Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Riita hääkutsusta, kertokaa mielipiteenne

Vierailija
06.03.2015 |

Olen sitten ehkä suomalainen juntti, joka ei osaa ilmaista asioita tahdikkaasti, mutta en vain ymmärrä avokkeeni halua yrittää ilmaista kiertoteitse, että lapset eivät ole tervetulleita häihimme. Tämä johtuu yksinkertaisesti siitä, että lapsia tulisi kymmenittäin, mikä paitsi lisäisi kuluja, niin myös aiheuttaisi hälyä.

Miksi kutsuun ei voi kohteliaasti kirjoittaa tavalla tai toisella, että "juhlimme ilman lapsia"? Miksi asia pitää yrittää kiertää nimeämällä kutsut vain aikuisille, viittaamalla alkoholiin, juhlan luonteeseen tai muuhun? Olen sitä mieltä, että tuollaiset kiertoilmaukset eivät varmasti mene perille, jolloin lapsia kuitenkin tulee.

Koska en jaksa tästä asiasta vääntää, olen antamassa avokilleni periksi, mutta olen kyllä selväsanaisesti varoittanut häntä, että kiertoilmaukset johtavat siihen, että häissä saattaa sitten lapsia olla.

Kertokaa nyt vielä oma mielipiteenne, niin näytän tämän ketjun sitten avokilleni.

Kommentit (145)

Vierailija
21/145 |
06.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monilla suomalaisilla on etiketti niin hukassa että parempi mahdollisimman suoraan ilmoittaa siinä kutsussa "vain aikuisille, ei lapsia" niin ei tarvitse kenenkään arvuutella onko lapset kutsuttu vai ei. Ei ole mitenkään törkeää vaan selkeää. Teidän juhlat joten te päätätte ja jos jollekin ei kelpaa niin voipi ystävllisesti ilmoittaa että kiitos kutsusta mutta emme valitettavasti pääse juhlimaan kanssanne ym.

Jos jotenkin hienosti yritätte asian vääntää kutsuun tai luotatte siihen että lapsia ei tule jos kutsu lähetetty vain vanhempien nimellä niin taatusti on tupa täysi lapsia tai sitten joudutte kieltelemään että ei lapsia kun ihmiset ilmoittaa koko perheen ja se vasta noloa on!

Vierailija
22/145 |
06.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en kyllä käsitä, että jos joku ei halua lapsia häihinsä niin miksi se ei kirjoita sitä suoraan ja selvästi kutsuun. Kiertelystä tulee aina epäselvyyksiä, koska häät on niin monille niin vahvasti nimenomaan perhejuhla ja vielä sukujen juhla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/145 |
06.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.03.2015 klo 10:59"]

Olen ollut muutamissa häissä, joissa lastenhoito on järjestetty. Se on yksi vaihtoehto.

[/quote]

Jos lähtökohta on ettei lapsia haluta häihin niin...Eli maksat lasten ruoat sun muut ja sitten vielä palkkaat lastenhoitajan, vai onko tarkoitus että joku sukulaislikka pakotetaan valvomaan pilttejä, kivat häät sitten silläkin...

Ja lapsettomat häät on hauskemmat, ei voi mitään. Kutsuun vaan selkeästi "juhlimme aikuisten kesken" tai suoraan K18, useimmat ei tunnu ymmärtävän että jos kutsutaan Matti ja Maija niin se ei tarkoita Mattia, Maijaa ja lapsia.

Vierailija
24/145 |
06.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen saanut kutsun, missä luki että juhlat ovat k-18, hankittehan lapsellenne hoitajan juhlien ajaksi :D

Kannattaa siis laittaa siihen kutsuun ilman mitään kruisailuja että ne juhlitaan ilman lapsia, niin menee varmasti asia perille, kiertoilmaisut vaan ei toimi.

Vierailija
25/145 |
06.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perutaan häät.

Vierailija
26/145 |
06.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.03.2015 klo 11:03"]

Kutsuun on paras kirjoittaa suoraan ja kiertelemättä "juhlimme aikuisten kesken" tai "juhlimme ilman lapsia", koska suomalaiset ovat niin juntteja (tahallaan?) etteivät tajua lukea kirjekuoresta kenelle kutsu on osoitettu.

Me varmistimme erikseen, että lapsikin on tervetullut juhliin, koska hääparilla itsellään ei ollut pieniä lapsia. Kyseessä oli pienet häät, leikki-ikäisiä lapsia oli kolme + muutama esiteini lisäksi, vauvoja ei yhtään. Tuolla kombolla juhlat menivät ihan hyvin ja ilman riehuntaa ja meteliä. Yhtä rauhalliset juhlat eivät varmasi olisi olleet, jos lapsia olisi ollut enemmän mukana.

Mieti mitä haluat häiltäsi ja tee kutsut sen mukaan, jos haluat lapsettomat juhlat, ilmoita se kutsussa. Jos joku loukkaantuu siitä, ettei lapsia kutsuta, ei voi mitään.

[/quote]

15 vielä. Tästähän se epäselvyys juuri tulee. Olemme joskus saaneet hääkutsun jonka kirjekuoressa luki ainoastaan minun ja mieheni nimet. Menimme siis ilman lapsia. Paikanpäällä olikin sitten kaikki muut lapsineen ja ihmeteltiin että missä meidän lapset ovat. Eli pakko melkein aina varmistaa että onko lapset kutsuttu vai ei.

Vierailija
27/145 |
06.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näytä tämä ketju tulevalle puolisolle niin ei tarvitse enää vääntää tästäkään asiasta vaan saatte jatkaa suunnittelua.

Itse haluaisin mahdollisimman selkeän kutsun jossa lukee että lapsettomat juhlat ettei tarvitse arvuutella.

Meille lapsettomat juhlat erittäin ok :) emme elä symbioosissa lasten kanssa 24/7.

Vierailija
28/145 |
06.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun kutsuin tyttäreni häihin ainoastaan ystävättäreni, joka oli juuri eronnut, niin eikö tämä paukannut juhliin exänsä (jota inhoan yli kaiken, pitkä juttu) sekä kahden teini-ikäisen tyttärensä kanssa. Nyttemmin olen ottanut lopullisen irtautumisen kys. perheestä, aivan juntteja koko porukka vaikka ovat kuinka akateemiisesti koulutettuja.

Vierailija
29/145 |
06.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tules ap kertomaan mihin ratkaisuun päädyitte?

Vierailija
30/145 |
06.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki ei tunne etikettiä, jonkun mielestä se amisviiksi Pertti 18v on vielä lapsi, monet ei osaa lukea tai ainakaan ymmärrä lukemaansa (tai ei halua ymmärtää, kun se meidän janipetteri on poikkeus), on selvempää kun laittaa asian kutsuun suoraan. Eli K-xx ....

Vierailija
31/145 |
06.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.03.2015 klo 11:14"]

Kun kutsuin tyttäreni häihin ainoastaan ystävättäreni, joka oli juuri eronnut, niin eikö tämä paukannut juhliin exänsä (jota inhoan yli kaiken, pitkä juttu) sekä kahden teini-ikäisen tyttärensä kanssa. Nyttemmin olen ottanut lopullisen irtautumisen kys. perheestä, aivan juntteja koko porukka vaikka ovat kuinka akateemiisesti koulutettuja.

[/quote]

Voi hyvänen aika, kai se alkoi vielä riidellä exänsä kanssa siellä häissä? Ja juu, ei se akateeminen koulutus mitään fiksuutta tunnu takaavan.

Vierailija
32/145 |
06.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en tulisi häihinne. Ankeaa nipottamista tuo ei lapsia. Onko teillä itsellänne lapsia? Jos ei ja niitä tulee, en lähettäisi onnittelujakaan. Omien ystävieni ja sukulaisteni juhliin ovat aina olleet KAIKKI tervetulleita. Ja juhlat ovat olleet sitä hauskemmat. Omat lapseni ovat jo lukiossa molemmat, joten tämä ei ole minulle edes lastenhoito vaan periaatekysymys.

Vierailija
33/145 |
06.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.03.2015 klo 11:24"]

Minä en tulisi häihinne. Ankeaa nipottamista tuo ei lapsia. Onko teillä itsellänne lapsia? Jos ei ja niitä tulee, en lähettäisi onnittelujakaan. Omien ystävieni ja sukulaisteni juhliin ovat aina olleet KAIKKI tervetulleita. Ja juhlat ovat olleet sitä hauskemmat. Omat lapseni ovat jo lukiossa molemmat, joten tämä ei ole minulle edes lastenhoito vaan periaatekysymys.

[/quote]

Ole huoletta. Ei sua kukaan ole tuonne pyytämässäkään.

Vierailija
34/145 |
06.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.03.2015 klo 10:57"]Juhlimme mieheni kanssa häitämme viime kesänä. Kutsukuoriin kirjoitimme pelkät kutsutut tai nimi avec, joten kutsu oli aina kahdelle. Itse kutsuun kirjoitimme, että kutsu on kahdelle aikuiselle. Kutsu oli muutenkin hyvin yksinkertainen eikä sisältänyt kiertoilmaisuja. Totesimme mieheni kanssa, että kyseessä on meidän juhlat, joten voimme sanoa asian kiertelemättä ja ilman huonoa omatuntoa.
[/quote]

Just näin. Ei kutsuun pidä kirjoittaa, kenelle se EI ole tarkoitettu. Joku parisuhdeaikaan vetoaminenkin on todella huono idea. Sinkun kutsuun se ei sovi ollenkaan ja useimmilla on erilainen käsitys parisuhdeajasta kuin hääjuhlat.

Vierailija
35/145 |
06.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.03.2015 klo 11:24"]

[/quote]

Monella parilla lapsettomat häät voivat olla ihan taloudellisista syistäkin välttämätön valinta. Esimerkiksi ap sanoi, että heidän kutsuvieraillaan on "kymmenittäin lapsia". On ihan ymmärrettävää, että pariskunta haluaa kutsua häihinsä mieluummin 20 ystäväpariskuntaa ilman lapsia kuin 10 pariskuntaa lasten kanssa, jos aikuiset ovat heille läheisempiä kuin lapset. Jotkut myös saattavat esimerkiksi haluta järjestää sellaista ohjelmaa, joka ei onnistu, jos paikalla on useampi kymmenen lasta.

Monet asiat muodostuvat lasten kanssa erilaisiksi kuin ilman lapsia, ja vaikka jossain suvussa olisikin totuttu siihen, että asiat tehdään aina koko perheellä, on aika lapsellista loukkaantua ja kantaa kaunaa koko loppuikänsä siitä, että toiset tekevät asiat eri tavalla.

Vierailija
36/145 |
06.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä luki hääkutsussa, että klo. 20.00 jälkeen K-18. Eli meillä muksut oli tervetulleita kyllä syömään jne. mutta halusin ne pois jaloista kun alkoholitarjoilu alkoi. Ei siitä ainakaan kukaan urputtanut tai ihmetellyt. 

Vierailija
37/145 |
06.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

32 jatkaa

Kun tulikin 4 yhden kutsutun sijaan, tuli paikka-ja ruokaongelmia. Oli pienet häät ja tarkoin budjetoitu. Mitäpä jos jokainen kutsuttu olisi tuonut kolme ylimääräistä? Aina ajatellaan etti se nyt ole parista ylimääräisestä kiinni, mutta kyllä on.

En silloin näyttänyt ketutustani, vaan toivotin iloisesti tervetulleeksi, sillä en halunnut pilata tunnelmaa. Kahden vuoden päästä olikin ystävättäreni tyttären häät, eipä tullut kutsua, vaikka oilimme silloin vielä väleissä...

Vierailija
38/145 |
06.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.03.2015 klo 11:35"]Just näin. Ei kutsuun pidä kirjoittaa, kenelle se EI ole tarkoitettu.[/quote]

Tuo toimisi, jos ihmiset tuntisivat etiketin, mutta koska eivät aina tunne, on asia parempi ilmoittaa selväsanaisesti.

Vierailija
39/145 |
06.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa ilmoittaa selkeästi JA ohjeistaa myös ilmoittautumisten vastaanottaja selventämään asia etenkin sitä kysyttäessä ja tarvittaessa muutenkin. Ilmoittautumisten vastaanottaja kannattaa ohjeistaa myös muissa odottamattomissa ehdotuksissa, kuten "saako meidän Janne 14v ottaa mukaan tyttökaverinsa" jne (myös silloin kun se ilmaistaan tyyliin "meidän Jannen tyttöystävä tulee myös".

Vierailija
40/145 |
06.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mä kaunaa kantaisi, meillä vain ei ole niin persaukisia tuttuja jotka eivät muutamia lapsia voi ruokkia. Mutta se on tää tän ajan juttu kun pitää saada kaikki mulle, mulle, mulle. Tiedättekös antamalla muille iloa saa lopulta itse enemmän. On jokaisella oikeus omanlaisiin häihin, totesin vaan että mä en periaatteessa menisi tommoisten ihmisten häihin. Ei kaunaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän viisi