Vastuutonta lähteä opiskelemaan alaa jolla poikkeuksellisen huono työllisyys
...ja valmistuttuaan itkeä että oman alan töitä ei löydy. Ja huom. nyt en tarkoita puhtaasti huonon taloustilanteen tai teollisuuden muutosten(esim. it-alan ja Nokian romahdus) takia työttömiksi jääneitä, vaan sellaisia aloja joilla työttömyys on suhdanteesta riippumatta korkea, esim. media-ala, näyttelijäntyö, filosofia, taidealat...
En vain voi ymmärtää että huolettomasti valitaan ammatti vain sen perusteella mikä on kivaa tai muodikasta, eikä yhtään mietitä työllistymistä tai varmisteta sitä edes hyödyllisellä sivuaineella tai muulla varasuunnitelmalla. Mutta valmistumisen jälkeen sitten tuleekin hirveänä yllätyksenä ja vääryytenä että oman alan töitä ei olekaan.
En myöskään ymmärrä miksi näille epävarmoille aloille koulutetaan enemmän ihmisiä kuin työmarkkinat tarvitsisivat. Usein esim. taideaineiden koulutus on vielä melko kallis tutkinto, samalla summalla koulutettaisiin jo yksi lääkäri.
Kommentit (149)
Mun mielestä nyt kannattaisi opiskella alaa, jolle voi sitten itse itsensä työllistää eli perustaa yrityksen. Vaikka yrittämisellä on erittäin huono maine ihan perustellusti, kuvittelisin silti, että jossakin vaiheessa Suomessakin tajutaan, että yrittämistä pitää helpottaa niin, että ihmiset voivat oikeasti työllistää itsensä ja pari muutakin jos mahdollista. Tää maahan muuten kaatuu ihan kohta jos ei lisää työpaikkoja ja yrityksiä synny ja ihmisten ostovoimaa saada palautettua.
[quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 11:15"]
Kertokaa nyt ihmeessä, mitä juuri nyt pitäisi sitten opiskella, että tulevaisuudessa olisi töitä?? Kaikki sitten niitä aloja opiskelemaan, vai? Muutama vuosi sitten hypetettiin putkiasentajien loistavia tulevaisuudennäkymiä. Onneksi kaikki eivät ole kouluttautuneet sille alalle, koska enää ei ole vapaita työpaikkoja.
[/quote]
Esimerkiksi lääketiede, hammaslääketiede, hoitoala( mm. puheterapeutin työ), kirjanpito, tilintarkastus, vero-oikeus ja laskentatoimi ovat suhdanteesta riippumatta melko hyvin työllistäviä hommia. Tylsiä klassikoita.
Heh. Ei sitten tullut mieleen, että kaikki eivät kykene sosiaali- ja terveydenhuoltoalan töihin tai IT-insinööreiksi.
[quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 11:22"]
[quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 11:15"]
Kertokaa nyt ihmeessä, mitä juuri nyt pitäisi sitten opiskella, että tulevaisuudessa olisi töitä?? Kaikki sitten niitä aloja opiskelemaan, vai? Muutama vuosi sitten hypetettiin putkiasentajien loistavia tulevaisuudennäkymiä. Onneksi kaikki eivät ole kouluttautuneet sille alalle, koska enää ei ole vapaita työpaikkoja.
[/quote]
Esimerkiksi lääketiede, hammaslääketiede, hoitoala( mm. puheterapeutin työ), kirjanpito, tilintarkastus, vero-oikeus ja laskentatoimi ovat suhdanteesta riippumatta melko hyvin työllistäviä hommia. Tylsiä klassikoita.
[/quote]
Lisäys: myös farmasia työllistää melko varmasti.
[quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 11:22"]
Heh. Ei sitten tullut mieleen, että kaikki eivät kykene sosiaali- ja terveydenhuoltoalan töihin tai IT-insinööreiksi.
[/quote]
Turhaan toitotat IT-Insinööriä, kun niitäkin on jo liikaa. Pari vuotta sitten tilanne oli toinen.
Musta tuntuu että osa porukasta vaivaa laiskamato
Ei työ voi aina ollakaan kutsumusammatti. Työn tarkoitus on elättää
[quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 10:28"]
Alan olla samaa mieltä. Toisaalta, minusta vain ei ole lähihoitajaksi tai sairaanhoitajaksi, vaikka niillä tutkinnoilla töitä saisinkin.
Minulla on taide- ja media-alan tutkinto, enkä todellakaan pääse oman alan töihin, tuskin koskaan. Ikää alkaa olla jo työmarkkinoille liikaa (34v!). Minä tyhmä opiskelin ja tein lapset 20-30 vuoden välissä ja nyt olen viimeiset 4 vuotta hakenut töitä. Pikkupätkiä ja palkattomia harjoitteluja saa suhteilla, mutta vakituista työtä en tule näkemään ikinä.
Koulutusten aloituspaikkoja pitäisi vähentää reilulla kädellä, oppilaitoksia sulkea ja oikeast pitäisi tajuta, ettei työttömiä ole mitään ideaa tehtailla koko ajan lisää.
Minä olen pakkoyrittäjä ja vihaan työtäni. En voi olla perheellisenä työttömänäkään, ei rahat riitä. Ei ole enää varaa opiskellakaan.
[/quote]ei lähi- ja sairaanhoitajan tutkinnoilla pian enää saa töitä, heistä on jo ylitarjontaa.
[quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 11:31"]
Alan olla samaa mieltä. Toisaalta, minusta vain ei ole lähihoitajaksi tai sairaanhoitajaksi, vaikka niillä tutkinnoilla töitä saisinkin.
Minulla on taide- ja media-alan tutkinto, enkä todellakaan pääse oman alan töihin, tuskin koskaan. Ikää alkaa olla jo työmarkkinoille liikaa (34v!). Minä tyhmä opiskelin ja tein lapset 20-30 vuoden välissä ja nyt olen viimeiset 4 vuotta hakenut töitä. Pikkupätkiä ja palkattomia harjoitteluja saa suhteilla, mutta vakituista työtä en tule näkemään ikinä.
Koulutusten aloituspaikkoja pitäisi vähentää reilulla kädellä, oppilaitoksia sulkea ja oikeast pitäisi tajuta, ettei työttömiä ole mitään ideaa tehtailla koko ajan lisää.
Minä olen pakkoyrittäjä ja vihaan työtäni. En voi olla perheellisenä työttömänäkään, ei rahat riitä. Ei ole enää varaa opiskellakaan.
[/quote]ei lähi- ja sairaanhoitajan tutkinnoilla pian enää saa töitä, heistä on jo ylitarjontaa.
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2014101718755749_uu.shtml
http://www.iltalehti.fi/tyoelama/2015022519257856_tb.shtml
[/quote]
Sillä ammatilla pääseekin muualle töihin
Ei työ voi aina ollakaan kutsumusammatti. Työn tarkoitus on elättää
[/quote]
Juuri näin. Moni ei vain halua hyväksyä tätä.
[quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 10:56"]
Minä olen medianomi. Sillon muinoin kun opiskelin, oli alan työtilanne hyvä. Kesken opiskelujen tuli lama, ja työpaikkojen määrä romahti. No, ei kyllä ole minun syyni. Onneksi tämän jälkeen tehtiin koulutuspoliittisia ratkaisuja, ja turhia viestinnän koulutuspaikkoja lopetettiin.
Itse olen onneksi valmistumisen jälkeen ollut vain vuoden työttömänä (muuten oman alan töissä), ja senkin vietin opiskellen avoimessa yliopistossa. Nyt on maisterinopintohin paperit vetämässä, ja tiedän varsin hyvin, että jos ei natsaa, niin on kivinen tie edessä.
Olen kyllä pohtinut mitä muuta voisin tehdä. Ravitsemustieteet voisi olla ok, mutta minun luonnontieteellisellä osaamisella ei päästä yhteenkään alan kouluun. Sama vaiva monen eri alan kanssa. Olen lähinnä kielellisesti ja taiteellisesti lahjakas, joten jo oman osaamisen suhteen moni ala ei ole mahdollisuus.
[/quote]
Oletko sinä minä? Vai kirjotinko minä tämän? Kirjoititko minusta?
TÄSMÄLLEEN sama tilanne minulla!
[quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 11:19"]
Mun mielestä nyt kannattaisi opiskella alaa, jolle voi sitten itse itsensä työllistää eli perustaa yrityksen. Vaikka yrittämisellä on erittäin huono maine ihan perustellusti, kuvittelisin silti, että jossakin vaiheessa Suomessakin tajutaan, että yrittämistä pitää helpottaa niin, että ihmiset voivat oikeasti työllistää itsensä ja pari muutakin jos mahdollista. Tää maahan muuten kaatuu ihan kohta jos ei lisää työpaikkoja ja yrityksiä synny ja ihmisten ostovoimaa saada palautettua.
[/quote]
Pssst... Tää maa on jo kaatumassa, monet eivät sitä kiihtyvää liikettä ole vielä huomanneet, mutta alaspäin ollaan menossa, on vain pienen ajan kysymys kun kiihtyvyys havaitaan laajemmin... :/
[quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 11:33"]
[/quote]
[/quote]tarkoitatko ulkomaita vai? juu se on tiedossa että sairaanhoitajan ammatti on kansainvälinen et voi tyyliin hakea töihin norjaan tai iso-britanniaan, tässä keskustelussa puhuttiin kotimaan työllisyydestä ja sos.ala ei enää ole niin hyvä kuin se oli aikaisemmin.
Sekin on vastuutonta tarjota lapsilleen köyhän elämän, vaan siksi kun on itse niin laiska ja saamaton.
No minä opiskelin medianomiksi n. 10 vuotta sitten. En silloin nuorena miettinyt hirveästi työllistymisasioita, olin vain innoissani kun pääsin opiskelemaan alaa joka kiinnosti. Valmistumisen jälkeen alan töitä on riittänyt ihan mukavasti, yksi 4 kk työttömyyspätkä välissä oli pari vuotta sitten mutta nyt olen mielekkäässä vakituisessa työssä kilpailukykyisellä palkalla.
Tarinan opetus on vain se, että ei se "väärän alan valitseminen" nyt tarkoita että kukaan ei koskaan saa mitään töitä. Opiskelukavereistani suurin osa on myös oman alan töissä, kaikki eivät kylläkään, mutta ei tilanne niin toivoton ole mitä aina annetaan ymmärtää. Tietysti on ihan fiksua miettiä noita työllistymisasioitakin, mutta niinkuin täällä on todettukin, tilanteet muuttuvat vähän väliä ja tämän hetken kuuma ala voi viiden vuoden päästä olla ylikyllästetty.
[quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 11:39"]
[quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 11:33"]
[/quote]
[/quote]tarkoitatko ulkomaita vai? juu se on tiedossa että sairaanhoitajan ammatti on kansainvälinen et voi tyyliin hakea töihin norjaan tai iso-britanniaan, tässä keskustelussa puhuttiin kotimaan työllisyydestä ja sos.ala ei enää ole niin hyvä kuin se oli aikaisemmin.
[/quote]
Puhuttiin juuri ongelmista ja niitten ratkaisemista. Muutto töitten perään, aivan kuten virolaiset teki, virallisesti suomeen tuli 140.000. Määrä voi olla tuplat. Niin vaan lähtivät töitten perään tänne. Niin me kaikki voimme lähteä muualle ja niin meidän pitääkin kun työttömyys iskee eikä töitä alalla ole.
Vastuu on mitä suurimmassa määrin koulutuksen järjestäjillä. Oppilaitoksilla on kyllä tieto siitä, millaiset mahdollisuudet heidän opiskelijoillaan on löytää koulutusta vastaavaa työtä, mutta kaikki oppilaitokset eivät piittaa tuon taivaallista tästä seikasta, vaan haalivat mahdollisimman paljon oppilaita rahoittaakseen oman toimintansa. Jos liikoja opiskelupaikkoja ei olisi, ei kukaan voisi niihin myöskään hakea. Nuorta ihmistä ei voi velvoittaa olemaan täysin kartalla työllistymismahdollisuuksista. Hänen täytyy luottaa koulutuksen järjestäjien asiantuntemukseen.
Aina sanotaan, että kouluttaudu lähihoitajaksi, lääkäriksi, IT-huoltomieheksi, perusta yritys jne. Nämä kuitenkin vaativat henkilöltä tiettyjä piirteitä ja taitoa sekä persoonaa, eikä niitä löydy aivan jokaisesta henkilöstä.
[quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 11:02"]
Vai ei töitä löydy? Käypäs Kiinassa tai Intiassa ja arvioi sitten uudestaan. Esimerkiksi Kiinassa korkeasti koulutetulle länsimaalaiselle ihmiselle löytyy helposti hyvä ja hyväpalkkainen, koulutusta vastaava työ.
[/quote]
Miten kauan olet ollut Kiinassa? Minkä alan töitä teet? Oliko vaikea saada työlupaa? Miten käytännön asioiden kuten asunnon hankkiminen onnistui englannilla vai osaatko hyvin kiinaa? Ihan käytännön kokemuksia nyt kyselen.