IKEAssa käynti
Moikka, hauluaisin kuumeisesti tietää, mitä te kuppaatte IKEAssa? Tuntuu, että usealla tuttavaperheelläni verähtää IKEAssa aikaa tunti tolkulla. Itse lähdemme mieheni kanssa IKEAan, tietäen tuotteet jotka haluamme ja niiden hyllypaikat itsepalveluvarastossa. Netistä on helppo katsoa etukäteen nämä asiat. Sitten kassojen kautta varastoon sisälle, kärryt alle ja haettavat romut kärryyn! 5 MIN JA ULOS! Mä en ymmärrä mitä tuttavaperheeni haahulevat sielä pitkin käytäviä??? Valaiskaa mua!
Miten kulutatte aikanne IKEAssa?
Kommentit (52)
Ja minusta Ikeassa kuuluu käydä kahvilla tai syömässä. Samalla voi rauhassa jutella tai itsekseen mietiskellä. Ja itsekin etsin inspiraatioita niistä valmiiksi kasatuista huoneista.
Silloin kun vielä asuin yli 100km päässä lähimmästä Ikeasta, sinne lähdettiin vartavasten vähän pidemmäksi aikaa, kuin vain pikaseen noutamaan varastosta se yksi mööpeli. Tottakai kotosalla olin jo etukäteen netissä vertaillut tuotteita keskenään, MITANNUT! kunkin huonekalun sopivuutta tarkoitetulle paikalleen ja muutenkin harkinnut tarkkaan. Huonekalut kun pääsääntöisesti ovat kuitenkin vähän kalliimpia sijoituksia kuin jotkut yksittäiset tuoksukynttilät tai kipposet joita monelle Ikeasta tarttuu ostoskassiin. Tuolloin Ikeassa tuli käytyä halvempien hintojen ja suuremman valikoiman vuoksi sekä moni huonekalu tuntui olevan paremmin juuri minun käyttööni sopivampi kuin 'merkkiliikkeiden' kalliimmat vaihtoehdot.
Tottakai tuolla välimatkalla ja koko kaupan kierreltyä sieltä tarttui matkaan aina niitä heräteostoksiakin, vaan eipä ole niistä yksikään jäänyt ikinä käyttämättä. Sikäli sääli, että kaikki Ikean tuotteet ovat niin yleisiä suomalaiskodeissa, että niillä sisustaessa koti on lähes poikkeuksetta kovin persoonaton :D.
Muuton jälkeen minulla on Ikeaan noin 10min kävelymatka. Jos sinne lähdemme miehen kanssa, niin ostettavat tuotteet on etukäteen tarkkaan valikoitu netistä ja varastopaikat merkattu muistiin. Tai vaihtoehtoisesti olen etukäteen itse käynyt tuotteet valikoimassa ja mies saa sitten toisella kertaa tulla mukaan kantoavuksi. Joskus tulee lähdettyä Ikeaan ihan vain kiertelemään ja mielikuvasisustamaan (tässä lähellä ei ole mitään muuta vähänkään mielenkiintoista tavarataloa) taikka saatan käydä hakemassa vain jonkun yksittäisen tarjoustuotteen.
On minulle joskus käynyt niinkin, että olin lähdössä ostamaan Micke-työpöytää mutta kun näin työpöydät livenä, niin poistuinkin kaupasta Expedit hyllyn+pöydän kanssa. Aiemmin tulleesta kuvastosta olin silmät pyöreänä tuijottanut tuota Expedittiä, että kuka tuollaisiakin rumiluksia muka ostaa mutta niin vain päädyinkin itse sellaisen ostamaan ja näin vuosia myöhemmin olen edelleen tyytyväinen valintaani :D.
Meillä meni viimeksi aikaa Ikeassa n.3 tuntia. Katseltiin ja kierrettiin. Ostettiin kaikkea tarpeellista esim. iso olohuoneen matto,.johon meni tosi paljon aikaa. Ostokset maksoivat n. 650€. Minusta on ihanaa rauhassa kierellä ja käydä Ikeassa samalla myös syömässä. Meillä Ikeaan on matkaa, joten harvemmin tulee käytyä. Ymmärrän jos asuu ihan vieressä niin tuskin silloin pitkää jaksaa olla liikkeessä
Me sovitaan kavereiden kanssa treffit aina ikeaan. Käydään kahvilla, kierretään ja ostetaan kynttilöitä tai keittiötarvikkeita, joskus joku innostuu vaikka uudesta sohvasta ja on makutuomarit valmiina. Tää oli nyt niin pöhkö aloitus taas vähään aikaan..
Siellä on kivaa viettää aikaa! :)
Älkää nyt hei viittikö. Ap:n tapa toimia on ainoa eikä mitään muita tapoja tule ymmärtää. Tajutkaa vaan pysyä pois kassajonosta niin ap:n 5min ja ULOS toteutuu
Ap, olet ahdistavan kuuloinen ihminen. Suoritat asioita ja etenet mielestäsi kauhean järkevästi. Relaa vähän ja nauti elämästä.
Mä en taas jaksa Kodin1 kiertää. Siellä on ne samat roinaa ku jokaisessa muussakin suomalaisessa huonekalukaupassa. Tekstiilit samat kuin Anttiloissa.
Ja tuotteet ylihintaisia hyvin pitkälti.
Me käytiin ensitreffeillä ikeassa. Mies vei syömään sinne.. yllätys oli kyllä aikamoinen! :') nykyään vain neuretaan ensitreffeillemme, silloin oli kyllä eri fiilis...
IKEAIKEAIKEAIKEA!!!1
Katson minäkin netistä etukäteen, onko haluamaani mööbeliä varastossa, mutta haluan myös nähdä sen livenä ennen ostopäätöstä. Siksi kierrän huonekalunäyttelyn, että pääsen näpelöimään sitä huonekalua koottuna. Joskus se kuvastossa/netissä kivalta näyttävä esine onkin luonnossa ihan rimpula. Jos tiedän haluamani tavaran olevan pikkutavaraosastolla, silloin voin skipata huonekalunäyttelyn.
Me vietetään päivää, tietysti. Syödään eväät keittiömallistojen osastolla, nussitaan sänkyosastolla, räplätäÄn iPadia olkkariosastolla. Ei sinne kannata matkustaa ellei myös vähän hengaa.
Me tehdään usein niin, että viedään kavereiden kaa lapset leikkipaikalle hoitoon ja itse istuu tunniksi kahville.
joskus jos ei oo mitään tekemistä esim. Tunnin ajaksi, lähden ikean näytekämppään lukee lehteä ja puhuu puheluita. Joskus vaan makaan näytesohvilla kaveri seurana ja seurustellaan.
ennätyksen olen tehnyt 3 minuuttiin, sisälle, tuote hyllystä, kassat ja autoon. Se on jo oikea suoritus vrt. 5 min.
Mieheni ei välitä sisustamisesta enkä häntä raahaa Ikeaan ollenkaan.
No kyllä olet helvetin taitava jos 5 minuutissa selviät ulos ostoksinesi. Käymme usein syömässä Ikeassa ja kyllä siinä ulos pääsemisessä vaikkei mitään osta niin menee yli se 5 minuuttia. Kun tarvitsee pujotella sen ihmis ryöpyn läpi. Siellä ne menevät koko perheen voimin rivissä ja tukkivat näin koko käytävän sitten pysähdellään vähän katsomaan kippoa ja kuppia ja koko jono tyssää siihen. Sitten kun olet niiden ohi päässyt tulee seuraavat hidastelija tukkijat eteesi ja taas sama juttu. Ikea on ainut kauppa jossa tulee ainakin 10 kertaa sanottua "Anteeksi pääsenkö ohi?!" parin minuutin sisällä.
Meiltä kun lähtee Ikeaan niin eestaas matkaa tulee melki 700 km eli noin 350 km per suunta.
Ikeassa tulee käytyä tasaisin välein aina kun halutaan jotakin uutta taloon/pistetään vaikka joku huone uusiks tms.
Reissuun varataan aina koko päivä ja itse Ikeassa menee useampi tunti.
Netistä on valmiiks tietysti katseltu, että mitä lähdetään hakemaan mutta aina halutaan "laahustella" läpi koko huonenäyttely koska sieltä saa usein paljon kivoja ideoita ja huonekalut näkee kasattuina/niitä voi vaikka "koe istua" ja sitä rataa.
Sohva tai sen päällinen joka on netistä valittu voi livenä näyttää aivan erilaiselta ja ehkä päädytäänkin johonkin toiseen ratkaisuun jne.
Niin ja tietenkin ne kaikki pikkutavarat! Niitä tarttuu AINA mukaan roppakaupalla :D
Yläkerran läpikäynnin jälkeen käydään syömässä ja sitten jatketaan alakertaan.
Ja jos aikaa jää (ennenkuin paikka sulkee) niin käydään vielä itsepalveluvaraston jälkeen jätskillä tai hodareilla ja "kerätään energiaa" siihen, että koko se tavaravuori (aina useampi kärry) saadaan mahdutettua autoon ja kuomukärryyn :D
Vaikka Ikeassa onkin usein halpaa niin kyllä rahaa sieläkin saa palamaan, aina menee vähintään yli tonni, yleensä reilusti enempi, viimeksi ostettiin mm PAX kaapistot meidän makkariin johonka jo pelkästään niihin meni parin tonnin verran (osaavat niin hyvin mainostella halpoja kaapistoja mutta hupskeikkaa kun sitä valitsee niitä kivoja lisäsisustuksia niihin).
Ja mikä huvittavinta niin vaikka sieltä lähdetäänkin Iso auto ja kuomukärry täyteen ängettynä kotiin niin aina jää jotakin sellaista ostamatta mikä ei mahtunut kyytiin ja "Tää otetaan sit enskerralla!".
Hulluja kun ollaan niin tuo reissu uusitaan vähintään muutaman kerran vuodessa :)
Nyt on ollut paljon juttua siitä, että tänne meillekkin tulisi muutaman vuoden sisään Ikea, sitten käyntien määrä varmasti lisääntyy mutta aikaa per käynti tulee varmasti käytettyä paljon vähemmän.
Ja ei, talomme ei ole sisustettu ainoastaan Ikea kalusteilla mutta isoon taloon saa mahtumaan paljon roinaa ja ylättävänkin usein Ikeasta todellakin löytää kivoja ratkaisuja joihinka tääläpäin olevailla kalustefirmoilla ei ole parempaakaan vaihtoehtoa.
Ikeaan lähtö on meillä aina ollut sellainen kiva pieni roadtrippi ja meidän kolme lastakin on aina täpinöissään lähdössä mukaan.
Ihmiset on erilaisia ja kutsukaa hulluksi mutta vaikka en muuten ole mikään shoppailuhullu niin Ikeaan kyllä saan aina uppoamaan aikaa :)
Meillä menee aikaa siellä tapellessa...
[quote author="Vierailija" time="04.03.2015 klo 20:07"]Meillä menee aikaa siellä tapellessa...
[/quote]
Ompa wt:tä.
[quote author="Vierailija" time="04.03.2015 klo 11:29"]
Ja minusta Ikeassa kuuluu käydä kahvilla tai syömässä. Samalla voi rauhassa jutella tai itsekseen mietiskellä. Ja itsekin etsin inspiraatioita niistä valmiiksi kasatuista huoneista.
[/quote]
Mä taas en muuta Ikeassa yleensä teekään. Käydään siellä ravintolassa vaan ja sit äkkiä pois. Välillä ostan jotain pientä kodintarviketta, mutta yleensä on osta sieltä kaupan puolelta mitään ja siksi en siellä sitten yleensä kiertelekään.
Eikö Ikeat ole yleensä jossain kuusessa muiden isojen myymälöiden keskellä? Parkkipaikkaa ja ramppeja silmänkantamattomiin, ei musta mikään idyllinen paikka hengailla ja tavata ihmisiä. Vähän sama kuin menisi piknikille ABCn pihaan.
Mutta jos sieltä on jotain ostamassa, kannattaa kyllä käydä katsomassa millaisia ne tuotteet on koottuina, ellei jossai kaverilla ole nähnyt. Me etsiskeltiin viimeksi tv-tasoa vanhalle kuvaputkitelkkarille ja jotkut tasot oli kyllä sellaisia heilureita, ettei niiden päälle olisi uskaltanut laskea mitään kaukosäädintä isompaa. Vaikka näyttivätkin ihan kivoilta.
[quote author="Vierailija" time="04.03.2015 klo 17:55"]
Teetkö ap koskaan hutiostoksia, kun et käy katsomassa koottua tuotetta ensin? Mulla on ainakin pari kertaa jäänyt ostamatta, kun huonekalunäyttelyn puolella olen todennut huonekalun sittenkin väärän sävyiseksi tms, vaikka nettisivut tai kuvasto onkin hyvin tutkittu etukäteen.
En nimittäin inhoa mitään enemmän kuin palautusrumbaa. Ahdistavaa ja aikaavievää.
[/quote]
Ei oo tullut vielä kertaakaan ostettua hutiostoksia. Aina harkiten valitsen tuotteet sieltä netistä ja vertailen vataavanlaisia tuotteita IKEAn sivuilla keskenään. Tuuri kai käynyt tämän asian suhteen, sillä aina olen ollut tyytyväinen ostamiini kalusteisiin. AP
[quote author="Vierailija" time="04.03.2015 klo 20:05"]
No kyllä olet helvetin taitava jos 5 minuutissa selviät ulos ostoksinesi. Käymme usein syömässä Ikeassa ja kyllä siinä ulos pääsemisessä vaikkei mitään osta niin menee yli se 5 minuuttia. Kun tarvitsee pujotella sen ihmis ryöpyn läpi. Siellä ne menevät koko perheen voimin rivissä ja tukkivat näin koko käytävän sitten pysähdellään vähän katsomaan kippoa ja kuppia ja koko jono tyssää siihen. Sitten kun olet niiden ohi päässyt tulee seuraavat hidastelija tukkijat eteesi ja taas sama juttu. Ikea on ainut kauppa jossa tulee ainakin 10 kertaa sanottua "Anteeksi pääsenkö ohi?!" parin minuutin sisällä.
[/quote]
Edelleen tiedän mitä menen hakemaan, kuljen sisään kassojen kautta, tiedän tuotteen hyllypaikan ja toimin tehokkaasti.
Joku nappasi myös ideastani kiinni, tuttavapariskuntieni suhde on usein koetuksella IKEAssa, aika kuluu ilmeisesti sitten riitelyyn? Enkä yhtään enää ihmettelekkään, jos te eukot raahaatte miehenne sinne hengailemaan koko päiväksi, syötte lihapullia ja hiplaatte keittiö-osastolla kaikenmaailman IKEA krääsää.
Onko keskustelussa yhtään miestä? Mitä tykkäät IKEAsta ja sielä asioinnista? AP
Koska siellä on kivaa katsella niitä "huoneita" ja pohtia ideoita omaan kämppään. Haaveilen sohvista, koemakaan sänkyjä :D, hipeltelen pientavaraa. Usein ostan sen jonkun isomman jututn mitä olen lähtenyt hakemaan ja sitten kasan pieniä juttuja, joille mulla on käyttöideat jääneet takataskuun sieltä huonekalunäyttelyn puolelta.
Jos poikaystävä on mukana niin se haluaa aina ekaks käydä syömässä lihapullat ja sitten vielä ostosten jälkeen "jälkkärinä" hodari ja pehmis. Kyllä siihen saa aikaa kulumaan reilun tunnin verran ainakin, enemmänkin jos on suosittuna ajankohtana liikenteessä. Samalla tavalla saan aikaa kulumaan Stockalla, ostoskeskuksissa tai (yleensä ulkomailla) isoissa monikerroksisissa vaatekaupoissa... Haaveilen ja ideoin.