Vanhemmat suosivat tyttöjä
Miksi vanhemmat Suomessa inhoavat poikiaan?
Kommentit (56)
Kaikkien tutkimusten mukaan suomalaiset vanhemmat valitettavasti suosivat poikia tyttöjen kustannuksella.
Pojat saavat tutkitusti enemmän viikkorahaa kuin tytöt. Pojille annettavat lahjat ja heille maksettavat harrastukset maksavat tutkitusti enemmän kuin tyttöjen lahjat ja harrastukset. Pojat tekevät tutkitusti vähemmän kotitöitä kuin tytöt. Pojat saavat tutkitusti enemmän erilaisia vapauksia kuin tytöt.
Erittäin hieno uusi tutkimustulos tuo, jonka mukaan tytöille säästetään tilille rahaa 10 prosenttia enemmän kuin pojille.
[quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 09:55"]
[quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 09:48"]Meidän ainokainen tyttö on 2,5vuotias ja säästämme kaikki lapsilisät ja muutakin. Tällä hetkellä hänellä säästössä 3400 ja vuoden loppuun mennessä lähemmäs 5000e. Tavoitteena noin 30 000e säästöt ennen täysi-ikää. Ja olen paljon parjattu nuori äiti ;) [/quote] Hieno juttu. Kyllä me nuoret äiditkin osataan ja sekös muoriäitejä potuttaa:)
[/quote]
Tilanne voi vähän muuttua jos tai kun tulee lisää lapsia. Vieläkö säästäminen onnistuu, kuin pititäisi saada säästöjä kolmen lapsen tileille tasapuolisesti?
Itse jouduin surukseni huomamaan että vanhinsta lasta tuli suosittua taloudellisesti aivan törkeästi, sillä nuoremille ei ollutkaan varaa tarjota samaa. Olen yrittänyt hyvitellä tätä epäkohtaa nyt kun lapset alkaa aikuistua ja tukenut nurempia lapsia parhaani mukaan.
http://www.mtv.fi/lifestyle/koti/artikkeli/tasta-kaikki-vanhemmat-valehtelevat/3198868
Kaikki vanhemmat suosivat jotain lapsista ja usein vastakkaista sukupuolta. Jos pereheessä on poika ja tyttö, niin todennäköisesti äiti suosii poikaa ja Suomessahan äiti vastaa kodista ja viimekädessä myös päivittäisestä taloudesta, joten poika saa enemmän ja pääsee helpommalla.
No ei kyllä tasan pidä paikkaansa. Veljeni sai ensimmäiseksi autoksi 20 000 e auton, minä 2000 e maksavan. Veli sai mopon 16-vuotiaana, minä en mitään. Äitini antaa edelleen veljelleni rahaa "muuten vaan" tai laskujen maksuun, minulle ei ikinä.
...ja vielä edelliseen lisäys: mun kotiintuloaika oli aina klo 22, veljellä 1 :(
[quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 10:08"]
[quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 09:55"]
[quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 09:48"]Meidän ainokainen tyttö on 2,5vuotias ja säästämme kaikki lapsilisät ja muutakin. Tällä hetkellä hänellä säästössä 3400 ja vuoden loppuun mennessä lähemmäs 5000e. Tavoitteena noin 30 000e säästöt ennen täysi-ikää. Ja olen paljon parjattu nuori äiti ;) [/quote] Hieno juttu. Kyllä me nuoret äiditkin osataan ja sekös muoriäitejä potuttaa:)
[/quote]
Tilanne voi vähän muuttua jos tai kun tulee lisää lapsia. Vieläkö säästäminen onnistuu, kuin pititäisi saada säästöjä kolmen lapsen tileille tasapuolisesti?
Itse jouduin surukseni huomamaan että vanhinsta lasta tuli suosittua taloudellisesti aivan törkeästi, sillä nuoremille ei ollutkaan varaa tarjota samaa. Olen yrittänyt hyvitellä tätä epäkohtaa nyt kun lapset alkaa aikuistua ja tukenut nurempia lapsia parhaani mukaan.
[/quote]
Hankin lapsia vain sen verran, kun on varaa tehdä. Aika tiukoille menisi, jos ei edes lapsilisää saisi säästettyä. Liian tiukoille. Kaksi lasta ainakin haaveissa meillä.
[quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 09:18"]No just. Mun mies joutu kaiken ostamaan omilla rahoilla ja säästelemään joka pennin. Pikkusisko sai pyytämällä läppärit, uusimmat kännykät, kuskattiin joka paikkaan..
[/quote]
Sama täällä. Mä olen ite se isosisko ja mua suretti veljen puolesta. Mä sain paljon hienommat jutut pyytämättä, isä vaan saattoi yhtäkkiä ostaa mulle järkkärin, mutta jos veli tahtoi jotain niin sai jos säästi itse tai isä osti mulle uuden ja mun vanha tyrkättiin veljelle. Pari kertaa tehtiin vaihtarit, että mä otin vanhan puhelimeni takaisin ja se uus veljelle. Jossain vaiheessa mä mainitsin tästä vanhemmille, että miksi te teette näin. Sitten vähän tasavertaistui homma. Ne ei itse edes tajunneet suosivansa räikeästi.
Kyllä suurimmassa osassa kulttuureja suositaan poikia.
[quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 09:48"]
Meidän ainokainen tyttö on 2,5vuotias ja säästämme kaikki lapsilisät ja muutakin. Tällä hetkellä hänellä säästössä 3400 ja vuoden loppuun mennessä lähemmäs 5000e. Tavoitteena noin 30 000e säästöt ennen täysi-ikää. Ja olen paljon parjattu nuori äiti ;)
[/quote]
Muista tehdä maistraattiin ilmoitus, kun summa on 20 000 e.
[quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 10:55"]
Meidän ainokainen tyttö on 2,5vuotias ja säästämme kaikki lapsilisät ja muutakin. Tällä hetkellä hänellä säästössä 3400 ja vuoden loppuun mennessä lähemmäs 5000e. Tavoitteena noin 30 000e säästöt ennen täysi-ikää. Ja olen paljon parjattu nuori äiti ;)
[/quote]
[/quote]
Miksi? 4000e saa lahjoittaa verottomana kolmessa vuodessa.
[quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 11:01"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Eikä lapsen elatukseen katsottavaa lapsilisää voi rinnastaa ennakkoperintöön.
Näin meillä oli, kolmella lapsella:
.
Isoveljelle oli säästetty opiskelua varten noin 20000€, sai rahat muuttaessaan pois kotoa. Täysi-ikäisenä sai auton. Harrastuksina oli jääkiekko ja jalkapallo, lapsesta asti. Konsolit, pelit ja tietokoneet pidettiin ajantasalla, pelaamista ei rajoitettu.
.
Minun (tyttö) opiskeluani varten oli säästövakuutukseen kertynyt 2000€, jonka sain omalle tililleni vakuutuksen päättyessä eli täysi-ikäistyttyäni. Autoa en saanut vaikka menoja olisi ollutkin, vanhempien autoa sain lainaan kahdesti kuussa ja silloinkin sain aina viikkoa ennen alkaa pohjustamaan auton tarvetta. Harrastin jalkapalloa (tästäkin oikeudesta sain pitkään vääntää, varusteet olivat veljen vanhat). Tietokoneen käyttöäni rajoitettiin 1h/vko, sillä olihan kone veljeni.
.
Pikkuveljelleni oli onnistuttu säästämään jotain väliltä 10000-20000€. En onneksi edes tiedä tarkemmin, ainakin kaikki lapsilisänsä. Mopon sai ollessaan 15v, kevarin 17v ja auton 18v. Pikkuveli asuu vieläkin kotona (23v) ja vanhemmat maksavat auton kaikki kulut, ruuat, vaatteet yms ja saa 'poika' vielä rahaakin käytettäväkseen tarpeen mukaan. Harrasti lapsena jalkapalloa muutaman vuoden. Alkuun jakoi tietokoneen ja konsolit veljensä kanssa mutta isoveljen muuttaessa omilleen, on pikkuveli siitä saakka saanut vuoden välein tehokkaamman koneen ja uuden konsolin tullessa myös isomman telkkarin.
.
Oman kokemuksen perusteella sanoisin, että meillä kyllä taidettiin niitä poikia suosia jonkun verran enemmän. Johtunee osittain kai siitäkin, että muinaisina aikoina äitini meni naimisiin isäni kanssa, isä osti heille asunnon ja kustansi vaimolleen kaiken tarpeellisen. Omat palkkansa äitini käytti vain mielitekoihinsa ja vietti onnelliset 9 vuotta kotiäitinä. Nyttemmin on työtön, isä painaa kaikki mahdolliset ylityöt maksaakseen vaimonsa ja kuopuksensa kulut. Ehkä vanhempani ajattelivat että minäkin siis menen nuorena naimisiin ja jään kotiäidiksi, enkä siis siksi tarvitse auto (miehen homma ajaa!), enkä rahaa (miehen homma maksaa!). Enkä toki lapsena videopelejä, sillä onhan kotityöt parasta mitä naisihminen voi vapaa-ajallaan tehdä!
.
Eihän se aivan niin mennytkään. Yritäpä Suomesta löytää alle 30v miestä joka haluaisi vastavalmistuneen vaimon, jonka kotiäitinä oloa (ja loppuelämää) mielellään rahoittaisi. Eikä tuollainen kotielämä kyllä oikein kiinnosta minuakaan :D.
[quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 10:51"]
[/quote]
Jep, ja siksi Intiassa ja Kiinassa on harvalle miehelle puoliso. Elleivät siis osta morsianta ulkomailta tai tykkää samasta sukupuolesta. Siksipä Intiassa ei saa selvittää sukupuolta etukäteen, etteivät abortoisi lisää tyttöjä, ja tuo ero lisääntyisi.
Googlatpaakas female infanticide ja siihen liittyvät wikipedia-artikkelit.
[quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 09:48"]Meidän ainokainen tyttö on 2,5vuotias ja säästämme kaikki lapsilisät ja muutakin. Tällä hetkellä hänellä säästössä 3400 ja vuoden loppuun mennessä lähemmäs 5000e. Tavoitteena noin 30 000e säästöt ennen täysi-ikää. Ja olen paljon parjattu nuori äiti ;)
[/quote]
Ootte ihanat vanhemmat:-) Myös mun isä säästi mulle samaan tyyliin, ettei itsenäistyessä ole hätää. Jatkan itse vielä samoin säästämistä. Ikuisesti kiitollinen :)
[/quote]
Tämä on järjetöntä!! Hyvinvointiyhteiskunnan oikea aivopieru!! Lasta ei pidä päästää siittä missä aita on matalin! Perintönä sitten saa vanhempien omaisuuden kun on ensin itse oppinut työtä tekemään ja elantonsa ansaitsemaan. Liian aikaisin ja liian paljon ei ole lapselle hyväksi. 2.5vuotialla 3400e rahaa säästössä.. Voi voi. Kyllä lapset ovat tämän ajan kultainen vasikka! Palvonnan ja jumaloinnin kohde! Ei voi kasvaa tälläisessä normaalia tervettä nöytyyttä elämää ja asioita kohtaan... Itserakkaita porsaita näistä tulee.
Minä opetan ainakin omalle lapselleni että rahaa ei tule kuin työtä tekemällä. Sitä ei saa ilmaiseksi. En anna edes viikkorahaa lapselleni jollei jotain pientä tee rahan eteen. Puhumattakaan että 30000e tulisi tosta noin vaan kaiken muun lisäksi.. Sairasta meininkiä.
[quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 10:07"]
Kaikkien tutkimusten mukaan suomalaiset vanhemmat valitettavasti suosivat poikia tyttöjen kustannuksella.
Pojat saavat tutkitusti enemmän viikkorahaa kuin tytöt. Pojille annettavat lahjat ja heille maksettavat harrastukset maksavat tutkitusti enemmän kuin tyttöjen lahjat ja harrastukset. Pojat tekevät tutkitusti vähemmän kotitöitä kuin tytöt. Pojat saavat tutkitusti enemmän erilaisia vapauksia kuin tytöt.
Erittäin hieno uusi tutkimustulos tuo, jonka mukaan tytöille säästetään tilille rahaa 10 prosenttia enemmän kuin pojille.
[/quote]
Kotitöiden tekeminen on vaan lapsen omaa tyhmyyttä. Ne kun ei lapselle kuulu mitenkään
[/quote]
[/quote]
Kuka idiootti tekee jonkun ilmoituksen? Se että tämä maa on niin sairas että omalle lapselle ei saa antaa rahaa niin paljon kuin huvittaa ei tarkoita että sitä pitää hyväksyä
[quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 11:02"]
[quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 11:01"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Eikä lapsen elatukseen katsottavaa lapsilisää voi rinnastaa ennakkoperintöön.
[/quote]
Ei voi
[quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 11:21"]
[quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 10:51"]
[/quote]
Jep, ja siksi Intiassa ja Kiinassa on harvalle miehelle puoliso. Elleivät siis osta morsianta ulkomailta tai tykkää samasta sukupuolesta. Siksipä Intiassa ei saa selvittää sukupuolta etukäteen, etteivät abortoisi lisää tyttöjä, ja tuo ero lisääntyisi.
Googlatpaakas female infanticide ja siihen liittyvät wikipedia-artikkelit.
[/quote]
Tällä on Suomen asioihin mik merkitys?
Juu, itselläni on kolme veljeä jotka ovat saaneet isältä kaiken mahdollisen: tietokoneet, pelit, polkupyörät, ajokortit... Plus lapsilisät säätötilille.
Ja minä? No, onhan mulla kasa astioita.