"Köyhäily" tarjottavat, mikä maistusi sinulle?
Vieraita on tulossa huomenna kahville puolilta päivin. Ruokailusta ei ole ollut puhetta (vain kahvittelusta), mutta haluasin tarjota jotain suolaista ja makeaa, kun tulevat pidemmän matkan päästä ja jatkavat sitten kahvittelun jälkeen reissuaan.
Olen kuitenkin aivan peeaa (ruokaa on kyllä pakkasessa maanantaihin asti), mutta tilillä enää muutama euro ja kaapista löytyy jotain tarvikkeita. Mitä näistä söisit mieluiten suolaisena ja makeana.
1) Itse leivotut sämpylät leikkeleellä ja kurkulla sekä paprikalla.
- Voisin hakea kaupasta pussin niitä paistovalmiita 2) pasteijoita, 3) croisantteja tai 4) karjalanpiirakoita (ja tehdä munavoita).
5) Omenapiirakka tai 6) kauraomenapaistos vaniljakastikkeella.
7) Jäätelöä.
Kommentit (53)
456 kuulostaa parhaimmilta :) piirakat ovat aina pop, ja kauraomenapaistos kuulostaa herkulliselta. Jos halut tehdä suolaiset itse, miten olisi porkkana/juustoteeleivät? Muistan tehneeni noita muinoin köksää tunnilla ja kotonakin, ja ai että olivat hyviä. Halpojakin kai, jos koulubudjetilla niitä väsätty :)
Itsetehdyt tuoreet sämpylät lisukkeineen ja kauraomenapaistos :p
Ihana idea ap, kuinka huomioit vieraasi, vaikka rahaa ei paljoa olekaan :)
Jotenkin päädyin lukemaan tämän ketjun, vaikka jo avauksesta olin mieltä että ne itsetekemät sämpylät :-) Sen verran vain pitää kommentoida, että jos teistä jollain on aikaa ja osaamista tehdä itse, niin ei tod. olla köyhäilytarjottavien äärellä.
Itse olisin ainakin ihan innoissani, jos tarjottavana kylässä olisi tuoreita sämpylöitä ja omenapaistosta! Eikä kävisi mielessäkään että on halvemmat raaka-aineet :) go for it!
Kaikki kuulostaa herkulliselta! Itse en edes pidä mistään hienostelevista herkuista. Pannari on myös hyvää ja edullista. Itse olen suolaisen ystävä joten valitsisin sämpylät. Parhaita teen kanssa!
Sämpylöitä! Nam. Ihania uunituoreena.
Tuoreita sämpylöitä, nam. (Toivottavasti kukaan vieraista ei ole gluteenittomalla ruokavaliolla.)
Ei ole "glutkuja" :) Sämpylöitä tulee muutenkin leivottua usein (kuten peltileipää ja patonkeja). Välillä sekaan porkkanaa/juuresraastetta, yrttejä, tuorejuustoa tms. Tai sitten kaurahiutaleiden sijasta taikinaan ohrasuurimoita ja piimää, mannaa (niitä suurimoita) jne. Suht nopeaa tehdä, kun ottaa tavaksi.
Näitä leivon nytt:
http://www.k-ruoka.fi/reseptit/sampylataikina/
Ap.
Tai laitan taikinan kohoilemaan, aamulla pyöritellään ja paistetaan.
Voit keittää juusto-sipulipuuroa. Se on halpaa ja ravitsevaa.