Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Riita hääkutsusta, kertokaa mielipiteenne

Vierailija
06.03.2015 |

Olen sitten ehkä suomalainen juntti, joka ei osaa ilmaista asioita tahdikkaasti, mutta en vain ymmärrä avokkeeni halua yrittää ilmaista kiertoteitse, että lapset eivät ole tervetulleita häihimme. Tämä johtuu yksinkertaisesti siitä, että lapsia tulisi kymmenittäin, mikä paitsi lisäisi kuluja, niin myös aiheuttaisi hälyä.

Miksi kutsuun ei voi kohteliaasti kirjoittaa tavalla tai toisella, että "juhlimme ilman lapsia"? Miksi asia pitää yrittää kiertää nimeämällä kutsut vain aikuisille, viittaamalla alkoholiin, juhlan luonteeseen tai muuhun? Olen sitä mieltä, että tuollaiset kiertoilmaukset eivät varmasti mene perille, jolloin lapsia kuitenkin tulee.

Koska en jaksa tästä asiasta vääntää, olen antamassa avokilleni periksi, mutta olen kyllä selväsanaisesti varoittanut häntä, että kiertoilmaukset johtavat siihen, että häissä saattaa sitten lapsia olla.

Kertokaa nyt vielä oma mielipiteenne, niin näytän tämän ketjun sitten avokilleni.

Kommentit (145)

Vierailija
41/145 |
06.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toki voi miettiä jonkun kauniimman muodon, kun "ei lapsia". Voi sanoa esim. "juhlimme aikuisten kesken".

Vierailija
42/145 |
06.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.03.2015 klo 10:44"]

[quote author="Vierailija" time="06.03.2015 klo 10:42"]Eihän sitä tarvitse erikseen kutsuun kirjoittaa että juhlat on aikuisille. Laitatte ilmottautumis päivämäärän kutsuun ja osoitatte kutsun matti ja maija meikäläiselle eli ei matti ja maija meikäläinen perheineen. Jos joku ilmoittaa että meiltä tulee 2 aikuista ja 2 lasta niin sanotte sitten että kutsu on vain aikuisille.[/quote]

Tällaisista käytännöistä tulee mieleen, että aivan kuin lasten kutsumattomuus olisi jotenkin hävettävä asia, jota täytyy kiertää. Jos ei olisi, niin ei kukaan ehdottaisi tuollaista.

[/quote]

No onhan se hävettävä, mutta jos ei halua häihinsä lapsia niin se pitää selvästi ilmoittaa jo siksikin että kaltaiseni lapselliset ymmärtäisivät olla kutsua noteeraamatta ja käyttää aikansa oman perheen kanssa paljon mukavammin (häät ovat niin tylsiä).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/145 |
06.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää on tätä. Ei lapsia häihin, ei hautajaisiin. Hyvä jos ristiäisissä saavat olla. Ovat kuluerä ja mekastavat. Jokainen kirkkohäitä viettävä ei lapsia häitä viettävä on tekooyhä paska. Miksi kirkkohäät kun ei kirkon opetuksiin usko. Ja Jeesus sanoi...ja sitten tää taloudellisuus. Älkäö menkö naimisiin jos ei oo varaa.

Vierailija
44/145 |
06.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.03.2015 klo 11:42"]Mutta se on tää tän ajan juttu kun pitää saada kaikki mulle, mulle, mulle.[/quote]

Minä tahdoin lapsettomat hääjuhlat, koska toivoin niiden olevan kaunistunnelmaiset niin kuin ne olivatkin. Lasten hälinä, juokseminen ja rauhattomuus eivät sinne sopineet.

Vähän sama asia kuin se, täytyykö vanhempien saada omaa romanttista aikaa seksin harrastamiseen vai voiko seksinsä säheltää lasten nukkuessa samassa huoneessa. Vaikka arki olisi mitä on, niin sen väliin sopii poikkeuksia. 

Vierailija
45/145 |
06.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.03.2015 klo 11:42"]

En mä kaunaa kantaisi, meillä vain ei ole niin persaukisia tuttuja jotka eivät muutamia lapsia voi ruokkia. Mutta se on tää tän ajan juttu kun pitää saada kaikki mulle, mulle, mulle. Tiedättekös antamalla muille iloa saa lopulta itse enemmän. On jokaisella oikeus omanlaisiin häihin, totesin vaan että mä en periaatteessa menisi tommoisten ihmisten häihin. Ei kaunaa.

[/quote]

Kyllä minä lasken kaunan kantamiseksi sen, että päättää olla onnittelematta paria mahdollisista tulevista lapsista.

Vierailija
46/145 |
06.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.03.2015 klo 11:47"]

Älkäö menkö naimisiin jos ei oo varaa.

[/quote]

Ei avioliiton ydin, tarkoitus ja merkitys ole se hääjuhla. Naimisiin voi mennä, vaikka ei järjestäisi juhlia ollenkaan. Aika naurettavaa ajatella, että ihmisellä olisi oikeus sitoutua julkisesti puolisoonsa ja saada avioliiton mukanaan tuomat oikeudet vain siinä tapauksessa, että hänellä on varaa järjestää hulppeat hääjuhlat.

Vierailija
47/145 |
06.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.03.2015 klo 10:32"]

Parempi se on ihan suoraan sanoa eikä kiertoteitse. 

Sinänsä kyllä ihmettelen tutoa että miksi nykyisin esim. alkoholi on syy ettei lapsia voisi juhlissa olla. Kautta aikojen ne lapset on pyörineet siellä hääjuhlissa vaikka viinaa on juotu, ja itse muistan lapsena vain iloisina juhlat joissa aikuiset joi ja lapset sai olla hyvin vapaasti missä vaan. On kyllä omien lastenkin kanssa oltu monissa häissä joissa on myös juotu, aina tosin vähintään toinen meistä vanhemmista täysin selvin päin.

[/quote]

Ei alkoholi olekaan syy. Näin väittämällä halutaan vaan ilmaista muka ystävällisemmin se, ettei lapsia haluta. Ihmiset loukkaantuvat lapsettomista juhlista vain siksi, että kokevat lapsenhoidon järjestelyn niin hankalaksi että joutuvat jäämään siksi pois. Vähän kuin "tervetuloa juhliini, mutta jätä toinen käsi kotiin = en oikeasti edes haluaisi sinua sinne". 

Vierailija
48/145 |
06.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla että se sitten on kaunaa, mutta miten vilpittömästi onnitella vauvasta ihmisiä jotka ovat selvästi osoittaneet etteivät arvosta muiden lapsia?

Vierailija
49/145 |
06.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.03.2015 klo 11:09"]

Mä olen saanut kutsun, missä luki että juhlat ovat k-18, hankittehan lapsellenne hoitajan juhlien ajaksi :D

Kannattaa siis laittaa siihen kutsuun ilman mitään kruisailuja että ne juhlitaan ilman lapsia, niin menee varmasti asia perille, kiertoilmaisut vaan ei toimi.

[/quote]

Olipa typerä kutsu. Jokaisen oma asia varmaan on, mitä lapselleen tekevät, jos juhlat ovat k-18. Esim. jos en tule juhliin lainkaan, ei lapsenikaan tarvitse hoitajaa. Tai jos itse tulen, on minun asiani, onko lapsi ilman hoitajaa kotonaan vai ei.

Vierailija
50/145 |
06.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa mieltä kuin useimmat: laittakaa selkeä maininta kutsuu, että haluatte juhlia aikuisten kesken. En todellakaan ymmärrä miksi jotkut asiasta loukkaantuvat. Häät ovat hääparin juhlat ja he päättävät kenet kutsutaan. Me mieheni kanssa tykkäämme käydä ystävien häissä kaksin, vaikka olisi lapsetkin tervetulleita. Kerrankin saa nauttia ruokailusta ja illanvietosta ilman häiriöitä. Toisten lapset meitä eivät häiritse kunhan eivät koko iltaa meihin ripustaudu. Lähisukulaisten häissä ovat lapsetkin olleet mukana jos ovat kutsuttuja.

Vierailija
51/145 |
06.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.03.2015 klo 11:47"]

Tää on tätä. Ei lapsia häihin, ei hautajaisiin. Hyvä jos ristiäisissä saavat olla. Ovat kuluerä ja mekastavat. Jokainen kirkkohäitä viettävä ei lapsia häitä viettävä on tekooyhä paska. Miksi kirkkohäät kun ei kirkon opetuksiin usko. Ja Jeesus sanoi...ja sitten tää taloudellisuus. Älkäö menkö naimisiin jos ei oo varaa.

[/quote]

Riittävätkö aivosi ymmärtämään että hääjuhlien järjestäminen ja naimisiinmeno ovat kaksi eri asiaa? Häät ovat juhlat. Naimisiin mennään jotta ollaan aviopari, samaa perhettä, eikä se maksa niin paljoa että sen takia kannattaa jättää menemättä jos haluaa olla jonkun vaimo tai aviomies.

Vierailija
52/145 |
06.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.03.2015 klo 10:36"]

Voihan siihen laittaa, että "tervetuloa viettämään häihimme parisuhdeaikaa ilman lapsia". Niin monethan sanoo, että ihana päästä kahdestaam viettämään aikaa jonkun toisen häihin.

[/quote]

Sinkkuäidille sitten sama kutsu?:D

Vierailija
53/145 |
06.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mä kaunaa kantaisi, meillä vain ei ole niin persaukisia tuttuja jotka eivät muutamia lapsia voi ruokkia. Mutta se on tää tän ajan juttu kun pitää saada kaikki mulle, mulle, mulle. Tiedättekös antamalla muille iloa saa lopulta itse enemmän. On jokaisella oikeus omanlaisiin häihin, totesin vaan että mä en periaatteessa menisi tommoisten ihmisten häihin. Ei kaunaa.

[/quote]

Sinusta siis kymmeniä on sama asia kuin muutamia. Selvä :D

Vierailija
54/145 |
06.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Eli SINÄ haluat lapsesi häihin mukaan ja SINÄ haluat että toisten ihmisten häät on SINUN periaatteittesi mukaan järjestetty, ja SINUN perheesi saa iloa. Huomaatko yhtään että kun moitit muita, puhutkin itsestäsi? Sinähän tässä olet minäminä-ihminen puhtaimmillaan.

Jos eläisit niinkuin opetat, haluaisit hääparille iloa ja voisit unohtaa omat periaatteesi yhdeksi illaksi. Toisten ilahduttamiseksi.

Vierailija
55/145 |
06.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juhlat on tarkoitettu täysi-ikäisille. 

Ei jää tulkinnan varaa.

Vierailija
56/145 |
06.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.03.2015 klo 11:54"]

Voi olla että se sitten on kaunaa, mutta miten vilpittömästi onnitella vauvasta ihmisiä jotka ovat selvästi osoittaneet etteivät arvosta muiden lapsia?

[/quote]

Aina näihin keskusteluihin tulee yksi tällainen tapaus. Mietin aina onko kyseessä provo vai voiko joku ihan vilpittömästi olla näin itsekeskeisen ymmärtämättömän mustavalkoinen?

Vierailija
57/145 |
06.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en kertakaikkiaan ymmärrä, mikä lapsettomissa häissä ahdistaa. Kun menimme mieheni kanssa naimisiin, meillä oli jo kolme lasta, mutta kukaan heistäkään ei ollut häissä. Meillä oli intiimit syyshäät, joihin oli palkattu korkeatasoisia muusikoita ja laulaja.

Kun meille laulettiin koulutetulla äänellä mm. alle linkitetty biisi, niin kyllä minä tahdoin keskittyä siihen pitäen kiinni mieheni kädestä enkä lapsia paimentaen.

Lapsiperhearkeen kuuluu remuaminen ja häiriön sietäminen, mutta lapsiperhearki ei tarkoita sitä, etteikö sen keskelle voisi järjestää aikuisten hetkiä. Minä suorastaan kannustan siihen, koska siinä ei ole mitään jaloa, että elää pelkästään lasten ehdoilla. Se vain väsyttää ja monia myös katkeroittaa. 

Vierailija
58/145 |
06.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

On koska se ei olisi rahakysymys. Ja riittääkö erään aivot ymmärtämään, että valitsin sanan väärin. Tarkoitin tietysti hääjuhlaa, en naimisiin menoa. Ja musta on vain moukkamaista olla kutsumatta ihmisiä perhekunnittain. Ihmiset päättävät itse ottavatko lapset vai ei ja miten myöhään ovat. Lapsettomat häät ovat juoppojen tai persaukisten hommaa.

Vierailija
59/145 |
06.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.03.2015 klo 11:12"]

[quote author="Vierailija" time="06.03.2015 klo 11:03"]

Kutsuun on paras kirjoittaa suoraan ja kiertelemättä "juhlimme aikuisten kesken" tai "juhlimme ilman lapsia", koska suomalaiset ovat niin juntteja (tahallaan?) etteivät tajua lukea kirjekuoresta kenelle kutsu on osoitettu.

Me varmistimme erikseen, että lapsikin on tervetullut juhliin, koska hääparilla itsellään ei ollut pieniä lapsia. Kyseessä oli pienet häät, leikki-ikäisiä lapsia oli kolme + muutama esiteini lisäksi, vauvoja ei yhtään. Tuolla kombolla juhlat menivät ihan hyvin ja ilman riehuntaa ja meteliä. Yhtä rauhalliset juhlat eivät varmasi olisi olleet, jos lapsia olisi ollut enemmän mukana.

Mieti mitä haluat häiltäsi ja tee kutsut sen mukaan, jos haluat lapsettomat juhlat, ilmoita se kutsussa. Jos joku loukkaantuu siitä, ettei lapsia kutsuta, ei voi mitään.

[/quote]

15 vielä. Tästähän se epäselvyys juuri tulee. Olemme joskus saaneet hääkutsun jonka kirjekuoressa luki ainoastaan minun ja mieheni nimet. Menimme siis ilman lapsia. Paikanpäällä olikin sitten kaikki muut lapsineen ja ihmeteltiin että missä meidän lapset ovat. Eli pakko melkein aina varmistaa että onko lapset kutsuttu vai ei.

[/quote]

Niin, ne jotka tulivat lapsineen, ihmettelivät, missä teidän omanne on, kun taas hääpari ajatteli, että "katsos vaan, ensimmäiset, jotka tajusivat lukea kutsunsa oikein."

Vierailija
60/145 |
06.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.03.2015 klo 12:03"]

On koska se ei olisi rahakysymys. Ja riittääkö erään aivot ymmärtämään, että valitsin sanan väärin. Tarkoitin tietysti hääjuhlaa, en naimisiin menoa. Ja musta on vain moukkamaista olla kutsumatta ihmisiä perhekunnittain. Ihmiset päättävät itse ottavatko lapset vai ei ja miten myöhään ovat. Lapsettomat häät ovat juoppojen tai persaukisten hommaa.

[/quote]

Pitääkö tästä päätellä että arvostat ihmisiä heidän varallisuutensa mukaan? Jos ei ole varaa hommata isompaa häätilaa ja ruokkia x-kymmentä lasta, niin ei ole sinun arvollesi sopivaa seuraa joten et halua häihinkään osallistua? 

Vai että et arvosta ihmisiä jotka pitävät erilaisista juhlista kuin sinä? Jos arvostaa vaikka hiljaisuutta ja rauhaa tai esim. yhden kirjoittajan mainitsemia hyviä esiintyjiä, niin on ihan rupusakkia ja moisten kanssa et halua olla tekemisissä?

Jo mahtaa sinulla olla yksinäistä, kun läheisiksi kelpaavat vain saman tulotason ihmiset joilla on täsmälleen samanlainen maku juhlien järjestämisen suhteen. Tuollainen "juopoiksi" haukkuminen nyt on vain ala-arvoista, sen tiedät kyllä itsekin. Ilmeisesti argumentit loppui kun pitää moiseen turvautua.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi yksi