Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä mieltä tippikulttuurista

Vierailija
04.12.2021 |

Itse en kannata järjestelmällistä tippien antamista.
Se on mielestäni noloa ja moukkamaista asiakaspalvelijan yläpuolelle asettumista.
Palkanmaksu kuuluu työnantajalle.

Kommentit (58)

Vierailija
21/58 |
04.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kannata. On niitä muitakin pienipalkkaisia aloja joissa ei saa mitään ekstraa.

Vierailija
22/58 |
04.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ärsyttävintä oli, että eräässä ravintolassa tippi lisättiin laskuun. Se oli joku % hinnoista. Ilmeisesti moukkamaisia turisteja saa riistää, kun eivät itse ymmärrä jättää hilujaan, jopa kehtaavat pelleillä hiluilla maksun täsmällisyydessä (säälittävää).

En jätä tippiä, ellen koe siihen erityistä syytä, ja silloin tipin määrän on oltava asiallinen, ei mitään "keskarin näyttämistä".

Ihan tavallista Briteissä että tippi on lisätty laskuun, se on siitäkin huolimatta vapaaehtoinen ja sen voi pyytää poistamaan laskusta.

Itse olen pyytänyt sen poistoa kahdesti, molemmilla kerroilla palvelu ja ruoka olivat ala-arvoisia. Yleensä maksan mukisematta ja jätän tippiä silloinkin kun sitä ei ole laskuun kirjattu. Summa riippuu palvelun ja ruuan laadusta ja laskun loppusummasta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/58 |
04.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En anna tippiä. TES on sitä varten ettei tartte tipin varassa olla eli ne saavat jo palkkaa työstään.

Vierailija
24/58 |
04.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se joka palkkaa, maksaa

Asiakas maksaa listahinnnan

Mun mielestä tippaaminen ei edes ole reilua, siinä yleensä vaan osa henkilökunnasta saa palkanlisää.

Vierailija
25/58 |
04.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo mun kaveri kertoi että on pähkinäalkergikko ja sai jälkkäriin kroksnttimurua. Onneksi huomasi ja sai uuden

Sitten kysyivät tippiä maksupäätteellä

Vierailija
26/58 |
04.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä teitä valittajia oikeasti kaivelee?

Mitä tarkoitat? Jos vastustaa harmaan talouden vastenmielisten käytäntöjen leviämistä Suomeen, niin en oikein osaa pitää sitä ”valittamisena”?

Mikä ihmeen harmaa talous? Kysessä on vanha ravintola-alan tapa ja perinne.

Jos et tiedä mitään, sivistä itseäsi.

Jos ja kun kadehdit noita ylimääräisiä hiluja, mene itse töihin sinne missä niitä maksetaan.

(Semminkin kun mariset täällä joka päivä jostain.)

Vierailija
27/58 |
04.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo mun kaveri kertoi että on pähkinäalkergikko ja sai jälkkäriin kroksnttimurua. Onneksi huomasi ja sai uuden

Pääte kysynee sitä automaattisesti.

Vierailija
28/58 |
04.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ärsyttävintä oli, että eräässä ravintolassa tippi lisättiin laskuun. Se oli joku % hinnoista. Ilmeisesti moukkamaisia turisteja saa riistää, kun eivät itse ymmärrä jättää hilujaan, jopa kehtaavat pelleillä hiluilla maksun täsmällisyydessä (säälittävää).

En jätä tippiä, ellen koe siihen erityistä syytä, ja silloin tipin määrän on oltava asiallinen, ei mitään "keskarin näyttämistä".

Ihan tavallista Briteissä että tippi on lisätty laskuun, se on siitäkin huolimatta vapaaehtoinen ja sen voi pyytää poistamaan laskusta.

Itse olen pyytänyt sen poistoa kahdesti, molemmilla kerroilla palvelu ja ruoka olivat ala-arvoisia. Yleensä maksan mukisematta ja jätän tippiä silloinkin kun sitä ei ole laskuun kirjattu. Summa riippuu palvelun ja ruuan laadusta ja laskun loppusummasta.

Ihan ok ja asiallista.

Tämä on osa laadunvalvontaa ja kilpailua.

Vierailija
29/58 |
04.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se joka palkkaa, maksaa

Asiakas maksaa listahinnnan

Mun mielestä tippaaminen ei edes ole reilua, siinä yleensä vaan osa henkilökunnasta saa palkanlisää.

Juuri näin. En tippaa koskaan Suomessa, mutta piheydestä se ei ole kiinni. Olisin maksanut sen 300€ ravitolalaskun sijaan ihan mukisematta 350€ jos kokemus olisi niin hinnoitueltu. Mitään ylimääräisiä ja epämääräisiä ”tiskin alta” -maksuja en ala makselemaan.

Vierailija
30/58 |
04.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni tippaus on tarjoilijoita halventavaa, ikään kuin rikkaat heittelee murusia köyhälle.

Ja millä ihmeen logiikalla juuri tarjoilijat olisi se työntekijäryhmä, jota pitäisi tipata? On monia pienipalkkaista asiakaspalvelutyötä tekeviä, joille ei kukaan ajattelekaan, että pitäisi antaa tippiä.

Vierailija
31/58 |
04.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seuraavan kerran kun ravintolassa kysytään tippiä pyydän omistajan paikalle ja kysyn kovaan ääneen miksi ette maksa riittävää palkkaa, vaan tarjoilijan joutuu kerjäämään elantonsa asiakkailta.

Vierailija
32/58 |
04.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joissakin ravintoloissa tarjoilija on itse valinnut ja hyväksynyt ”ei tippiä”-vaihtoehdon ennen kun edes tarjoaa maksupäätettä asiakkaalle. Nämä paikat erottuvat todella edukseen ja niihin tulee mentyä uudelleenkin.

Vierailija
33/58 |
04.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni tippaus on tarjoilijoita halventavaa, ikään kuin rikkaat heittelee murusia köyhälle.

Ja millä ihmeen logiikalla juuri tarjoilijat olisi se työntekijäryhmä, jota pitäisi tipata? On monia pienipalkkaista asiakaspalvelutyötä tekeviä, joille ei kukaan ajattelekaan, että pitäisi antaa tippiä.

Luulen, että Suomessa joskus ollut tippauskulttuuri oli sitä aikaa, kun ravintoloissa käynti ei ollut "koko kansan" huvitus, vaan nimenomaan rikkaiden ja he antoivat köyhille tarjoilijoille tippiä.

Ei sovi enää nykypäivään, kun ravintoloissa käynti on arkista ja palkat tulee TES:stä.

Vierailija
34/58 |
04.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osoittaa ravintola-alan eron imagon ja todellisuudenvälillä. Ravintolan omistajat, keittiömestarit ja kokit on televisiokuuluisuuksia, lähes kansallissankareita ja verolistojen kärkinimiä. Tarjoilijat taas asiakkaiden armopaloilla eläviä alemman kastin tippikerjäläisiä.

Juu, Suomessa on vain muutama kokki ja kaikki on julkkiksia...🙄 not.

Vierailija
35/58 |
04.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ne tarjoilijat USAssa mun mielestä mitenkään erityisen ystävällisiä ole suinkaan aina. Peruskohteliaita. Ei kai tarvitsekaan kun se tippi on automaattinen.

Vierailija
36/58 |
04.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En kannata. On niitä muitakin pienipalkkaisia aloja joissa ei saa mitään ekstraa.

Joissain muissa hommissa sitä saatettaisiin jopa pitää lahjuksena.

Vierailija
37/58 |
04.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä teitä valittajia oikeasti kaivelee?

Mitä tarkoitat? Jos vastustaa harmaan talouden vastenmielisten käytäntöjen leviämistä Suomeen, niin en oikein osaa pitää sitä ”valittamisena”?

Mikä ihmeen harmaa talous? Kysessä on vanha ravintola-alan tapa ja perinne.

Jos et tiedä mitään, sivistä itseäsi.

Jos ja kun kadehdit noita ylimääräisiä hiluja, mene itse töihin sinne missä niitä maksetaan.

(Semminkin kun mariset täällä joka päivä jostain.)

Kyseessä ei ole tapa ja perinne Suomessa. En kadehdi ”ylimääräisiä hiljua”, vaan valitsen ammattini niin ettei sellaisia tarvitse kerjätä. Tarjoilijan palkan maksan osaltani sen sijaan mielelläni, siinä laskussa.

Vierailija
38/58 |
04.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taas saatiin uusi ryhmä, jonka puolesta voi loukkaantua.

Kysy mieluummin tarjoilijalta, miten hän kokee asian.

Vierailija
39/58 |
04.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ravintola varmastikin itse päättää, minkälaista maksupäätettä se käyttää. Ei se ole taivaasta sinne tipahtanut.

Vierailija
40/58 |
04.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ne tarjoilijat USAssa mun mielestä mitenkään erityisen ystävällisiä ole suinkaan aina. Peruskohteliaita. Ei kai tarvitsekaan kun se tippi on automaattinen.

En tajua, miten USA:ssa on niin v:n vaikeata tehdä uusi menu, jossa ilmoitettuun hintaan on lisätty valmiiksi se "pakkotippi" ja verot? Onko ne jotain aivovammaisia, kun tällainen ei millään onnistu?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi kuusi