Mökin hankkiminen ja lokkeilu
Onko minkäänlaisia realistisia mahdollisuuksia hankkia mökki (vaikkapa laskettelukeskuksen lähiseudulta) ilman, että puoli sukua ja ystäväpiiri alkavat lokkeilemaan ja hyötymään siitä? Voiko mökin ostamista ja siellä tiheästi olemista edes salata lähipiiriltä onnistuneesti pidemmän päälle, ettei joutuisi jatkuvasti torppaamaan muiden lomasuunnitelmia omalla mökillä?
Yllättävän paljon nimittäin tuntuu löytyvän ihmisiä, jotka vilpittömästi olettavat, että ilman muuta sinne serkun tai sisaruksenkin mökille voi hyökätä isolla porukalla lomailemaan silloin kun mieli tekee, vaikka mökki olisi hankittu pelkästään omaan käyttöön ja rauhoittumiseen eikä muiden ilmaiseen majoittamiseen.
Kommentit (206)
Tottakai voi hankkia. Jos joku tulee niin heti selväksi, että siellä tehdään hommia eikä se ole vieraiden lomapaikka. Aina mökillä on halkohommia, saunanpesua ja rikkaruohoja.. . Talvella lumitöitä. Toisaalta. Helpointa on sanoa heti ettei halua vieraita.
Miksi tieto mökin sijainnista tai edes olemassaolosta pitää kertoa yhtään kenellekään jos haluaa olla siellä varmasti rauhassa.
Eihän kukaan tiedä että sinulla on mökki jos et kerro siitä. Riski siinä on mutta pitää oll kovis ja sanoa kaikille että sinne ei ole tulemista. Minulla on mökki ja se pysyi salassa 6 vuotta. Ei ole kukaan yrittänyt väkisin tulla kylään.
Opettele puhumaan ja ilmaisemaan tahtosi jämäkästi.
Laskettelukeskus? Ei ole mitään mahdollisuutta etteivätkö sukulaiset kiinnostu.
Meillä oli mökki Kolilta. Aika monta sukulaista majoittui mökkiin laskettelulomalle ja heidän jäljiltään saa maksaa siivousmaksut. Ts mökkimme oli vuokralla aina kun itse ei tarvittu. Ja se piti jättää siistiin kuntoon. Eivät jättäneet. Lämmitti maksaa siivousmaksu, menettää vuokratulo, maksaa sähköt ja polttopuut. Myös ainakin kerran tapahtui niin, ettei sukulaiset menneetkään (= ei jaksettukaan lähteä) heille varattuun mökkiin taisi olla jopa Etelän hiihtolomaviikko 7, josta olisi saanut hyvät rahat. Vuokraaminenkaan ei aina sujunut ongelmitta ja kauempaa oli hankalaa hoitaa käytännön asioita.
Tuo ei ollut ainoa syy, miksi myimme mökin, suurin syy oli OK-talon ostoon tarvittava raha, mutta kyllä se helpotti päätöstä. Sorry sukulaislokit, joudutte vuokraamaan rahalla mökkinne.
Kuka tietää mökistä, jos et kerro kellekään?
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli mökki Kolilta. Aika monta sukulaista majoittui mökkiin laskettelulomalle ja heidän jäljiltään saa maksaa siivousmaksut. Ts mökkimme oli vuokralla aina kun itse ei tarvittu. Ja se piti jättää siistiin kuntoon. Eivät jättäneet. Lämmitti maksaa siivousmaksu, menettää vuokratulo, maksaa sähköt ja polttopuut. Myös ainakin kerran tapahtui niin, ettei sukulaiset menneetkään (= ei jaksettukaan lähteä) heille varattuun mökkiin taisi olla jopa Etelän hiihtolomaviikko 7, josta olisi saanut hyvät rahat. Vuokraaminenkaan ei aina sujunut ongelmitta ja kauempaa oli hankalaa hoitaa käytännön asioita.
Tuo ei ollut ainoa syy, miksi myimme mökin, suurin syy oli OK-talon ostoon tarvittava raha, mutta kyllä se helpotti päätöstä. Sorry sukulaislokit, joudutte vuokraamaan rahalla mökkinne.
Me siis teimme kaksi virhettä
1) kerroimme mökistä ja
2) suostuimme sukulaisten pyyntöihin.
Vältä nuo. Jos joku kysyy millä mökillä oikein käytte, niin valehtele, et näitä saa vuokrattua.
Pidä mökki omana tietonasi. Minä en mökille lähtisi vaikka pyydettäisiin. Ei kiinnosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo ei ollut ainoa syy, miksi myimme mökin, suurin syy oli OK-talon ostoon tarvittava raha, mutta kyllä se helpotti päätöstä. Sorry sukulaislokit, joudutte vuokraamaan rahalla mökkinne.Me siis teimme kaksi virhettä
1) kerroimme mökistä ja
Vältä nuo. Jos joku kysyy millä mökillä oikein käytte, niin valehtele, et näitä saa vuokrattua.
Ketä kiinnostaa mökki kolilla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo ei ollut ainoa syy, miksi myimme mökin, suurin syy oli OK-talon ostoon tarvittava raha, mutta kyllä se helpotti päätöstä. Sorry sukulaislokit, joudutte vuokraamaan rahalla mökkinne.Me siis teimme kaksi virhettä
1) kerroimme mökistä ja
Ketä kiinnostaa mökki kolilla?
Kyllä sukulaisia tuntui kiinnostavan. Ilmainen mökkiviikko ja laskettelemaan kansallismaisemassa. Tai kesällä patikoimaan, pyöräilemään, grillaamaan, saunomaan ja uimaan.
Pakkoko siitä on kertoa muille? Mun veljellä (55v) oli sijoituskämppä kymmeniä vuosia, ennenkuin kautta rantain sain siitä kuulla.
Itsekin olen asunut vuosikausia paikoissa, joista lähipiiri/sukulaiset ei tiedä kuin että "asuu jossain Vantaalla vai oliko se Helsingin puolella".
Olen ajatellut mökin ostoa, mutta jos ostan niin tuskin rupean siitäkään julistamaan.
Naimisiin kun menin, lähipiiri sai tietää vasta kun kutsut saivat. Lapsien tulosta en kertonut ennenkuin vaimon maha paljasti.
Asiat pysyy yksityisinä siitäkin syystä, ettei mulla ole sometilejä. M43
Vuokraat sitä mökkiä silloin kun et ole siellä ja sanot sukulaisille, että löytyy siltä ja siltä saitilta, sieltä voi vuokrata.
Vierailija kirjoitti:
Vuokraat sitä mökkiä silloin kun et ole siellä ja sanot sukulaisille, että löytyy siltä ja siltä saitilta, sieltä voi vuokrata.
Ahdistava ajatus että pitäisi viikkoja etukäteen tietää voinko mennä omalle mökille vai onko se vuokrattu. Tykkään lähteä mökille siltä seisomalta jossa siltä tuntuu.
Meillä oli yhteisomistuksessa laskettelukeskuksesta mökki.
Kolmannes meillä, kolmannes siskolla ja kolmannes isällä. En suosittele kellekään.
Kun jokainen lupasi sinne jonkun ilmaiseksi, niin huomaa nopeasti, että lopulta itse pääsee melko harvoin mökille. Vaimon veli kavereineen oli melko ahkerasti mökillä. Kerran osti korvauksena kuution polttopuita sinne, kun takkapuut oli vähissä.
Onneksi sisko osti meidät ulos osuudestamme. En lähde koskaan enää mihinkään yhteisomistukseen, enkä ainakaan laskettelukeskuksesta. Yllättävän moni nopeasti kiinnostuu laskettelusta.
Vierailija kirjoitti:
Erinomainen neuvo. Silloin mökkivuokrausfirma perii mahdolliset siivouslaskut jne mökin saitin kautta vuokranneelta.
Vierailija kirjoitti:
Miksi kerrot mökistä kaikille?
Nostattaa statustaan kun Leuhkii rahoillaan ja omaisuudellaan.
Sano jo alkuun, että olet ostanut mökin vuokrattavaksi, haluat tienata lisätuloja. Tietty sitten sinun pitää sitä vuokrata.
Meillä on mökin pihassa monta pikkurakennusta ja joskus tulee kyselyitä. Sanomme, että pidämme ne tyhjinä siksi, jos joku omista kuudesta lapsesta yhtäkkiä haluaakin tulla käymään. Ne ovat heidän ex tempore-käynteihin. Oikeasti vain yksi heistä käy mökillä, mutta tällä verukkeella emme luovuta piharakennuksia yöksi.
Vierailija kirjoitti:
Eihän kukaan tiedä että sinulla on mökki jos et kerro siitä. Riski siinä on mutta pitää oll kovis ja sanoa kaikille että sinne ei ole tulemista. Minulla on mökki ja se pysyi salassa 6 vuotta. Ei ole kukaan yrittänyt väkisin tulla kylään.
Enkä minä ole mennyt mökeille vaikka on pyydetty! Hemmetin työleirejä vain yhtä kylää nakkia ja lämmintä kaljaa vastaan. Monesti jäi vain kahvikuppiin ja kuivuneeseen pullanpalaan (korppu) päivän työskentely, kun " muuta nyt ei valitettavasti ole tarjolla, kun en ole ehtinyt käydä kaupassa"... pitäkää keskitysleirinne! Ja olkaa tosiaan hiljaa niistä . En halua tietää.
On jos mökki on niin kaukana ja vaikeiden kulkuyhteyksien päässä ettei sinne noin vain pistäydytä.