissä saattaa sitten lapsia olla.
Kertokaa nyt vielä oma mielipiteenne, niin näytän tämän ketjun sitten avokilleni.
Kommentit (145)
[quote author="Vierailija" time="06.03.2015 klo 12:38"]
[quote author="Vierailija" time="06.03.2015 klo 12:00"]
Juhlat on tarkoitettu täysi-ikäisille.
Ei jää tulkinnan varaa.
[/quote]Niinhän sitä luulisi.Aikoinaan laitoin hääkutsun ystäväni vanhempien kotiosoitteeseen.Nimi kuoressa vain tyyliin "Maija Meikäläinen".Ystäväni oleskeli tuolloin ulkomailla ja oli siis kirjoilla virallisesti vanhemmillaan.Äitinsä soitti että tytär ei pääse mutta heiltä tulee kolme henkeä.Vanhemmat plus ystäväni täysi-ikäinen vielä kotona asuva sisko.Olin niin tyrmistynyt etten osannut tilanteessa oikoa kutsun olevan vain ystävälleni.Että suosittelen aivan suoraa tekstiä kutsuun,ihmiset eivät todellakaan tajua!!
[/quote]
Oli tuo teiltäkin aika oudosti toimittu. Ei ole ihme, että vanhemmat olettivat kutsun olevan heille kun heidän kotiinsa sen lähetitte. Kai posti olisi kulkenut sinne ulkomaillekin suoraan ystävällesi?
[quote author="Vierailija" time="06.03.2015 klo 17:03"]
Mutta tavallaan tässä on osa ongelman ydintä: jos laittaa kutsuun, että lapsettoman häät, niin pitää ymmärtää samaan aikaan todella selkeästi ilmaista, että tämä kutsu on kahdelle. Meidänkin perheeseen kuuluu 4 aikuista, kun lukion tokaluokkalaiset tuplat on jo 18v, vaikka asuvat kotona. Osaan lukea kuoresta, että Matti ja Maija Meikäläinen ja tulkitsen, että se tarkoittaa vain minua ja miestäni, mutta miksi ihmeessä ilmoittaessani osallistumisesta kaasolle saan kummeksuntaa, että miksi teiltä tulee vain kaksi, ilman muuta Pete ja Kate on tervetulleita. Kun ne on jo täysi-ikäisiä. Lähettäkää niille omat kutsut, jos haluatte mukaan!
[/quote]
Parasta on, kun kutsutaan vain Maija Meikäläinen, ja harmitellaan kun hänen aikuiset, kotoa pois muuttaneet lapsensa eivät ymmärtäneet että kutsu koskee heitäkin. Näin ei ole häissä käynyt, mutta sukulaisen suurilla syntymäpäiväjuhlilla kyllä.
[quote author="Vierailija" time="06.03.2015 klo 17:17"]
Me saimme juuri kutsun kesähäihin, lapsettomiin sellaisiin ja meillä on 3 lasta. Kaksi jo isompaa alakoululaista ja vauva, joka on tuolloin häiden aikaan 6kk, jota todennäköisesti imetän silloin vielä. En loukkaantunut lainkaan, ilahduin että voin hyvällä syyllä järjestää minulle ja miehelleni siinä samalla parisuhdeaikaa juhlien aikuisten seurassa ystäviemme kesken heidän suurta päivää. Hoitajankin saamme lapsen mummusta, joka tulee mielellään. Juhlat ovat vielä kotikaupungissamme, alkavat vasta klo 16. Oli todella selkeää että kutsussa oli ilmoitettu juhlat olevan aikuisten juhlat.Näitä juhlia odotan innolla ja aion nauttia ja juhlia pitkän kaavan mukaan!
[/quote]
Just näin! Häät on muiden pariskuntien parisuhdeaikaa, jonka hääpari mahdollistaa! Siksi lapsettomat häät on niin toivottuja, koska voi keskittyä pelkästään puolisoon, muita ei tarvitse huomioida.
[quote author="Vierailija" time="06.03.2015 klo 12:38"]
[quote author="Vierailija" time="06.03.2015 klo 12:00"]
Juhlat on tarkoitettu täysi-ikäisille.
Ei jää tulkinnan varaa.
[/quote]Niinhän sitä luulisi.Aikoinaan laitoin hääkutsun ystäväni vanhempien kotiosoitteeseen.Nimi kuoressa vain tyyliin "Maija Meikäläinen".Ystäväni oleskeli tuolloin ulkomailla ja oli siis kirjoilla virallisesti vanhemmillaan.Äitinsä soitti että tytär ei pääse mutta heiltä tulee kolme henkeä.Vanhemmat plus ystäväni täysi-ikäinen vielä kotona asuva sisko.Olin niin tyrmistynyt etten osannut tilanteessa oikoa kutsun olevan vain ystävälleni.Että suosittelen aivan suoraa tekstiä kutsuun,ihmiset eivät todellakaan tajua!!
[/quote]
Oli tuo teiltäkin aika oudosti toimittu. Ei ole ihme, että vanhemmat olettivat kutsun olevan heille kun heidän kotiinsa sen lähetitte. Kai posti olisi kulkenut sinne ulkomaillekin suoraan ystävällesi?
[/quote]
Ystävä on kirjoilla kotonaan eli ystävän postiosoite on kotiosoite.
Hei ap olette aikuisia ihmisiä ! Ihan suoraan vaan siihe kutsuun että "juhlimme ilman lapsia". Minusta olisi ikävää tulla juhliin koko perheen voimin ja sitten saada kuulla että "nää oli kyllä vaan aikuisten juhlat." Jaa. Olisi sen voinut suoraan sanoa.
[quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 14:56"]
Kukaan ei ole vieläkään tarjonnut ratkaisua siihen, että jos haluaa kutsua vain lähipiirinsä lapset muttei kaikkia sukulaisia lapsineen... Miten tämä tulisi ilmaista ettei tule väärinkäsityksiä?
[/quote]
Entä jos laittaisi eri kutsut, toiseen että kutsumme perheenne aikuiset ja toiseen Maija ja Matti Meikäläinen lapsineen?
[quote author="Vierailija" time="06.03.2015 klo 11:24"]Minä en tulisi häihinne. Ankeaa nipottamista tuo ei lapsia. Onko teillä itsellänne lapsia? Jos ei ja niitä tulee, en lähettäisi onnittelujakaan. Omien ystävieni ja sukulaisteni juhliin ovat aina olleet KAIKKI tervetulleita. Ja juhlat ovat olleet sitä hauskemmat. Omat lapseni ovat jo lukiossa molemmat, joten tämä ei ole minulle edes lastenhoito vaan periaatekysymys.
[/quote] Omasta mielestäni lapsettomat juhlat ovat aina hauskemmat, varsinkin siis häissä. Kirkossa lasten juokseminen ja kiljuminen sekä puhuminen on häiritsevää, eikä niiden kuuleminen juhlassakaan sen hauskempaa ole. Tylsintä siltikin on se, että vanhemmat joutuvat aina kaitsemaan lapsia koko sen päivän: ruoka jäähtyy, ohjelma menee sivu suun, vain siksi että lasta täytyy hoitaa, oli se sitten 1 vee tai 8 vee.
[quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 14:56"]Kukaan ei ole vieläkään tarjonnut ratkaisua siihen, että jos haluaa kutsua vain lähipiirinsä lapset muttei kaikkia sukulaisia lapsineen... Miten tämä tulisi ilmaista ettei tule väärinkäsityksiä?
[/quote]
Itse olen saanut kutsun jossa luki about tälleen "vaikka lapsistanne pidämmekin, niin tähän tilaisuuteen kutsumme vain sisarusten lapset. Muuten juhlimme vain aikuisten kesken" tjsp.
Mun mielipide on se että jos hääkutsusta pitää riidellä niin se on parempi silputa roskiin.
Ihan suoraan voi kutsussa ilmoittaa asian. Kiertoilmaukset ei ole koskaan hyviä, se johtaa epätietoisuuteen ja siihen, että jokainen toimii oman tulkintansa mukaan. Ja se oma tulkinta voi olla mitä vaan.
Periaatteessa se, että kutsu on osoitettu Maija ja Matti Meikäläiselle eikä siinä mainita muita, tarkoittaa, että Maijan ja Matin lapset Teppo ja Saara ei ole kutsuttu, mutta ei kaikki sitä tajua. Laittaisin ihan suoraan, että "kutsumme perheenne aikuiset juhlimaan..." tms.
Ja ei mitään viittauksia juhlan luonteeseen tai alkoholiin tms. Jos juhlitte ilman lapsia, se on niin ja piste. Ei sitä tarvitse perustella. Ette te varmaan kirjoita sinne mitään perusteluja sillekään, miksi juhlapaikka on juuri tämä eikä joku toinen. Te järkkäätte juhlat ja päätätte, miten ja missä ja koska juhlitaan ja sillä selvä. Ne tulee, jotka pääsee ja haluaa tulla.
Yleensä ne joilla on lapset mukana lähtevät heti vihkimisen jälkeen kotiin. Mäkin lähden aina vaikka mulla ei ole lapsia. Ryyppyjatkot ei kiinnosta.
Ei kyllä tulisi mieleenkään ottaa lapsiani vaikkapa kaverin häihin, oli heidät kutsuttu tai ei. Ensi kesänä on yhdet häät tiedossa ja sinne lapset täytyy ottaa kun morsian haluaa heidän morsiuslapsiksi...isovanhemmat kyllä hakevat lapset pois kakun jälkeen, itsekin haluan nauttia juhlista! Omissa häissäni oli ylimääräisiäkin lapsia, eräs pariskunta tuli lastenlasten kanssa kun olivat jo ennen kutsun saamista sopineet kaitsevansa heitä juuri silloin. Tämä sopyi meille loistavasti, mieluummin pari ylimääräistä kuin että joku tärkeä puuttuisi paikalta.
Voi sanoa suoraan, mutta muotoilisin asian "perheenne aikuiset ovat tervetulleita juhlimaan" sen sijaan että "lapset eivät ole tervetulleita"
[quote author="Vierailija" time="06.03.2015 klo 17:22"]
Me saimme juuri kutsun kesähäihin, lapsettomiin sellaisiin ja meillä on 3 lasta. Kaksi jo isompaa alakoululaista ja vauva, joka on tuolloin häiden aikaan 6kk, jota todennäköisesti imetän silloin vielä. En loukkaantunut lainkaan, ilahduin että voin hyvällä syyllä järjestää minulle ja miehelleni siinä samalla parisuhdeaikaa juhlien aikuisten seurassa ystäviemme kesken heidän suurta päivää. Hoitajankin saamme lapsen mummusta, joka tulee mielellään. Juhlat ovat vielä kotikaupungissamme, alkavat vasta klo 16. Oli todella selkeää että kutsussa oli ilmoitettu juhlat olevan aikuisten juhlat.Näitä juhlia odotan innolla ja aion nauttia ja juhlia pitkän kaavan mukaan!
[/quote]
Just näin! Häät on muiden pariskuntien parisuhdeaikaa, jonka hääpari mahdollistaa! Siksi lapsettomat häät on niin toivottuja, koska voi keskittyä pelkästään puolisoon, muita ei tarvitse huomioida.
[/quote]
Kyllä. Jos lapset olisi mukana, 99% ajastani menisi heihin keskittyessä. Haluan itsekin nauttia juhlasta, syödä rauhassa, keskustella, pitää hauskaa, juoda muutaman lasin viiniä, tanssia yms. T. nro 105, se kolmen äiti, joka sai kutsun lapsettomiin häihin ja ILAHTUI KOVASTI =)
[quote author="Vierailija" time="06.03.2015 klo 17:42"]
[quote author="Vierailija" time="06.03.2015 klo 17:22"]
[/quote]
[/quote]
Kyllä. Jos lapset olisi mukana, 99% ajastani menisi heihin keskittyessä. Haluan itsekin nauttia juhlasta, syödä rauhassa, keskustella, pitää hauskaa, juoda muutaman lasin viiniä, tanssia yms. T. nro 105, se kolmen äiti, joka sai kutsun lapsettomiin häihin ja ILAHTUI KOVASTI =)
[/quote]
Sulle on parisuhdeaikaa se, että vehtaat muiden kanssa? Toki jokainen itse määrittää liittonsa rajat, mutta minusta on noloa mennä kutemaan toisten häihin. Voisiko sitä vaikka itse varata ravintolasta pöydän ja parisuhteilla siellä?
Aikuiset lapset tulee ehdottomasti kutsua erikseen. Minun poissaoloani eräissä häissä ihmeteltiin vielä juhlien jälkeenkin. Kutsu oli tullut vanhemmilleni. He toki ilmoittivat kutsusta minulle ja kysyivät mukaan, mutta en mennyt, koska oli epäselvää haluaako hääpari minut juhliin.
Itse menisin mielummin vieraaksi lapsettomiin häihin. Rippijuhlissa, kastejuhlissa, nimiäisissä, syntymäpäivillä, lakkiaisissa ja niin edelleen, saa nähdä sukulaislapsia aivan riittämiin.
[quote author="Vierailija" time="06.03.2015 klo 12:46"][quote author="Vierailija" time="06.03.2015 klo 11:54"]
[quote author="Vierailija" time="06.03.2015 klo 10:32"]
Parempi se on ihan suoraan sanoa eikä kiertoteitse.
Sinänsä kyllä ihmettelen tutoa että miksi nykyisin esim. alkoholi on syy ettei lapsia voisi juhlissa olla. Kautta aikojen ne lapset on pyörineet siellä hääjuhlissa vaikka viinaa on juotu, ja itse muistan lapsena vain iloisina juhlat joissa aikuiset joi ja lapset sai olla hyvin vapaasti missä vaan. On kyllä omien lastenkin kanssa oltu monissa häissä joissa on myös juotu, aina tosin vähintään toinen meistä vanhemmista täysin selvin päin.
[/quote]
Ei alkoholi olekaan syy. Näin väittämällä halutaan vaan ilmaista muka ystävällisemmin se, ettei lapsia haluta. Ihmiset loukkaantuvat lapsettomista juhlista vain siksi, että kokevat lapsenhoidon järjestelyn niin hankalaksi että joutuvat jäämään siksi pois. Vähän kuin "tervetuloa juhliini, mutta jätä toinen käsi kotiin = en oikeasti edes haluaisi sinua sinne".
[/quote]
Lastenhoidon järjestämisen vaikeus ei ainakaan omalla kohdallani ole ongelma vaan se, että en halua viettää vapaa-aikaani ilman lapsiani täysin turhanpäiväisissä juhlissa.
[/quote]
Jos ystäviesi häät ovat sinusta "turhanpäiväisiä", lienee ehkä paremmin, että sinäkin jätät osallistumatta.
Ne jotka pitävät lapsettomia häitä sopimattomina, kutsutteko lapset kaikkiin isoihin juhliin? Ravintolaan 50-vuotispäiviänne juhlistamaan tulevat työkaverin ja tämän kihlatun lisäksi heidän kolme yhteistä lastaan ja heillä asuva kihlatun entisen liiton rakkauden hedelmä? Vai ovatko häät jotenkin poikkeus?
Vai jätättekö kutsumatta lapselliset ihmiset, jotta ei tarvitsisi ottaa koko riemuremmiä sinne juhlaan, onko se tahdikkaampi ja mukavampi vaihtoehto?
Minulla ei tätä ongelmaa ollut, koska menin naimisiin todella nuorena (20 v) eikä kellään ystävälläni tai samanikäisellä sukulaisella ollut lapsia, sen sijaan serkut sun muut olivat kaikki suunnilleen minun ikäisiäni, eli iltatähtiäkään ei lähipiiriin kuulunut.
Kutsuimme vain kaikkein läheisimmät, ja saimme siksi vuokrattua pienen ja intiimin juhlahuoneiston. Oli mukavaa mahtua kaikki pitkän pöydän ääreen syömään, samoin juhlan emännän velvollisuus eli jokaisen vieraan viihtymisestä huolehtiminen oli helpompaa pienessä tilassa. Jos nyt 13 vuotta myöhemmin järjestäisin häät samalla kokoonpanolla, joutuisimme vuokraamaan paljon isomman juhlatilan, koska lapsia on putkahdellut serkuille, ystäville ja hääparin sisaruksille.