Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Apua! Mies haluaa järjestää kastetilaisuuden!

Vierailija
04.03.2015 |

Nyt apua! Onko kenellekkää teistä käynyt niin, että lapsen uskonnosta tajutaan keskustella vasta kun ollaan jo raskaana?! Itse olen 6kk raskaana ja ateisti. Mieheni kuuluu kirkkoon ja haluaa järjestää tulevalle lapsellemme kastetilausuuden! Minä en haluaisi liittää lastamme kirkkoon, sillä koen sen olevan vanhanaikasista. Tiedän, että asiaa on vähän liian myöhä pohtia tässä vaiheessa enää, vaan päätös olisi pitänyt tehdä jo ennen, kuin edes harkitsee lapsen hankkimista. Nyt olemme lapsellisesti pitäneet mieheni kanssa toisillemme mykkäkoulua asian suhteen koko alkuviikon ja tämäkös minua harmittaa! Kuuluvatko teidän lapset kirkkoon, ovatko lapsenne ateisteja? Apua!

Kommentit (39)

Vierailija
21/39 |
04.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olemme kumpikin seurakunnan kirjoilla mutta ei erityisemmin uskonnollisia eli ei käydä kirkossa,ei rukoilla tai lueta Raamattua mutta lapset on kyllä kastettu samaan seurakuntaan ja naimisiinkin mentiin papin edessä vaikka itse olen jo "toisella,kierroksella". Minusta se nyt on se ja sama miten lapsi kastetaan,saahan siitä sitten erota jos haluaa

Vierailija
22/39 |
04.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ettekö pitäisi edes nimiäisiä? Jos pitäisitte sellaiset joka tapauksessa, ei ole oikein laittaa miestä järjestämään kastejuhlaa täysin yksin. Hän hoitakoon sen kastamisosuuden ja papin pyytämisen, muun osan juhlasta järjestätte tietysti yhdessä niin kuin tekisitte jos olisi kyseessä nimiäisetkin. Vai järjestäisitkö sinä ne täysin yksin?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/39 |
04.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehesi siis taitaa olla tapakristitty. Jos olisi oikeasti uskossa, niin tietäisi sen tosiseikan että ensin tulee usko, sitten vasta kaste. Näin lukee siis raamatussa. Elikkäs ei se kirkkoon kuuluminen tee uskovaista kun kastetaan sen ikäsenä että ei osaa ku syödä ja kakkia.

Vierailija
24/39 |
04.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kuulu kirkkoon tai muihinkaan lahkoihin meidän lapset. Eivätkä tule kuulumaan. Kun niitä uskonnot alkaa itseään kiinnostaa, niin sitten kerrotaan, että tätä mieltä kristityt, tätä mieltä islamistit ja tätä mieltä hare krishnat ja valitkoon sitten oman nuppinsa mukaan. Uskomukset (olkoon miten pönttöjä tahansa) ovat jokaisen henkilökohtaisia asioita. Ei niistä tarvi neuvotella, muttei myöskään saisi tuputtaa muille. 

Vierailija
25/39 |
04.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai se kastaminen on ihan oma valinta. Esikoisemme kastettiin, pappi roiski sitä kastevettä lapsen päälle siihen tahtiin, että aiheutti esikoiselleni korvatulehduksen. Oli kastevettä mennyt korvaan ja korva tulehtunut. Hirveät kustannuksethan tästä tuli, eikä kirkko suostunut korvaamaan aiheuttamaansa vahinkoa. Toista lastamme emme kastaneet. Nyt on veli ja sisko eri uskontokuntien edustajia, eikä tämä näy arjessamme mitenkään.

Vierailija
26/39 |
04.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.03.2015 klo 16:17"]

[quote author="Vierailija" time="04.03.2015 klo 16:14"]

Meidän lapsi ei kirkkoon kuulu, nimiäiset pidettiin yhtä isona/pienenä tilaisuutena kuin olisi pidetty ristiäiset. Ja ihan hyvällä omatunnolla käydään seurakunnan muskarissa. Muihinkin kerhoihin saisi osallistua, kirkkoon ei tarvitse kuulua.

[/quote]

Mua oikeasti ärsyttää tuollaiset röyhkeät vapaamatkustajat. Vaikka kirkko jalomielisesti salliikin teidän osallistua niin kyllä se on silti väärin.

[/quote]

Minusta olisi väärin liittyä uskonnolliseen yhteisöön jos en usko itse sen oppien mukaan. Ja joo, olen käynyt seurakunnan kerhossa ja hare krisnojen temppelin aterialla. Voisin käydä vaikka muslimien tai buddhalaisten äiti-lapsikerhossa. Lapseni ovat muuten olleet kristillisessä koulussakin. Emme kuulu kirkkoon tai tunnusta mitään uskontoa, mutten ole ateistikaan. Jos kirkko haluaa että tilaisuuteensa mennäkseen on kuuluttava kirkkoon se voi niin rajata. Mutta todella oudolta ja kierolta tuntuisi liittyä yhteisöön jonka uskoa ei tunnusta, vain käydäkseen jossain kerhossa. Tai olla käymättä jos kyseinen kerho on kaikille avoin.  

Vierailija
27/39 |
04.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei auta varmaan kuin pohtia, kummalle oma kanta on tärkeämpää.  Ystävämme ovat vastaavissa riitatilanteissa päätyneet sopuun niin, että lapsi kastetaan, jos kastetta toivova osapuoli ristiäiset järjestää. Yksi pariskunta teki niin, että lapsi sai toiselta vanhemmalta sukunimen ja toiselta uskonnon.

Vierailija
28/39 |
04.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsemme ei kuulu kirkkoon. Nimiäiset pidettiin, mutta mitään uskonnollista emme asiaan liittäneet. Hän saa itse ripari-iässä päättää haluaako kirkkoon liittyä.

Vierailija
29/39 |
04.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.03.2015 klo 16:24"]

Ettekö pitäisi edes nimiäisiä? Jos pitäisitte sellaiset joka tapauksessa, ei ole oikein laittaa miestä järjestämään kastejuhlaa täysin yksin. Hän hoitakoon sen kastamisosuuden ja papin pyytämisen, muun osan juhlasta järjestätte tietysti yhdessä niin kuin tekisitte jos olisi kyseessä nimiäisetkin. Vai järjestäisitkö sinä ne täysin yksin?

[/quote]

Minulla ei ollut henkilökohtaisesti mitään ajatusta järjestää minkääntyyppisiä juhlia, ei edes nimeämisiä. Turhaa perhetutuilta ja sukulaisilta rahanpummaamista. Olen muutenkin tosi kehno järjestämää mitään kekkereitä, aiheuttava minulle turhaa stressiä. ap

Vierailija
30/39 |
04.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

mun mielestä koko kastamis/kirkkohomma on niin idioottimaista, ja joo vanhanaikaista kanssa. Älä kasta!!! Isä ei voi kastaa lasta jos sinä et suostu! Mulla oli sama tilanne pari vuotta sitten, lapsia ei kastettu ja hyvä niin, jos he sitten aikuisina haluavat liittyä kirkkoon niin liittykööt, mutta tuskin haluaisivat.

Vierailija
31/39 |
04.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos se on miehelle tärkeää, niin suostuisin. Meillä itseasiassa on näin. Lapset kuuluu miehen toiveesta kirkkoon, mutta minun toiveesta kotona ei mitään uskonnollista hömppää harrasteta. Mies halusi kasteen vain, koska hänkin on kastettu, ei ole muuten yhtään uskonnollinen. Minua ei ole ikinä edes kastettu.

Vierailija
32/39 |
04.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.03.2015 klo 16:36"]

mun mielestä koko kastamis/kirkkohomma on niin idioottimaista, ja joo vanhanaikaista kanssa. Älä kasta!!! Isä ei voi kastaa lasta jos sinä et suostu! Mulla oli sama tilanne pari vuotta sitten, lapsia ei kastettu ja hyvä niin, jos he sitten aikuisina haluavat liittyä kirkkoon niin liittykööt, mutta tuskin haluaisivat.

[/quote]

Tätä mieltä minäkin pääosin. Vanhanaikasta touhua, enkä näe mitään konkreettista syytä miksi lapset tulisi kastaa. Koulukiusauksen välttämiseksi ehkä ja rippikoulukokemuksen takaamiseksi. Nämä ovat ainoita syitä, miksi suostuisin mieheni toiveeseen.

Sukunimestä olemme puhuneet miehen kanssa, että lapsemme ottaa mieheni nimen. Tämä oli melko helppo valinta ja lähes itsestään selvyys, sillä mieheni sukunimi on kauniimpi kuin minun.

Vierailija
33/39 |
04.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulukiusaamisen estämiseksi ei ainakaan kannata kastaa! Kiusaajat keksii syyn ihan mistä vaan. Sitä paitsi kastamattomuus on kasvava trendi, yhä harvempi kastetaan. Ette kai liitä lasta mihinkään puolueeseenkaan jäseneksi, miksi sitten uskontokuntaan? Antakaa lapsen itse päättää elämänkatsomuksestaan ja jäsenyyksistään sitten, kun niiden päälle ymmärtää.

Vierailija
34/39 |
04.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rippikoulun voi käydä ilman kastetta ja itse asiassa lapsi voi ottaa kasteen siinä yhteydessä, jos haluaa. Lapsi voi myös osallistua uskonnonopetukseen ilman kastetta eli sitäkään ette päätä nyt. Koita perustella miehen uskoa loukkaamatta, esimerkiksi niin, että haluat pohtia asiaa vielä ja päättää lapsen osalta kun hän on isompi.

Vierailija
35/39 |
04.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.03.2015 klo 16:58"]Koulukiusaamisen estämiseksi ei ainakaan kannata kastaa! Kiusaajat keksii syyn ihan mistä vaan. Sitä paitsi kastamattomuus on kasvava trendi, yhä harvempi kastetaan. Ette kai liitä lasta mihinkään puolueeseenkaan jäseneksi, miksi sitten uskontokuntaan? Antakaa lapsen itse päättää elämänkatsomuksestaan ja jäsenyyksistään sitten, kun niiden päälle ymmärtää.
[/quote]
Jäsenyys mihinkään minusta kirkkoon kuuluminen ei ole enemmän sitä on esim. säännölliset käynnit perhekerhossa tai lapsen ilmoittaminen johonkin muuhun kerhoon.
Ja kyllä vanhemmat liittävät lapsiaan myös puolueisiin ilmoittamalla heidät toimintaan jonka vaikkapa puolue kerhon muodossa järjestää. Erilaisiin muihin järjestöihin vanhemmat saattaa myös lapsensa ilmoittaa partio, 4h kerhot, urheiluseurat jne.

Vierailija
36/39 |
04.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jättäisin kastamatta. 

Vierailija
37/39 |
04.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ikinä ymmärtänyt että vauvoja kastetaan kirkkoon, lapsirukka ei voi sanoa juuta eikä jaata..  kyllähän lapsi voi käydä riparin vaikkei olisi kastejuhlaa..

Jos sinä kerran olet ateisti niin miten ihmeessä voisit liittää lapsesi kirkkoon vain tavan takia?? 

Kirkkoon liittymisen pitää olla lapsen OMA TAHTO, ei vanhempien...

Vierailija
38/39 |
04.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.03.2015 klo 16:12"]

[quote author="Vierailija" time="04.03.2015 klo 16:03"]

Minä sanoin miehelle, että järjestä koko lysti sitten itse. Eli leivo, siivoa, tee kutsut.... Ei pidetty ristiäisiä :D

[/quote]

Hyvä idea! Koitan puhua mieheni kanssa näistä syistä, miksi hän kokee, että kirkkoon kuuluminen on tärkeää. Jos hän saa minut ylipuhuttua, järjestäköön kekkerinsä yksinään. Joku aiemmin mainitsikin, että voihan lapsi päättää myöhemmässä iässä, haluaako kuulua kirkkoon vai erota. Rippikoulu taitaa olla monelle nuorelle kuitenkin tärkeä ja mieleenpainuva kokemus? 

Kohdellaanko teidän kokemuksenne mukaan, lapsia jotka ovat ateisteja ja käyvät elämänkatsomus -tunneilla eritavalla kuin uskonnontunneilla käyviä? Aletaanko lastani mahdollisesti syrjiä uskonnon vuoksi? Nykyään lehdissä kirjoitetaan niin paljon koulukiusaamisesta.

[/quote]

Mua ei ole kastettu aikoinaan, eikä mun lasta ole kastettu, mutta molemmat ollaan käyty kouluaikoina uskonnontunneilla, eikä siitä ollut mitään haittaa (minä 80-luvulla, lapsi 2000-luvulla). Eli ollaan ateisteja, ei uskota jumalaan tai mihinkään uskonnollisiin hömpötyksiin, mutta ei tuolla ollut mitään merkitystä, käykö kuuntelemassa tunnilla eri uskonnoista sun muusta. Ihan mielenkiintoistahan se oli ja vahvisti sitä omaa vakaumusta. Ei siis varmaankaan kukaan edes ole tiennyt ettei mua tai lasta oltu kastettu ja vaikka olisikin tiedetty, niin mitä väliä. Tuskin kukaan olisi kohdellut eri tavalla, paitsi ehkä himouskovaiset, mutta niitä ei taida oikein löytyä Vantaalta. En edes usko, että jonkun ihmisen uskonnollisuus tai uskonnottomuus tulee kenellekään ilmi, ellei sitä "julista" kylillä, koska en tunne ketään kuka kyselisi toisen uskonnosta, onko kastettu vai ei. Ainakaan meiltä ei ole koskaan kysytty mitään.

Koulukiusaaminen, ei ole kiusattu koulussa lasta, mutta mua on kiusattu, tosin ei ateismista. Eli tuskin vaikuttaa ateismi koulukiusaamiseen (lähtee varmaan vanhempien asenteesta, jos tästä asiasta kiusataan, lapsia tuskin kiinnostaa), mutta en varmaksi tiedä, koska nykyäänhän kiusataan vähän joka asiasta, sen verran sekopäisiä lapsia on nykyään kaikkialla. 

Itse tekisin teidän tilanteessa niin, että en kastaisi, vaan myöhemmin lapsi voisi liittyä kirkkoon, jos se kiinnostaa. Mieluummin näin päin kuin että tarvitsee erota. Käy vaikka rippikoulun ja liittyy siellä, jos ja kun tuntee uskonnon omakseen.

P.s. Lapseni ei ole käynyt rippikolua, arvatenkin, vaikka toki olisi voinut mennä, mutta ei kiinnostanut juuri uskonto-hömpän takia. Oli onnellinen ettei tarvinnut mennä. Eikä halunnut myöskään Prometheus-leirille, jonne olisi voinut mennä kirkkoon kuulumattomana ilman ns. velvoitteita liittyä mihinkään.

Vierailija
39/39 |
04.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies on irrallaan todellisuudesta, hihhuli/vähän tyhmä.