Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Apua! Mies haluaa järjestää kastetilaisuuden!

Vierailija
04.03.2015 |

Nyt apua! Onko kenellekkää teistä käynyt niin, että lapsen uskonnosta tajutaan keskustella vasta kun ollaan jo raskaana?! Itse olen 6kk raskaana ja ateisti. Mieheni kuuluu kirkkoon ja haluaa järjestää tulevalle lapsellemme kastetilausuuden! Minä en haluaisi liittää lastamme kirkkoon, sillä koen sen olevan vanhanaikasista. Tiedän, että asiaa on vähän liian myöhä pohtia tässä vaiheessa enää, vaan päätös olisi pitänyt tehdä jo ennen, kuin edes harkitsee lapsen hankkimista. Nyt olemme lapsellisesti pitäneet mieheni kanssa toisillemme mykkäkoulua asian suhteen koko alkuviikon ja tämäkös minua harmittaa! Kuuluvatko teidän lapset kirkkoon, ovatko lapsenne ateisteja? Apua!

Kommentit (39)

Vierailija
1/39 |
04.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuuluu kirkkoon

Vierailija
2/39 |
04.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omat ei kuulu. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/39 |
04.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmmm. Jos sinun ainoa vasta-argumenttisi on, että "se on vanhanaikaista", niin sinuna antaisin periksi.

Tai sovitte, että lapsi kastetaan, mutta jos hän teininä haluaa erota kirkosta, miehesikin lupaa antaa luvan. Sitten vaan "myyräntyötä" harrastamaan...

Vierailija
4/39 |
04.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan kokenut, että mieheni olisi mitenkään uskovainan, mm. ei käy kirkossa. En olisi ikinä uskonut, että saamme tällaisesta asiasta näin suurta päänvaivaa! Täytyy myöntää, että on melko neuvoton olo tässä tilanteessa...

Vierailija
5/39 |
04.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kasteta. Ei liitetä muihinkaan aatteellisiin yhteisöihin, ennen kuin lapsi itse pystyy päättämään mihin uskoo ja mitä mieltä on asioista.

Vierailija
6/39 |
04.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sinulla pelkkä syy on, että se on vanhanaikaista, niin keskustelisin miehen kanssa ja yrittäisin ymmärtää, kuinka tärkeää lasten kirkkoon kuuluminen hänelle on. Kompromisseja on tehtävä molemmin puolin. Kirkostahan voi aina erota sitten vanhempana, jos ei lapsi tunne sitä omakseen. 

Vierailija
7/39 |
04.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä sanoin miehelle, että järjestä koko lysti sitten itse. Eli leivo, siivoa, tee kutsut.... Ei pidetty ristiäisiä :D

Vierailija
8/39 |
04.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos huoltajat eivät pääse sopimukseen, äiti voi vuoden kuluessa lapsen syntymästä yksinkin päättää lapsen liittämisestä yhdyskuntaan. Kuitenkin jos tuomioistuin on päättänyt tehtävien jaosta huoltajien kesken toisin, noudatetaan tuomioistuimen päätöstä.

http://www.maistraatti.fi/fi/Palvelut/kotikunta_ja_vaestotiedot/Uskonnolliseen-yhdyskuntaan-liittyminen-ja-eroaminen/

Kai se toimii toisinkin päin..?

Vierailija
9/39 |
04.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.03.2015 klo 16:00"]Jos sinulla pelkkä syy on, että se on vanhanaikaista, niin keskustelisin miehen kanssa ja yrittäisin ymmärtää, kuinka tärkeää lasten kirkkoon kuuluminen hänelle on. Kompromisseja on tehtävä molemmin puolin. Kirkostahan voi aina erota sitten vanhempana, jos ei lapsi tunne sitä omakseen. 
[/quote]

Mutta voihan se myös liittyä kirkkoon millon vain vanhempana jos tuntee sen omakseen.

Vierailija
10/39 |
04.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuuluvat kirkkoon kuten me vanhemmatkin joten kasteesta ei kyllä tullut edes keskusteltua ennen kuin alettiin miettiä kastepäivän ajankohtaa.

Vierailija
11/39 |
04.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olette siis nähtävästi avopari, kun asia ei ole tullut puheeksi. Jos olisitte avioliitossa, niin ennen vihkimistä asiasta olisi tietysti keskusteltu. Vai oletko tullut vasta häiden jälkeen modernisti "uskoon" eli ruvennut ateistiksi? Entäs sinun ja miehesi vanhemmat, odottavatko ristiäisiä vai nimiäisiä?

Vierailija
12/39 |
04.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sulla ei ole tuon painavampaa perustetta niin silloin on järkevää mennä miehen toiveen mukaan. Onhan lapsiperheelle paljon iloa kirkkoon kuulumisesta kuitenkin. Saa hyvällä omallatunnolla käydä kaikissa äiti-lapsipiireissä ja kerhoissa.

Vierailija
13/39 |
04.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.03.2015 klo 16:03"]Minä sanoin miehelle, että järjestä koko lysti sitten itse. Eli leivo, siivoa, tee kutsut.... Ei pidetty ristiäisiä :D
[/quote]

Tää on ihan hyvä ehdotus

Vierailija
14/39 |
04.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.03.2015 klo 16:03"]

Minä sanoin miehelle, että järjestä koko lysti sitten itse. Eli leivo, siivoa, tee kutsut.... Ei pidetty ristiäisiä :D

[/quote]

Hyvä idea! Koitan puhua mieheni kanssa näistä syistä, miksi hän kokee, että kirkkoon kuuluminen on tärkeää. Jos hän saa minut ylipuhuttua, järjestäköön kekkerinsä yksinään. Joku aiemmin mainitsikin, että voihan lapsi päättää myöhemmässä iässä, haluaako kuulua kirkkoon vai erota. Rippikoulu taitaa olla monelle nuorelle kuitenkin tärkeä ja mieleenpainuva kokemus? 

Kohdellaanko teidän kokemuksenne mukaan, lapsia jotka ovat ateisteja ja käyvät elämänkatsomus -tunneilla eritavalla kuin uskonnontunneilla käyviä? Aletaanko lastani mahdollisesti syrjiä uskonnon vuoksi? Nykyään lehdissä kirjoitetaan niin paljon koulukiusaamisesta.

Vierailija
15/39 |
04.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän lapsi ei kirkkoon kuulu, nimiäiset pidettiin yhtä isona/pienenä tilaisuutena kuin olisi pidetty ristiäiset. Ja ihan hyvällä omatunnolla käydään seurakunnan muskarissa. Muihinkin kerhoihin saisi osallistua, kirkkoon ei tarvitse kuulua.

Vierailija
16/39 |
04.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.03.2015 klo 16:12"]

[quote author="Vierailija" time="04.03.2015 klo 16:03"]

[/quote]

Hyvä idea! Koitan puhua mieheni kanssa näistä syistä, miksi hän kokee, että kirkkoon kuuluminen on tärkeää. Jos hän saa minut ylipuhuttua, järjestäköön kekkerinsä yksinään. Joku aiemmin mainitsikin, että voihan lapsi päättää myöhemmässä iässä, haluaako kuulua kirkkoon vai erota. Rippikoulu taitaa olla monelle nuorelle kuitenkin tärkeä ja mieleenpainuva kokemus? 

Kohdellaanko teidän kokemuksenne mukaan, lapsia jotka ovat ateisteja ja käyvät elämänkatsomus -tunneilla eritavalla kuin uskonnontunneilla käyviä? Aletaanko lastani mahdollisesti syrjiä uskonnon vuoksi? Nykyään lehdissä kirjoitetaan niin paljon koulukiusaamisesta.

[/quote]

No se varmaan riippuu asutteko Helsingissä, jossa enemmistö ateisteja vai jossain pikkukunnassa Pohjanmaalla, jossa 90 % lestadiolaisia...

Vierailija
17/39 |
04.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehesi uskoo että lapselle voi käydä jotain vahinkoa jos ei kasteta. Uskotko sinä että jotain voi käydä lapselle (pahaa ) jos hänet kastetaan? Kuvitteellisen henkiolennon kirkkoon liittämisestä ei nähdäkseni ole lapselle mitään vahinkoa joten mielestäni miehen pitäisi nyt saada tahtonsa läpi. Vastatkoon kuitenkin suurimmaksi osaksi järjestelyistä.

Vierailija
18/39 |
04.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.03.2015 klo 16:14"]

Meidän lapsi ei kirkkoon kuulu, nimiäiset pidettiin yhtä isona/pienenä tilaisuutena kuin olisi pidetty ristiäiset. Ja ihan hyvällä omatunnolla käydään seurakunnan muskarissa. Muihinkin kerhoihin saisi osallistua, kirkkoon ei tarvitse kuulua.

[/quote]

Mua oikeasti ärsyttää tuollaiset röyhkeät vapaamatkustajat. Vaikka kirkko jalomielisesti salliikin teidän osallistua niin kyllä se on silti väärin.

Vierailija
19/39 |
04.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.03.2015 klo 16:06"]

Olette siis nähtävästi avopari, kun asia ei ole tullut puheeksi. Jos olisitte avioliitossa, niin ennen vihkimistä asiasta olisi tietysti keskusteltu. Vai oletko tullut vasta häiden jälkeen modernisti "uskoon" eli ruvennut ateistiksi? Entäs sinun ja miehesi vanhemmat, odottavatko ristiäisiä vai nimiäisiä?

[/quote]

Avopari. Koko ikäni olen ateisti ollut, eikä tämä ole elämääni vaikuttanut. Mies ei ole kosinut, eikä häistä olla oikeastaan ikinä puhuttu. En koe tarvetta naimisiin menolle, koska rakastan toista, en siihen papin aamenta tarvitse. Minulle riittää se, että olen luvannut itselleni ja miehelleni olla hänen tuki ja turva, rakastaa häntä hyvinä ja huonoina aikoina. Ja mieheni on luvannut minulle saman. Nyt vasta tulevan tulevan lapsemme myötä uskonasiat ovat tulleet esille. ap

Vierailija
20/39 |
04.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kastamista varten ei pakko ole mitään kekkereitä järjestää riittää että paikalla on pappi ja kummit, kastaminen itsessään voi tapahtua esim. kirkossa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi yksi