Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapset tappelivat koulussa, kuinka tästä eteenpäin?

Vierailija
05.03.2015 |

Lapseni luokkakaveri vei välitunnilla lapseni oppikirjan koska hän luki sanakokeita varten. Lapseni lähti ajamaan takaa kirjan vienyttä. Kirjan vienyt ilkeili ja härnäsi lastani niin että hänellä (muuten todella rauhallisella ja kiltillä) paloi pinna ja hän läppäisi kirjan vienyttä korvan ja ohimon välille avokämmenellä ns litsarin. Kirjan viejän silmälasin sankaan tuli murtuma.

Tähän mennessä molempia koululaisia on puhutettu sekä koulukuraattorin että rehtorin luona. He ovat kertoneet tapahtumien kulun samalla tavalla eli siinä ei ole mitään epäselvyyttä.

Itse odotan tällä hetkellä rehtorin ja/tai koulukuraattorin puhelua ja mietin kuinka tässä pitäisi menetellä. En torunut lastani älyttömästi ja pääsimme yksimielisyyteen siitä että lapseni maksaa omista kuukausirahoistaan silmälasit jos asia niin tulkitaan. Mielestäni on tosin todella epäekologista teettää uusia silmälaseja koska optikolla on olemassa vaihtosankoja meilläpäin. Olen nimittäin joutunut itsekin vaihdattamaan muovikehyksiin laseihini korvan päälle menevän aisan. 

Tuleeko tästä lastensuojeluilmoitus? Kuinka te menettelisitte tässä tilanteessa? Sanoin lapselleni että itseään ja omaisuuttaan saa puolustaa kohtuudella (hätävarjelun rajoissa). Kirjan viejä ehti puolestaan repimään lapseni oppikirjasta sivun mutta sen saa teipattua takaisin.

Kommentit (73)

Vierailija
1/73 |
06.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
2/73 |
06.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 19:38"]

[quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 18:30"]

[quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 18:06"]

Oletko varma etteivät lasit olleet halki jo ennen kuin niihin kohdistui isku?

[/quote]

Siitä en tiedä mitään. Pitää vain luottaa kiusaajan vanhempien sanaan.

[/quote]

En kyllä luottaisi. Kiusaajan vanhemmilla kävi munkki jos ja kun joku toinen maksaa heidän lapsensa silmälasien korjauksen.

[/quote]

Kyllä minäkin maksettaisin lasien korjauksen sillä pösilöllä joka on läimäissyt lastani vaikka lasit olisivat menneet rikki jo aikaisemmin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/73 |
06.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 17:45"]

Porvoosta päivää. Et voi olla tosissasi, väkivaltaa ei saa käyttää tuollaisessa tilanteessa.

[/quote]

No missäs tilanteessa se on sallittua? Jos tuollaista vittuilua ja kiusaamista nyt on jatkunut vaikka elokuusta saakka, niin missä vaiheessa saa hermostua? Omalla pojalla luokalla yksi poika, joka ottaa aina vuorollaan yhden luokakkaverin hampaisiinsa pikkusen samalla tavalla kun ap:n tapauksessa (yksi tyttö jo vaihtoi koulua tuon takia), tuossa joulun tienoilla oli sitten meidän pojan vuoro. Aikani kuuntelin pojan valitusta asiasta, jonka jälkeen soitin opettajalle ja kerroin ihan reilusti, että kohta lätty lätiisee, jos ko. kiusaaja ei pidä päätään kiinni. Ja että tämä kannattaa sille kiusaajallekin kertoa ihan reilusti saman tien ja että minä en tule siihen keskusteluun sitten enää osallistumaan kun näin käy, "teitä on nyt varoitettu" ja kas kummaa: kiusaaminen loppui kuin seinään. Mutta jossain vaiheessa on ihan jokaisella oikeus puolustaa itseään ja jos sana ei tehoa, siten otetaan käyttöön muut keinot, ei voi mitään.

Vierailija
4/73 |
05.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävimme kiusaajan vanhempien ovella. Perheen äiti oli minulle todella vihainen että minun lapseni oli provosoinut hänen lapsensa moiseen soppaan. Sanoin että tietääkseni ei ollut provosoinut jollei sanojen kertaamista lasketa provosoimiseksi. Äiti menetti hermonsa ja alkoi huutaa että on minun lapseni vika että hänen lapsensa itki päänsärkyisenä ja on petipotilas. Äidin huuto sai perheen isän paikalle.

Isä kehotti meitä lähtemään pihasta ja maksamaan puolet uusista laseista. Sanoin etten todellakaan maksa koska kaikilta puuttuu käsitys siitä missä kunnossa heidän lapsensa lasit olivat ennen litsaria. Sanoin että sangan korjauksen puolikkaan voin maksaa. Isä sanoi että voi ilmoittaa asiasta poliisille. Sanoin että fine ja hyvää illan jatkoa. Lähdimme pois pihasta.

Lapseni huolestui koska ajattelee oikeusjuttujen olevan kalliita. Minulla ei ole vakuutuksissa edes vakuutusta oikeudenkäyntiä varten. Kuvittelin etten ikinä tarvisi sellaista. Uskomattomaan tilanteen olemme joutuneet! Tulkoot mikä on tullakseen. Voin puolustaa omaa lastani vaikka oikeudessa vaikka en ole juristi. Toisaalta olisi hyväkin että käyttäisivät lastaan lääkärissä (miksi eivät ole vieneet jos kerran lapsi valitti päänsärkyä?). Maallikkona ja yläastevuodet muistaen tulee mieleen että kiusaajan ego taisi saada kolauksen. Cooliksi ajateltu temppu tyttöjen edessä päättyi nolosti.

Vierailija
5/73 |
06.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukkahattumaailman ratkaisuissa, joissa kannellaan ja keskustellaan, kiusattu on aina kiusattu.

Todellisen maailman ratkaisuissa, joissa kiusattu antaa samalla mitalla takaisin, kiusaaminen loppuu.

Tämän voi jokainen, joka on joskus pitänyt puoliaan, allekirjoittaa.

Vierailija
6/73 |
05.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi kiesus näitä nykyajan vanhempia! Hehän ovat kakaroidensa roolimalleja!

Vierailija
7/73 |
06.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.03.2015 klo 21:09"]

Sanoisin että elämä on.

[/quote]

Miten siitä olisi konkreettista apua tällaisessa tilanteessa. Optikko odottaa laskun maksua ja toteat jotta elämä on ja sillä siisti.

Vierailija
8/73 |
05.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Porvoosta päivää. Et voi olla tosissasi, väkivaltaa ei saa käyttää tuollaisessa tilanteessa.

Vierailija
9/73 |
05.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä vanhempien pitäisi tässä tilanteessa kohdata ja keskustella. Mulla oli lapsena sellainen tilanne, että löin itseäni tönäissyttä poikaa niin että sillä meni huuli halki. Äiti pakotti menemään näiden kotiovelle ja soittamaan ovikelloa ja keskustelemaan kys. pojan äidin kanssa. Pelotti helvetisti, mutta itseasiassa pojan äiti oli todella ymmärtäväinen ja saimme kys. kaverin kanssa asian sovittua. Lisäksi edelleen kunnioitan tuota perheen äitiä hänen rakentavasta suhtautumisestaan ongelman ratkaisuun. Voin kertoa ettei ollut mukava tilanne, mutta kasvattava. Kaveri myös pyysi anteeksi tönimistään. Molemmat meistä riitapukareista ollaan nykyisin hyvin toimeentulevia ja kunnollisia kansalaisia. 

Kaikkinensa, kannattaisi keskustella aikuisten tasolla ja laittaa lapset kohtaamaan se tilanne keskustelun kautta. (ymmärrän ettei kaikista ole tähän, olin onnekas aikanaan)

Vierailija
10/73 |
05.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 17:45"]

[/quote]

Ei ole Porvoosta vaan ihan yläasteen todellisuutta. Et sitten osannut muuta sanoa ja alapeukuttaa? Kaipaan keskustelua tästä ongelmasta. Odotan vieläkin sitä soittoa koulusta vaikka meidän pitäisi oikeastaan lähteä kauppaan. En viitsisi setviä asiaa asiaa puhelimessa kaupassa.

Vierailija
11/73 |
05.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei lastensuojeluilmoitusta mutta ehkä jälki-istuntoa ja puhuttelu, ehkä joudutte maksamaan jos ei mene vakuutuksen piikkiin(siis koulun)

Vierailija
12/73 |
05.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän yläkouluikäiset jo selvitä välinsä ilman kukkahattutätien armeijaakin. Turhaa hössötystä.

Vierailija
13/73 |
05.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 17:49"][quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 17:45"]

[/quote]

Ei ole Porvoosta vaan ihan yläasteen todellisuutta. Et sitten osannut muuta sanoa ja alapeukuttaa? Kaipaan keskustelua tästä ongelmasta. Odotan vieläkin sitä soittoa koulusta vaikka meidän pitäisi oikeastaan lähteä kauppaan. En viitsisi setviä asiaa asiaa puhelimessa kaupassa.
[/quote]
Teet lapsellesi ison karhunpalveluksen jos väität että tuollaisessa tilanteessa on millään tasolla ok lyödä. Lapsi olisi voinut antaa kirjanviejän olla ja mennä kertomaan tapahtuneesta opettajalle.

Vierailija
14/73 |
05.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 17:46"]

Mun mielestä vanhempien pitäisi tässä tilanteessa kohdata ja keskustella. Mulla oli lapsena sellainen tilanne, että löin itseäni tönäissyttä poikaa niin että sillä meni huuli halki. Äiti pakotti menemään näiden kotiovelle ja soittamaan ovikelloa ja keskustelemaan kys. pojan äidin kanssa. Pelotti helvetisti, mutta itseasiassa pojan äiti oli todella ymmärtäväinen ja saimme kys. kaverin kanssa asian sovittua. Lisäksi edelleen kunnioitan tuota perheen äitiä hänen rakentavasta suhtautumisestaan ongelman ratkaisuun. Voin kertoa ettei ollut mukava tilanne, mutta kasvattava. Kaveri myös pyysi anteeksi tönimistään. Molemmat meistä riitapukareista ollaan nykyisin hyvin toimeentulevia ja kunnollisia kansalaisia. 

Kaikkinensa, kannattaisi keskustella aikuisten tasolla ja laittaa lapset kohtaamaan se tilanne keskustelun kautta. (ymmärrän ettei kaikista ole tähän, olin onnekas aikanaan)

[/quote]

Tästähän on tulossa ryhmäkeskustelu jossa ovat molemmat oppilaat, heidän vanhempansa, rehtori ja koulukuraattori. En tiedä kuinka saan lapsen isän koululle.

En pidä sitäkään oikeana että lapseni koulukirjaa saa tulla repimään käsistä ja riepotella pitkin käytäviä. Sen lisäksi kirjan viejä haukkui lastani todella ilkeästi. Sen vuoksi olen sitä mieltä että silmälasien korjaaminen pitäisi maksaa fifty-fifty. Olisi kohtuutonta laittaa kiusattu maksamaan koko lystin. Sehän antaisi signaalin muillekin että lastani saa kiusata kuinka paljon huvittaa.

Vierailija
15/73 |
05.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsesi toimi aivan hyvin, todennäköisesti saa lukea jatkossa rauhassa. En moittisi lasta itsekään. Syyhän oli kiusaajassa, eikä lapsessasi.

Vierailija
16/73 |
05.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 17:55"][quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 17:46"]

[/quote]

Tästähän on tulossa ryhmäkeskustelu jossa ovat molemmat oppilaat, heidän vanhempansa, rehtori ja koulukuraattori. En tiedä kuinka saan lapsen isän koululle.

En pidä sitäkään oikeana että lapseni koulukirjaa saa tulla repimään käsistä ja riepotella pitkin käytäviä. Sen lisäksi kirjan viejä haukkui lastani todella ilkeästi. Sen vuoksi olen sitä mieltä että silmälasien korjaaminen pitäisi maksaa fifty-fifty. Olisi kohtuutonta laittaa kiusattu maksamaan koko lystin. Sehän antaisi signaalin muillekin että lastani saa kiusata kuinka paljon huvittaa.
[/quote]
Kai ymmärrät, että litsari voi pahimmillaan aiheuttaa pysyvän aivovamman? Ei, kirjan vienyt lapsi ei toiminut oikein eikä pilkkaaminen ole oikein sekään, mutta väkivallalle pitää olla aina nollatoleranssi.

Vierailija
17/73 |
05.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten joku voi bitchsläpätä niin kovaa että sanka hajoaa?! Aika paöjon voimaa tarvitaan..mutta on se toinenkin poika aika ääliö jos repii koulukirjoja -vielä TOISTEN kirjoja

Vierailija
18/73 |
05.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan oikein lapsesi teki! Jos vaikka kiusaaja oppisi olemaan kiusaamatta jatkossa.. Olen ylpeä lapsestasi!

Vierailija
19/73 |
05.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 17:59"]Miten joku voi bitchsläpätä niin kovaa että sanka hajoaa?! Aika paöjon voimaa tarvitaan..mutta on se toinenkin lapsi aika ääliö jos repii koulukirjoja -vielä TOISTEN kirjoja
[/quote]

Vierailija
20/73 |
05.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei nyt kyllä ihan litsaria ole lyönyt tai sangat on tehty lasista. Ainakaan muovisangat eivät "murru" jostain litsarista, eikä taas metalliset oikein voi murtua, vääntyä voi. Kerran olen yrittänyt hajottaa muovisankaa ja oli kova työ saada se katkeamaan, joten joopa joo....vai murtuma..... Että olisi uskottavampaa, jos olisit sanonut linssin murtuneen/haljenneen kuin sangan. Silloinkin olisi pitänyt nyrkillä lyödä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme viisi