Tulin raskaaksi, haluan pitää lapsen mutta mies ei
Elikkä täällä vähän kinkkinen tilanne... En ole käyttänyt neljään vuoteen ehkäisyä ja olen todella luullut etten voi tulla raskaaksi. Nyt kuitenkin plussasin ja olisin asiasta enemmän kuin onnellinen mutta mies on abortin kannalla. Itse en pysty edes ajattelemaan aborttia ja pelkään että jos sen nyt miehen mieliksi teen niin suhteemme kaatuu ennen pitkää siihen. Haluan siis pitää lapsen ehdottomasti mutta olen todella epävarma pärjäisinkö lapsen kanssa yksin jos mies päättäisikin päätökseni takia jättää minut. Olen sairadtanut nuoresta asti masennusta ja pelkäänkin masennuksen ja yh elämän yhdistelmää. Mitä jos voimani loppuvatkin kesken? Kiitos vastauksistanne etukäteen!
Kommentit (41)
Sanoit jo että haluat pitää lapsen joten pidä lapsi ja laita mies vaihtoon. Lukemattomat naiset ovat ennenkin pärjänneet yksinhuoltajina joten kyllä säkin pärjäät jos olet suurin piirtein normaalijärkinen ja aikuinen.
Btw, millainen mies panee (ilman ehkäisyä) ellei halua isäksi? Ei kuulosta kovinkaan vastuuntuntoiselta tyypiltä.
Hei tiiätkö mitä nainen. Jos haluut pitää lapsen, tottakai pidät sen!
Mies saattaa jättää sut joka tapauksessa joten älä perusta päätöstäs siihen et pelkäät et se jättää sut.
Suosittelen raskauden keskeyttämistä. Maailma ei kaipaa enempää ei-toivottuja melenterveyspotilaiden lapsia. Pahoittelen pehmennysten puuttumista, mutta näin asia on.
[quote author="Vierailija" time="06.03.2015 klo 09:08"]Sanoit jo että haluat pitää lapsen joten pidä lapsi ja laita mies vaihtoon. Lukemattomat naiset ovat ennenkin pärjänneet yksinhuoltajina joten kyllä säkin pärjäät jos olet suurin piirtein normaalijärkinen ja aikuinen.
Btw, millainen mies panee (ilman ehkäisyä) ellei halua isäksi? Ei kuulosta kovinkaan vastuuntuntoiselta tyypiltä.
[/quote]
Kumpikaan ei vaikuta. Ei käytetä ehkäisyä vaikkei lasta haluta, masentuneen äidin kanssa lapsen elämä ei tule olemaan herkkua ja suhde niin epävakaalla pohjalla,ettei olla keskusteltu mitä tehdään mahdollisen raskauden kohdalla.
Miksi ap kuvitteli, ettei voi tuĺla raskaaksi?
Kuinka kukaan voi mollata tuota miestä,kun nainen tässä on puhunut läpiä päähänsä.
[quote author="Vierailija" time="06.03.2015 klo 09:34"]
Suosittelen raskauden keskeyttämistä. Maailma ei kaipaa enempää ei-toivottuja melenterveyspotilaiden lapsia. Pahoittelen pehmennysten puuttumista, mutta näin asia on.
[/quote]
Ajattele jos joudut viimeisenä päivänä tilille tuosta? Taivaan portilla nousee käsi pystyyn, että muistatko kun hätääntynyt ihminen kysyi neuvoa ongelmaansa ja sanoit että lapsi ulos vaan. Lopulta hän päätyi itsemurhaan katuessaan ratkaisuaan, johon olit hänet neuvonut.
[/quote]
Älytöntä leimata yleisesti mielenterveyspotilaat sellaisiksi, että ei pitäisi hankkia lapsia. Mielenterveysongelmia kun on erilaisia ja eri vakavuusasteisia, eikä niistä kaikki haittaa lapsen hoitamista käytännössä ollenkaan. Ja myös mielenterveysongelmiin on olemassa hoitoa, esim. masennusta sairastava voi lääkityksellä pärjätä kaikessa elämässään hyvin, niin työnsä kuin lastenkin hoidon kanssa.
Vain ap itse tietää mikä on tilanne masennuksen suhteen. Sitä ei minusta kauheasti kannata pelätä että "mitä jos", esim. mitä jos masennus pahentuu tai lääkkeet menettää vaikutuksensa. Kuka tahansa voi jäädä huomenna vaikka auton alle, tai saada aivoverenvuodon tai mitä vaan, ei voi tietää. Tässä yhteiskunnassa on onneksi kriisitilanteiden varalle olemassa tukijärjestelmät, niin että lapsesta pidetään kyllä huoli. Mutta toki jos ap:n tilanne on nyt ja on pidempään ollut sellainen että hoidosta huolimatta arjesta selviäminen on masennuksen takia hyvin vaikeaa ja raskasta, voihan se olla että lapsi siihen päälle olisi ihan liikaa. Lapsen voi tosin myös antaa adoptioon, jos ei halua aborttia tehdä mutta tuntuu ettei jaksa hoitaa masennuksen takia itse.
[quote author="Vierailija" time="06.03.2015 klo 09:44"]
[/quote]
Ajattele jos joudut viimeisenä päivänä tilille tuosta? Taivaan portilla nousee käsi pystyyn, että muistatko kun hätääntynyt ihminen kysyi neuvoa ongelmaansa ja sanoit että lapsi ulos vaan. Lopulta hän päätyi itsemurhaan katuessaan ratkaisuaan, johon olit hänet neuvonut.
[/quote]
En usko tuollaisiin taivassatuihin, mutta eikö sinua sitten vastaavasti huoleta, että aloittaja päätyy masentuneena surmaamaan lapsen, jonka hän on neuvostasi synnyttänyt? Nythän raskauden voi keskeyttää niin, että ketään lasta ei vielä ole olemassakaan.
Adoptiohuutelijoiden kannattaisi selvittää vähän adoption realiteetteja.
[quote author="Vierailija" time="06.03.2015 klo 09:56"]
[/quote]
[/quote]
En usko tuollaisiin taivassatuihin, mutta eikö sinua sitten vastaavasti huoleta, että aloittaja päätyy masentuneena surmaamaan lapsen, jonka hän on neuvostasi synnyttänyt? Nythän raskauden voi keskeyttää niin, että ketään lasta ei vielä ole olemassakaan.
[/quote]
Kyllä niin voi silti olla vaikka sinä et siihen uskoisikaan. Mutta jos sinusta on parempi että aloittaja surmaa lapsensa sinun käskystäsi, niin ota siitä vastuu. Minä annoin vastauksen, jossa päätös jää hänelle itselleen.
[quote author="Vierailija" time="06.03.2015 klo 09:48"]
[/quote]
Älytöntä leimata yleisesti mielenterveyspotilaat sellaisiksi, että ei pitäisi hankkia lapsia. Mielenterveysongelmia kun on erilaisia ja eri vakavuusasteisia, eikä niistä kaikki haittaa lapsen hoitamista käytännössä ollenkaan.
[/quote]
Aloittaja on ollut masentunut koko ikänsä. Jos hän päättää pitää lapsen, hänestä tulee yksinhuoltaja. Aloittajan mies ei halua lasta. Aloittaja epäilee vakavasti omaa kykyään selviytyä vanhemman raskaista velvollisuuksista ja tehtävistä.
Ei kuulosta minusta kovin hyvältä idealta hankkia lasta tuohon tilanteeseen.
[quote author="Vierailija" time="06.03.2015 klo 10:01"]
[quote author="Vierailija" time="06.03.2015 klo 09:56"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Kyllä niin voi silti olla vaikka sinä et siihen uskoisikaan.
[/quote]
Voihan Kuukin olla oikeasti juustoa. Ei siihen silti kannata uskoa. Myöskään vanhojen paimentolaismyyttien maailmankuvaa ei ole mitään syytä pitää totena.
Minulla oli ollut kuusi vuotta vaikea masennus ylä-asteesta asti, kunnes sain lääkityksen. Kun tulin raskaaksi, lääkärin kanssa päätettiin alkaa vähentää lääkitystä niin, että olin irti lääkkeistä kuukauden ennen LA. Päätettiin, että jos oireita masennuksests tulee synnytyksen jälkeen, aloitetaan lääkitys uudelleen. Jos on äidillä on taipumusta masennukseen, tarkkaillaan hänen vointiaan erityisen tarkasti. Minulle ei tullut oireita synnytyksen jälkeen, perus väsymystä jne. mikä kuuluu juttuun kun on pieni lapsi joja heräilee öisin. Sitten yhtäkkiä mies sanoi että tarvitsee vähän etäisyyttä suhteeseen.. En kuulemma ollut tarpeeksi hänen tukenaan..(?!) Sanoin hänelle, että jos hän lähtee, haen yksihuoltajuutta eikä mies välttämättä nää lasta niin usein kun haluaisi. Hän vastasi että "ei haittaa".. Tiesin että en halua tuollaista miestä rinnalleni, mutta huolestuin yh-äitiyden ja masennusriskin yhdistelmästä. Kerroin neuvolassa tapahtuneesta. He määräsivät minut kerran viikossa puhumaan psykologille niin kauan kuin olin epävarma jaksamisestani. Loppuenlopuksi totuin yh:na elämiseen enkä vaihtaisi päivääkään pois. Lapseni on nyt 4v. ja olemme onnellisia. Se että puhuu ja kertoo asioista ammattilaisille ajoissa ja vaikka ennen kuin mitään mielialaan liittyvää on tapahtunut auttaa paljon. Ei tarvitse jäädä yksin. Se että pelkää oman jaksamisen takia, tarkoittaa että siitä pitää puhua. Ei sitä että pitää jämähtää paikoilleen pelkäämään.
Älä tee aborttia jos et itse halua. Luulen että masennuksesi "pääsee" aivan uudelle tasolle, ja mies ei kestä sitä ja teille tulee silti ongelmia. Ex-mieheni yrittää päästä takaisin, mutten vielä tiedä mitä haluan. Ehkä tiedän joskus.
[quote author="Vierailija" time="06.03.2015 klo 04:33"]Mikä on saanut sinut luulemaan ettet voi tulla raskaaksi? Meillä kuopus odotutti itseään liki 5 v. Kummassakaan ei mitään ns.vikaa. Miksi ette käyttäneet kondomia jos mies ei lasta halua??
[/quote]
Mulla on sama tarina. Jokainen lääkäri jonka olen ikinä tavannut on sanonut, että mä en voi tulla raskaaksi, toinen munasarja puuttuu ja kuukautisiakaan mulla ei tule kuin ehkä kerran vuodessa. Miehen kanssa sovittiin, että mennään ilman ehkäisyä ja jos, JOS se sattuisikin johtamaan raskauteen niin se pidetään, vaikka kumpikin oli asennoitunut siihen että lasta ei tule ikinä syntymään. 6 vuotta meni ja syntyi lapsi. Kovasti se yritti mennä kesken, olin sairaalassa ja vuodelevossa ison osan raskautta, mutta lopulta syntyi 5 viikkoa etuajassa mutta terveenä.
[quote author="Vierailija" time="06.03.2015 klo 10:09"]Minulla oli ollut kuusi vuotta vaikea masennus ylä-asteesta asti, kunnes sain lääkityksen. Kun tulin raskaaksi, lääkärin kanssa päätettiin alkaa vähentää lääkitystä niin, että olin irti lääkkeistä kuukauden ennen LA. Päätettiin, että jos oireita masennuksests tulee synnytyksen jälkeen, aloitetaan lääkitys uudelleen. Jos on äidillä on taipumusta masennukseen, tarkkaillaan hänen vointiaan erityisen tarkasti. Minulle ei tullut oireita synnytyksen jälkeen, perus väsymystä jne. mikä kuuluu juttuun kun on pieni lapsi joja heräilee öisin. Sitten yhtäkkiä mies sanoi että tarvitsee vähän etäisyyttä suhteeseen.. En kuulemma ollut tarpeeksi hänen tukenaan..(?!) Sanoin hänelle, että jos hän lähtee, haen yksihuoltajuutta eikä mies välttämättä nää lasta niin usein kun haluaisi. Hän vastasi että "ei haittaa".. Tiesin että en halua tuollaista miestä rinnalleni, mutta huolestuin yh-äitiyden ja masennusriskin yhdistelmästä. Kerroin neuvolassa tapahtuneesta. He määräsivät minut kerran viikossa puhumaan psykologille niin kauan kuin olin epävarma jaksamisestani. Loppuenlopuksi totuin yh:na elämiseen enkä vaihtaisi päivääkään pois. Lapseni on nyt 4v. ja olemme onnellisia. Se että puhuu ja kertoo asioista ammattilaisille ajoissa ja vaikka ennen kuin mitään mielialaan liittyvää on tapahtunut auttaa paljon. Ei tarvitse jäädä yksin. Se että pelkää oman jaksamisen takia, tarkoittaa että siitä pitää puhua. Ei sitä että pitää jämähtää paikoilleen pelkäämään.
Älä tee aborttia jos et itse halua. Luulen että masennuksesi "pääsee" aivan uudelle tasolle, ja mies ei kestä sitä ja teille tulee silti ongelmia. Ex-mieheni yrittää päästä takaisin, mutten vielä tiedä mitä haluan. Ehkä tiedän joskus.
[/quote]
Itku tuli. Olen ollut samassa tilanteessa ja komppaan
täysin sanomaasi. Yksinhuoltajana on jopa helpompaa, kuin huonossa parisuhteessa jossa jatkuvasti toiselta odottaa edes jotain ja saa vain jatkuvaa pettymystä. Oma lapseni on nyt 6v ja erosin lapsen isästä jo raskausaikana. Lapseni on tuonut elämääni niin paljon iloa ja rakkautta että olen päässyt masennuslääkityksestä kokonaan eroon. Miehiin en vieläkään osaa luottaa, enkä luultavasti tule ketään muuta elämääni kelpuuttamaan. Olen nyt onnellinen.
[quote author="Vierailija" time="06.03.2015 klo 09:57"]
Adoptiohuutelijoiden kannattaisi selvittää vähän adoption realiteetteja.
[/quote]
En ole kyllä sellaisia kieltämättä selvittänyt, olen vaan itse ulkomailta adoptoitu vauvana ja olen ihan kiitollinen että äitini minut synnytti kumminkin, vaikka jättikin heti synnytyslaitokselle aviottoman lapsensa... Hyvä koti minulle sitten löytyi täältä Suomesta.
t. 27
Kannustan sinua pitämään lapsen! Menkää miehenne kanssa keskustelemaan jonkun luotettavan ulkopuolisen kanssa asiasta, jos keskenään ei löydy yhteisymmärrystä.
Neuvolan kautta voit saada lisätukea omaan masennukseesi (myös vaikka hoito olisi jo, kysy rohkeasti) ja muuhun ajankohtaiseen odotusaikana.
Tuon aiemmin mainitun ITU-projektin (mm. vaikeassa elämäntilanteessa raskauttaan jatkaville) valtakunnallinen puhelinpäivystys on puh. 050 401 5567 ma-pe 9-21 (maksuton ja luottamuksellinen!)
Voit myös lähettää mailin heille: itu@ituprojekti.net
Miten ihminen voi olla noin vastuuton "luulin etten voi tulla raskaaksi" ja sit pakotetaan joku mies isäksi, elarithan se joutuu maksamaan mutta et voi pakottaa häntä olemaan lapsen elämässä joten mieti se asia jos lapsen pidät että pärjäätkö todellakin yksin jos tukiverkkoa ei ole varsinkin kun sairastat mielenterveysongelmaa.
Lapsi annetaan ihmiselle, jotta siitä olisi hänelle iloa. Ehkä olet masentunut siitä, että sinulla ei ole tarkoitusta elämällesi. Ehkä sitä tarkoitusta ei tuo joku mies, joka on itsekäs ja sinäkin elät vain miellyttääksesi häntä. En tiedä.
Vaikuttaa, että mies ei halua sitoutua sinuun ja haluaa oman vapautensa lapsen elämän hinnalla. Älä miehen takia tee aborttia, ainoastaan terveydellisistä syistä jos siihen ratkaisuun päädyt.