Vastuutonta lähteä opiskelemaan alaa jolla poikkeuksellisen huono työllisyys
...ja valmistuttuaan itkeä että oman alan töitä ei löydy. Ja huom. nyt en tarkoita puhtaasti huonon taloustilanteen tai teollisuuden muutosten(esim. it-alan ja Nokian romahdus) takia työttömiksi jääneitä, vaan sellaisia aloja joilla työttömyys on suhdanteesta riippumatta korkea, esim. media-ala, näyttelijäntyö, filosofia, taidealat...
En vain voi ymmärtää että huolettomasti valitaan ammatti vain sen perusteella mikä on kivaa tai muodikasta, eikä yhtään mietitä työllistymistä tai varmisteta sitä edes hyödyllisellä sivuaineella tai muulla varasuunnitelmalla. Mutta valmistumisen jälkeen sitten tuleekin hirveänä yllätyksenä ja vääryytenä että oman alan töitä ei olekaan.
En myöskään ymmärrä miksi näille epävarmoille aloille koulutetaan enemmän ihmisiä kuin työmarkkinat tarvitsisivat. Usein esim. taideaineiden koulutus on vielä melko kallis tutkinto, samalla summalla koulutettaisiin jo yksi lääkäri.
Kommentit (149)
"Alan olla samaa mieltä. Toisaalta, minusta vain ei ole lähihoitajaksi tai sairaanhoitajaksi, vaikka niillä tutkinnoilla töitä saisinkin.
Minulla on taide- ja media-alan tutkinto, enkä todellakaan pääse oman alan töihin, tuskin koskaan. Ikää alkaa olla jo työmarkkinoille liikaa (34v!). Minä tyhmä opiskelin ja tein lapset 20-30 vuoden välissä ja nyt olen viimeiset 4 vuotta hakenut töitä. Pikkupätkiä ja palkattomia harjoitteluja saa suhteilla, mutta vakituista työtä en tule näkemään ikinä.
Koulutusten aloituspaikkoja pitäisi vähentää reilulla kädellä, oppilaitoksia sulkea ja oikeast pitäisi tajuta, ettei työttömiä ole mitään ideaa tehtailla koko ajan lisää.
Minä olen pakkoyrittäjä ja vihaan työtäni. En voi olla perheellisenä työttömänäkään, ei rahat riitä. Ei ole enää varaa opiskellakaan.
[/quote]
Pitää vaan lähteä muualle töihin "
Minne lähteä töihin? Nyt elämme heikkoja suhdanteita, kaikkialla maailmassa ja suurtyöttömyys on lähes kaikissa maissa, ei sinne noin vain lähdetä, jos työtä ei ole.
Opiskelin järkevän alan jolla periaatteessa töitä riittää. Ainoa ongelma on se, etten halua tehdä sitä työtä en kirveelläkään. Lähdin sitten opiskelemaan sitä alaa joka on lähellä sydäntäni, minulla on motivaatiota ja kova halu tehdä töitä itsenäisesti ja tehdä töitä työllistymisen eteen. Opiskelen kulttuurialaa ja panostan jo kouluaikana täysillä, että saan mahdollisimman paljon erilaisia projekteja ja kokemusta ja näyttöä portfolioon. Jos se on sinun mielestäsi vastuutonta ni siitä vaan.
Minä olen medianomi. Sillon muinoin kun opiskelin, oli alan työtilanne hyvä. Kesken opiskelujen tuli lama, ja työpaikkojen määrä romahti. No, ei kyllä ole minun syyni. Onneksi tämän jälkeen tehtiin koulutuspoliittisia ratkaisuja, ja turhia viestinnän koulutuspaikkoja lopetettiin.
Itse olen onneksi valmistumisen jälkeen ollut vain vuoden työttömänä (muuten oman alan töissä), ja senkin vietin opiskellen avoimessa yliopistossa. Nyt on maisterinopintohin paperit vetämässä, ja tiedän varsin hyvin, että jos ei natsaa, niin on kivinen tie edessä.
Olen kyllä pohtinut mitä muuta voisin tehdä. Ravitsemustieteet voisi olla ok, mutta minun luonnontieteellisellä osaamisella ei päästä yhteenkään alan kouluun. Sama vaiva monen eri alan kanssa. Olen lähinnä kielellisesti ja taiteellisesti lahjakas, joten jo oman osaamisen suhteen moni ala ei ole mahdollisuus.
Valtion pitäisi tehdä sopimus muitten valtioiden kanssa joilla on työvoimapula jotta kaikkille halukkaille saatais järjestettyä töitä. Ei se näinkään voi jatkua. Koulutettuja on satojatuhansia työttöminä. Kyllähän niille töitä pitäisi löytyä, jos ei suomesta niin muualta.
On kuitenkin niin, että osasta ihmisistä tulee näyttelijöitä, taiteilijoita jne. oli suhdanteet sitten mimmoisia tahansa. Osalla ihmisistä on intohimo ja tahto tehdä sitä, mistä unelmoivat. Jos ihminen joutuu tekemään työtä, josra ei tykkää, sekään ei ole hyvä. Esim. minusta ei olisi sairaanhoitajaksi tai lääkäriksi, ei myöskään vaikka siivoojaksi. Minulla on ollut onni saada tehdä työtä, jota rakastan ja se näkyy siten, että myös tulosta syntyy. Tämä on työnantajankin etu.
Häh? Kyllähän ihan vastikään toitotettiin, että on PULAA IT-alan osaajista. Nytkö niitä on muka jo liikaa? Eihän nuo toitotukselle altistuneet ole saaneet edes tutkintoaan loppuun.
[quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 10:46"]
[quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 10:41"]
Onneksi aina voi halutessaan lähteä ulkomaille eikä ole pakko jäädä Suomeen, tänne korkean työttömyyden ja vielä työttömyyttäkin ikävämpien ihmisten maahan.
[/quote]
Miksi ihmeessä ihmiset kuvittelevat, että aina voi halutessaan lähteä ulkomaille? MITEN? Aika monella on puoliso, jolla on töitä Suomessa. Aika monella on lapsia, joita ei noin vain siirretä jonkun minkätahansa työn perään toiseen maahan. Olisi ihan eri asia, jos ulkomailta avautuisi joku The Työ, jonka perässä sinne kannattaisi muuttaa. Mutta ei media-assistentin työn takia ulkomaille muuteta, härreguud! Missä ihme kuplassa te elätte?
[/quote]
Lisäksi aika sinisilmäistä kuvitella että vain Suomessa työttömyys on ongelma, koska sama tilanne on monessa muussakin EU-maassa. Esimerkiksi Ranskassa ja Espanjassa todella korkea työttömyys, jopa Ruotsissa nuorisotyöttömyys melko kova. Etenkin näillä eräillä aloilla.
Ulkomailla usein myös edellytetään paikallisen kielen täydellistä osaamista (englanti ei riitä!) ja natiivit ovat muutenkin etulyöntiasemassa. Ei ulkomaille valitettavasti noin vain lähdetä.
[quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 10:54"]
[quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 10:49"]
[quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 10:43"]
[quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 10:38"]
[quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 10:33"]
[quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 10:30"]
[quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 10:28"]
Alan olla samaa mieltä. Toisaalta, minusta vain ei ole lähihoitajaksi tai sairaanhoitajaksi, vaikka niillä tutkinnoilla töitä saisinkin.
Minulla on taide- ja media-alan tutkinto, enkä todellakaan pääse oman alan töihin, tuskin koskaan. Ikää alkaa olla jo työmarkkinoille liikaa (34v!). Minä tyhmä opiskelin ja tein lapset 20-30 vuoden välissä ja nyt olen viimeiset 4 vuotta hakenut töitä. Pikkupätkiä ja palkattomia harjoitteluja saa suhteilla, mutta vakituista työtä en tule näkemään ikinä.
Koulutusten aloituspaikkoja pitäisi vähentää reilulla kädellä, oppilaitoksia sulkea ja oikeast pitäisi tajuta, ettei työttömiä ole mitään ideaa tehtailla koko ajan lisää.
Minä olen pakkoyrittäjä ja vihaan työtäni. En voi olla perheellisenä työttömänäkään, ei rahat riitä. Ei ole enää varaa opiskellakaan.
[/quote]
Pitää vaan lähteä muualle töihin
[/quote]
Ai, niinkö helppoa se onkin? Miten en tätä tajunnutkaan! Kerrotko vielä, että miten sinne muualle lähdetään töihin ja miten sieltä muualta saa töitä?
[/quote]
Kaikkea saa kunhan vaan haluaa. Äkkiä tää työtilanne meni tällaiseksi täällä suomessa eikä kukaan voinut arvata että tilanne muuttuisi näin dramaattisesti.
Asioilla on kuitenkin taipumus järjestyä kunhan vaan itse yrittää. Moni maa tarvitsee työntekijöitä ja eteenkin amisporukkaa. Ja kun palkat on yleensäkin paljon paremmat ei kellään mitään hätää ole.
[/quote]
Sunlaiset ihmiset eivät käsitä sitä ahdistusta, jossa monet elävät. Sinulla ei ole mitään käsitystä siitä, miten toivottomana näen tulevaisuuteni. Kuvittelin, että ammattikorkeakoulu + yliopistotutkinto (maisteri) olisi avannut edes jonkunlaiset oven johonkin, edes kahvinkeittäjäksi, mutta ei. Töitä ei ole ja jos on, hakijoita on satoja, jopa yli tuhat.
Olet oikeasti yksinkertainen ihminen, jos kuvittelet suomalaisten korkeakoulutettujen ihmisten lähtevän vaikka Italiaan kerrossiivoojaksi tai Ranskaan lastenhoitajaksi. Kyllä, sinne pääsisi, mutta mihis mies ja lapset ja elämä Suomessa?
[/quote]
Onhan se todella ikävä tilanne. Myös suomalaisten harjoittama ikärasismi on hyvin ikävä.
Yks mahdollisuus on kouluttautua uuteen ammattiin, ammattikoulussa tai vaikkapa lähäriksi. Esim. norjassa lastenhoitajan vuosipalkka on 60.000 euroa ja yleinen hintataso 1,2 korkeampi kuin suomessa.
Koulu muutenkin piristää eikä tartte ryvetä itsesäälissä
[/quote]
Jos sinä olisit työtön, opiskelisitko mielelläsi vaikkapa parturikampaajaksi, latvian tulkiksi, ydinfyysikoksi tai puusepäksi, jos niillä aloilla olisi töitä? Ihmiset ovat erilaisia ja kykenevät erilaisiin töihin. Minä en kykene sairaanhoitajan tai lähihoitajan työhön. En siis voi kouluttautua niihin töihin, vaikka töitä saisi helpommin. Ei kaikista ole kaikkeen. Jos olisi, ihmiset voisi suoraan jakaa tarvittaviin töihin!
[/quote]
Eikö siis mikään ala kiinnosta?
[quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 10:55"]
"Alan olla samaa mieltä. Toisaalta, minusta vain ei ole lähihoitajaksi tai sairaanhoitajaksi, vaikka niillä tutkinnoilla töitä saisinkin.
[/quote]
Pitää vaan lähteä muualle töihin "
Minne lähteä töihin? Nyt elämme heikkoja suhdanteita, kaikkialla maailmassa ja suurtyöttömyys on lähes kaikissa maissa, ei sinne noin vain lähdetä, jos työtä ei ole.
[/quote]
Vai ei töitä löydy? Käypäs Kiinassa tai Intiassa ja arvioi sitten uudestaan. Esimerkiksi Kiinassa korkeasti koulutetulle länsimaalaiselle ihmiselle löytyy helposti hyvä ja hyväpalkkainen, koulutusta vastaava työ.
Tyhmä väite, ap. Yhteiskunta on vastuuton, jos tarjoaa huuhaakoulutusta. Eihän kaikkia koulutusohjelmia tarvitsisi tarjota joka vuosi. Kaikki eivät voi olla putkimiehiä, sillä pian heidänkin työttömyys olisi 20%.
[quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 11:00"]
Onneksi aina voi halutessaan lähteä ulkomaille eikä ole pakko jäädä Suomeen, tänne korkean työttömyyden ja vielä työttömyyttäkin ikävämpien ihmisten maahan.
[/quote]
Miksi ihmeessä ihmiset kuvittelevat, että aina voi halutessaan lähteä ulkomaille? MITEN? Aika monella on puoliso, jolla on töitä Suomessa. Aika monella on lapsia, joita ei noin vain siirretä jonkun minkätahansa työn perään toiseen maahan. Olisi ihan eri asia, jos ulkomailta avautuisi joku The Työ, jonka perässä sinne kannattaisi muuttaa. Mutta ei media-assistentin työn takia ulkomaille muuteta, härreguud! Missä ihme kuplassa te elätte?
[/quote]
Lisäksi aika sinisilmäistä kuvitella että vain Suomessa työttömyys on ongelma, koska sama tilanne on monessa muussakin EU-maassa. Esimerkiksi Ranskassa ja Espanjassa todella korkea työttömyys, jopa Ruotsissa nuorisotyöttömyys melko kova. Etenkin näillä eräillä aloilla.
Ulkomailla usein myös edellytetään paikallisen kielen täydellistä osaamista (englanti ei riitä!) ja natiivit ovat muutenkin etulyöntiasemassa. Ei ulkomaille valitettavasti noin vain lähdetä.
[/quote]
Juuri näin. Itse ehdin työskennellä useammassakin maassa, mutta palasin Suomeen, kun työtilanne alkoi näyttää surkealta - työttömyyshän iskee maassa kuin maassa ensimmäisenä mamuihin.
Pohjoismaissa on töitä ja kaikki osaatte pakkoruotsia, palkkatasokin on paljon parempi, ihmiset nätimipiä ja iloisempia. Saksassa ja hollannissa on hyvä työllisyystilanne
[quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 10:58"]
On kuitenkin niin, että osasta ihmisistä tulee näyttelijöitä, taiteilijoita jne. oli suhdanteet sitten mimmoisia tahansa. Osalla ihmisistä on intohimo ja tahto tehdä sitä, mistä unelmoivat. Jos ihminen joutuu tekemään työtä, josra ei tykkää, sekään ei ole hyvä. Esim. minusta ei olisi sairaanhoitajaksi tai lääkäriksi, ei myöskään vaikka siivoojaksi. Minulla on ollut onni saada tehdä työtä, jota rakastan ja se näkyy siten, että myös tulosta syntyy. Tämä on työnantajankin etu.
[/quote]
En sano etteikö taitelijoita ja muusikoita tarvita, mutta yhteiskunnan varoilla koulutetaan nimenomaan työelämään ja tarjonnan pitää vastata kysyntää. Pitää kouluttaa vain työvoimatarpeen verran. Nuo ovat todella kalliita koulutuksia, joihin mene paljon verovaroja ja saadaan hyvin vähän yhteistä hyötyä vastineeksi. Taidetta ja musiikkia voi opiskella ja harrastaa myös itsenäisesti, mutta minusta yhteiskunnan ei pidä maksaa satoja 70 000 euron tutkintoja vain sen vuoksi että joku saisi tehdä sitä mitä tykkää.
[quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 10:58"]Valtion pitäisi tehdä sopimus muitten valtioiden kanssa joilla on työvoimapula jotta kaikkille halukkaille saatais järjestettyä töitä. Ei se näinkään voi jatkua. Koulutettuja on satojatuhansia työttöminä. Kyllähän niille töitä pitäisi löytyä, jos ei suomesta niin muualta.
[/quote]
Ihan ku kaikilla olis mahdollisuutta lähteä ulkomaille töihin...
[quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 10:59"]
Häh? Kyllähän ihan vastikään toitotettiin, että on PULAA IT-alan osaajista. Nytkö niitä on muka jo liikaa? Eihän nuo toitotukselle altistuneet ole saaneet edes tutkintoaan loppuun.
[/quote]
Niin, se on juuri tuota aloitusviestissä mainittua Nokian romahduksen ja teollisuuden muutosten seurausta, mikä EI ole opiskelijoiden vika. Ei kukaan voi ennustaa tulevaisuutta, mutta perusfiksuja valintoja voi tehdä.
[quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 11:06"]Pohjoismaissa on töitä ja kaikki osaatte pakkoruotsia, palkkatasokin on paljon parempi, ihmiset nätimipiä ja iloisempia. Saksassa ja hollannissa on hyvä työllisyystilanne
[/quote]
Kaikki ei todellakaan osaa ruotsia, saksasta puhumattakaan. Aika heikkoa voi olla lähteä sinne ulkomaille töihin joillain.
[quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 11:06"]
[quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 10:58"]Valtion pitäisi tehdä sopimus muitten valtioiden kanssa joilla on työvoimapula jotta kaikkille halukkaille saatais järjestettyä töitä. Ei se näinkään voi jatkua. Koulutettuja on satojatuhansia työttöminä. Kyllähän niille töitä pitäisi löytyä, jos ei suomesta niin muualta. [/quote] Ihan ku kaikilla olis mahdollisuutta lähteä ulkomaille töihin...
[/quote]
Mutta kun monet muut lähtis sinullakin olis mahdollisuus saada töitä täältä.
Ja sitten kuin sinunkin lapset on tietyssä iässä niin pakko niittenkin on lähteä täältä joten ehkä lähdette kaikki kimpassa, ehkä koko sukukin.
Kertokaa nyt ihmeessä, mitä juuri nyt pitäisi sitten opiskella, että tulevaisuudessa olisi töitä?? Kaikki sitten niitä aloja opiskelemaan, vai? Muutama vuosi sitten hypetettiin putkiasentajien loistavia tulevaisuudennäkymiä. Onneksi kaikki eivät ole kouluttautuneet sille alalle, koska enää ei ole vapaita työpaikkoja.
Jo 10v. Sitten media-alan ope kertoi, että media-alalle koulutetaan niin paljon, että vain 15% työllistyy. Se oli siis tiedossa.
[/quote]
[/quote]
Missä ihmeen kuplassa? Kun ei mulla ole mitään lapsia, kumppania tai kumppanin työtä. Mikä mua siis tänne sitoisi? Se on ainakin mulle niin yksinkertaista, että jos vain haluaisin lähteä, niin pakkaisin kamani ja lähtisin.
Elämä on mahdollisuuksia täynnä. Mutta jos sitä kuuluisaa suomalaista kärsimyksenpalvontaa haluaa harrastaa, niin minkäs minä sille sitten voin.